Temet
29-06-2011 om 22:19
Word mogelijk mr lid- tips?
Vorig jaar, oudste zat in groep 1, ging er al een oproep rond voor ouders om in de MR te gaan zitten. "Volgend jaar" dacht ik toen. En ziedaar, nu is het ineens volgend jaar. De oudergeleding in de MR bestaat uit 1 (éen) ouder, er zijn twee vacatures, en dat was vziw vorig jaar ook al zo. Mocht ik mij opgeven dan verwacht ik dus ook inderdaad gekozen te worden alleen al bij gebrek aan beter.
Er zitten hier vast wel een paar MR leden. Tips over wat wel en niet te doen? De toepasselijke wet is de WMS begrijp ik, is er nog meer lezenswaardigs?
Wie mijn postings over de screening van de GGD op onze school heeft gevolgd weet dat ik in elk geval éen aandachtspuntje weet te verzinnen, maar dit forum weet vast nog veel nuttiger dingen ...
Groeten,
Temet

Elisa2
30-06-2011 om 10:14
Aandachtspunten
Zie hiervoor ook het draadje van Vic hierboven over zomaar inlassen van studiedagen, bij ons kan dat niet omdat de MR daarover waakt.
Het is het zinvol om Tevredenheidspeilingen uit te laten voeren. Ze zijn er voor Ouders, Leerlingen en voor Personeel. Daaruit komen de pluspunten van de school, maar ook de verbeterpunten en die kun je dan weer tot aandachtspunt voor de MR nemen en volgen.
Daarnaast vond ik het persoonlijk heel belangrijk dat de zorgstructuur op school zou verbeteren. Dat staat nu vast geagendeerd in de MR. Na elke Cito toets periode worden de resultaten besproken en de handelingsplannen (hoeveel waarvoor).
Andere items zijn schoonmaak, verkeersveiligheid, schoolplein. Ook de (vrijwillige) OR bijdrage wordt door de MR beoordeeld voordat het aan de ouders wordt voorgelegd.
Structureel zijn de terugkerende schoolplannen (beschrijven 4 jaar) en het jaarplan (komend schooljaar) met daarin de plannen van de school. Deze worden besproken in de MR (en goedgekeurd of niet) en ook heel belangrijk: de evaluatie ervan, wat is er terecht gekomen van de plannen. Is het gelukt, zo nee, waarom niet?
Ook zijn er natuurlijk incidentele gebeurtenissen die in de MR komen zoals directiewisselingen en vacature rondes (vaak zit een MR lid aan bij gesprekken).
Nou dat is het kort. Maar er is nog zoveel meer te bedenken.
Heel veel succes!

skik
30-06-2011 om 13:02
Overzicht
Hier een heel overzichtelijk overzicht van de bevoegdheden van de mr. Als je dit goed in de gaten houdt dan ben je al een heel eind.
http://www.infowms.nl/medezeggenschap/instemming-of-advies/
skik

guera
01-07-2011 om 08:35
Praten andere mr lid
Mijn inschatting is dat mr nu op jullie school weinig voorstelt. Een ouder krijgt niet veel van de grond lijkt mij. Maar dat hangt enorm af van hoe directeur erin zit. Onze directeur vindt mr maar lastig en Alles is trekken en duwen. Dat is niet altijd leuk. Kritiek wordt niet gewaardeerd. Ik hoor dit vaker bij scholen. De logische stukken komen vaak wel langs maar zodra je een begroting echt doorspit is het ineens een ander verhaal. Je hebt als mr meer rechten dan je denkt. Wij hebben te maken met autoritaire directeur waardoor personeels deel niet achterste van tong laat zien. Ik zou zeker even gaan praten met huidige mr lid om jezelf te behoeden voor frustraties. En doe een cursus. Dat is echt super nuttig omdat je anders toch niet goed genoeg weet waar je naar moet vragen en wat je rol is. Suk6

ayla
01-07-2011 om 08:57
Ook sinds kort
Toen ik aangaf dat ik wel wilde deelnemen aan de MR heb ik eerst een vergadering op proef bijgewoond.Gewoon om te zien hoe het werkt. Bij de laatste vergadering hebben we het schoolplan, de informatiegids en de schoolgids doorgespit op fouten. Er worden solicitatieprocedures besproken, begrotingen maar ook basale dingen zoals de website of het voetballen op het plein. Ik vind de communicatie tussen ouder en school heel belangrijk omdat je als persoon heel anders tegen die aan kunt kijken. Ik kijk als ouder toch heel anders naar de school dan de leerkrachten doen.

