bobbit
24-02-2009 om 19:48
Wij hebben vanavond getobt/getobd over de spelling
Zoon in groep 7 vindt spelling moeilijk. Gelukkig heeft hij moeder met feilloos taalgevoel(?). Ik zie altijd als een woord fout gespeld wordt,in 1 oogopslag. Hij liet zijn dictee zien, maar 4 fout. Knap werk dus. De ene fout was het voltooid deelwoord van tobben. Er stond keurig getobt.
Klopt toch. Je zegt toch ik (fonetisch )topte . Probeer maar eens topde (fonetisch geschreven)te zeggen, dat krijg je toch je mond niet uit.
Toch heeft de juf het inderdaad goed gezien. Conform 't Kofschip. Bij een werkwoord dat eindigt op een p schrijf/zeg je pte, maar dus niet bij een woord dat eindigt op een b,dat wordt bde. Dus het is getobd,maar ja je zegt niet getobd, maar getopt.
Laat niemand meer zeggen dat ze niets meer leren op de basisschool qua spelling, ik vind het van een hoog niveau.

Fraz
24-02-2009 om 22:19
't kofschip
moet trouwens uitgebreider. Ik had best problemen met het woord fax. Is het nu gefaxed of gefaxt of gefaxd. Nou volgens http://www.onzetaal.nl/advies/faxen.php
is het dus gefaxt en is het geen kofschip meer maar kofschiptaxietje.

kaatje43
24-02-2009 om 22:34
Zit ik ook altijd mee.
Altijd gedacht dat het gefaxd was. Weer wat geleerd.

Vic
25-02-2009 om 10:59
Tobde
Ik zou nooit 'tobte' zeggen. Dat krijg ik dan weer niet mijn mond uit.

Jolijt
26-02-2009 om 22:34
En ik vind juist
dat ze veel meer moeten leren op de basisschool. Bij ons was het vroeger echt klaar na groep 6 met d/t/dt, maar tegenwoordig moeten ze er in klas 1 en 2 van de middelbare (en dan heb ik het over TVWO) nog mee door om te zorgen dat er geen onvoldoendes meer vallen. Bar en boos....

Vic
27-02-2009 om 11:16
Volgens mij niet
Ik kan me nog herinneren dat ik tot en met de 6e klas (dus groep 8) rijtjes heb moeten maken met werkwoordsvormen. Volgens mij begon het in de 4e klas (groep 6). Het is dan wel een jaartje vertraagd want bij mijn dochter op school komt 't kofschip in groep 7.

Mathilde
27-02-2009 om 13:48
Topte
is toch echt iets anders dan tobde. Ik topte de plant en ik tobde over een probleem. Toppen, topte, getopt, tobben, tobde, getobd. Mijn dochter (bijna 6) tobt nog over de vervoeging van de sterke werkwoorden . Zo breekte dat meisje haar been en op school hebben jongens gevecht. Haha.
Mathilde