Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chris

Chris

03-06-2018 om 21:49

Wisselende groepsindeling

Mijn dochter zit op een kleine school met in de bovenbouw enorm wisselende aantallen kinderen per klas. Daardoor worden er jaarlijks nieuwe combinaties gemaakt. Ook voor komend jaar is de boel weer veranderd. De directeur is geen toegankelijk persoon, dus een goed, open gesprek voeren om mijn zorgen te uiten is lastig. De meeste kans van slagen is om met een een concreet voorstel bij haar aankloppen. Jullie suggesties?
Groepsindeling komend jaar:
1 groep 5 met 26 kinderen
1 groep 5/6 met 8 kinderen van groep 5 en 17 van groep 6
1 groep 7/8 met 15 kinderen van groep 7 en 9 van groep 8
De groepen 3 en 4 hebben elk zo’n 26 kinderen.

Mijn dochter zit volgend jaar in een van die twee groepen 5, welke horen we pas een week voor de vakantie. Of ik de oplossing OK vind, hangt heel erg af van de kinderen bij wie ze in de klas komt, maar dat weet ik dus nog niet...
Zien jullie nog andere combinaties/oplossingen? Een groep extra gaat niet lukken.
Hoe moet ik dit aanpakken met andere ouders die zich ook zorgen maken?
Iemand een suggestie?


Docent Nederlands

Docent Nederlands

03-06-2018 om 22:18

Niet mee bemoeien

Het is me niet duidelijk waar jij je zorgen over maakt, dat schrijf je niet.

Groepsindeling hoort bij het werk van de docenten en is niet iets wat ouders bepalen. Dus niet mee bemoeien zou ik adviseren.

Je zegt : De meeste kans van slagen is om met een een concreet voorstel bij haar aankloppen.

Hoe zou jij het vinden als een buitenstaander jou kwam vertellen hoe jij je werk moet doen? Jij vindt nu waarschijnlijk dat je geen buitenstaander bent omdat het jouw kind betreft, maar in mijn ogen ben je dat wel. Er zijn zoveel factoren waar docenten rekening mee houden bij de groepsindeling, dat is niet zomaar een kwestie van getallen.

Lijkt mij verspilde moeite

Waarom doe je dit, wat zijn jouw zorgen? En waar baseer je jouw indeling op? Weet je waar je rekening mee moet houden en zijn er in- en uitstromers? Zomaar wat vragen waarvan de antwoorden meespelen bij het maken van deze indeling.
Door de jaren heen heb ik ervaren dat er altijd wel iets is met het indelen en dat vervolgens het jaar totaal anders verloopt. Hier ook aantal combiklassen en meeste klassen met 2 docenten. Er zijn docenten die fulltime werken maar verdeeld zijn over 2 en zelfs 3 klassen. Ik vind daar wel iets van maar ga er vanuit dat alle voors en tegens bekeken zijn.

Belangen

Bovendien zijn de belangen van een ouder niet altijd gelijk aan die van de schoolleiding.

juf Ank

juf Ank

04-06-2018 om 09:25

dat vind ik nou toch zo jammer he

dat ouders zich met dat soort zaken gaan bemoeien! Vort, weg jij!

bloemetje

bloemetje

04-06-2018 om 09:57

dus?

"Of ik de oplossing OK vind, hangt heel erg af van de kinderen bij wie ze in de klas komt, maar dat weet ik dus nog niet..."

Je bedoelt dat je sommige kinderen niet goed genoeg vindt om in de klas te mogen met jouw kind?

Hoe begrijpelijk ook: jij kijkt alleen naar het belang van je eigen kind. Maar er zijn meer belangen, namelijk ook die van de andere kinderen. Er spelen dingen als groepsdynamiek mee. Extra zorgbehoefte van sommigen. Etc. etc.

Natuurlijk heb je zorgen. Die hebben alle ouders. En de school ook. De school doet dit al jaren he, groepen indelen en belangen afwegen.

