Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-11-2010 om 21:22
Net het 10minutengesprek gehad voor mn jongste, 7 jaar, groep 4. Ze heeft 2 meisjes in de klas met wie ze goed contact heeft, maar die meisjes (laat ik ze maar A en B noemen) zijn geen vriendinnen van elkaar. Als mijn dochter met A speelt begint B te klieren en andersom. Eigenlijk vechten A en B dus om de aandacht van mijn dochter. Nou vond juf dat mijn dochter er mede voor moest gaan zorgen dat er minder ruzies op school zouden zijn.
Ik heb het gevoel dat het probleem niet bij mijn dochter ligt (A en B lopen te klieren), maar ben ik misschien wat te snel in dit oordeel geweest? (ik heb het gesprek hierover afgekapt omdat ik andere, m.i. belangrijker, zaken wilde bespreken). Wat vinden jullie? En als mijn dochter ook een rol kan spelen om de situatie te verbeteren, heeft een van jullie dan tips?
Tine
23-11-2010 om 21:39
Hier ook
Wij hebben dit ook, maar dan met 2 zussen en een gezamenlijke vriendin. Oplossing: de altijd aan het kortste eind trekkende zus kwam met iemand anders thuis! Iedereen gelukkig. Maar zo zal het niet altijd kunnen werken...
24-11-2010 om 10:17
Hoe stelt
juf zich dit dan voor? Had ze ook tips dan hoe je dochter daar iets aan kan doen? En wat gaat juf met die 2 vriendinnen doen? Die maken toch ruzie, je dochter toch niet?
24-11-2010 om 11:42
Sleutel
Tine, het is moeilijk te zeggen of jouw dochter wel of geen bijkomende factor is. Welke oplossing had de juf ?
Ik heb zoiets hier zien gebeuren met drie kinderen van 4.. in de trant van 'als jij niet x doet of geeft, ben jij mijn vriend niet meer' om vervolgens tegen mijn andere zoon te zeggen'wil jij mijn vriend zijn, dan mag jij WEL op mijn verjaardag komen'. Beiden wilden dat natuurlijk heel graag'. Dat werd hier drama met alle drie. Dus dat jongetje had ik even liever niet hier op het moment dat mijn zoons thuis waren. Hij is nog te klein om te beseffen wat daarin zijn sleutelrol was.
Het kan best zijn dat jouw dochter verre van oorzaak-gevolg is maar dat zij (een deel van) de sleutel in handen heeft voor meer harmonie. Vraag anders nog even aan de juf wat zij als oplossing nu precies zag of graag had dat dochter zou doen.