Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

07-01-2018 om 21:48

Wiskunde digitaal

Ken iemand hier toevallig de nieuwste (digitale) editie van Getal en Ruimte? Ik ben namelijk heel erg nieuwsgierig of de opdrachten daar ook digitaal gemaakt kunnen worden en dan vooral de opdrachten waar meer in moet worden getekend.

Heb een zoon met een hele slechte motoriek en hand/oog-coördinatie (hebben we al van alles en nog wat aan gedaan, dus dat is niet mijn vraag). Vooral met wiskunde breekt dit hem op. Hij kan serieus geen normale grafiek tekenen en een hoek van een bepaald aantal graden met een geodriehoek gaat ook standaard mis. Op de basisschool ging het met rekenen zelfs al mis als hij getallen onder elkaar wilde optellen. Heel irritant dus.

Nu gebruiken ze op de school van mijn oudste in de lagere klassen de digitale variant van getal en ruimte. Als ik op de site kijk, zouden de digitale en papieren variant volledig inwisselbaar zijn. Geldt dat ook voor de opdrachten? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat voor mijn zoon gemakkelijk zou zijn op zijn iPad. Kan iemand mij meer vertellen?

Tango

Tango

07-01-2018 om 23:11

Leerwerkboek

Ik denk dat je dan het leerwerkboek zou moeten bestellen. Zoon hier zit in de brugklas van VMBO-basis, hij heeft het gewone leerboek digitaal, maar moet de opgaven maken in zijn schrift. Is voor hem ook lastig maar het lukt tot nu toe wel. Op de basisschool maakte hij zijn rekenwerk altijd op kopieen van het rekenboek zodat hij alleen het antwoord hoefde in te vullen en niet ergens in een schrift moest opschrijven want dan vond hij het zelf niet meer terug
Ik denk dat het leerwerkboek de versie is waarin je kan werken digitaal. Dit soort boeken heeft zoon wel bij biologie, mens en maatschappij en Nederlands. De opdrachten zijn in die boeken gewoon hetzelfde als in het papieren boek. Ik neem aan dat dat bij Getal en Ruimte ook zo is.

Tango

Tango

07-01-2018 om 23:13

Klas?

Ik heb even gegoogled nog en zie dat het leerwerkboek er alleen is op basis/kader niveau. Leerjaar 3 is in 2017 uitgekomen en leerjaar 4 komt in 2018. Welke klas zit je zoon?

Anoniem

Anoniem

07-01-2018 om 23:38

Zoon zit in de tweede TL. Zijn school gebruikt nog een oudere versie van Getal en Ruimte en die is niet digitaal, terwijl ze in principe op zijn school wel iPad onderwijs hebben, maar wiskunde is enige vak dat ze niet digitaal hebben. School is echter wel flexibel en probeert mee te denken in oplossingen, vandaar mijn vraag.

Wat ik kan vinden van Getal en Ruimte zou die 12e editie ook voor TL onderbouw volledig digitaal moeten kunnen, maar hoe ik dat voor me moet zien, weet ik niet.

Triva

Triva

08-01-2018 om 11:06

maar

waarom vraag je dat niet op school?

Daarbij: dus iemand die blind is kan nooit examen doen in wiskunde? Ga van daaruit werken, hoe kan mijn kind geholpen worden en leg die vraag neer op school. Zo drastisch als voor een blind kind hoeft het niet maar ook voor jouw kind moet er een oplossing zijn en ik vind dat school daar moeite voor moet doen, niet jij op een forum.

Anoniem

Anoniem

08-01-2018 om 12:00

waarom vraag je dat niet op school?

Was het maar zo simpel. Zoon zit daar nu inmiddels anderhalf jaar op school. School is heel welwillend, maar heeft geen idee. Is een school die nu pas twee en een half jaar bestaat en school probeert het wiel vooral opnieuw uit te vinden.

Ik heb ze al aangeraden om contact op te nemen met het samenwerkingsverband, omdat die ongetwijfeld meer ervaring hebben, maar dat is nog niet gebeurd. School is echt nog te kleinschalig en ze zijn druk met allerlei randzaken.

Zoon wil niet van school wisselen en heeft daar genoeg redenen voor en vandaar dat ik nu probeer mee te denken en school zelf zo concreet mogelijke voorstellen te doen.

Zoon heeft naast zijn slechte motoriek ook een visueel probleem (hangt deels samen) waardoor hij moeite heeft met het lezen van teksten. Op een gegeven moment kreeg hij een leestoets en is hij weer bij de docent gaan aangeven dat hij problemen had met het lezen van teksten. Antwoord van de betreffende docent was dat hij dan de teksten maar over moest slaan. Dat het cijfer vervolgens niet hoog was, kun je wel raden. Wiskunde gaat vergelijkbaar, net een heel hoofdstuk over driehoeken gehad. Zelfvertrouwen keldert ondertussen behoorlijk.

Schoolwissel is op dit moment zoals gezegd geen optie. Daarom wil ik school een aantal concrete voorstellen doen waar ze verder mee kunnen en ik hoopte dat dit daar een van was.

Lusithania

Lusithania

08-01-2018 om 13:08

Hier?

Kijk eens op eduvip.nl

Extra tijd

Niet helemaal een antwoord op je vraag: Mijn zoon heeft hetzelfde probleem (behalve slecht zien). Hij krijgt op basis van een doktersverklaring extra tijd voor zijn wiskundetoetsen. Dit lost het probleem van opgaven maken niet op natuurlijk.

vlinder72

vlinder72

08-01-2018 om 18:16

Dochter

Ik heb het aan mijn dochter gevraagd. Zij zit in een vwo brugklas en heeft wiskunde digitaal. Methode getal en ruimte. Zij maakt een deel van de tekeningen digitaal. Dat kan dus wel maar soms staat er dat ze een opdracht in haar schrift moet maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.