Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-10-2009 om 11:45
Ik zit er over te denken om mijn zorgenkind (concentratieproblemen en slechte schrijfmotoriek, maar hoog IQ) van school te laten wisselen. Ik ben niet tevreden over de aanpak van de school waar hij nu op zit. Maar ja, zijn nieuwe scholen bereid om een zorgenkind te accepteren! Wat is een goede aanpak: wat vertel ik tegen de nieuwe school, wanneer laat ik contact opnemen met de huidge school etc?
Iemand ervaring?
19-10-2009 om 12:01
Informeren
Allereerst moet je je beseffen dat áls je gaat praten op een andere school, er gelijk naar de oude school gebeld gaat worden voor informatie.
Ik heb mijn meisjesnaam gebruikt bij het maken van een afspraak bij een nieuwe school en niet de oude school genoemd. Ze wisten dat dochter net wel of net niet een rugzak zou krijgen (de aanvraag was bezig). Uiteindelijk hebben we op dat moment besloten om dochter op de oude school gelaten (kiezen voor het kind) maar vier dagen voor het begin van het nieuwe schooljaar hebben we toch voor ons als ouders gekozen en is ze op de nieuwe school gestart en daar zijn wij al twee jaar heel tevreden over.
20-10-2009 om 13:34
Slechte ervaring
Toen onze zoon net 3 weken in groep 3 zat kwam de leerkracht erachter dat hij zover voorliep dat hij groep 3 moest overslaan. Voor ons kwam dat nogal onverwachts en wij stonden er ook niet helemaal achter.
We zijn toen op zoek gegaan naar een andere school, open kaart gespeeld van de problemen rond ons kind, voorlopen, wel graag in groep 3 blijven etc.
Om die reden is ons kind toen niet aangenomen...
Maar als we het hadden verzwegen tot hij op school had gezeten, was hij natuurlijk wel aangenomen, maarja, hadden we dat gewild??? De reactie van de school was nogal kortzichtig, ik had eigenlijk niet gewild dat m'n kind daar naar toe zou gaan.
Een andere school vond het wel leuk dat hij kwam en daar zit hij nu nog, tot volle tevredenheid.
Probeer bij een gesprek je huidige school niet teveel af te vallen, geef alleen aan waarom het voor jouw kind niet geschikt is.
Succes!
p.s. het was wel een hele stap hoor, je kind van school veranderen. We zijn nu 3 jaar verder en m'n kinderen hebben het er nog over...
20-10-2009 om 16:02
Lees mee
Ik lees geïnteresseerd mee. Ook wij denken serieus over een schoolwisseling. Tips zijn dus welkom
20-10-2009 om 20:19
Dank
voor de reacties. En Knurf, voor het stappenoverzicht, heel handig. Ik heb nu met 2 scholen afspraken gemaakt met de directie. Ik ben wel voornemens om redelijk open kaart te spelen, ik heb er niets aan om te verzwijgen (als dat al kan als info wordt ingewonnen), en dat dan blijkt dat onze zoon daar niet op zijn plek zit.