Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wisselen van school? Combinatieklas of niet?

Onze dochter zit momenteel op een basisschool waar ze werken met combinatiegroepen. Onlangs is ons duidelijk geworden dat ze moeite heeft met concentratie. Ze zit momenteel in groep 2. Straks gaat ze naar groep 3 waar dus ook groep 4 bij in zit.

Mijn vraag: wij twijfelen of we haar beter naar een basisschool kunnen doen die losse klassen heeft ipv de huidige combinatiegroepen. We denken dat haar concentratie dan beter is doordat ze niet afgeleid wordt wanneer groep 4 uitleg over iets krijgt. Afleiding zal ze natuurlijk altijd hebben ongeacht combinatieklas of niet maar voor mijn gevoel minder.

Wat zouden jullie doen? Zijn er ervaringen op dit vlak van anderen?!

Tango

Tango

13-02-2020 om 22:17

Hoe is de school?

Ben je verder tevreden over deze school? Dan zou ik het niet doen hoor. Veranderen van school is ook weer lastig voor je kind. Ik zou het wel bespreken met de juf van groep 3/4. En bekijken wat jouw dochter kan helpen. Bijvoorbeeld een koptelefoon op wanneer groep 4 instructie krijgt.

Sam

Sam

13-02-2020 om 22:29

Volgens mij

heb je nooit de garantie dat een school niet alsnog overstapt op combi klassen.

Neefje

Een aangetrouwd neefje van mij is een heel jaar "kwijt" geraakt in groep 3, ondanks dat hij voor de kerst al begonnen was met medicatie. Hij zat in een combi 3-4-5 en daarin was gewoonweg geen tijd voor individuele aandacht. De achterstand die hij in de eerste maanden opliep heeft hij nooit meer in kunnen lopen, sterker nog, die achterstand werd alleen maar groter omdat ze hem niet meer mee lieten doen met de instructie van groep 3 omdat hij te ver achter was. Hij werd in z'n eentje achter een aan 3 kanten afgeschermd bureau gezet met een koptelefoon en iPad.

Ik zou niet "zomaar" van school veranderen. Ook op scholen met een homogene groep 3 kan er veel afleiding zijn. Ik zou wel je zorgen met school bespreken en alvast een plannetje maken hoe je een vinger aan de pols houdt en een achterstand voorkomt. Plan nu alvast een startgesprek en een eerste evaluatiegesprek (voor de herfstvakantie) in.
En qua plannetje: denk niet alleen aan die koptelefoon. Zorg ook dat jullie als ouders per week weten welke letters je kind moet kennen en hoe snel je kind woordjes moet kunnen lezen. Met twee keer per dag een paar minuten kun je thuis heel veel gemiste instructie inhalen. Spreek ook af wat er moet gebeuren als je kind het werk niet afkrijgt. Inhalen in de pauze of tijdens een ander vak? Moet het werk mee naar huis? Als het werk mee naar huis moet, moet het dan schriftelijke gemaakt en op school ingeleverd worden, of mogen jullie als ouders zelf bepalen hoe het leerdoel behaald wordt?

Sam

'heb je nooit de garantie dat een school niet alsnog overstapt op combi klassen.'

Er zijn minder scholen mét combiklassen dan zonder. Dus die kans is niet zo groot. En anders kun je altijd nog in de MR.

Dees

Dees

15-02-2020 om 20:47

Pech

Die kans is zeker wel aanwezig. Kind van een kennis van mij zit in de enige combindatiekas die de school heeft gewoon kwestie van pech van veel zittenblijvers in de ene groep en een van origine al grote andere groep.

MK

MK

16-02-2020 om 14:56

Sam/Sydney

'heb je nooit de garantie dat een school niet alsnog overstapt op combi klassen.'

Dat is dus bij ons gebeurd (met instemming van de MR). Ik zag het totaal niet zitten maar moet mijn ongelijk toegeven. De combiklas is rustiger en de leerkracht heeft meer aandacht voor de kinderen individueel. Ook omdat er een onderwijsassistent bij zit en de helft van de klas regelmatig uit de klas wordt gehaald om apart instructie te krijgen.

Wij hebben nu combiklassen en niet-combiklassen op school. School koos ervoor om de rustigere, zelfstandigere leerlingen in de combiklassen te plaatsen waardoor de sfeer in deze klassen beter is en alle ouders hun kind liever in de combiklassen willen hebben. Zo zie je maar weer.

Angela67

Angela67

16-02-2020 om 15:04

zou het niet gewoon

die onderwijsassistent zijn die het verschil maakt . . ?
gr Angela

Toestemming van mr

Een MR heeft niet zoveel keus bij het formeren can combi klassen, er zijn nu eenmaal regels met 1 leerkracht op zoveel leerlingen. Als er niet genoeg leerlingen zijn, kan je niet anders dan combi klassen maken.