Tango

Tango

04-06-2018 om 10:00

Bemoeien

Is het lijstje wat je nu geeft de indeling die al vast staat of jouw suggestie? Want dat is me al niet duidelijk.
Verder zou ik niet komen met voorstellen voor indelingen. Laat dat inderdaad aan de school over. Ga pas praten als je je echt zorgen maakt over de plek waar je dochter is ingedeeld. Zo te lezen is dat helemaal nog niet bekend.
Op kleine scholen is het vaak lastiger om een goede indeling te maken en ontkom je niet aan combinatieklassen. Hoeft ook geen probleem te zijn. Jullie school heeft dit mogelijk al jaren en zal er ervaring mee hebben.
Onze kinderen zaten jaren op een Montessorischool met combinaties van 3/4/5 en 6/7/8. Ging over het algemeen prima. Uitzonderingen daargelaten (bijv. juf die helemaal niet overweg kon met kind en waar we kind dus geen tweede jaar bij in de klas wilde hebben). En over die uitzonderingen gingen we dan in gesprek.

Pien

Pien

04-06-2018 om 10:06

Het is een zaak van de school. Als je toch mee wilt denken, kun je in de MR gaan. In de MR heeft de oudergeleding instemmingrecht voor de groepsindeling, al gaat het daar alleen om welke combinaties er gemaakt worden en niet om welke kinderen daarin komen.

klein tegengeluidje

Ik denk dat je misschien wel een beetje invloed kan uitoefenen. Als er nu een of twee kinderen zijn met wie jouw kind echt niet op kan schieten, dan zou ik geloof ik naar de leerkracht stappen en bescheiden en vriendelijk glimlachend vragen of hij/zij, als het kan, er misschien rekening mee zou kunnen houden dat het waarschijnlijk veel prettiger is voor jouw kind als ze niet bij Pietje en Marietje in de klas komt.

Maar dan moet je vooral heel vriendelijk en aardig blijven en er het beste maar van hopen. Als Pietje en Marietje namelijk kinderen zijn die bij veel meer kinderen weerstand oproepen, dan willen andere ouders evenmin dat hun kind bij die kinderen in de klas komt, en dat gaat natuurlijk niet.

Reken maar dat die leerkrachten zelf enorm bezig zijn om te beste combinaties uit te vogelen, en dat nu in combinatie met de leerkracht.

Concrete voorstellen voor een complete groepsindeling, daar zou ik absoluut niet mee komen, dat wekt alleen maar enorme irritatie. Maar als je je serieus zorgen maakt om het welzijn van je dochter en je hebt daar goede redenen voor, dan zou je misschien een gesprekje met de leerkracht kunnen aanvragen, die zorgen zo kort en duidelijk mogelijk kunnen aankaarten en vragen of men daar misschien, als het mogelijk is, rekening mee wil houden.

En dan maar duimen. Meer kan je niet doen.

En dus naar de groepsleerkracht en niet de directeur. Want die leerkracht weet hoe het toegaat in de klas, dus die kan jouw zorgen mogelijk bevestigen. Die directeur weet alleen maar wat de leerkracht vertelt.

Groeten,

Temet

Waarom zo agressief?

Docent Nederlands “Jij vindt nu waarschijnlijk dat je geen buitenstaander bent omdat het jouw kind betreft, maar in mijn ogen ben je dat wel”

Want???

Als je nu toch al een eeuwigheid in het vak zit, dan moet je toch wel begrijpen dat ouders geen flauw idee hebben en verder ook helemaal niet worden geïnformeerd? Wat voegt jouw jufferige optreden “ik vind van wel” nu voor een zinnigs toe?
Helaas zet je de toon voor de rest van de reacties. Iedereen valt over deze ouder heen alsof het volstrekt logisch is dat er op scholen naar willekeur met je kinderen gesolt kan worden en waar je maar bar weinig over te vertellen hebt.

