A.
16-02-2012 om 09:45
Wie heeft ervaring met tweetalig onderwijs?
Hallo,
Van de week advies gekregen van de basisschool over zoonlief. Hij krijgt het advies HAVO met tweetalig onderwijs (in het engels dus)
Zijn IQ is prima: 127, bottleneck is het rekenen. Taal en alles wat daarbij hoort gaat bijna vanzelf.
Hij twijfelt nog een beetje, en daarom heb ik beloofd eens rond te vragen bij ouders... Hij zou zelf kinderen zoeken die TTO doen.
Bij deze dus: wie kan mij over zijn/haar ervaringen vertellen?
Alvast bedankt!

M Lavell
16-02-2012 om 10:09
Jamaar....?
Op het Havo moeten ze ook rekenen. Bovendien wordt wiskunde op het havo verplicht.
http://www.nu.nl/binnenland/2742119/wiskunde-verplicht-examenvak-havo-leerling.html
Dus als havo geadviseerd wordt om rekenen/wiskunde te ontlopen, dan heb je daar weinig aan. Kan ie net zo goed vwo doen.
De vraag is dus vooral: wat verwacht de bo van het vo als het om rekenproblemen gaat?
Is er een diagnose dyscalculie?
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
16-02-2012 om 12:20
Uh, miriam...
In mijn draadje over schooladviezen zei je nog dat iemand die een C voor rekenen scoorde het niet zou redden op het VWO. Of bedoel je dat die het dus ook niet gaat redden op de HAVO?

M Lavell
16-02-2012 om 12:44
Dat bedoel ik ja
"Of bedoel je dat die het dus ook niet gaat redden op de HAVO?"
Dat is het.
Er zijn nogal wat wijzigingen geweest in het vo. Wiskunde was op havo verplicht. In die tijd kwamen kinderen met dyscalulie niet verder dan vmbo-t.
Toen kwma er het profiel C&M zonder wiskunde. Sindsdien is havo mogelijk. Maar nu al is rekenen verplicht op alle niveau's (ook vmbo-t) en wiskunde wordt dat weer op havo niveau.
Een slechte rekenaar in deze tijd havo TTO adviseren, zonder dat er iets van dispensatie of wat voor een oplossing dan ook in het vooruitzicht is voor rekenen en wiskunde, is een slecht advies.
De vraag is zelfs of lln met dyscalculie zonder dispensatie vmbo-t zullen kunnen halen. Wat moet er met die leerlingen? Is daar iets voor bedacht? En als er geen diagnose is, wat dan?
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
16-02-2012 om 13:15
Tja...
Gelukkig was het in mijn tijd niet zo, want ik reken véél slechter dan dochter ooit gedaan heeft. Iemand als ik zou nu dus niet verder komen dan VMBO. Het is dus maar goed dat ik al die academische titels al heb, want die kunnen ze me moeilijk met terugwerkende kracht afnemen (tenminste, dat hoop ik).

rutiel
16-02-2012 om 13:23
Bottleneck
Interessant welke wending deze discussie neemt: A. heeft toch nergens gemeld dat er sprake is van dyscalculie? Het woord "bottleneck" kun je op meerdere manieren interpreteren lijkt me.
Uitgangspunt is een havo-advies met TTO. De vraag of dit een terecht advies is en hoe dit tot stand is gekomen, is volgens mij niet aan de orde. Tenminste niet bij de vraagsteller.
n@nny

Roos
16-02-2012 om 13:32
Verschillende wiskunde's
Op de HAVO heb je toch wiskunde A en B? En op het VWO wiskunde A, B, C en D? Zou het dan niet zo zijn dat de makkelijkste vormen wél te doen zijn voor kinderen met wat mindere rekentalenten?
Mijn dochter had een NIO score van 106 voor 'rekenen' (122 verbaal), haalde in groep 6, 7 en 8 altijd B's, en ik denk/hoop dat wiskunde C (makkelijkste wiskunde van VWO) voor haar toch wel te doen zal zijn....in de zin dat ze daar een 5 voor moet kunnen halen en dan dit ophalen met goede cijfers voor de talen.

