Kaaskopje
27-11-2010 om 00:52
Wispelturigheid mentoren (update)
Hieperdepiep, dochter zit in niveau 4!
Het was nog steeds moeilijk-moeilijk met haar nu vorige mentor. Als voorwaarde kwam ze zelfs met therapie aanzetten. Therapie voor meer zelfvertrouwen. Ik ben blij dat dit van de baan is. Niet omdat ik tegen therapie zou zijn, maar die mentor leek wel érg happig om mijn dochter in die hoek te plaatsen. Ze greep de diagnose van ADD aan als argument om mijn dochter niet te laten versnellen, toen weer haar onzekerheid. Leuk hoor leraren die zichzelf uitgeroepen hebben tot pscycholoog, maar ik werd hier niet blij van.
De reden dat mijn dochter echt bijna van het ene op het andere moment toch naar niveau 4 mocht is dat ze andere leraren tegenkwam die in opperste verbazing vroegen waarom ze nog steeds in niveau 3 zat. Een van die leraren is zelf mentor van de klas waar mijn dochter heen zou gaan in niveau 4 en die mentor gaf aan dat ze mijn dochter heel goed in haar groep vond passen. De leraren zijn volgens ons op hoge poten naar de vorige mentor van mijn dochter gegaan met als resultaat dat mijn dochter gisterochtend nog gewoon in niveau 3 zat en in de middag al in groep 4 mocht plaatsnemen. Leuk hè?
Mijn dochter beseft nu wel dat ze extra in de gaten wordt gehouden. Als blijkt dat ze op haar tandvlees moet lopen of gewoon niet voldoende presteert moet ze weer terug. Ze is nu, als het goed gaat, met anderhalf jaar klaar in het mbo en zou dan naar de Pabo kunnen. Ik hou overal rekening mee, maar ik gun mijn dochter enorm dat dit gaat lukken.
rodebeuk
27-11-2010 om 07:14
Jippie kk
wat een fijn bericht om de dag mee te starten. Lekker Lekker Lekker.
Natuurlijk zal ze moeten aanpoten, maar een groot deel van de kracht van mbo en hbo en misschien ook wel van wo studenten gaat zitten in het voldoen aan onzinnige eisen. Dat frustreert nou juist zo, net als jullie mentor verhaal.
Dus als je dochter nu een jaar korter in die kolder zit, dan is dat pure winst! En dan lekker vanuit de rust haar eigen ding doen... komt helemaal goed!
Vooral ook lekker dat het nu zo vanzelf is gekomen. Natuurlijk had je je misschien sterker kunnen voelen na een titatenstrijd, maar uiteindelijk is het wel haar eigen volhardendheid dat ze nu toch op dit 4 uitgekomen is.
Go!
M Lavell
27-11-2010 om 10:14
Netwerken
Ha! KK! Dat doet ze goed!
Wijze les uit dit avontuur: vergeet vooral niet te netwerken binnen de school. Het oordeel over jou kan een geheel persoonlijk en alleenoordeel van die ene leerkracht of mentor zijn. Als anderen er anders over denken, dan kan dat in je voordeel zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Moppeke
27-11-2010 om 13:25
Top!
Wat goed! Wat zal je dochter trots zijn! En jij natuurlijk ook
Dat zal als een overwinning voelen, heerlijk.
Geniet ervan!
Kaaskopje
27-11-2010 om 21:42
Dank jullie wel
Pelle, ik ben het met je eens. Ik weet alleen niet of het tot het einde van haar opleiding gaat lukken om haar in huis te houden. We moeten het maar van jaar op jaar bekijken. De jongste wil over 2 jaar het huis uit. Zo'n beetje wanneer de oudste op de Pabo zit dus. Dan ontstaat er weer een andere situatie. Je zou voor de oudste dan kunnen denken aan een soort van op kamers wonen maar dan bij ons. Het is zomaar wat gefantaseer![]()
Kaaskopje
27-11-2010 om 21:48
Miriam
Mijn dochter is nogal goed in netwerken
Ze heeft veel vrienden in het onderwijs en andere zeer uiteenlopende beroepen. Op school gaat ze ook vrij makkelijk om met een paar leraren. Een babbeltje is dan zo gemaakt en dat werkt dus blijkbaar mee.
Guinevere
28-11-2010 om 09:50
Gefeliciteerd
Fijn Kaaskopje! En dit is nu júist een opkikker voor haar zelfvertrouwen. Itt te blijven rondhangen op een voor haar te laag niveau. Leuk trouwens te lezen over haar netwerkcapaciteiten.
albana
29-11-2010 om 12:59
Goed zo!
Harsdstikke goed!
En nu nog 'even' laten zien dat ze het kán!
Tip die ik altijd hoor van de niveau 4 leerlingen tegen potentiële niveau 3 overstappers : Zorg dat je álles af hebt (op tijd) en voor alles een voldoende (of voldaan) staat. Vooral het op tijd af hebben (en nog wel uit jezelf) is bij velen het struikelblok....
Schijnt dat als je alles af hebt en dus voldaan hebt ze je niet meer naar lager niveau kunnen doen (beweren de leerlingen).
groeten albana
Kaaskopje
30-11-2010 om 01:10
Albana
Op tijd zijn is zeker belangrijk. Dat was ook een van de punten waardoor de mentor er wat moeilijk over deed. Mijn dochter maakt echt prachtig werk, maar levert het niet bepaald als eerste in. Daar moet ze dus een schepje bovenop gooien en daar doet ze erg haar best voor. Met ander werk was ze de klas juist ver vooruit, wat werd beloond met vrije tijd. Het gebeurde regelmatig dat zij eerder uit de les mocht omdat ze al vooruit had gewerkt. Qua denkniveau en de uitvoering van haar werk zou ze volgens haar huidige mentor op de Pabo nu al geen slecht figuur slaan. Positieve geluiden dus, maar wel met de wetenschap dat ze het waar moet maken. Ik hoop van harte dat ik jullie zo rond mei 2012 kan vertellen dat ze naar de Pabo kan. Zo niet... dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd.