Brugklasmoeder
15-02-2012 om 13:19
Wordt dit een probleem? [lage en hoge cijfers op het vwo]
Onze dochter (brugklas vwo) heeft op haar cijferlijst hoge toppen en diepe dalen. Voor de talen (m.u.v. Latijn) staat ze gemiddeld een 8,5 of hoger. Voor de exacte vakken gemiddeld tussen de 5 en de 6. We hebben als ouders al extra ondersteuning gegeven bij de voorbereiding van haar laatste proefwerkweek, maar blijkbaar valt het kwartje niet. Zoals het er nu voor staat gaat ze wel over, zelfs als ze twee (afgeronde) 5-en zou hebben, maar de school gaat de bevorderingsnormen aanpassen. Vanaf volgend jaar moeten Nederlands, Engels en wiskunde minimaal onafgerond een 6 zijn.
We gaan nu inzetten op bijles van een leerling uit de bovenbouw, want ik weet onderhand ook niet meer hoe we het moeten aanpakken. Tijdens het 10-minutengesprek hebben we alleen gehoord dat ze het best zou moeten kunnen omdat de rest van haar cijfers wel goed is. School gelooft dus niet in wiskundeknobbels (of -kuilen).
Iemand nog tips & trucs?

guera
15-02-2012 om 13:40
Tja
kan alleen uit eigen ervaring spreken en die is ook al ruim 20 jaar oud dus weet niet in hoeverre dit soort dingen veranderd zijn. Maar ik was hetzelfde. Een echte alpha. Exacte vakken, biologie, wiskunde. Hopeloos. Ik wist het altijd net an te redden om over te gaan. Ik had bij wijze van een 10 voor engels op mijn rapprt en een 5,5 voor wiskunde. Ik haalde vele 1 en voor scheikunde maar vaak wist ik dat dan net weer op te krikken tot een 5 je ofzo. Anyway mijn redding was toen ik dat soort vakken kon laten vallen. Alleen met wiskunde bleef ik zitten. Uiteindelijk ben ik toch geslaagd met een 6 voor wiskunde. Ik snap er nog steeds geen drol van en het interesseert me ook niet., Enige probleem dat er kan zijn is als ze ambities heeft rincting die vakken...

Brugklasmoeder
15-02-2012 om 13:48
Ik ook
Ik had vroeger hetzelfde en probeer uit alle macht om mijn wiskunde-angst niet op mijn dochter over te brengen. Wij hadden vroeger nog de mazzel dat je in de 4e die vakken mocht laten vallen, maar wiskunde is tegenwoordig heel belangrijk en verplicht.

Maylise
15-02-2012 om 14:21
Bijles
Mijn dochter is in de exacte vakken ook vrij zwak en zij krijgt bijles van een student. Die komt twee keer per week bij ons thuis en neemt dan de stof nog eens rustig met haar door. Het helpt goed en ze haalt geen enorm hoge cijfers voor de exacte vakken maar wel voldoendes met soms zelfs een uitschieter naar boven.
Ik ben het trouwens ook wel eens met de school dat voor iemand met verder hoge cijfers wiskunde ook best te begrijpen is. Alleen soms heb je voor bepaalde vakken wat extra ondersteuning en uitleg nodig. De schoolse situatie is niet ideaal om een vak te snappen waar je moeite mee hebt. Daarnaast zijn ook lang niet alle leraren goed in uitleggen. Je kan een genie in je vak zijn maar als je die kennis niet over kan brengen is het voor de leerlingen een uitdaging om dat te snappen.

elsje78
15-02-2012 om 14:27
Ned. rek. engels
Er wordt binnenkort een wet actief die leerlingen in het mbo en hbo verplicht stelt een bepaald niveau te halen (1f t/m 4f)
Misschien hebben de aangepaste overgangsnormen daarmee te maken? Het gaat om de referentie niveaus en de wet Meijerink.

