Kaaskopje
23-10-2010 om 01:18
Wispelturigheid mentoren
Ik heb het al eerder over mijn dochter gehad. Ze is vorig jaar met mbo niveau 3 begonnen en kreeg al snel te horen dat ze in aanmerking zou kunnen komen voor een versnelling naar niveau 4. Echt op het allerlaatste moment voor de zomervakantie werd dat afgekeurd. Dochter was daar érg teleurgesteld over, maar ze had hoop, want ze kreeg te horen dat ze na de vakantie in de periode voor kerst alsnog een kans kreeg. Haar nieuwe mentor wist na 2 weken al te vertellen dat ze zich sterk zou maken voor een versnelde doorstroom naar niveau 4, maar net zo snel als ze enthousiast was geworden is ze weer omgeslagen. Ze heeft mijn dochter laten weten dat het niet doorgaat. Wat ik nu toch wel erg vind om te merken is dat haar, en ik heb het vage gevoel dat hier al eens vaker voor gewaarschuwd is, de nog niet eens zo heel lang geleden geconstateerde, ADD erbij gesleept wordt om haar maar vooral niet versneld door te laten gaan. "We zijn bang dat het je ontbreekt aan voldoende concentratie, je hebt moeite met het halen van deadlines". En zo meer waardoor ik bijna zou willen dat die diagnose nooit gesteld was. Leraren, stagebegeleiders, onderzoek naar haar algemene ontwikkeling... alles wijst erop dat ze niveau vier aan zou moeten kunnen, maar bij het mbo gaan ze daar dus heel wispelturig mee om en als ik het mag zeggen: ik vind dat ze respectloos met een leerling als mijn dochter omgaan. Dit is meer een cursus 'hoe ontmoedig ik een leerling'.
We zitten nu na te denken over wat we hier mee kunnen doen. Mijn dochter is 19 jaar, dus ik heb gezegd dat ze het zélf moet doen, maar uiteraard wil ik haar hier graag bij steunen. Ze zal hiermee niet naar haar mentor kunnen gaan, die werkt inmiddels ronduit tegen. Haar afdelingsmanager heeft haar voor de zomervakantie verteld dat ze niet naar vier kon gaan, dus die zal ook bevooroordeeld zijn. Wie kun je nog meer benaderen? Mijn dochter wil een klacht indienen.
rozenstruikje
23-10-2010 om 09:27
Klacht indienen
Als ze een klacht wil indienen, is het afdelingshoofd of het hoofd van de opleiding degene aan wie ze moet schrijven.
Maar je kunt ook rechtstreeks aan de directie schrijven. Of de ombudsman van de school. Die gaan zich er dan ook mee bezig houden en alhoewel het afdelingshoofd het dan in eerste instante moet afhandelen/ naar tevredenheid oplossen kijken zij wel mee.
Ik zou zelf niet direct een klacht indienen maar een brief schrijven met het complete verhaal en dan vragen om de criteria voor de versnelling en dan de bewijzen waarom zij dus twee keer niet mocht versnellen.
Rozenstruikje
tsjor
23-10-2010 om 10:24
Hoeveel tijd
Als ze MBO 3 klaar heeft, hoeveel tijd kost het dan nog om MBO 4 te halen? Dat is eventueel de tijdswinst. Soms is dat 6 maanden, soms een jaar. Probeer het dan ook zo relatief te bekijken.
Dit : '....ik vind dat ze respectloos met een leerling als mijn dochter omgaan. Dit is meer een cursus \'hoe ontmoedig ik een leerling\'.' is ongeveer het keurmerk van het MBO op dit moment. Een vriendin van mij, zelf docent op het MBO geeft aan: "...ik kan wel de hele dag huilen als ik zie hoe ze met studenten omgaan." Dat zit bijna allemaal op dit niveau; respectloos, slordig, kinderachtig, niet serieus nemend, veeleisend aan de ene kant, onverzorgd verwaarlozend aan de andere kant. Maakt niet uit welk etiketje je kind heeft.
Tsjor
Kaaskopje
24-10-2010 om 02:08
Tsjor
Om met mijn dochter te spreken: onderhand gaat het niet eens meer zo om de tijdwinst, het gaat inmiddels om het principe.
Het zou haar een jaar kunnen schelen als ze door zou mogen naar niveau vier. Dat lijkt weinig, maar gezien de plannen (Pabo) is elk jaar winst.
Haar afdelingshoofd (afdelingsmanager) heeft voor de vakantie haar medewerking al niet verleend, het zou mij verbazen als ze dit jaar nog bijdraait.
Mijn dochter is al bezig met een brief met vragen over over het hoe en waarom. Ik vind dat ook wel verstandig. Laat ze maar eens reageren op haar vragen en opmerkingen.
M Lavell
24-10-2010 om 09:11
Bijstand voor je dochter
Je dochter kan hier http://www.ombudslijnmbo.nl/ terecht. Misschien moet ze zich even door deze ombudslijn laten helpen met het schrijven van een brief.
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
24-10-2010 om 12:26
Fijn
Ik zal haar de link geven. Taalkundig is ze goed, maar tips hoe je zo'n brief het beste kunt formuleren zijn altijd handig.
Tirza G.
30-10-2010 om 16:52
Mooi
van je dochter. Ik hou wel van principes. Go go go Kaaskopje-dochter!
Tirza