Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

12-12-2011 om 09:35

Woordenschat in groep 3

Wie weet hoe de woordenschat wordt getoetst in groep 3? Ik zag vanmorgen een werkblad van mijn dochter waarop best veel fout was gerekend. Ze moest bij woorden een tekening maken van de betekenis. Bij 'Kerst' had ze allemaal balletjes getekend (sneeuw, of kerstballen?). Dat was fout gerekend. Bij 'sprei' had ze een beetje gekrast omdat ze niet wist wat een sprei was (echt zo'n jaren '70 woord). Is de cito straks ook met plaatjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Trix

Trix

12-12-2011 om 10:01

Geen echt antwoord, maar...

Het doet me denken aan de ogentest op het consultatiebureau. Een van de plaatjes was van een fluitketel en zo'n ding hadden wij niet in huis. Hetzelfde geldt dus voor 'jouw' sprei, ook zoiets ouderwets... Over een woordenschattest heb ik nog niets gehoord, heb ook n kind in groep 3.

Vic

Vic

12-12-2011 om 10:22

Het lijkt me ook lastig toetsen

Mijn dochter heeft volgens mij best een aardige woordenschat, maar het hangt er natuurlijk helemaal vanaf welke woorden getoetst worden. Ze heeft een klasgenootje dat bijv. wel twintig namen van dinosaurussen kent, maar waarschijnlijk ook niet weet wat een sprei is Ik heb online wel een woordenlijst voor kleuters gevonden. Daar staat o.a. het woord bietjes in. Nu weet dochter best wat bietjes zijn, maar het plaatje van een biet zal ze niet herkennen (bij haar vader zitten die in een pot met 'Hak' erop, en ik eet ze helemaal nooit).

Waardeloos

Vic,
Om je maar meteen uit de droom te helpen. Dit blijft de komende jaren zo. Mijn zoon had een 'v'-tje voor woordenschat in groep 5, terwijl we net een testrapport hadden waar zacht gezegd een heel ander beeld uitkwam (hij vlg die externe rapportage op niveau gr 8 moeten scoren). Navraag gedaan. Kort gezegd zei juf dat hij een toets slecht gemaakt had, en ze hadden maar 1 toets gedaan, en die toets sloeg wschl nergens op. Ben hem niet gaan inkijken verder.

Uiteindelijk verwatert dit omdat ze in de hogere leerjaren meer in de praktijk werken hiermee; bij de eindcito bijvoorbeeld moet je gewoon snappen wat de vraag van je wil, en dan gaan ze niet meer over een sprei monkelen.

Voor mij was het een biezonder leerzaam moment: "woordenschat" op de basisschool betreft uitdrukkelijk niet de FEITELIJKE woordenschat van je kind, maar alleen en uitsluitend de wijze waarop je kind de "woordenschat-toets" heeft uitgelegd.

In de prullenbak dus, met die testresultaten. Flut, flut flut. Ik heb maandagochtendkatertje, vandaar de pissige toon, maar het is gewoon echt tsja, zal ik maar zeggen "stom"?

Vic

Vic

12-12-2011 om 10:57

Nooit gezien

Mijn oudste was een goed 'toetskind' met alleen maar A's dus ik heb die toetsen nooit in hoeven zien. Bij de kleutercito's heb ik me er al over verbaasd hoe creatief jongste kan denken en dan met een goede onderbouwing het verkeerde antwoord kiezen. Zal mij benieuwen of die trend zich voortzet.
Maar die online cito-trainer, is dat een beetje wat we mogen verwachten?

Ah ok

..dus je hebt er 2 die misschien niet zo verschillen in resultaat maar meer in de weg ernaar toe?

Ik zou helemaal niets trainen, ze gaat die manier van toetsen heus wel doorkrijgen. Die juf in groep 5 was uren maanden dagen jaren bezig met de kinderen te leren hoe je een toets maakt... ipv lesgeven.
En uiteindelijk zal jouw jongste heus wel goed werk leveren als het erop aan komt. Het is typisch voor de onderbouw/middenbouw. Ik zou er dus niets aan doen.

Hanne.

Hanne.

12-12-2011 om 20:20

Cito ook met plaatjes

De cito woordenschat is ook met plaatjes. Maar dan omgekeerd. Ze krijgen een woord te horen en moeten dan aangeven welk plaatje er bij hoort.

Tot mijn stomme verbazing kwam mijn (vrij welbespraakte) zoon ook 'slechts' tot een C. Terwijl hij op de methode gebonden toets een 'zeer goed' scoorde. Hij bleek bijvoorbeeld het woord 'fluweel' niet gekoppeld te hebben aan een plaatje van gordijnen.

Volgens juf hangt de cito woordenschat vaak niet samen met wat zijn van een kind weten.

De gekste woorden

wat ik heb gezien zijn er echt hele rare woorden bij en sommige plaatjes snapte ik niet, volgens mij 'hoor' je het beste of de woordenschat relatief goed of slecht is in vergelijking met kinderen van dezelfde leeftijd als er vriendjes komen spelen...
Loes

Gek van al die toetsen!

ik vind het kind onwaardig, al die toetsen!
hoe meer toetsen, hoe minder verantwoording bij meesters en juffen, en uiteindelijk ook bij ouders...
alle kinderen worden langs dezelfde meetlat gelegd, terwijl geen een kind hetzelfde is! Nu weet ik heus wel wat gemiddelde zijn, maar geen ouder wilt en heeft toch een gemiddeld kind!

Vic

Vic

15-12-2011 om 12:30

Tja

"Nu weet ik heus wel wat gemiddelde zijn, maar geen ouder wilt en heeft toch een gemiddeld kind!"
Waarom zou je geen gemiddeld kind willen? Eerlijk gezegd vond ik die toetsen bij mijn oudste altijd wel 'nuttig'. En fijn om objectief bevestigd te zien dat het allemaal goed ging. Bij jongste weken de testuitslagen dus af van mijn eigen beeld van haar, dat is lastig en geeft mij het gevoel dat ik iets moet doen naar de leerkracht om te zorgen dat dochter het juiste werk krijgt. Ik kan het ook allemaal loslaten, maar dat zit schijnbaar niet in me. Dat komt deels ook door alles wat ik hier lees, het kan heel erg verkeerd gaan als je er niet bovenop zit. En misschien heb ik ook wel teveel tijd ofzo...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.