Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wie heeft ervaring met Sweelinck college in Amsterdam?

We zijn een middelbare school aan het zoeken voor onze zoon (advies: VMBO-T/HAVO).
Hij vindt het Sweelinck college leuk, maar ik heb mijn twijfels. Op de open dag was er bijna niemand, i.t.t. andere scholen waar je gek wordt van de drukte. Ik las in het schoolplan dat er nogal wat ongemotiveerde leerlingen zijn en dat de ouderbetrokkenheid laag is.
De school geeft nu aan dat ze voorheen veel probleemleerlingen hadden, maar dat ze nu een strenger toelatingsbeleid hanteren.

Zijn er ouders die ervaring met het Sweelinck hebben?


Zie link #33

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/vmbo-school-gezocht?page=1

Zelf geen kinderen op Sweelinck gehad. De kinderen die ik ken, zijn wel in één keer geslaagd of na een jaar opgestoomd naar havo.

Op school van mijn kinderen werd het Jellinek uitgenodigd. Op een populaire scholengemeenschap kwam de beoordeling van inspectie voor vwo in het rood. Probleem iwerkte school weg dmv veel afstromen. Zo is het nergens ideaal.

Mijn kind koos voor een school A omdat kind zich daar prettig voelde. Ik had school B op het oog. Na een probeermiddag op school B, viel school B af omdat kind de lln te popie Jopie vond.
Probeer een lesmiddag uit.

Marijne

Marijne

01-03-2019 om 23:12

Toelatingsbeleid?

Er wordt toch geloot?

Centrale loting en Sweelinck

Centrale loting is simpel een loting voor iedereen, dus ook als de school niet overtekend is. Het kan gebeuren dat je kind voor een niet-overtekende school toch uitgeloot wordt omdat kinderen voor wie de school een reserveschool is voor gaan als ze een beter lotnummer hebben.
Te geruststelling, check dit lijstje met Amsterdamse scholen die de afgelopen twee jaar kinderen hebben uitgeloot en daar staat het Sweelinck college niet bij: https://twitter.com/stichtingvsa/status/1077838474659708928?s=21 Er is dus een reële kans dat als je kin zich daar inschrijft, hij ook geplaatst wordt.
Het Sweelinck is een vmbo-t / havo school op een schitterende locatie vlakbij het Museumplein. Vreemd eigenlijk, dat door deze locatie alleen al de school niet overtekend was de afgelopen jaren. Een paar jaar geleden hadden de leerlingen van het Sweelinck hun finest hour bij het beroemde bezoek van President Obama aan het Rijksmuseum, waarbij ze uitgenodigd waren en een kort gesprekje hadden met de president. Een vriendje van één van mijn kinderen was daarbij, echt supercool. Dat vriendje is na de brugklas ‘opgestroomd’ naar havo en ging daarvoor naar zustersschool Gerrit van der Veen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Het Gerrit van der Veen staat bekend als een meidenschool (heeft ws te maken met de dans- en muziekopleiding): driekwart meisjes.
Check de school qua prestaties en doorstroom kansen ook even op zowe de schoolwijzer Amsterdam als bij OCO Amsterdam. En check dan op welk niveau les wordt gegeven in de brugklas: vmbo-t niveau of havo niveau.

Strenger toelatingsbeleid?

Dat ze nu een ‘strenger toelatingsbeleid’ zouden hanteren roept wel vragen op. Want ieder kind met een vmbo-t of vmbo-t/havo advies moet immers worden toegelaten. Weliswaar is het bestuur (ZAAM) interconfessioneel, maar vzv bij mij bekend is het onderwijs op het Sweelinck niet religieus. Op grond van geloofsovertuiging leerlingen weigeren lijkt me daarom niet mogelijk. In de centrale loting hebben ze ook nog eens geen invloed op de kinderen die het Sweelinck opgegeven als reserveschool en op de school van aanmelding worden uitgeloot. Ik zou dat eens vragen: hoe ziet dat ‘strenger toelatingsbeleid’ er dan uit?

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 11:08

Slecht imago

Sweelinck heeft een slechte naam bij scholieren. Groepen Sweelinckscholieren die op het Museumplein klieren. Wat ruige school met veel strenge regels (repressie). Verschillende achtergronden mengen niet. Veel gerel.
Doorstroom naar havo Gerrit vd Veen is niet gegarandeerd.