Chris, Temet heeft het meest gelijk.
Je kunt voorzichtig invloed proberen uit te oefenen. Op een nette school wordt er bovendien wat meer uitleg, voorbereiding en inzicht gegeven. Maar nood breekt net, eh wet, en nood is er. Het gaat hier om een kleine school die mogelijk aan het eind van zijn bestaan is. Of het begin, dat kan ook, maar het betekent wel dat de populatie zo sterk verandert elk jaar, dat er maar wat geredderd wordt om de klassenformatie weer voor elkaar te krijgen.

Strikt genomen heb je inderdaad niks te vertellen.
Nou ja, het enige kanaal is de MR, maar overleg daar gaat niet over jouw kind. Dat gaat alleen over het algemeen. Itt tot de toonzetting hier, die doet alsof die situatie normaal is, is dat natuurlijk niet normaal. Maar er is een grondwetswijziging nodig om het te veranderen. En dat zit er voorlopig niet in.

Je hebt het dus te doen met wat er is. Je dochter ook. Wees dus vooral ook naar haar toe kalm over wat er te gebeuren staat. Zij moet er straks mee leven, ook als het je niet lukt om wat invloed uit te oefenen. Steek daarom vooral je energie in het vinden van een manier om haar te laten accepteren dat het zal zijn wat het wordt en niks anders, en dat daar ook goed mee te leven valt.

Hou je zorgen op de achtergrond voor haar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-06-2018 om 11:01

Wat is je zorg?

Ik begrijp niet wat je zorg is?
Klassenindeling is een zaak van school, de mr en misschien ook de or.
Ouders moeten zich daar niet mee bemoeien. Je kunt hoogstens als je eigen kind in het gedrang komt daar hardop iets van vinden.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-06-2018 om 11:11

Groepsindeling

Wij hadden op de basisschool iets dergelijks, er kwam een combiklas 5/6 en een reguliere groep 5 en 6. Er is toen een ouderavond georganiseerd, mn over de combiklas. Want dat was nieuw op onze school.
Meeste zorgen over:
- kan de leerkracht genoeg differentieren? Krijgt leerkracht genoeg ondersteuning met zoveel verschillende niveaus?
- wat wordt er van de kinderen verlangd, moeten ze juist wat zelfstandiger zijn? Krijgen ze genoeg aandacht?
- op welke gronden worden kinderen in de combiklas geplaatst?

Grootste nadeel was bij ons dat er maar 8 kinderen in de combiklas van groep 5 zaten, dus de spoeling in keuze van kinderen met wie ze willen en kunnen samenwerken is klein.
Daarom is het wel belangrijk om na te denken over de groepsindeling. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar als ouders zorgen/vragen over hebt.

clowntje

clowntje

04-06-2018 om 11:12

wel naar de directeur gegaan

Overigens zonder resultaat. Onze oudste werd gepest en had 1 vriendin. Volgens een rapport van de psycholoog was het erg belangrijk dat deze bondgenoot bij haar in de klas zou komen. Helaas had de school (lees: directeur) hier een andere mening over en de vriendinnen zijn gescheiden in groep 6. Daar ben ik dus wel tegen in gegaan, maar zoals gezegd, zonder resultaat. De leerkracht heeft van alles geprobeerd, maar de directeur was onverbiddelijk. Gelukkig kwamen ze later in groep 8 weer bij elkaar.
Ik weet niet waarom je de ene oplossing beter vindt dan de andere. Voorstellen voor groepsindelingen zou ik niet inleveren. Ik zou het heel persoonlijk houden, en inderdaad eerst naar de leerkracht.

Triva

Triva

04-06-2018 om 11:25

poehee

Je zou maar directeur zijn en alle ouders over je heen krijgen met verzoekjes...

" Klassenindeling is een zaak van school, de mr en misschien ook de or.'
Ik hoop toch echt dat de or, zo ongeveer de feestcommissie, zich hier niet mee mág bemoeien. Die ouders hebben al te veel voor het zeggen soms.