Elisa Gemani
15-02-2012 om 15:26
Bijles
Bij zoon (1Gym) op school wordt al gewerkt met deze overgangsnormen. Het ene kind heeft nu eenmaal meer met talen dan het andere en andersom. Bijles kan uitstekend helpen om inzicht te krijgen in de lastige vakken, zeker omdat het iemand is buiten school met een frisse blik. Als een kind met behulp van bijles een 6 kan halen en dus over kan gaan is dat toch prachtig?
Ik moet er wel bij zeggen dat dit bij mij helaas nooit heeft geholpen; wiskunde bleef ondanks uitvoerige en hele goede bijles problematisch en ik heb er nog nooit een voldoende voor gehaald. Gelukkig kon ik die zware onvoldoendes voor de exacte vakken compenseren met hele goede cijfers voor de talen maar ik had en heb gewoonweg en niets met cijfertjes
Ik zou zeker voor die bijles gaan. Als ze nu toch al tussen de 5 en 6 staat kan een 6 vrij makkelijk te realiseren zijn.
Verder schijnt het echt normaal te zijn dat de cijfers in de brugklas alle kanten opgaan. De kinderen moeten wennen, leren leren etc. Komt dus wel goed!

Annet
15-02-2012 om 15:49
Dochter geeft bijles
Mijn oudste van 14 (3e klas) geeft vanaf de 2e klas bijles in wiskunde. Ze legt stof uit die niet begrepen wordet en kijkt mee hoe degene de sommen oefent. Zo komt ze erachter hoe hij denkt en wat er niet klopt in zijn werkwijze.
Zij geeft les aan een leerling van een klas lager (andere school). Tot nu toe vind ze haar bijlesleerlingen gewoon via marktplaats. Kijk daar eens wat er aangeboden wordt.
Als dat nodig zou zijn, zou het ook gecombineerd kunnen worden met de andere betavakken.
Overigens heeft zij weer een probleem met de talen.

Hombre
15-02-2012 om 17:53
Bijles van leerlingen
Ik heb begrepen dat dat juist veel beter werkt dan bijles van docenten of ouders. (ooit eens ergens gelezen in een opvoedingsboek)
Betaling afhankelijk maken van de resultaten nog een idee?

dc
15-02-2012 om 19:27
Hoeft niet
Zo heb ik het gymnasium cum laude gehaald. Je had mijn cijferlijsten moeten zien, altijd echt enorm slechte cijfers, en dan moest ik weer even werken en haalde ik het op met achten en negens.
Wiskunde-inzicht komt bij meisjes vaak later dan bij jongens. En ik viel er in het begin over doordat ik te ver doordacht. Je zou eens met haar kunnen praten over waar het precies schort met de exacte vakken.

Valkyre
16-02-2012 om 17:54
Kan best goedkomen
áls ze het bijhoudt.
Zelf ben ik gezakt op wiskunde (VWO) omdat ik jarenlang weinig tot niets deed (geen huiswerk; op school lette ik redelijk goed op - als ik er was tenminste...). In het laatste jaar heb ik wekelijks bijles gehad. Op mijn eindexamen had ik een 6, maar daarmee kon ik niet de dramatisch slechte cijfers voor mijn schoolonderzoeken compenseren.
Maarrrr... ik heb ook nog eens dyscalculie. En dus toch een zes op het eindexamen. Ik zou inzetten op (goedkope) bijles van een medeleerling (alle stof uit de les nog een keer doornemen), en haar achter de broek aanzitten dat ze ál haar huiswerk doet en goed oplet in de les. Dan is het (getuige mijn eindexamen) ook voor een alpha met dyscalculie echt haalbaar. Succes!

syboor
16-02-2012 om 21:27
Ook oefenen in de zomervakantie
Als het vooral gaat om (reken)vaardigheid, zou ik zorgen voor bijles in de zomervakantie. Want in 7 weken kan die vaardigheid flink wegzakken, en dan begint ze het volgende jaar meteen weer met een achterstand.
Ik heb bijles gegeven op zomerkampen, en dan komen er soms kinderen die "het hele boek" van het afgelopen jaar willen herhalen. Dat lukt nooit in een week. Maar vaak zijn de kinderen wel aangenaam verrast met hoeveel stukken ze kunnen overslaan; door oefening verderop in het boek blijkt dat ze veel stukken uit het begin van het boek opeens gewoon kunnen. En met gericht een paar probleemhoofdstukken herhalen bereiken ze vervolgens zelfs in een week al heel wat.
Als het erom gaat dat de uitleg in de les niet goed begrepen wordt, dan wil je (ook) bijles tijdens het schooljaar.
Blijven zitten met zulke hoge cijfers lijkt me echt een ramp, dan verveelt ze zich dood. Ik zou hopen dat als het daarop aankomt, dat de school dan met een "taak" komt.