Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elies

Elies

27-09-2012 om 16:43

Wijziging schooltijden - mirjam lavell?

De school van mijn kinderen wilde vorig jaar de schooltijden veranderen. 15 minuten eerder starten, 15 minuten lunchtijd en 30 minuten eerder uit school. Enkele ouders die tegen waren, hebben een brief gestuurd, met schoolhoofd gepraat en daarna heeft de school besloten om toch maar een enquête te houden. Uit de enquête bleek dat 55% van de ouders tegen waren.

Nu komen de MR en directie samen met hetzelfde verhaal, dezelfde argumenten. Vanaf volgend schooljaar wijzigen de schooltijden. ouders mogen bezwaren mailen 'mits deze in het algemeen belang zijn', cursief gedrukt.
Het lijkt er op dat ze dit willen doordrukken.

Wat zijn de rechten van directie met MR, kunnen ze dit zonder steun van de ouders voor elkaar krijgen? Ondanks de uitslag van de enquête die er ligt? wat zijn onze mogelijkheden, rechten? tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elies

Elies

27-09-2012 om 17:42

ik bedoelde uiteraard 15 minuten minder lunchtijd (wordt 1 uur ipv 1 uur en 15 minuten).

De oudergeleding heeft instemmingsrecht bij het wijzigen van schooltijden. Zij moeten daarvoor wel een ouderraadpleging houden. Dat staat allemaal in de WMS. Er staat alleen niet genoemd hoe de ouderraadpleging gehouden moeten worden en wat de voorwaarden zijn. Dat mag de MR zelf weten. Ze mogen dus ook een voor/tegen-enquete houden en de uitslag van 55% tegen naast zich neerleggen. Ouders moeten gehoord worden, dat is zo'n beetje de enige eis die de WS aan de ouderraadpleging verbindt.

Misschien kan je via de notulen (die openbaar moeten zijn) achterhalen of de MR vooraf regels heeft opgesteld voor zichzelf, bijvoorbeeld: bij een meerderheid van zoveel procent tegen gaat het plan niet door. Of: alleen bezwaren van algemene aard tellen mee. Ze zouden zich redelijkerwijs wel aan hun eigen voorwaarden moeten houden.

Toen mijn school onlangs de tijden heeft veranderd, hebben wij als MR een spreekuur gehouden waarbij ouders hun bezwaren kenbaar konden maken. Het leek in eerste instantie of er best aardig wat bezwaren waren, maar bij inventarisatie bleek dat een hoop bezwaren niet relevant waren. Bijvoorbeeld ouders van een kind in groep 7, die de wijziging voor hun eigen kind geen probleem vonden, maar het leek hun een slecht plan voor kleuters. Hun zevende groeper was hun enige kind, dus vonden wij hun bezwaar niet echt relevant. Hoeveel mensen we wel niet hebben gehad die zelf het plan prima vonden, maar alleen langskwamen om te zeggen dat het voor anderen misschien onhandig of duur zou zijn... Wij hebben alleen echte bezwaren mee laten tellen zoals: nu kan ik zonder bso, met de nieuwe tijden moet ik wel opvang gaan regelen.

Als de MR een raadpleging heeft gehouden en zijn instemming aan het plan heeft verleent is er denk ik weinig dat je er nog aan kan doen.

skik

Chippie

Chippie

27-09-2012 om 23:36

Het is al gezegd

MR heeft instemmingsrecht, moet achterban raadplegen/meenemen, maar MR heeft mogelijkheid om eigen advies uit te brengen.

Mijn school?

Elies, is het school U te V?
Want precies hetzelfde voornemen voor schooltijdwijzigingen heb ik hier vandaag ook gelezen in de digitale nieuwsbrief, plus dat er twee jaar eerder een stemming is geweest met 55% van de ouders tegen.....

Sahara

Sahara

28-09-2012 om 09:32

Hier ook

Bij ons hetzelfde. Invoering continurooster. School begint 15 minuten eerder. Voortaan 14.00 uur uit ipv 15.00 uur. Groep 1 voortaan op vrijdag vrij ipv woensdag. Erg fijn als je je werktijden hebt afgestemd op de oude schooltijden en ook nog eens een hele vrijdag werkt en de woensdag niet. En dan ook nog eens een werkgever die echt niet van plan was om mee te denken aan een oplossing.

Bij ons was het overgrote deel an de ouders tegen. De school heeft het continurooster een jaar uitgesteld en toen alsnog ingevoerd. MR vond het goed dus pech voor alle ouders. Het heeft de school trouwens best wel wat leerlingen gekost.