Thursday Next
16-02-2012 om 13:44
Kort geleden
stond er een draadje over tweetalig onderwijs hier. De link: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2834046
Overigens hoeft het niet zo te zijn dat iemand die niet zo goed is in rekenen ook slecht is in wiskunde. Ik reken zelf niet goed, misschien heb ik ook wel dyscalculie, maar ik ben een kei in wiskunde. Of is dat tegenwoordig anders, nu de rekenmethoden op de basisschool zo veranderd zijn? Sluit dit beter aan bij wiskunde op het VO?

M Lavell
16-02-2012 om 13:54
Impliciet
n@nny:"Het woord "bottleneck" kun je op meerdere manieren interpreteren lijkt me. "
Dat klopt, maar de combinatie Havo advies met "Zijn IQ is prima: 127, bottleneck is het rekenen. Taal en alles wat daarbij hoort gaat bijna vanzelf." niet.
Impliciet wordt zijn rekenvaardigheid onvoldoende geacht voor vwo. Probleem: dat wat er aan rekenen verplicht is op vwo, is ook verplicht op Havo (de rekenlessen/functioneringsniveaus + minimumniveau wiskunde).
Vandaar mijn opmerkingen.
En inderdaad, er hoeft geen sprake te zijn van dyscalculie, maar in dat geval is vwo ontwijken ook een vreemde stap.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
16-02-2012 om 14:04
Rekenen in het vo verplicht
Roos:"Mijn dochter had een NIO score van 106 voor 'rekenen' (122 verbaal), haalde in groep 6, 7 en 8 altijd B's, en ik denk/hoop dat wiskunde C (makkelijkste wiskunde van VWO) voor haar toch wel te doen zal zijn...."
Dat zijn prima (boven gemiddelde) scores. Wiskunde en rekenen moet geen probleem zijn.
Thursday:"Overigens hoeft het niet zo te zijn dat iemand die niet zo goed is in rekenen ook slecht is in wiskunde."
Klopt, maar tegenworodig moeten leerlingen op alle niveaus ook rekenen (functioneringsniveaus).
Groet,
Miriam Lavell

Annet
16-02-2012 om 20:21
Roos, een vijf is niet meer genoeg
Voor wiskunde moet een 6 gehaald worden bij het eindexamen. Steeds meer scholen hanteren dit ook als overgangsnorm.
Ik ben het eens dat rekenen geen voorspeller is voor wiskunde. Met goed bijhouden en goede uitleg kom je heel ver.

Roos
16-02-2012 om 20:58
Wiskunde a, b, c, d
Ik vraag me nog steeds dit af: overal in het nieuws hoor je nu "wiskunde wordt verplicht op de HAVO", maar nogmaals: op de havo heb je wiskunde A en wiskunde B. Welke wordt dan verplicht? Of allebei? Of gaat het onderscheid verdwijnen?
En op het vwo heb je dus zelfs vier soorten wiskunde. En er wordt altijd gezegd: op het vwo is wiskunde verplicht. Ja inderdaad, maar gelukkig niet ALLE wiskunde. Anders zouden er heel wat minder vwo diploma's gehaald worden, lijkt me! Dan zou je perse een wiskunde-knobbel moeten hebben om vwo te kunnen doen.
Waar heb je dat trouwens vandaan, dat je een 6 moet halen bij je eindexamen? Ik meen ergens gelezen te hebben dat je voor de drie vakken nederlands, engels en wiskunde gemiddeld een 6 moet hebben, maar dat kan ik nu niet meer terugvinden.