Het enige wat je kunt doen is positief advies geven aan de huidige leerkracht: ik zou graag zien dat mijn kind bij X en Y in de klas komt, welke klas maakt me niet uit (of heb je ook nog voorkeur voor leerkracht)

Docent Nederlands

Docent Nederlands

04-06-2018 om 12:58

Miriam

Je schrijft dat op een nette school wat meer uitleg wordt gegeven. Maar daar gaat het nou juist om. Veel van die uitleg wil je helemaal niet aan ouders geven. En hoe meer uitleg je geeft, hoe meer ouders handvatten hebben om te protesteren.
Scholen gaan echt niet zeggen dat ze de zwakke Jolanda bij de slimme Thea zetten, omdat Thea haar heel goed helpt en ze het samen fijn hebben. Want dan gaan de ouders van Thea klagen dat hun dochter niet aan haar eigen werk toekomt. En ze gaan ook niet zeggen dat ze de twee alfamannetjes graag in verschillende groepen hebben omdat ze elkaars negatieve gedrag zo versterken, terwijl ze het goed doen als ze niet bij elkaar zitten. Want dan worden die ouders weer boos omdat hun kinderen zo gezien worden.

En zoveel keuze is er niet als er van elk leerjaar twee klassen zijn.

Nou ja zeg

Mijn kaak valt op de grond, Docent Nederlands.

School kan beginnen met uitleggen dát ouders niks te vertellen hebben. Dus geen agressief decreet, maar een uitleg.
Zou jij het uit kunnen leggen eigenlijk?
Vervolgens kan er gewoon een procedure zijn om wensen in te wisselen. Er zijn heel veel scholen die dat hebben. Kind en ouders vullen briefje in met voorkeuren.

Verder zijn er een heleboel mooie Nederlandse woorden om de keuzes die je noemt in zijn algemeenheid te duiden, zonder kinderen met naam en toenaam te noemen.

Overigens hebben ouders wel degelijk recht om te weten welke typeringen aan hun kind worden toegekend, zeker als die typeringen als leidraad voor schoolbeleid worden genomen.
Misschien wil je dat niet, maar daar heb jij nou weer even niks te willen.
Zo hebben we allemaal wat.

Alfa-mannetje.

Tsss

Soms

Soms is het niet anders. Hier Wisselen de klassen ook elk jaar. De school van mijn kinderen heeft 3 kleuterklassen, de kinderen die naar groep 2 gaan worden uit elkaar gehaald en verdeeld over de andere klassen.

Groep 3 is 1 klas, maar die is de laatste jaren groot rond de 30 kinderen. Om dat op te vangen is daar een extra hulpjuf. De rest van de verdeling is met combi klassen. Dit jaar was het 4, 4/5, 6, 6/7 en 7/8. Hoe de verdeling volgend schooljaar is, weet ik nog niet. Ik verwacht 1 groep 8 omdat zij een klas van 24 zijn, de rest is allemaal 30+ en daar zullen zeker combiklassen bij zijn. Gevolg is elk jaar afwachten in welke klas en bij wie ze komen. Soms kan het gewoon niet anders en kun je er als ouder weinig aan doen.

Mijn zoon zat in groep 4 niet meer bij zijn beste vriend. Zijn vriend heeft in 4/5 een nieuwe beste vriend gekregen. Zoon en vriend zitten nu in groep 5 weer bij elkaar. Helaas zijn ze door dat jaar uit elkaar gegroeid. Zoon heeft inmiddels ook nieuwe vrienden gemaakt en een nieuwe beste vriend.

