mammievan3
13-10-2009 om 11:31
Wie heeft ervaring met seol?
Wie heeft er ervaring met seol - Sociaal Emotionele Ontwikkeling Leefstijl? Het is een leerlingvolgysteem met vragenlijsten die door de ouders/leerlingen en leerkrachten ingevuld moeten worden.
M Lavell
13-10-2009 om 13:10
Wat zijn jouw vragen?
Nee, ik heb geen ervaring.
Ik heb even gezocht op de site en ik heb wel vragen. Kennelijk worden er vragenlijsten ingevuld op de computer. En dan? Ik snap het geloof ik niet zo goed.
Wat zijn jouw vragen?
Groet,
Miriam Lavell
mammievan3
13-10-2009 om 22:18
Mijn vragen
De vragenlijsten zouden gebruikt worden om indien nodig een handelingsplan te maken. Al lijkt het me dat je de lijsten niet nodig hebt om problemen te detecteren. Een beetje oplettende ouder en leraar heeft dit zelf wel in de gaten en springt hierop in.
Op zich een goed idee om via een methode aandacht te besteden aan sociaal-emotionele ontwikkelingen. Maar laat dat alsjeblieft een algemeen verhaal blijven.
Er komen overigens een heleboel vragen en bedenkingen bij mij naar boven als ik op de site kijk.
Waarom de lijsten via seol? wie heeft hier inzage in; aleen de school of seol zelf ook? Ik kan ook niets vinden over verstrekking van gegevens aan derden of een privacyreglement. Als je inlogt weten ze direct wie je bent.
Verder vind ik het heel moeilijk om een vragenlijst voor mijn kinderen te beantwoorden. Ik heb wel een vermoeden wat er in hun hoofd omgaat maar dat is zo subjectief als het maar zijn kan. Dat wil ik echt niet zwart op wit zonder nuancering hebben. Daarbij komt dat ik gevaren zie bij het invullen van de lijsten door de kinderen zelf. Afhankelijk van de bui die ze hebben en het antwoord dat ze willen geven vullen ze de lijst in. Ik kan me de vragenlijsten van vroeger in de meidenbladen nog herinneren. (Je weet wel antwoord a=10 punten; antwoord b=5 punten.) Ik geloof dat ik ze nooit eerlijk heb ingevuld! Als mijn kinderen op mij lijken doen zij dat nu ook niet. Hopelijk geven ze dan wel de sociaal gewenste antwoorden. Verder zit iedereen weleens niet lekker in zijn vel. Je hoopt toch niet dat dat nu net het moment is voor zo'n vragenlijst. Ik voorzie dan een heel arsenaal aan behandelingsplannen.
Voor de volledigheid heb ik de vragen even gekopieerd. Op de website kon ik ze niet terugvinden.
questions marked with (*) are required to be completed
questions marked with (*) are required to be completed
Externe factoren
1
Externe factoren
Externe factoren
1 = Bijna nooit, 2 = Soms, 3 = Vaak 1 2 3
Ik heb het thuis naar mijn zin
Ik vind de meeste kinderen in mijn klas aardig
Ik kan goed opschieten met de juf(fen)/meester(s) van mijn groep
Ik voel me opgewekt of gelukkig
Ik voel me gezond
Interne factoren
2
Praten en Luisteren
Praten en Luisteren
Ik kan goed naar anderen luisteren
Ik vind het gemakkelijk om vragen te stellen als ik iets niet begrijp of iets wil weten
Andere mensen verstaan goed wat ik zeg. Ik spreek de woorden goed uit
Ik hoef maar één keer iets te vertellen want anderen begrijpen gemakkelijk wat ik bedoel
3
Zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen
Ik ben tevreden over hoe ik eruit zie
Als ik denk dat ik iets kan en doe het ook, dan lukt het mij ook
Als ik op school een nieuwe opdracht moet doen, weet ik dat ik het kan
Ik kan op school een taak uitvoeren zonder te vragen of ik het wel goed doe
4
Gevoelens uiten
Gevoelens uiten
Als ik een gevoel heb, weet ik wel hoe dat gevoel heet (bv. boos,blij of verdrietig)
Ik durf tegen mensen die ik ken wel te zeggen hoe ik me voel
Ik ben vriendelijk voor anderen
Ik zie aan iemands gezicht of deze persoon zich boos, prettig of vervelend voelt
5
Omgaan met conflicten
Omgaan met conflicten