Roos
16-02-2012 om 21:03
Link gevonden
Volgens deze link mag je straks maximaal 1 vijf hebben voor nederlands, engels en wiskunde:

M Lavell
16-02-2012 om 21:31
Niet relevant
Roos:"Ik vraag me nog steeds dit af: overal in het nieuws hoor je nu "wiskunde wordt verplicht op de HAVO", maar nogmaals: op de havo heb je wiskunde A en wiskunde B. Welke wordt dan verplicht? "
Dat zal waarschijnlijk A worden, maar dat is in dit verband niet zo relevant. Wiskunde A op havo niveau verschilt maar een beetje van vwo en voor dat beetje doet het nog meer een beroep op rekenkundige vaardigheden dan Wiskunde A vwo.
Voorzover rekenenvaardigheid niet 1:1 verband houdt wiskundevaardigheden, zou wiskunde A vwo best wel eens makkelijker kunnen zijn.
In dit verband is de kern dat deze jongen vanwege gebrekkige rekenvaardigheden een havo advies krijgt. Maar dat helpt hem niet, of het helpt hem van de wal in de sloot.
Groet,
Miriam Lavell

Brasso
17-02-2012 om 07:47
Andersom kan ook
Hier een zoon met Aplus voor rekenen (rest b/c) en dyslexie krijgt vmbo advies. Vanwege de talen. Hij heeft een bovengemiddeld IQ maar slechte werkhouding, ook dat speelt mee.
Overigens noemde een vriendin (docent wiskunde) van mij ook dat goede rekenaars niet per definitie goed in wiskunde hoeven te zijn maar er is idd nu meer aandacht voor het rekenen.,
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell
17-02-2012 om 08:30
Deelcertificaten
"Hier een zoon met Aplus voor rekenen (rest b/c) en dyslexie krijgt vmbo advies."
Dat vind ik net zo suf, want ook het vmbo doet aan taallessen (spelling/woordenschat/begrijpend lezen, referentieniveaus).
Het voordeel van die referentieniveaus is dat je weet wat kind op welk schooltype werkelijk moet kunnen. Als hij nu al het Fundamenteelniveau niet heeft gehaald (1F), dan is er een achterstand ten opzichte van het eindniveau dat vmbo moet bieden (2F).
Het is wel waar dat havo een nog hoger niveau verlangt (3F), maar niet gehaald is niet gehaald. Een voorschot nemen op niet kunnen halen en dan alsnog een niet haalbaar doel stellen, is raar.
Het is veel logischer om dat kind wel havo of vwo te laten doen en de doelstelling op een andere manier bij te stellen. Het einddoel wordt niet een diploma, maar deelcertificaten.
Groet,
Miriam Lavell

Anne Carin
17-02-2012 om 12:42
Wiskunde
Hier een zoon die op de basisschool altijd goed was in rekenen maar nu (VWO-3) veel moeite heeft met wiskunde, dus dat is ook nog mogelijk. Zijn wiskundeleraar zei trouwens dat het niet perse zo is dat wiskunde B de moeilijkste variant is en wiskunde C de makkelijkste. Het zijn verschillende types wiskunde, zei hij en de een is beter in het ene type en de ander in het andere.

Brasso
17-02-2012 om 13:53
Referentie niveaus
Als ik het goed begrijp moet de eindtoets van Cito aanwijzen of hij ref niveau 1F haalt, volgens Cito Lvs zit hij goed zelfs voor lezen en spellen een C score dat is heel netjes voor zijn doen.(en dat is al sinds eind groep 6 zo)
Maar er zit een groot verschil hoe hij in de klas aan het werk gaat en hoe hij scoort op de toetsen.
Het wordt nog een hele puzzel waar hij heen moet!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roos
17-02-2012 om 14:50
Link met goede beschrijving
van de soorten wiskunde op het vwo:
broklede.dedecaan.net/...over.../Wiskunde%20ABCD%20vwo.doc
Volgens deze link is C het makkelijkst, dan A, dan B, dan D

Roos
17-02-2012 om 14:52
geloof niet dat die link goed is overgenomen, maar google op 'vwo wiskunde soorten' en dan de 3e link

A.
18-02-2012 om 13:22
Oké
deze discussie gaat een eigen leven leiden. Ik praat wel met anderen. Succes met jullie niveaus en zo...
Ik geloof niet dat ik dat allemaal gevraagd had.