Dus leuke pr-praatjes als mooie locatie en bezoek Obama, tja, daar zou ik niet op afgaan. Ik vind het helemaal niet vreemd dat Sweelinck niet overtekend is.
Het zou mijn keuze niet zijn, en van mijn (vmbo-tl/havo) dochter ook niet.

Addmoeder

Addmoeder

02-03-2019 om 11:25

Museumplein

Er hangen natuurlijk ook heel wat MLA-scholieren rond op het Museumplein.
Sweelinck is een recht-toe-recht-aan-school met strakke regels en procedures. Voor een aantal leerlingen is dat heel prettig. Ze zetten hoog in op doorstromen naar havo.

PR praatjes?

Een beetje een rare reactie ‘Amsterdamse’, dat Obama bezoek en de Sweelinck leerlingen kun je gewoon opzoeken. Natuurlijk moet dat niet doorslaggevend zijn bij de keuze voor een school maar Annee vraagt om *ervaringen*, niets meer of minder. Doorstroom is niet gegarandeerd (en zeldzamer dan scholen ons willen doen geloven), maar ik ken dus tievallig iemand die het welgelukt is en van brugklas Sweelinck naar 2e klas havo op het Gerrit vd Veen is gegaan.
Jouw negatieve ervaringen, zijn die uit eerste hand of van horen zeggen?

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 12:40

Pr praatjes

Ik ontken niet dat het niet waar is, van Obama. Het is wél een pr praatje. Want de negatieve kanten van de school belicht je niet. Jouw ‘ervaring’ is uit de krant en ook nog een eenmalige gebeurtenis.

Er zijn drie vrienden van mijn dochter die naar het Sweelinck zijn gegaan. En zij komen hier nog regelmatig langs. En ze zijn/waren niet blij op het Sweelinck. Lijkt me genoeg uit eerste hand.

Met geen garantie op doorstroom naar Gerrit vd Veen bedoel ik dat er zeker niet altijd genoeg plek is op GvdV, op de havo. Dit staat op hun website, let op het woord ‘soms’ en de overige voorwaarden:

3. Instroom van 4 vmbo-T naar 4 havo
Aan het eind van het leerjaar heeft het Gerrit van der Veen College soms nog een aantal plaatsen voor vmbo-t-leerlingen die willen doorstromen naar de havo. Leerlingen van ZAAM- scholen hebben bij plaatsing voorrang. Sinds dit schooljaar zijn de officiële normen voor opstromen losgelaten. Wel hechten wij als school aan een positief advies van de toeleverende vmbo-school waarbij sprake is van een goede aansluiting van de examenvakken van het vmbo op de vakken van het gewenste havo-profiel. De coördinator zij-instroom zal in een intakegesprek met de leerling en ouders bepalen in hoeverre er sprake is van een realistische en een gemotiveerde keus.

Hierbij spelen de volgende zaken een rol van betekenis:

a) De leerling heeft geen of een te verwaarlozen ongeoorloofd verzuim;
b) De leerling heeft een positieve studiehouding;
c) De leerling was niet betrokken bij conflicten en er was geen sprake van gedragsproblematiek;
d) De leerling kan duidelijk onder woorden brengen met welk doel hij/zij de havo-opleiding wil volgen.

Om problemen bij afwijzing te voorkomen is het verstandig dat de leerling zich bij aanmelding bij het Gerrit van der Veen College ook inschrijft op een andere havo school of MBO-opleiding.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 12:52

Museumplein

Er hangen scholieren van veel scholen op het Museumplein, ook van MLA. Er zijn ook gemengde groepen, dus van verschillende scholen. De meeste groepjes weten van elkaar van welke school ze zijn. De Sweelinckscholieren hebben niet de beste naam, zogezegd.

Een school met strakke regels en procedures, dat hoor ik ook, en schreef ik ook in een eerder bericht. Waarom zijn die strenge regels nodig, en welke leerlingen vinden dat prettig?

Marijne

Marijne

02-03-2019 om 13:13

Strenge regels

Strenge regels zijn nodig op scholen waar veel leerlingen rottigheid uithalen. Dat is dus geen goede pr. Toen wij ooit keken voor scholen in Amsterdam, las ik in de Scholengids van het Parool over een school waar de kluisjes maandelijks werden gecontroleerd. Toen ik een zesdeklasser van die school vroeg waarop het werd gecontroleerd, zei ze messen en andere wapens.
Op de kakschool waar mijn kinderen heen gingen werden de kluisjes ook af en toe gecontroleerd, maar vooral op etenswaar omdat ze de muizenplaag onder controle wilden houden. Mijn kinderen hingen trouwens ook op het Museumplein rond, en ik vind alle pubers in groepjes irritant omdat ze een grote mond hebben en stoer doen, dus ik denk dat het niet alleen Sweelink-ll zijn.
Ik ken wel een meisje dat er af is gegaan, toen ze van 2 VMBO naar 3 Havo ging, maar dat zal een uitzondering zijn.