Kolina

Kolina

16-02-2020 om 23:40

Over combinatieklassen

Er is over combinatieklassen best veel geschreven.

Je kan helaas moeilijk voorspellen wat een combinatieklas gaat worden, omdat een combinatieklas alleen een succes is bij bepaalde factoren. Waarvan een ervan zou dat beide groepen als geheel worden betrokken i.p.v. als groep 3 en 4 apart.

Maar misschien, omdat deze school sowieso met combinatieklassen werkt, weten ze heel goed hoe ze kinderen met concentratieproblemen kunnen begeleiden om toch goed mee tekomen in zo'n klas?

Dat is ook zo

'Kind van een kennis van mij zit in de enige combindatiekas die de school heeft gewoon kwestie van pech van veel zittenblijvers in de ene groep en een van origine al grote andere groep.'

Oh, daar had ik inderdaad niet bij stil gestaan. Dat niet de hele school omgebouwd zou worden naar combinatieklassen (Montessori heeft dat standaard, toch?), maar alleen 1 klas.

Weer wat geleerd ☺.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-02-2020 om 08:03

Geen probleem

Onze zoon zit sinds 1,5 jaar in zo’n combiklas. Die kwam er idd omdat het in de groepen 5 en 6 helemaal scheef zat met zittenblijvers, druktemakers, kinderen die veel hulp nodig hadden en ook kinderen die zelfstandig een eigen leerweg volgen. Het is gewoon opnieuw ingedeeld.
Het is ook de enige combiklas op deze school.

Onze ervaring is dat het niet heel veel uitmaakt. De kinderen werken allemaal vaak zelfstandig op hun Chromebooks. Voor de kinderen die extra instructie nodig hebben is er meer tijd. Er zijn ook kinderen die in groep 6 zitten, maar soms al meedoen met groep 7. Die ruimte is er ook.

Ik zou mijn kind dus om combiklassen niet naar een andere school doen, omdat ik er ook de voordelen van zie.

Triva

Triva

17-02-2020 om 09:12

Combiklas

hoeft niet alleen op kleine scholen. Soms ook omdat meerdere klassen uit 1,5 bestaan. Zo kun je ook groep 5/7 krijgen. Het voordeel isdat je dan de kinderen kunt uitkiezen en met de rest van hun jaar kunt laten buitenspelen. De andere helft kan dan uitleg krijgen.

Combi

Hier zijn alleen maar combinaties, ze kunnen niet anders. Al wordt hier juist gekozen voor een groep 1/2 en 2/3. De "jongste" 2'rs zitten bij 1 en de oudere of vooruitlopende bij 3. 1, 2 en 3 werken hier veel samen qua thema, activiteiten etc. Mijn dochter zit qua basisgroep nu in een combi 5/6, maar regelmatig werken ze met 4 t/m 8 door elkaar aan het zelfde thema, afhankelijk van het thema en de leerdoelen. Ook geven ze horizontaal les, dat wil zeggen in blokken instructies op niveau en dan de verwerking in de basisgroep of het leerplein. Zo volgt mijn dochter lezen en spelling qua instructie met groep 7 zonder dat ze de instructies rekenen en taal van groep 6 mist. Andersom kan natuurlijk ook. Het is maar net hoe een school er mee omgaat. Hier is het combineren een gegeven en proberen ze daar zo efficiënt en goed mogelijk mee om te gaan door het een onderdeel van het systeem te maken.

De concentratieproblemen heeft ze ook in een reguliere groep 3. Het valt of staat met de juf en de structuur die er heerst. Maar hoe dan ook en waar je ook voor kiest, hou het lijntje met school kort. Vraag regelmatig een gesprek aan hoe het gaat, waar jullie en juf tegenaan lopen, hoe dat aan te pakken en vraag je af of je kind gebaat is bij verdere diagnostiek en begeleiding of dat je het zo met school opgelost krijgt.

Dees

Dees

17-02-2020 om 19:10

Combi

Ik hoor sowieso veel gepiep over combinatieklassen. Mijn buurvrouw was erg blij dat op de school.van haar dochter een combi groep 2/3 was en een losse groep 1. Toen bleek dat haar dochter vanwege die combinatie groep een jaar langer in groep 1 kwam te zitten (want niet zelfstandig genoeg ) zat ze echt te balen, want voor een 5 jarige zijn die nieuwe instroom kindjes toch wel erg jong.

Toen ze uiteindelijk naar groep 2 ging bleek de combinatieklas opgeheven, het werkte toch niet zo fijn als gedacht. Buurvrouw baalde dus als een stekker want ze hoopte dat haar dochter in groep 2 stiekem mee zou gaan doen met groep 3.