Roos
18-02-2012 om 17:00
Ik vind dit voor jou(w zoon) toch echt wél relevant.
Al gaat het dan niet over tweetalig onderwijs.

Elisabeth B.
18-02-2012 om 17:55
Ik vind je 1e reactie redelijk bot; allerlei mensen die je helemaal niet kent denken met je mee en dragen andere inzichten aan. Zonder omhaal schrijven: "heb ik niet gevraagd en ik doe niet meer mee" doet geen recht aan deze mensen.
Misschien een nieuwe poging doen om te reageren?

Can
18-02-2012 om 18:30
Tto
zijn er dan geen ervaringen met tto, want dat is idd waar A naar vraagt? Kan me wel een beetje voorstellen dat ze zich overrompeld voelt door de vaste OO-clan
Ik kan je helaas ook niet verder helpen, wij zijn wel naar een open dag geweest voor TTO en mijn eerste indruk was dat er vooral veel streberige ouders op afkwamen maar dat ik natuurlijk maar *een* voorbeeld op *een* school. Mijn kind is het uiteindelijk niet gaan doen, ook zij is dol op talen en heeft moeite met wiskunde. Uiteindelijk is het vwo geworden met wiskunde c(gemakkelijkste vorm, niet gemakkelijk) en als extra Cambridge omdat haar dat leuk leek.
Succes met je beslissing

Mare
20-02-2012 om 20:50
Hier 'n tto-ouder (en geen wiskunde reactie)
Hoi A.,
zoals gezegd, dat wiskunde verhaal laat ik even voor wat het is, ook niet helemaal gelezen. Wel dat er kennelijk niet is gereageerd nog op je vraag over TTO.
Onze jongste doet het tweetalig VWO. Was erg haar eigen keuze die ze eigenlijk in groep 7 al maakte toen we het rondje deden. Aanvankelijk was de insteek om het de 1e drie jaar te doen (je committeert je echt voor de hele onderbouw, even een jaar 'proberen' is niet de insteek), maar dochter vindt het zo ontzettend leuk dat ze ook wel de bovenbouw TTO wil doen.
Het houdt dus in dat alle vakken (muv duits/frans/godsdienst) in het engels zijn. En ik vind het mooi te zien hoe makkelijk ze inmiddels (nu dus 3 VWO) ook met haar vriendinnen switcht van (vloeiend) engels naar nederlands. Naast dat vloeiende engels is het vooral ook 'international awareness'; heel veel vakoverschreidende projecten, engelse kranten lezen, etc. Trips naar Canterbury, theaterlessen van echte engelse acteur van het Shakesparean Theatre etc etc. Superleuk dus. Geen nadelen? Oh jawel hoor. Het is echt behoorlijk zwaar! Als dus de wiskunde (ja, komt 't toch even langs) zwaar is of moeilijk, stel je dan voor dat het ook nog eens allemaal (!) in 't engels is.
Ik spreek zelf vloeiend engels (tweetalig opgevoed) en mijn man is erg goed in wiskunde, maar ook wij vinden het regelmatig lastig als ze om hulp vraagt. Datzelfde geldt voor bv biologie, fysics en chemistry. Er moeten essays in 't engels geschreven worden etc.
Bij haar school was het zo dat je, naast een goede CITO en VWO advies (er is geen TTO op HAVO niveau op haar school) ook een gericht advies van de bs moest hebben. Daarnaast waren er 'intake-gesprekken' waarin de motivatie werd onderzocht; het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de ouders er op aan sturen. Daarmee redt een kind het dan geen 3 jaar lang.
Kortom; onze dochter wilde het zelf erg graag, en vindt het ook erg leuk. Toen ze in de 2e een behoorlijke 'dip' had hebben wij ons wel eens afgevraagd of kiezen voor TTO het haar niet onnodig zwaar had gemaakt... Inmiddels gaat ze weer goed, en wil ze dus ook graag de laatste 3 jaar TTO doen. Daar hebben we volgende week een gesprek over op school, want het is een pittige verzwaring vd studielast.
Weet niet of je wat aan ons verhaal hebt, maar succes met je keuze!
Mare