Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
picobello

picobello

26-09-2009 om 08:53

Wisselen van school

dit schooljaar is onze 2de dochter van school veranderd,groep 4. dit na aanleiding van de wissel van de oudste een jaar ervoor wat erg goed bevallen was.
voordelen zijn dat ik maar naar 2 scholen hoef te rijden ( jongste op kleuterschool) ipv 3. Grotere klassen met meer speelmogelijkheden.

Echter wat bij de oudste goed ging, heeft zich snel aan kunnen passen, vriendinnen en leren ging stuk beter, gaat bij middelste totaal fout.

In een maand tijd heb ik haar al 5 keer van school op kunnen halen omdat ze ziek was, overgeven, buikpijn ect.
Heeft ook totaal geen aansluiting bij klasgenoten, maar ligt hoofdzakelijk aan haar.Wil niet spelen of met anderen meedoen terwijl ze wel gevraagd wordt.
Met leren gaat totaal niet, wil wel maar gaat niet terwijl niveau niet hoger ligt dan dat ze gewend was.
En het is nog herhaling van vorig jaar. School wil haar laten testen, vinden haar erg jong in haar gedrag ect.

Wij zien ook wel dat kind erg negatief veranderd is, maar nu?
Terug naar oude school lijkt me ook geen oplossing? Maar hoe sleep je een kind door zo een periode?
Mijn vrije dagen zijn bijna op dus ik kan haar ook niet veel meer ophalen van school.
Maar kind wordt letterlijk ziek van school.
Heb al met school gesproken en die erkennen het probleem, maar weten ook niet goed wat er mee aan te vangen.
Ze stimuleren de anderen om het dochter te spelen en wijzen er ook op dat ze eens mee gaat spelen.
Vorige school nooit problemen op dit gebied.
wie heeft nog ideen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Naar de huisarts

Weer van school wisselen gaat niet helpen. Ik weet ook niet of haar elke keer ophalen helpt. In feite wordt het gedrag (hoe onbewust gestuurd het ook mag zijn) beloond. In hoeverre speelt bij jou schuldgevoel op dit moment? Signalen daarvan (hoe onbewust bij jou ook), kunnen het gedrag van je dochter (ook als dat onbewust is) ook versterken.
Pak daarom ook jezelf en je eigen houding aan.
Maar begin met een bezoek aan de huisarts. Probeer uit te sluiten dat er iets medisch aan de hand is.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2009 om 12:40

Ik snap het niet helemaal geloof ik

even los van de lichamelijke klachten... Misschien woon je niet in Nederland waardoor je jongste nog naar een aparte kleuterschool gaat? Anders kan ik niet verklaren waarom de jongste op een andere school zit dan de andere kinderen En waarom heb je je kinderen vorig jaar niet tegelijk naar de andere school laten gaan?
Ik vraag me af of het echt geen verbetering zou geven als je je dochter terug zou brengen naar de vorige school. Misschien ervaart ze dat als een enorme opluchting.
Ik was vroeger een vrij makkelijk kind. Als anderen sociaal met mij wilden doen deed ik zondermeer sociaal terug, graag zelfs. Toch was er een verschil met de kinderen van de school waarmee ik van mijn 4de tot mijn 9de mee in de klas had gezeten en de kinderen van de school waar ik daarna op kwam. Ik was daar het 'nieuwe' kind die niet opgegroeid was bij de andere kinderen. Kinderen van de vorige school waren mij gewend zoals ik was en omgekeerd, de nieuwe kinderen moesten daar nog aan beginnen en dat is nooit exact hetzelfde geworden als op de school ervoor. Om het even in wat negatieve woorden neer te zetten: op de eerste school was ik 'hun' sukkeltje bij wijze van spreken. Op de nieuwe school 'een' sukkeltje. Niet dat ik persé als sukkeltje werd gezien, maar ik bedoel maar... Een kind weghalen uit een vertrouwde omgeving kan best grote gevolgen hebben.