MK

MK

17-02-2020 om 19:35

Angela67

"die onderwijsassistent zijn die het verschil maakt . . ?"

Ja zeker, en die krijgt de combiklas wel een de gewone klas niet. Pakt dus voor 'onze klas' heel goed uit.

Angela67

Angela67

18-02-2020 om 09:59

dus mk

jij schrijft: "Ik zag het totaal niet zitten maar moet mijn ongelijk toegeven. De combiklas is rustiger en de leerkracht heeft meer aandacht voor de kinderen individueel. Ook omdat er een onderwijsassistent bij zit en de helft van de klas regelmatig uit de klas wordt gehaald om apart instructie te krijgen."

Jouw ervaring zegt dus niets over de waarde van een combiklas, want een heel belangrijk verschil is die onderwijsasisstent.

Begrijp me goed, blij voor de kinderen die ervan profiteren, maar het is een rare conclusie.

gr Angela

Ava

Ava

18-02-2020 om 12:46

Onderwijsassistent

Zo'n onderwijsassistent is ideaal totdat er een leerkracht uitvalt (een keer ziek, burn out of zwangerschapsverlof) en de assistente voor de klas wordt gezet. Dat hebben mijn kinderoren al zo vaak meegemaakt.

Angela

Het kan zijn dat binnen een school een keuze moet worden gemaakt: ofwel aanmodderen zonder combiklassen, ofwel combiklassen maken waardoor meer ruimte ontstaat in de personele bezetting waardoor dan in die combiklas een assistent kan worden bijgezet. Volgens mij zegt mk niet dat een combiklas per se beter is dan een niet-combiklas.

Groeten,

Temet

MK

MK

18-02-2020 om 15:31

Angela

Nee die algemene conclusie wil ik ook niet trekken. Ik wilde meer laten weten dat iets waarover je vooraf negatief dacht, uiteindelijk toch goed kan uitpakken.

Ik heb niet voor een school met combiklassen gekozen, maar door het dalende leerlingenaantal en het lerarentekort is dit een oplossing waarvoor onze school heeft gekozen. Het voelde alsof het door je strot werd geduwd, school was niet voor rede vatbaar.

Uiteindelijk pakt het toch goed uit, maar dat heeft met andere factoren te maken zoals de onderwijsassistent en de samenstelling van de klas. De druktemakers en probleemkinderen zitten in een gewone klas.

Enna M.

Enna M.

19-02-2020 om 08:50

sydney, MR

"Er zijn minder scholen mét combiklassen dan zonder. Dus die kans is niet zo groot. En anders kun je altijd nog in de MR."

Ja tuurlijk, je stapt zomaar even in de MR en dan stem je de combiklas weg. Afgezien van dat de MR daar niet over gaat - wat al is gezegd -, kan je niet zomaar elk moment besluiten dat je in de MR wil. Er moet maar net een vacature zijn en dan moet je ook nog gekozen worden als er meerdere liefhebbers zijn.

De MR heeft over het algemeen ook een 'publieke tribune'. Je kunt zaken laten agenderen en ter plaatse toelichten. Je kunt jezelf er bij betrekken.
Natuurlijk ben je dan te laat als je dan nog een combiklas wil laten wegstemmen.

Ik zou geen punt maken van een combiklas. Het is niet anders. En inderdaad, om de bezwaren te verlichten kan de school daar juist wat extra inzet bieden.

Mijn dochter zat in een combiklas in de bovenbouw van de basisschool. Daar zaten maar 15 leerlingen in, in totaal.

Enna

Nou, dat verschilt per school. Als je bij onze school de MR in wilt wordt per direct de rode loper voor je uitgerold. Verkiezingen zijn hier een onbekend fenomeen.

Maar het probleem is inderdaad vooral dat je, ook al zit je in de MR, uiteindelijk toch niet overal de doorslaggevende stem over hebt.

Groeten,

Temet

Ava

Ava

19-02-2020 om 14:18

De MR heeft, dacht ik, adviesrecht en de school mag dat naast zich neer leggen.

Op de eerste basisschool van mijn kinderen werd één van de 2 groepen 5 ook een combinatieklas. Dat was een financiële kwestie en onbespreekbaar. Wel mochten ouders hun voorkeur uitspreken. Als kind goed zelfstandig had kunnen werken en intrinsiek gemotiveerd was geweest (en liefst nog leergierig ook) was voor de combiklas gekozen. Maar kind had meer structuur nodig en af en toe wat meer uitleg en de vraag is of een leerkracht in de combinatieklas wel aan toe komt.

'De MR heeft, dacht ik, adviesrecht en de school mag dat naast zich neer leggen.'

Dat hangt van het onderwerp af. De MR heeft instemmingsrecht bij alles wat gaat over de inhoud van het onderwijs, zoals onderwijskundige doelstelingen van de school en het schoolplan.