Een andere klas hoeft niet gelijk slecht te zijn

Er wordt goed over nagedacht bij het maken van een indeling. In het jaar van mijn zoon zitten verschillende lastige kinderen. Deze waren bewust verdeeld over de twee klassen. De ouders van 1 van die jongens was het niet eens met de verdeling. Hun zoon was in de combiklassen gezet en die ouders hadden het idee dat dat niet goed voor hem was. Zij zijn met hoge poten naar school gegaan. Uiteindelijk is hij in de gewone klas gezet. Gevolg veel moeilijke kinderen in 1 klas en daardoor veel onrust.

overigens

Kennelijk is die groep 6 heel klein en die 5 behoorlijk groot. De enige andere mogelijke indeling is om niet die combiklas te maken. Dan zit je kind in groep 5 dus in een klas van 31 kinderen. Ook niet direct ideaal.

Groeten,

Temet

oeps

Mijn rekenkwaliteiten laten het de laatste tijd lelijk afweten. 34 kinderen in groep 5, als er niet voor een combiklas gekozen wordt. Dat past vermoedelijk niet eens in een lokaal.

Dit is op papier gewoon een hele keurige oplossing, waarbij alle klassen rond de 26 kinderen hebben. Er is geen indeling die logischer is.

Groeten,

Temet

Docent Nederlands

Docent Nederlands

04-06-2018 om 15:05

Miriam

Je weet het allemaal zo goed en je weet precies wat de regels en wetten zijn en bent niet te beroerd om iedereen die iets schrijft dat jou niet bevalt hard aan te pakken, maar ik sta voor de klas en moet dealen met ouders.
En ik schrijf zoals het gebeurt bij ons en ja, we kijken welke kinderen bij elkaar passen. En dan gaan we echt niet aan de ouders vertellen welke typeringen wij in ons achterhoofd hebben. Natuurlijk schrijven we die typeringen nergens op. We zouden wel gek zijn.

Juist daarom

Ik geloof je Docent Nederlands.
Je staat voor de klas en je moet dealen met ouders.
Juist daarom ben ik met stomheid geslagen door wat je allemaal vertelt.

Misschien gaat het zoals het gaat bij jullie, maar dat hoeft niet.
Dat je denkt dat jullie werkwijze ruzie en problemen voorkomt, vind ik helemaal verbazingwekkend.

Ik ben niet anders gewend dan dat de school openheid van zaken geeft over het verdelen van leerlingen. Zie ook #18. Daar kennelijk ook geen geheimen.
Nergens voor nodig.

Een beetje uitleg is genoeg en liefst al voordat er verdeeld gaat worden.
Dat scheelt ongerustheid en vragen.

Pien

Pien

04-06-2018 om 16:52

Temet

"34 kinderen in groep 5, als er niet voor een combiklas gekozen wordt. Dat past vermoedelijk niet eens in een lokaal"

Ach, ik heb er als leekracht eens 34 gehad in groep 8. Dit was een wens van de ouders en kinderen. De jaren ervoor waren ze gecombineerd en ze wilden graag als 1 groep afsluiten. Het was volle bak, maar een geweldig leuk jaar. Een combinatieklas van 24 die ik later had, was veel zwaarder.

Guera

Guera

04-06-2018 om 18:24

Twee combiklassen

Wat hier mis gaat is een zeer ongelijk aantal 5 en 6 kinderen. Daar krijg je disbalans van in de groep. Ik zou alle kids op een hoop gooien. En 2 klassen 5/6 maken. Het lastige is dat de school het blijkbaar niet gewend is zo'n combiklas? Hier jenaplan dus alleen maar gemixt en elk jaar andere groep. Een zegen vind ik het. Veel aandacht voor groepsdynamiek en je hebt als kind steeds een andere rol in de groep.
Dus als concreet voorstel zou je dit kunnen doen.
Verder is inspraak natuurlijk heel lastig.
Ik denk ook niet dat je dat moet willen. Zo is er altijd wat en kun je nooit iedereen tevreden stellen. Dat is nog erger dan geen inspraak: wel inspraak hebben en dat je wens niet ingewilligd wordt....

kaplablokje

kaplablokje

04-06-2018 om 18:41

Maar

als je alle 5/6 kinderen op een hoop gooit en twee klassen 5/6 maakt, heb je dezelfde disblans, toch? Twee klassen met 8 à 9 kinderen uit groep 6 en 17 uit groep 5.

