Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

05-01-2011 om 16:48

Wie heeft verstand van nio toets uitslagen en interpretatie

Hai,
Onze dochter heeft de uitslag van de NIO-toets ontvangen plus schooladvies. Advies is VMBO-T/HAVO. Dit klopt met de NIO uitslag: totale score 106. Bij 107 wordt het HAVO uitslag. Daarnaast dus CITO scores van groep 6 en 7 en totaaladvies school. Wij kunnen er ons in vinden, maar toch heb ik wat vragen omdat onze dochter nogal een 'geitebreier' is, dat wil zeggen een beetje apart geval en dus lastig om te beoordelen.

Feiten:
- voor ons duidelijk dat ze een goed stel hersens heeft, maar ze is wel erg makkelijk, schuift dingen voor zich uit (schoolwerk e.d.) en verder 'grote passen, snel thuis'.
- CITO scores de afgelopen jaren: de ene keer een A, de andere keer een C of zelfs eens een D. Naast een C voor rekenen op haar rapport, staat er rustig als rapport cijfer een 8 of een 9. Idem andersom (een A en een 5 of 6).
- De NIO uitslag: totaal score 106 (107 is HAVO). Score voor rekenen, getallen reeksen e.d. gemiddeld 104. Score voor verbaal (synoniemen) 85!! Zeer laag dus. De verklaring die ik hiervoor kan bedenken is het feit dat ze absoluut niet van lezen houdt en dit ook weinig doet en dus niet op 'niveau' is. Haar verbale spraak is prima. Score voor 'uitslagen' (dit is dus o.a. ruimtelijk inzicht) is 129!! Zeer hoog dus (hoogste score in de grafiek voor schoolniveau is 130). Duidelijk is dus dat de uitslag van 85 de boel zeer omlaag heeft gehaald.
Hoe dan ook, een apart geval. En lastig. Wij begrijpen dat het taalniveau straks op het VO niet alleen NL betreft, maar dat ook andere talen belangrijk zijn en dus daarbij het verbale niveau en veel lezen dus. Duidelijk is dat ze meer beta is dan alfa.....
Op zich kunnen wij ons vinden in een VMBO-T/HAVO brugklas met als inzet HAVO en VEEEEEEEL lezen dus, om dat op niveau te krijgen. In een HAVO/VWO brugklas zou zij wellicht kunnen struikelen omdat ze de taal niet kan bijbenen, anderzijds, als ze veel gaat lezen is dat wellicht snel op niveau.
Hoe kijken jullie tegen een dergelijk 'exemplaar' aan, wat zou jullie (deskundig) advies zijn?
Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-01-2011 om 17:28

Als ze

nu al een makkelijke leerling is zou ik kiezen voor vmbo-t. Ze gaat zodirect nog puberen ook! Havo is net boven haar kunnen al is haar intelligentie toereikend waarschijnlijk. Maar het is niet alleen IQ het is ook motivatie en zelfvertrouwen. Zou ze mmisschien ook nog enigzins faalangstig zijn zou ik al helemaal niet inzetten op HAVO.

bibi63

bibi63

06-01-2011 om 21:46

Moeder

Ik snap je verwarring. Ik noemde de testonderdelen. Voor de volledigheid:
synoniemen 87 (heel laag)
verbale analogieen 101
categorieen 103
getallen 102
rekenen 107
uitslagen 129 (heel hoog) (voor de leken: dat is de oefening met uitgevouwde figuren, waar je moet kiezen welk uitgevouwd figuur bij het ingevouwde figuur hoort)

De uitslag is:
verbaal 97
symbolisch 115
Gemiddeld 106

107 is dus HAVO. Verbaal dus ruim onder HAVO en symbolisch ruim boven.

Gr. Bibi

kaatje43

kaatje43

13-01-2011 om 17:16

Bibi

Ik heb geen verstand van NIO-uitslagen, maar ik zou haar gewoon in een Mavo-Havo brugklas laten plaatsnemen. Je loopt anders echt de kans dat ze heel erg op haar tenen moet lopen dat eerste jaar, terwijl het toch al wennen is. Mijn ervaring is dat er een heel groot verschil tussen de Mavo-Havo en Havo-VWo zit qua niveau/snelheid.

bibi63

bibi63

14-01-2011 om 14:58

Kaatje

Die keuze gaan we inderdaad maken: MAVO/HAVO. Wel is er nog een andere mogelijkheid: het Dalton. Dat is 1 van de scholen hier die zeer goed staat aangeschreven. In dat geval is het eerste 2 jaar alles door elkaar: MAVO/HAVO/VWO. Voordeel is dat kinderen taken krijgen op hun niveau. Dus bijv. NL taak op MAVO niveau en wiskunde taak op VWO niveau.
Maar goed, eerst de open dagen en dan kijken welke schol het wordt.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.