MK

MK

19-02-2020 om 19:28

Sydney

Helaas, bij ons had de MR niks te vertellen hoor. Het was een besluit dat genomen was door het overkoepelend schoolbestuur en puur gedreven door financiële motivatie. Terwijl ze 18 miljoen EV op de bank hadden staan. In discussie gaan bleek zinloos.

Jammer dat jullie MR daar in getrapt is. De rechten van de MR zijn namelijk bij wet geregeld.

Marit

Marit

21-02-2020 om 19:43

nee

Ik zou zeker niet om die reden van school wisselen, zoals hierboven al meermaals gezegd is. Een reguliere klas kan vele malen drukker zijn dan een combinatieklas, hangt af van de combinatie van kinderen in combinatie met welke leerkracht voor de groep staat en eventueel nog het leerlingaantal bijvoorbeeld. Bij de vorige school van mijn kinderen hebben ze wisselende samenstellingen: gr 1/2, maar nu ook een instroomgroep en een aparte groep 2, ze hebben een 2/3 combi gehad, ze hebben reguliere klassen gehad, erg afhankelijk van hoe de hoeveelheid kinderen er in een bepaalde jaargroep er uit zit. Bij mijn oudste dachten we nog vanaf groep 3 dat ze de rest tot groep 8 bij elkaar zouden zitten, niets bleek minder waar, werden in groep 4 gesplitst en kwamen in groep 8 weer bij elkaar. Had te maken met de groep er boven en eronder (beiden 1.5 groep qua grootte). Mijn jongste heeft groep 3, 4 en 5 in een reguliere klas gezeten en dat was dramatisch. een vreselijk grote en drukke groep, die ze het jaar daarna gesplitst hebben in een kleine 6 (20 lln) en een 6/7 combi (met 12 lln uit 6). Dat was voor de rust een stuk beter. Kind zat in de combiklas en heeft nooit last gehad van onrust door de andere uitleg. Sterker nog, het was soms wel prettig voor hem om vast wat mee te pikken van de andere groep. Uiteindelijk zijn wij wel van school veranderd, maar dat had andere redenen die niets met de combinatieklas te maken hadden. De concentratieproblemen zal ze ook in een reguliere groep hebben, ik denk dat je er meer aan hebt om goede afspraken met de leerkracht te maken over wat ze nodig heeft, plek in de klas etc.

Succes ermee

Marit

Bloem

Bloem

21-03-2020 om 22:28

Uitwijkopties

Mijn oudste heeft twee jaar in groep 6/7 gezeten. Sinds dit jaar is deze combinatieklas opgeheven en zit mijn oudste in groep 8.
Wij hebben om andere redenen dan concentratie bijna twee jaar terug overplaatsing gevraagd naar de reguliere groep 7. Maar dat kon niet want in deze klas zitten kinderen met deze onderwijskundige behoefte en de andere klas andere behoeftes en weet ik het. Slappe argumenten en niks van waar want ik heb van twee moeders van kinderen uit deze klas die nu in de brugklas zitten gehoord dat zij op ouderavonden de vraag kregen of hun kind op de basisschool wat gemist heeft met de lesstof omdat de leraren het een en ander is opgevallen... En dan gaat het toevallig om vakken waarvoor de juf van de combinatieklas zo'n goed idee voor deze kinderen zou zijn. Deze groep 7 is nu met de groep 7 van 6/7 een grote groep 8.

Ik zou voor je dochter vooral kijken wat de opties zijn als ze volgend jaar in een "slechte" keus klas komt te zitten. Kan ze dan op dezelfde school wel naar een andere klas toe, en past die klas beter bij haar? Of moet je dan gaan kijken naar bestaande groepen op andere scholen? (Wat eigenlijk helemaal niet kan want hoe beoordeel je zoiets.)
Met wat ik weet is hier de reguliere groep 7 een veel drukkere klas geweest dan de groep 6/7 waar mijn kind in zat, om maar wat te noemen.

Ons grootste probleem met de combinatieklas was hier de slechte sfeer in de klas in groep 6 in de groep 6/7 en dat we dachten dat er één reguliere groep 7 komt en we er dan vanaf zijn. (En pas eind juni via ons kind hoorden dat dat vandaag op school bekend is gemaakt, ik was woedend.) De andere groep 7 bleek later een nog veel slechtere keus te zijn, als we dat wisten hadden we misschien een schoolwisseling overwogen.
Toen onze oudste jaren terug op een basisschool moest worden ingeschreven hebben we een school met vijf groepen van ieder jaar niet gekozen omdat we deze school te massaal vonden. Eigenlijk had ik het vorig jaar wel fijn gevonden als er nog vier andere groepen 7 waren, mits er minstens een klas was die beter bij mijn kind paste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.