mirreke

mirreke

04-06-2018 om 18:41

Ondertussen heeft de onderwijsinspectie een rapport uitgebracht

http://digischool.nl/artikel/kind-slechter-af-combinatieklas/

Kind slechter af in combinatieklas
Door
Redactie -
30 april 2018
0
1918
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneDelen

Kinderen die op de basisschool les krijgen in een combinatiegroep -waarbij meer leerjaren bij elkaar zitten-, krijgen minder goed les dan leerlingen die in een homogene groep zitten. „De kwaliteit van het didactisch handelen van de leerkracht is daar lager”, zegt inspecteur Erik Thoonen van de Onderwijsinspectie.

Volgens de Inspectie krijgen kinderen in een combiklas in het algemeen minder duidelijke uitleg, en zijn ze minder betrokken en taakgericht.

De Inspectie concludeert dit op basis van 7000 lesobservaties op basisscholen over de afgelopen vijf jaar. „Scholen die structureel combinatiegroepen samenstellen moeten zich hiervan bewust worden en inzien dat verbetering mogelijk moet zijn”, stelt woordvoerder Jan-Willem Swane van de Inspectie. „Je wilt voor alle leerlingen de beste leraren voor de klas, maar niet alle leraren hebben de kwaliteit ervoor. Want lesgeven aan een combinatiegroep is extra ingewikkeld.”

Thoonen verduidelijkt: „Lesgeven in combinatiegroepen doet een bovengemiddeld beroep op de leerkracht. In het algemeen krijgen de leerlingen in zo’n groep vaker minder duidelijke uitleg, zijn ze minder betrokken en taakgericht.” Uit de lesobservaties blijkt dat de leraren van combinatieklassen worstelen met de organisatie en de afstemming van het onderwijs. Ze moeten in eenzelfde hoeveelheid tijd hun onderwijs afstemmen op grotere verschillen tussen leerlingen dan leraren in een homogene groep. „Blijkbaar weet een deel van de leraren dit niet zodanig te organiseren.”

Bij de belangenorganisatie Ouders&Onderwijs komen regelmatig klachten van ouders binnen over de combinatieklassen. Peter Hulsen: „Ouders zijn van nature tegen combinatiegroepen; ze zijn -zo blijkt nu- terecht bang dat de kwaliteit van het onderwijs eronder lijdt omdat de leraar zijn aandacht moet verdelen. De redenen waarom een school combinatieklassen maakt, zijn meestal niet duidelijk voor ouders. Vaak lijkt het gewoon een noodoplossing omdat er te weinig leerkrachten zijn. We krijgen meldingen van hele rare combinaties. Groep 4 en 6 bijvoorbeeld. Of de ’slimste’ kinderen uit groep 5 bij ’domste’ uit groep 4, vanuit de gedachte dat de leerlingen elkaar coachen.”

In ons land zijn 1,4 miljoen basisschoolkinderen. Er wordt niet geregistreerd hoeveel scholen combinatiegroepen hebben. Scholen gaan er toe over omdat ze te weinig leerlingen hebben om 8 groepen te vullen, er te weinig leraren zijn of omdat het onderwijsconcept erop is ingericht. Leerkracht Thijs Roovers van de Leonardo da Vincischool: „Gelukkig sta ik voor een homogene groep, dat is ook beleid van de school. Met minimaal drie instructieniveaus per groep is het al buffelen. Dat keer twee is niet te doen. Maar soms ontkom je er niet aan. We hebben het twee jaar achter elkaar moeten doen omdat er simpelweg te kleine klassen waren en we geen formatie genoeg hadden.”