Na heel wat slapeloze nachten hebben wij het opvangprobleem uit eindelijk opgelost door een au pair in huis te nemen. Geen BSO meer nodig (dat was natuurlijk ook opeens duurder omdat je meer uren nodig hebt) en wij nemen nu nog maar twee ochtenden kinderopvang af.

Maar nu weer even on topic. Volgens mij heb je als ouder geen poot om op te staan. Als de MR het goed vindt dan voeren ze het gewoon in. Bij ons ging het in ieder geval zo. Wij hebben nu een continu rooster. Ik zie er geen voordelen van maar ook geen echte nadelen behalve opvangproblemen dan. Voor mijn kinderen maakt het niets uit. Ze zijn alleen een uur eerder uit en op woensdag juist een paar uur later. Mijn oudste in groep 7 baalt van die korte vrije woensdagmiddag.

Vic

Vic

28-09-2012 om 09:57

Voor

Ik mag niet mee stemmen, maar ik zou wel voor vroeger beginnen zijn. Kan ik ook eens op tijd op mijn werk zijn

Elies

Elies

28-09-2012 om 11:18

Tsja

het lijkt dus er op dat we geen enkele mogelijkheid hebben om dit te voorkomen. Als de MR en de directie dit wil dan kunnen ze het doorvoeren. ondanks dat 55% van de stemmers tegen was 2 jaar geleden.
Dat is misschien het enige wat we kunnen aandragen: in hoeverre is deze enquête geldig.

Petuut, het is inderdaad die school. Waarschijnlijk staan we elke dag allebei op hetzelfde schoolplein Hoe sta jij er in?

Sahara bij jullie dus hetzelfde: mensen stemmen tegen maar uiteindelijk is het doorgevoerd, ongeacht wat de uitslag van de enquête was. dat is geen goed vooruitzicht.

Elies

Volgende week maar eens speuren op het schoolplein..
Kunnen we geen teken afspreken? Hahahaha.
Ik kom vandaag niet meer op school: mijn oudsten mogen vandaag zelf op en neer.. Kleine man heeft vrij.
Ik ben zelf niet zo blij met dit voorstel, heb 2 jaar geleden ook tegen gestemd. Ik vind dit een beetje halfbakken.. geen continuerooster, met de voordelen van dien (ECHT vroeger uit), maar ook niet de langere lunchpauze, die sommigen echt wel nodig hebben, gezien de reistijd die kinderen hebben.
Ze verwachten van ons algemene, zwaarwegende bezwaren, maar de argumenten die ze geven, lijken vooral voor de BSO te zijn en om eerlijk te zijn vind ik dat ook geen algemene, zwaarwegende belangen.
Voer dan een echt continuerooster in, denk ik dan. (al hou ik het voor mij persoonlijk liever bij het oude).
Ik heb vanmorgen een hele tijd met een ouder van een klasgenootje van een van mij kinderen aan de telefoon gezeten, en zij is het er helemaal niet mee eens. Zij heeft haar licht opgestoken bij 50tien.
Daar werd haar verteld dat de MR een echte ouderraadpleging moet doen, sowieso is natuurlijk een enquete van 2 jaar geleden niet meer representatief voor de huidige schoolpopulatie, maar een raadpleging hield volgens 50tien meer in dan alleen een enquete ja/nee. Bij een raadpleging kunnen ook andere opties nog opgeworpen worden, zoals bijvoorbeeld een echt continuerooster.
Overigens had die ouder ook de directeur vanmorgen even gebeld en die liet weten dat het team een continuerooster vooralsnog niet ziet zitten. Maar wie weet wat de toekomst biedt. Dus wie weet komt er over een paar jaar nog een wijziging.
Ik wil in elk geval wel gaan reageren en ik hoop dat meerdere ouders dat doen. Al was het alleen maar om hun ongenoegen en/of verbazing te uiten over de gang van zaken, want die vind ik echt vreemd: 2 jaar geleden dit voorstel, ouders gevraagd, meerderheid niet mee eens, ok, dan voeren we het (nog) niet in. Nu is er helemaal niet bekend wat de ouders ervan vinden en precies hetzelfde voorstel wordt nu positief geadviseerd aan de directie. Ik zie niet wat er veranderd is in de tussentijd, dat maakt dat er nu bij de ouders wel een draagvlak is. De MR kan dat ook niet weten, want de ouders is dit keer niets gevraagd.
Ga jij iets doen/reageren?