Amsterdamse

“Het is wél een pr praatje. Want de negatieve kanten van de school belicht je niet.”
Ik heb maar 1 waarneming van school en dat is deze waarneming van een vriendje van 1 van mijn kinderen (uit dezelfde ‘hand’ dus als jouw ervaring en niet uit de krant 😉)
“Met geen garantie op doorstroom naar Gerrit vd Veen bedoel ik dat er zeker niet altijd genoeg plek is op GvdV, op de havo.”
Dan heb jij het over iets anders dan waar ik het over had. Namelijk, dat vriendje is van de brugklas Sweelinck naar 2 havo op het GvdV gegaan. Jij doelt op doorstroming na het vmbo diploma naar 4 havo van het GvdV.
Kortom, beide waarnemingen zijn evenveel of weinig waard en noch mijn positieve waarneming als jouw negatieve waarneming zijn doorslaggevend om een keuze te maken lijkt me.

Annee

Op het forum van stichting vrije schoolkeuze Amsterdam staan wel ervaringen met andere scholen, misschien daar ook om ervaringen vragen?
http://stichtingvsa.nl/index.php

Annee

Annee

02-03-2019 om 17:48 Topicstarter

Vervolg Sweelinck

Dank voor de reacties tot nu toe! Ben er nog niet uit.. In de schoolgids van het Sweelinck staat: toelating geschiedt conform de wettelijke regeling Passend Onderwijs. En ze hebben het over leerachterstanden en LWOO. En in de inleiding: de schoolgids is een informatiebron en een contract. Mmm, eigenlijk ben ik er wel uit; het stuit me tegen de borst.
Wel jammer want superplek inderdaad, kleine school en les op havo niveau..

Contract?

Geen uitnodigende woordkeuze, maar wel eerlijk. Een opleiding is een soort contract met wederzijdse verplichtingen. Maar eerlijk gezegd, geen open deur.

Nu was het vroeger als zo dat havist en vwo-ers op mavisten neerkeken, en al helemaal op de lts-ers. Dat leeft nog steeds. Berlage heeft zelfs twee gebouwen; gebouw a voor havo en vwo, gebouw b voor vmbo-t erachter. Gebouw a is mooier en beter uitgerust.
Geen wonder dat een school met alleen vmbo-t, wordt gezien als school met niet zo’n beste naam.

Maar ze hebben wel klassen van 22 lln, daar ligt de winst tov andere scholen. Ze zijn streng want ze hebben geen lagere niveau’s. Ze moeten de lln binnen hun gelederen houden en daarom gooien ze het op discipline. In feite is dat voor de ll alleen maar een pluspunt.

Zoals eerder geadviseerd; proeflesmiddag bij sweelinck en bij één binnen een scholengemeenschap.

Havo?

Volgens mij boden ze alleen in de brugklas les op havo/vmbo-t niveau zodat lln na de brugklas, konden opstromen naar een school dat havo bood. Misschien ondertussen veranderd, maar lln halen er geen havo-diploma.

Correctie

Sinds vorig jaar ook een havo-afdeling.

Flanagan

Je schrijft dat op het Berlage de mavo leerlingen in een ander, minder mooi gebouw zitten dan de havo en vwo leerlingen. Ik ben weleens op deze school geweest en het Berlage heeft twee monumentale schoolgebouwen in Amsterdamser stijl recht tegenover elkaar. Ik had niet de indruk dat de mavo leerlingen gescheiden in een ‘minder’ gebouw zaten dan havo en vwo, maar dat de scheiding onderbouw en bovenbouw was; of heb ik het mis? Op de website staat dat de mavo ‘met ongeveer 250 leerlingen een overzichtelijke afdeling [is] binnen het Berlage Lyceum’.
Het MLA heeft enige jaren geleden de 1.500 leerlingen verdeeld in havo en vwo in vier gebouwen rond de binnenplaats op de hoofdlocatie bij het Museumplein en de mavo afdeling verhuisd naar de Van Ostadestraat in de Pijp. Ruimtegebrek misschien? Het Spinoza lyceum, ook mavo t/m gymnasium in zuid, heeft alle ruim 1.200 leerlingen gewoon in één gebouw.
Vroeger hadden veel gemeentes een rijksscholengemeenschap van mavo t/m vwo en daarnaast een (categorale) mavo.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 19:31

Havo

Leerlingen kunnen op de havo alleen het profiel E&M kiezen. Iets om rekening mee te houden.