Onderwijskundige Casper Hulshof, verbonden aan de Universiteit Utrecht, stelt dat het concept combinatiegroep aansluit bij de visie dat leerlingen van elkaar kunnen leren. „Volgens mij zijn sommige onderwijsvormen zoals Montessorischolen er helemaal op ingesteld, en dan is ook de leerkracht het gewend. Ik denk dat het daar beter gaat.” Hulsen vindt dat scholen moeten anticiperen op de zorgen die ouders hebben als het om combinatieklassen gaat. „Ze moeten niet net voor het einde van het schooljaar plompverloren meedelen dat kinderen in een combiklas terechtkomen.”

De koepelorganisatie van basisscholen, de PO-Raad, heeft het inspectierapport nog niet bestudeerd. Woordvoerder Ad Veen: Feit is dat sommige scholen aangewezen zijn op combinatieklassen in verband met het leerlingenaantal, ze kunnen vaak niet anders. Er zijn echter ook scholen die combiklassen in het onderwijsconcept van de school verankeren. Maar de kwaliteit van het onderwijs moet uiteraard gewoon goed zijn, daar mag geen twijfel over bestaan.”
Share on Facebook

Eh ja en tja

Leuk Mirreke.
Alleen zo jammer dat ouders daar helemaal niks aan hebben.
Want ten eerste, zoals het stuk zelf al meldt, zal er soms toch gecombineerd moeten worden vanwege het leerlingenaantal.
Maar ten tweede kan de school volhouden dat die mindere prestaties wellicht gevonden kunnen zijn door de Inspectie, maar niet op de eigen school.
Ouders weten het niet. Ze kunnen het ook niet controleren. Ze kunnen het ook niet navragen bij de Inspectie.

Er is nu dus kennelijk een algemeen advies tegen combiklassen, maar het zal scholen in individuele gavallen niet verboden worden. Zelfs die scholen niet die inderdaad mindere prestaties laten zien.

Pabo moeder

Pabo moeder

05-06-2018 om 23:43

Chris - standpunt stagiaire

Ik heb als stagiaire iets dergelijks gezien, maar dan vanuit de kant van de leerkrachten. Er werd een nieuwe groepsindeling bekend gemaakt - ook uit nood geboren:
-een grote groep y van 39 leerlingen (eerder altijd 1 groep y en een groep y/z)
-een minder grote groep x van maar 21 leerlingen

Dat werd nu twee groepen x/y van elk 30 leerlingen. Tot groot ongenoegen van de ouders uit groep x, die hun bang waren voor de kwaliteit van het onderwijs. Op zich begrijpelijk, want hun kind kwam ineens in een klas met veel meer leerlingen terecht, en ook nog eens 2 leergangen bij elkaar. Maarja, Een groep y met bijna 40 leerlingen, dat wil je die kinderen en de leerkracht ook niet aandoen.... Dát kwam in de eerste instantie niet bij de ontevreden ouders van groep x op. Als hun eigen kroost maar verzekerd bleef van het kleine gezellige klasje en niet gescheiden hoefde te worden van vriendjes en vriendinnetjes.

Mij viel op dat er na de boze reacties van ouders er in het team verdeeldheid was. Er waren verscheidene leerkrachten die bij nader inzien niet achter de nieuwe groepsindeling stonden. De school had geen doortimmerd plan om het zo aan te pakken, geen pedagogische visie zoals bijvoorbeeld Montessori-onderwijs waar altijd met heterogene groepen gewerkt wordt. Dat voelen ouders wel aan denk ik. Misschien is dit bij jou ook het geval? Ik heb dat zelf in het verleden ook wel ervaren als ouder. We zaten met een kwestie bij een van onze kinderen, waar school ook geen antwoord op had.

Ik vind het wel een béétje aanmatigend dat je van plan lijkt te zijn met een 'voorstel' voor een alternatieve groepsindeling te komen. Als ouder heb jij voornamelijk kijk op je eigen kind, maar je dochter is niet bepaald het enige kind op school. Soms kan dat betekenen dat er keuzes gemaakt worden die niet ideaal zijn voor elke leerling, maar toch het beste is voor de groep als geheel. Je mag er hoop ik vanuit gaan dat een school het beste voor heeft met zijn leerlingen en dat ze proberen alle leerlingen even goed te bedienen.

Pabo moeder

Pabo moeder

06-06-2018 om 00:04

tip (beetje ot)

Wat mij verder opviel op de betreffende school was dat de ouders die ontevreden waren, veelal kinderen hadden die afstevenden op een lager niveau dan verwacht. Dat is heel vervelend dat snap ik, het kan een kwestie zijn van "er komt niet uit wat erin zit". Misschien heeft de school wel een steek laten vallen, is het kind niet goed gezien in het verleden.

Ga als ouder in geen geval je ongenoegen over de school uiten in het bijzijn van je kind. (Als je er met een andere ouder over praat, doe het een beetje discreet) Als je kind weet hoe ontevreden jij bent, ondermijnt absoluut het gezag van de leraar. Je kind zal namelijk eerder naar jou luisteren dan naar de juf of meester.
Ik heb meerdere kinderen gezien die een belabberde werkhouding hebben, niet opletten, andere kinderen lastigvallen..... en als je ze erop aanspreekt bijna letterlijk zeggen: "Dit is toch geen goede school dus dan hoef ik ook niet op te letten." En juist dan gaan de kinderen écht minder presteren en wordt de kwaliteit van het onderwijs minder doordat de leerkracht zich moet bezighouden met opvoeden en minder tijd kan besteden aan de inhoud.
Precies wat je niet wil als ouder.

Misschien helemaal niet aan de hand bij jou, Chris. Ik wil het toch even gezegd hebben, want ik vond het heel opvallend en niet onbelangrijk - ik sluit niet uit dat ik als ouder wel eens een vergelijkbare fout heb gemaakt en wat ik heb gezien op mijn stageschool heeft mijn ogen wel geopend, zeg maar.

mirreke

mirreke

07-06-2018 om 18:33

Moraal van het artikel over combigroepen

blijkbaar is het even nodig om dat te vermelden.

Het lijkt mij vrij legitiem om als ouder je niet prettig te voelen bij een combigroep, en dat blijkt ook uit het verslag. Combigroepen zijn lang niet altijd goed, het is een soort tussenoplossing tenzij je er als school juist op inzet, zoals bij het Montessori-onderwijs het geval is.
Het lijkt mij dat iedereen kan bedenken dat er minder aandacht is voor kinderen als er ook nog twee verschillende leerjaren in een klaslokaal zitten.

Ook het telkens wisselen van de groepen, elk jaar een andere samenstelling, is voor kinderen en ouders best onrustig.

Tja, het systeem is nu eenmaal niet anders. Maar dat betekent toch niet dat je dit niet mag vinden? Ik schrik erg van de docenten die de ouders onderuit sabelen.
Ook als mijn kind op school zit, vind ik iets van de manier waarop hij de dag moet doorbrengen. Vind ik iets van de manier waarop hij wordt aangesproken, vind ik er iets van als hij respectloos behandeld wordt, of als hij zelf iemand respectloos behandelt. Vind
ik er iets van als een docent geen veilige omgeving kan creëren, zodat er gepest kan worden of een kind in een bepaalde les niets blijkt te leren. Of dat een kind zich al maanden vantevoren zenuwachtig maakt, omdat hij misschien niet bij zijn vriendje in de klas komt...

Als het systeem zo is, dan moet het maar anders.

specht

specht

07-06-2018 om 18:42

Mireke

Een combinatieklas hoeft niet te betekenen dat je kind elk jaar bij andere kinderen komt. Ons kind heeft vanaf groep4 of 5 tot en met groep 7 altijd in dezelfde combinatieklas gezeten.4/5 werd 5/6 enz.
Op zijn (grote) school was maar een combinatieklas omdat het niet anders kon,en daar werden zowel kinderen als leerkrachten ingezet die er goed mee konden omgaan.
Ik heb nooit het idee gehad dat mijn kind er ook maar iets tekort door is gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.