Kosten overblijf continuerooster

Weten jullie hoe dat zit met de kosten voor overblijf in geval van continuerooster?
Nu kun je bij ons kiezen: overblijven of niet. Kies je voor overblijven, zijn daar kosten aan verbonden. Maar als school een continuerooster invoert, is iedereen verplicht over te blijven. Moet je dan ook overblijfkosten betalen?
Want een van de redenen voor mij om de kinderen niet over te laten blijven, is dat ik toch thuis ben en er niet veel voor voel om dagelijks bijna 5 euro neer te tellen voor de overblijf.

Elies

Elies

28-09-2012 om 12:58

Uhm

het is maar goed dat ik hier een tijdelijke andere naam heb genomen want anders ben ik te herkenbaar maarre.. ja ik ga iets doen. je ziet het vanzelf

voor mij persoonlijk is het echt niet fijn. mijn kinderen gaan niet naar de opvang omdat ik heb geregeld dat ik tijdens schooltijden werk, afgestemd ook met werk van mijn man voor enkele dagen. dat betekent dat ik op dit moment om 15.15 vanaf mijn werk weg moet. kon met moeite geregeld worden. Ik krijg het er nooit door bij mijn manager dat ik voortaan om 14.45 weg moet, dat wordt ws 3 dagen opvang in de week in plaats van geen opvang.

maar goed dat is geen algemeen belang dus mag ik niet doorgeven...

er is een paar jaar geleden een onderzoek gedaan naar een volcontinu rooster, en de conclusie van dat onderzoek is dat het niet haalbaar was voor deze school.

het lijkt er op dat de directie & MR (lees: 3 ouders en wat leerkrachten die dan eerder klaar zijn met werken) dit gewoon wil doorzetten, en waarschijnlijk zal het ze nog lukken ook. ik wil wel dat ze weten dat heel veel ouders hier problemen mee hebben. Niet alleen dat ze hun werk etc moeten aanpassen, maar vooral de manier waarop dit er door heen gedrukt wordt.

Ben nu wel heeeeel benieuwd naar wie jij bent, hahaha

Ik heb net wel een mail weggedaan naar het gegeven mailadres.
Ieders argumenten zijn persoonlijk gekleurd, maar de argumenten die nu VOOR gebruikt worden, zijn mijns inziens ook niet in het algemeen belang, en dat heb ik ook in mijn mail gezet.
Ik ben benieuwd naar je actie! Mocht je me ergens voor nodig hebben, dan kun je me altijd mailen. Mijn nick en er dan een hotmail punt com adres van maken.
Die andere ouder die ik vanmorgen sprak was ook iets van plan (of was jij dat, die ik aan de telefoon had? Vast niet, gezien je beschrijving), alleen is nog niet helemaal duidelijk hoe/wat.

Onderzoek

Welk onderzoek bedoel je trouwens, over dat volcontinurooster? En waarom was dat bij ons niet haalbaar? Het lijkt me haast makkelijker haalbaar dan het huidige voorstel......

Petuut

"Maar als school een continuerooster invoert, is iedereen verplicht over te blijven. Moet je dan ook overblijfkosten betalen?"

Nee. Ten eerste omdat overblijven dan door school verplicht gesteld wordt. Je kan geen dingen verplichten en er dan voor laten betalen. Ten tweede omdat de pauze vaak goeddeels onderdeel van het lesprogramma wordt, dus met verplichte aanwezigheid. Ten derde: als de pauze zo kort wordt (45 min. bijv.) zodat redelijkerwijs niet meer thuis gelunchd kan worden kan school geen bijdrage voor de overblijfkosten vragen.

skik

Elies

Ik heb je gezocht vanmorgen, op het schoolplein, maar kon de spandoeken niet vinden.
)

elies

elies

02-10-2012 om 07:04

Maar

Maar wel een mail gehad hopelijk?

Mail

Ja, vanmorgen een mail gehad.
Alleen zonder bijlage, dus die heb ik nog even bij mijn klassenouder opgevraagd.
Ben jij 1 van de 3?
De middelste ken ik in elk geval persoonlijk..

Edit

even gegoogled en gevonden, hahahaha.
Ik ken alledrie de briefschrijvers.
Leuk dat jullie dit opgepakt hebben en ook de manier waarop.
Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.
Misschien tot straks op het schoolplein?

elies

elies

03-10-2012 om 20:53

Gemaild

ik heb je gemaild!

Jij hebt ook post

)

Petuut

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.