billie

billie

26-09-2009 om 13:28

Wat kan ik als mede ouder doen

Ik zie iets soortgelijks gebeuren bij een meisje bij dochter in de klas. Volgens moeder wil dat meisje niet met de anderen spelen, en wil ze ook niet afspreken. Op vraag van mij heeft dochter daar eenmaal mee afgesproken, daar is het bij gebleven.
Als dat meisje niet wil, kan ik natuurlijk niet zoveel. Maar ik voel erg de behoefte iets te kunnen doen. Dochter is best populair en sociaal. Ze speelt met iedereen dus zou ook best met dat meisje willen spelen. Zoon hier is veel minder populair, en ik zou het best op prijs kunnen stellen als ouders iets probeerden. Maar zoon zou daar wel in mee gaan, dit meisje denk ik niet. Wat zou ik kunnen doen? (ik pols nu vaker voorzichtig bij dochter maar weet niet eens of ik daar goed aan doe, misschien stigmatiseer ik meisje zo wel onbedoeld en maak ik dingen lastiger juist? Want het fijne weet ik uiteraard ook niet, weet bijv niet eens of ze op haar vorige school wel aansluiting had)

picobello

picobello

26-09-2009 om 13:55

Verschillende scholen

vorig jaar zaten de kinderen op 3 verschillende scholen, dochter 1 was vastgelopen op haar school ( was enigste ll in haar leerjaar, weinig meisjes waarmee ze contact had ect), dochter 2 mocht van ons kiezen of met zus naar nieuwe school of naar de school in het dorp. Wat niet werkt voor 1 kind, kan voor de ander wel werken dus hebben we de mogelijkheid opengehouden.
dochter 3 zit op aparte kleuterschool omdat de "oude" school geen kleuterafdeling heeft.Deze school is echter erg goed en hebben geen reden om haar daar weg te halen.

Dochter 2 houdt best van zeer veel regelmaat en weinig veranderingen waardoor we het ook best vonden dat ze naar de oude school ging, echter wij vonden dat de school te weinig rekening met haar hield op het gebied van dieet, dochter heeft behoorlijke voedselintoterantie
Het laatste gesprek voor de vakantie verliep erg teleurstellend en hebben we besloten om te veranderen.

Ik heb daar ook geen spijt van, dacht dat het op leergebied alleen maar beter kon gaan, als alles loopt zoals wij dachten. Maar dat is dus niet het geval.

Ik denk ook wel dat het lastig is om als nieuweling op een school te komen waar iedereen al vanaf de kleuters bij elkaar zit.
Daarbij komt denk ik ook dat de meeste kinderen uit een andere regio komen en dus met de bus komen, weinig mogelijkheden om met anderen iets af te spreken.

Tinus_p

Tinus_p

26-09-2009 om 16:21

Heu

picobello:
"dochter 3 zit op aparte kleuterschool omdat de "oude" school geen kleuterafdeling heeft.Deze school is echter erg goed en hebben geen reden om haar daar weg te halen."
Welk land woon je??

picobello

picobello

26-09-2009 om 17:27

Hoezo?

ik woon in belgie, maar het feit dat er geen kleuterafdeling is heeft meer te maken organisatie van de school.
De kleuterschool is een "vrije" school en de "grote" school is katholiek. Ze werken wel wat samen op het gebied van de voor en na schoolse opvang en de gymles.
Kleuterschool heeft een bestand van nu 14 kids ( van 2.5 tot 6) en de grote school 29 over 6 klassen.

Bij bijna alle andere scholen in de buurt zitten de kleuters er gewoon bij hoor.

Inge M

Inge M

26-09-2009 om 20:21

Picobello

Een school zonder kleuterafdeling is in Nederland geen school. Deze komen dus niet voor (misschien tenzij het particulier onderwijs is, maar ook die komen weinig voor in het basisonderwijs).
De vrije school in NL heeft dus altijd een kleuterafdeling.

T&T

T&T

27-09-2009 om 08:58

Ook hier bestaat het!

Mijn dochter heeft op een cluster 4 gezeten, zonder kleuterafdeling. En dat was voor haar destijds best vervelend, want voor auti-kleuters was er gewoon niks passend. (dus voor haar 6e was school heel moeilijk) De vrije school heeft hier wel kleuters (en ook peuters overigens) maar een stuk verderop werd de vrije basisschool te klein en is opgeheven, terwijl de kleuterafdeling wel mocht blijven. De omgekeerde wereld dus.
groetjes Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.