In de schoolgids staat trouwens nergens dat leerlingen die havo met andere profielen doen, naar Gerrit vd Veen gaan. Dat zegt ook wel iets. Grote kans dat ze naar andere ZAAM scholen gaan. Check dat vooral bij de school.

Persoonlijk vind ik het belangrijker om te kijken naar sfeer, leerlingenpopulatie en doorstroommogelijkheden en dergelijke dan naar zoiets als een kennismaking met Obama, wat maar een eenmalige gebeurtenis is, of locatie (tenzij lange reistijd wellicht).

Succes met kiezen, het is niet makkelijk om een keuze te maken voor een passende vmbo-tl school. Met een goed gemengde leerlingenpopulatie, en een fijne sfeer.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 19:37

MLA

De mavo van MLA zit inderdaad in een ander gebouw, helemaal opgeknapt, prima plek. Het gebouw van havo en vwo is gedeeltelijk in erbarmelijke staat. Dat gebouw (een stuk ervan, het zijn deelgebouwen) wordt opgeknapt.
De plannen zijn om de mavo weer terug te verhuizen en dus de school kleiner te maken. Er komt ergens anders een nieuwe school van hetzelfde bestuur.

Bermbrand,

Tijdens een open dag in 2012, vertelde een havist dat er wel verschil tussen vmbo-t gebouw en het grotere havo/vwo-gebouw. Ze waren allebei monumentaal, dat wel. Maar het grotere gebouw was beter uitgerust. De kantine was beter, mooi proeflokaal voor scheikunde, gescheiden fietsenrek en schoolplein etc. Berlage bood toen wel al TTO om zo het vmbo te promoten.

Amsterdamse

“Persoonlijk vind ik het belangrijker om te kijken naar sfeer, leerlingenpopulatie en doorstroommogelijkheden en dergelijke dan naar zoiets als een kennismaking met Obama, wat maar een eenmalige gebeurtenis is, of locatie (tenzij lange reistijd wellicht).”

Dat de juist leerlingen van het Sweelinck uitverkoren werden om deel te nemen aan het bezoek van Obama en niet de havo/vwo leerlingen van het MLA, vond ik mooi. Je zegt oa ‘sfeer’ en ‘leerlingpopulatie’ belangrijker te vinden. Grappig is dat zo’n uitzonderlijk bezoek ook iets zegt over zowel de sfeer als de populatie.

Flanagan

Ik was in het ‘grote’ gebouw van het Berlage en werd ontvangen in de grote lerarenkamer. Het monumentale gebouw deed mij erg denken aan mijn eigen oude school, met een rectorswoning ernaast (wat het Amsterdams lyceum ook nog heeft).

Scholen met vmbo-t/havo advies

Annee, ken je het scholenoverzicht op de OCO website? Er zijn 24 mogelijke scholen in Amsterdam (let op want ook mavo geldt als ‘passend’ bij vmbo-t/havo advies). http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/#type=vo&stadsdeel=binnen&denominatie=zonderparticulier&soort_onderwijs=vmbo-t%2Fhavo

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 21:22

Reden?

‘Dat de juist leerlingen van het Sweelinck uitverkoren werden om deel te nemen aan het bezoek van Obama en niet de havo/vwo leerlingen van het MLA, vond ik mooi. Je zegt oa ‘sfeer’ en ‘leerlingpopulatie’ belangrijker te vinden. Grappig is dat zo’n uitzonderlijk bezoek ook iets zegt over zowel de sfeer als de populatie.’

Hoezo noem je alleen de havo/vwo leerlingen van MLA als niet uitverkoren? Is daar iets speciaals mee, met die leerlingen, dat ze dat ‘niet’ verdienen?

Ze (wie heeft dat eigenlijk bepaald?) hadden ook de mavoleerlingen van MLA kunnen kiezen. Of de leerlingen van OSB. Of van speciaal onderwijs Orion College. Of van welke school dan ook.

En waarom vind je het mooi dat juist de leerlingen van Sweelinck werden gekozen? Is met hen iets bijzonders?

En wat zegt zo’n bezoek dan over sfeer en populatie?

Nou ja, je bericht roept heel veel vragen op.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 21:35

24 mogelijke scholen

Er zitten bij die 24 scholen behoorlijk wat specifieke scholen: twee Joodse scholen, een Islamitische, een daltonschool waar je zonder daltonbasisschool weinig kans hebt, nog een daltonschool (moet je passen), een internationale school, school met tweetalig onderwijs (moet je ook maar kunnen en willen), montessori (idem als tweetalig, niet geschikt voor iedereen), een vrije school, een creatieve school (moet je aantonen), en dan nog een handvol onderwijsvernieuwers.

Amerikaanse consulaat (ot)

De keuze voor de lln van het Sweelinck had wrs te maken met hun schuintegenoverbuurman het Amerikaanse consulaat

Amsterdamse

De vraag die ik verwachtte 😉
Zowel MLA (waar alleen havo en vwo leerlingen zitten) als het Sweelinck college waren ivm het bezoek van de president aan het Rijksmuseum gesloten omdat het Museumplein vergrendeld was. Logisch dus dat van één van deze twee scholen leerlingen ‘uitverkoren’ zouden worden voor het bezoek. Leerlingen van het grote en bekende MLA ligt dan meer voor de hand dan het kleine Sweelinck college. Dat zegt iets anders over de leerlingen en de sfeer dan jouw nogal negatieve bericht. Kennelijk zijn niet alle leerlingen ‘ruig’ of ‘klierig’ anders zouden ze niet welkom zijn op het zwaar beveiligde bezoek van de president.
Niks dus met ‘verdienen’ of iets speciaals of bijzonders aan die leerlingen. Toevallig bezocht de president het Rijksmuseum en werden twee scholen ivm beveiliging gesloten.

Amsterdamse - keuzes

Ja, lang niet al die circa 68 scholen in Amsterdam zijn geschikt voor alle leerlingen. Wat je schrijft geldt niet alleen voor de 24 mavo/havo alternatieven, maar ook voor vmbo, havo en vwo. Alleen het kind en zijn/haar ouders weten welke scholen passend zijn en welke niet. Wij kunnen van een afstand alleen de keuze aanreiken en iedere keuze accepteren. Jouw never nooit niet school, kan een anders favoriet zijn en andersom.
De grootste kans op uitloting hebben vwo leerlingen en zij en hun ouders krijgen hier vaak het verwijt ‘verwend’ te zijn. Ook op vwo niveau geldt dat tussen alle alternatieven 2 Joodse scholen zitten en een islamitische school (waar het gros vd lln überhaupt niet voor in aanmerking komt). Verder tweetalig, montessori, dalton, projectonderwijs etc. dat je moet passen en bovendien zijn er scholen met het predikaat ‘zwak’ van de inspectie, dat je maar net moet willen.
Kortom, er zijn veel keuzes maar als je uitgeloot wordt voor de school van jouw keuze, hoeft de reserveschool helemaal geen bevredigd alternatief te zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2019 om 22:19

Keuze

Flauw om te suggereren dat ik beweer dat álle leerlingen van Sweelinck ruig en klierig zijn.
Ik blijf erbij, zo’n bezoek zegt helemaal niks over sfeer en populatie.

De noodzaak voor strenge regels zegt genoeg. Plus de ervaringen van mijn kind en vrienden (veel gerel op school), maar die kun je wellicht als pubermening beschouwen.
Het is al lastig genoeg een fijne vmbo-t school te vinden. Eentje waar de straatcultuur niet overheerst, eentje die gewoon divers is, én eentje zonder bijzonder uitgangspunt als dalton, montessori, vrije school, tweetalig of een onderwijsvernieuwingsschool.

Anyway, dit is een ervaring, waar Annee om vroeg.

Amsterdamse

Dat het lastig is on een fijne vmbo-t school te vinden zijn we iig wél met elkaar eens. Hoewel alle kinderen met vmbo adviezen vorig jaar in hun top 3 zijn geplaatst (zie overzicht: https://twitter.com/stichtingvsa/status/1079698299978952704?s=21 ), is het maar de vraag of alle vmbo kinderen ook gelukkig zijn met de plaatsing, gezien de grote variëteit binnen de verschillende vmbo adviezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.