Wilma
01-07-2011 om 10:25
Proefvergadering bijwonen
Ik vond dat een eye-opener. Nou ben ik zowiezo meer een doortastend typje in sommige dingen en heb ik hekel aan vergaderen, maar toen ik hier een mr-vergadering had bijgewoond (op proef) had ik echt gegeten en gedronken. Tjonge zeg, van de prioriteitenlijst gingen dingen naar het todo-lijstje en dan naar het vragen-we-aan-die-en-die-lijstje en dan zo verder. Bij wijze van spreken dan.
Nee, dat was niet mijn cup of tea. Heel duidelijk.
Groetjes,
Wilma

Temet
01-07-2011 om 11:08
Dank - en hoe zit dat bij jullie met vergadertijden?
Ik zal inderdaad maar eens een vergadering op proef bijwonen. Helaas wel overdag, maar ik vrees dat dat de standaard is. Kunnen de leerkrachten vergaderen onder werktijd natuurlijk. Lekker voor de werkende ouders dan dan...
Groeten,
Temet

purk
01-07-2011 om 12:43
's avonds
in de avonduren deze vergaderingen. Ook van de GMR zijn bij ons de vergaderingen in de avonduren.
groetjes van Purk

skik
01-07-2011 om 13:11
Ayla, overwerken?
Volgens de CAO krijgen leerkrachten die in de personeelsgeleding van de MR zitten 60 uur betaalde tijd om hun MR-werkzaamheden te verrichten. Dus ook al zijn de vergaderingen buiten schooltijd, het is gewoon werktijd!
skik

Wilma
01-07-2011 om 14:11
Hier ook 's avonds
En dat geldt ook gewoon als werktijd voor de leerkrachten, dus niks te overwerken volgens mij.
En waarom onder schooltijd, dan hebben de leerkrachten toch een klas waar ze voor moeten staan?

Temet
01-07-2011 om 14:55
Dank
Wilma, de school heeft een continurooster en is dagelijks om 14.00 uur uit. De vergadering die is gepland staat om 14.30, da's dus na schooltijd maar wel volop in de middag.
Maar kijk, die leerkrachten krijgen gewoon hun vergadertijd betaald! Logisch ook wel (nou de ouders nog )
Ik moet me maar eens gaan inlezen denk ik. En dan die ene vergadering maar bijwonen in de middag, en meteen roepen dat ik misschien wel wil komen maar alleen als er 's avonds wordt vergaderd. Kan ik wellicht meteen weer vertrekken
Groeten,
Temet

rodebeuk
01-07-2011 om 15:01
Temet: gewoon doen
Hoeveel vergaderingen zijn het, zes per jaar? Of vijf?
En dan kan je toch gewoon de avond werken. Wie was hier nou eigen baas?
Het is echt de enige plek in mijn ervaring waar je als participerende ouder ook maar een kruimeltje te brokkelen hebt, en ik vind je echt een tiep ervoor.
Gewoon je uitjes naar Z eromheen plannen... klaar ben je!

Temet
01-07-2011 om 15:20
Rodebeuk
"En dan kan je toch gewoon de avond werken. Wie was hier nou eigen baas? "
ik moet eens even kijken hoeveel vergaderingen het zijn. Maar weet je, 's avonds werken moet ik wel vaker en leuk vind ik het nooit. Er zijn wel meer dingen waar ik onder het motto 'gewoon doen' (dan wel 'leuk/zinvol') aan begonnen ben, maar een half dagje hier, een half dagje daar, een uurtje zus en een bijeenkomstje zo, links en rechts nog een zittinkje en voor je het weet is je werkweek een gatenkaas en heb je geen tijd meer om iemand te spreken of te bellen. En gaan al die mensen die je niet gesproken of gebeld hebt jouw bellen net als je denkt even wat achterstanden weg te kunnen werken. Die achterstanden moet je dan dus 's avonds alsnog en... nou ja, laat ook maar.
Ik moet eigenlijk stoppen met forummen, dan heb ik tijd voor die MR. Maar ja, zonder OOL begin ik er helemaal niet aan.
Maar het nut ervan zie ik wel ja.
Nou ja, eerst die vergadering maar eens bijwonen, dan zien wel wel weer verder.
Groeten,
Temet

Zus
01-07-2011 om 16:40
Temet
Ouders krijgen ook betaald voor hetvergaderen, hoor, €40 per keer. En als je voorzitter bent, 60€.
En wij vergaderen ook altijd ' s avonds, overdag lijkt mij voor alle partijen niet te doen( behalve de directie dan).

guera
01-07-2011 om 17:02
Zus
Zo waar is dat ? Dat betalen. Wij krijgen als ouder echt niet betaald hoor. Wij vergaderen gemiddeld eens per 5 weken. Soms is er ineens wat en dan extra en vergaderingen duren zo 2 uur.... dan je dingen voorbereiden. Ik vind mr werk best pittig als je het echt serieus wil doen...

rodebeuk
01-07-2011 om 17:07
Makkelijk praten
Ja joh Temet, dat ga ik natuurlijk niet voor jou bepalen. Ik heb het ook gedaan toen jongste zo oud was als jouw jongste nu en eerlijk? Het was niet te doen. Mgoed, jij klinkt altijd zo efficient en rielekst... misschien nog een paar jaartjes wachten, die school loopt niet weg.
Alleen, ik zie het gewoon helemaal voor me. Je bent ervoor geknipt!
Overigens waren bij ons de vergaderingen 's avonds.

