Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-02-2010 om 18:57
Zoon gr 3 kan/wil niet schrijven, we gaan hiervoor met hem naar de fysio. Het zit bij hem in een combinatie van motoriek (weinig pengebruik) en faalangst, dat gecombineerd met McDD (vorm van Autisme) maakt het allemaal niet makkelijk.
We hebben er het volste vertrouwen in dat hij uiteindelijk echt wel leert schrijven, wij maken ons daarover nu echt nog geen zorgen.
Nu is het echter zo dat hij op school een (methode) toets moet maken waarbij hij 25 woorden moet schrijven.
Hoe gaat juf dit aanpakken? Stempelen duurt te lang (voor hij alle letters heeft gevonden, en in de juiste volgorde op papier heeft staan...), als hij op de computer typt (in Word ofzo) dan gaat hij na 5 woorden op de backspace hangen (leuk, alle letters weer weg!). Juf is erg bereid om voor hem een oplossing te bedenken, tot op heden kon ze niks bedenken....
Ikzelf had wel gedacht dat er een digitaal/online-dictee-module zou moeten zijn op school waarbij het woord wordt voorgelezen, dan moet kind het intypen en wordt het woord vastgehouden. Volgens juf hebben zij geen tool om dit te kunnen. School heeft Ambrasoft... in de thuisversie kun je daar een dictee afnemen. Ik ken de schoolvariant niet... kent iemand die?
Heeft iemand nog een ultieme tip voor zoon & juf?
alvast dank!
14-02-2010 om 19:41
Type hulp
Gelukkig denkt juf mee. Ik zou denken aan een type hulp zodat zoon precies dezelfde test kan doen als de andere kinderen.
Er is vast een kind in groep 7 of 8 die al vlot kan typen. Als die ernaast gaat zitten, kan de toets beginnen.....
Alternatief is dat je thuis de toets afneemt en jij typt.
Al dit soort oplossingen zijn afhankelijk van de bereidheid van de juf/school.
14-02-2010 om 22:00
1 op 1?
juf kan toch aast hem zitten, als hij de woorden op de pc typt? Al zijn ze weg na 5 woorden, dan heeft ze tocg gezien dat ze goed of fout waren (neemt zij de woorden zoals hijze typte, over op schrift?)
Als hij na 5 woorden de aandacht niet meer heeft, een pauze na 5 woorden? (het gaat hierbij toch niet om aandachtstest?). Bij een logopediste, Ib-er of wat dan ook kan je vast meer advies vragen?!(zo word er bij onze dochter ook apart getoetst, op advies van logopediste oa.)
15-02-2010 om 00:25
Verdiep je ook even in dystonie!
Misschien heeft je zoon dystonie, en dan de vorm schrijverskramp. Zie www.dystonie.nl En als je denkt dat dat het zou kunnen zijn hou er dan rekening mee dat de meeste huisartsen en fysio's het niet kennen, en zelfs sommige neurologen niet.
Carmen.