Ik weet hoe ik ruzies kan voorkomen
Als ik boos ben, kan ik me beheersen
Als ik boos op iemand ben, zeg ik tegen deze persoon waarom ik boos ben
Als ik ruzie heb met iemand die ik goed ken, praten we erover en lossen de ruzie op
6
Contact met anderen
Contact met anderen
Ik maak een praatje met andere kinderen in mijn groep/klas
Ik zeg dingen tegen anderen waar ze boos om worden
Ik heb één of meer vrienden of vriendinnen met wie ik speel of omga
Ik kan met iemand spelen of samenwerken zonder ruzie te krijgen
7
Rekening houden met anderen
Rekening houden met anderen
Ik houd rekening met anderen en doe geen dingen waardoor zij zich vervelend voelen
Als ik met een ander speel/omga, houd ik rekening met wat de ander graag wil
Ik ben voorzichtig met de spullen van een ander
Ik durf nee te zeggen als mijn broers, zussen of vrienden mij dingen willen laten doen waar ze zelf geen zin in hebben
8
Opkomen voor zichzelf
Opkomen voor zichzelf
Ik kan zeggen wat ik denk of wil zonder anderen boos te maken
Ik word uitgescholden of gepest
Ik kan goed luisteren naar hoe anderen over iets denken
Ik vind het gemakkelijk om hulp te vragen als ik iets niet kan of nodig heb
9
Keuzes maken en een doel bereiken
Keuzes maken en een doel bereiken
Ik vind het gemakkelijk te bedenken wat ik wil
Als ik iets doe, weet ik wel of het goed of slecht is
Als ik een fout maak, weet ik de volgende keer hoe het beter moet
Als ik iets wil hebben of voor elkaar wil krijgen, doe ik dat op een eerlijke en prettige manier
Een hele lijst zoas je ziet.
Overigens heb ik besloten om ze niet in te vullen. Te veel onduidelijkheden en te subjectief. Het is meer een lijstje om even langs te lopen tijdens een rapportbespreking.
groetjes
M Lavell
14-10-2009 om 09:31
Een maniertje
Je hebt gelijk. Het verschilt allemaal niet zoveel van de Libelle-test. Maar dat is nu eenmaal het kenmerk van dit soort psycho-sociale vragenlijsten. Ik denk dat je je daar wel overheen kunt zetten.
De vraag blijft: wat gebeurt er met de antwoorden op die vragen? Welke waarde wordt er precies aan gehecht? Wordt meegewogen dat die kinderen niet altijd de vragen correct beantwoorden, of is de score die de computer berekent een absoluut gegeven?
En dan, daarna? Wat als die score er is, worden de antwoorden op die vragen dan vernietigd, of blijven ze bewaard? Indien dat laatste: waarom dan?
Ik vind dat de verkoper van dit programma daar weinig over vertelt. Nu hoeft die verkoper dat formeel ook niet te doen. Het is de verantwoordelijkheid van de school. Vraag het de school.
Je hoeft het maniertje niet aan te vallen. Het is er een en er is consensus dat zoiets kan helpen. Daar hoef je het niet eens mee eens te zijn om het toch te kunnen gedogen. Zelfs voor je kind.
Maar dat kan alleen als helder is welke waarde de school er precies aan hecht en hoe er mee omgegaan wordt. Als die omgang door de school te rigide is, dan is er wel een probleem.
Groet,
Miriam Lavell
Pennetje
14-10-2009 om 12:49
Even navragen op school
Dochter heeft op de oude school ook van die vragenlijsten moeten doen. Ze gaf er in aan dat ze erg ongelukkig was en dat er in de klas veel werd gepest. De lijst is van een keurige score voorzien en in haar dossier gestopt, waaruit hij weer tevoorschijn kwam toen ik na veel gedram eindelijk inzage in dat dossier kreeg. Op mijn vraag waarom er niets mee gedaan was, zei de directeur dat dochter nog niet "in de gevarenzone zat". Haar score was blijkbaar niet zorgwekkend. Ik was woedend: het kind geeft aan doodongelukkig te zijn, maar dat is niet genoeg om er aandacht aan te besteden.
Ik zou als ik jou was even vragen wat er met die lijsten gebeurt. Want op deze manier heeft het geen enkele zin.