Zus
01-07-2011 om 17:21
Wettelijk geregeld
In artikel 28 van de wet medezeggenschap op scholen, de WMS, staat dat het bevoegd gezag een vacatievergoeding kan toekennen aan ouders en leerlingen die lid zijn van de MR. Dit zal opgenomen zijn in het medezeggenschapsstatuut die de school heeft.
Je hebt er recht op als OMR lid. Juist omdat het zoveel werk is, dat inlezen en ik heb ook die cursus gedaan, kost inderdaad veel tijd.
Leerkrachten krijgen er uren voor, dus ook betaald gewoon. Als ik jou was, zou ik er achteraan gaan, hoor!

Elisa2
01-07-2011 om 21:24
Avond vergaderingen
Temet,
Bij ons zijn alle vijf van de oudergeleding werkende ouders, dus zijn de vergaderingen 's avonds. Dit was al zo voordat ik erbij kwam.
Zus,
Vergoeding voor de MR ouders?
Ons budget wordt volledig besteed aan Tevredenheids Peilingen elke twee jaar voor ouders, leerlingen en personeel, daarop baseren wij onze speerpunten.
Ook gaat er geld naar scholing van nieuwe MR leden, is ook heel nuttig. En dan is het wel op.
Dus hoezo vergoeding? Lijkt me zonde van het geld.

Inge M
01-07-2011 om 22:55
Geen recht op vergoeding
Zus vermeldt zelf dat er vergoeding gegeven KAN worden.
In de praktijk komt dat volgens mij maar zelden voor.
Het komt wel voor bij de leden van een schoolbestuur, maar niet bij een MR.

Zus
01-07-2011 om 23:10
Elisa
Zonde van het geld lijkt mij het alleen als er andere nuttige zaken dan daardoor niet gedaan kunnen worden. Maar ook wij besteden geld aan scholing en hebben we net een peiling achter de rug.
Niemand gaat voor het grote geld in de MR zitten, maar het zijn wel uren waarin je werkt, voor de school. Ik vind het normaal dat het vergoed wordt, eigenlijk. Ook fijn datik de oppas er dan uit heb in ieder geval

rutiel
02-07-2011 om 12:16
Ook vergoeding
Bij ons krijgen ouders in de MR ook een kleine vergoeding voor de keren dat ze aanwezig waren. 10 euro per keer. Het hoeft allemaal niet en rijk word je er niet van, maar je hebt wel de kosten van het uitprinten en de eventuele oppas er uit.
n@nny

skik
02-07-2011 om 15:43
Vergoeding
Bij de gmr krijg ik 100 euro per vergadering, da's het bestbetaalde baantje dat ik ooit gehad had (per uur gezien dan). Het gekke is dat leerkrachten dat ook krijgen, die doen dat dus in werktijd én toucheren nog eens 100 euro per keer.
Ik snap niet dat het altijd lastig is om in deze gmr de personeelsgeleding voltallig te krijgen. Tien vergaderingen van 20.00 tot 22.00 uur per jaar, uurtje reistijd, half uurtje voorbereiding maakt 35 uur werktijd, en ze mogen er 50 of 60 van hun normjaartaak afstrepen. En nog eens 1000 euro toe!
skik

Temet
03-07-2011 om 21:16
Dank, allen
Allemaal hartelijk dank voor de reacties. Heel nuttig. Voor volgend jaar . Of het jaar daarop.
Vandaag bedacht ik me ineens: ik doe het niet. Weer een verplichting, weer het bijbehorende schuldgevoel omdat er dingen gedaan hadden moeten zijn...Ik heb genoeg achterstanden op mijn werk en thuis op mij nog geruime tijd bezig te houden (mijn toetsenbord ligt in een soort dalletje tussen twee heuvels van ongeorganiseerde zooi - om maar eens wat te noemen).
Als ik nou eerst eens mijn huis op orde breng voordat ik mij op het versterken van de medezeggenschap stort is dat vast veel beter voor mijn welzijn; en die school draait al een aantal jaren met een minimale oudergeleding in de MR, nog een jaar of twee erbij zal ze de kop niet kosten.
Maar ik zal dit draadje t.z.t. terughalen en alle nuttige tips nog eens nalezen.
Groeten,
Temet

Geerke
03-07-2011 om 22:28
Jemig
Wij overleggen altijd als MR wanneer we vergaderen, we hebben een keer gehad dat veel ouders na schooltijd zagen zitten, en een keer dat ze savonds werden gehouden. Zodra er ook maar 1 nieuw MR lid is bijgekomen gaan we daarover in gesprek. Als het heel moeilijk is met avonden plannen we ze wisselend op di, wo, do, ik noem maar wat.
Werkt goed en ik vind het meer dan normaal dat iedereen, ouder of leerkracht, evenveel in te brengen heeft. Zou echt steigeren als dat anders was.

Elisa2
03-07-2011 om 23:04
Goed, temet!
Heel stoer! Net op tijd bedacht dat je ook "Nee" kunt zeggen!
Ik was zelf aan het twijfelen of ik nu in de MR van het VO zou stappen, nu ik stop op de basisschool. Ik laat me door jou inspireren en doe het ook (nog?) niet.
Waarvoor dank!