Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yvonne Kruyver

Yvonne Kruyver

09-12-2008 om 08:26

Zelfvertrouwen

Op school ben ik tijdens het oudergesprek door de meester van mijn zoontje (10) erop gewezen dat hij geen zelfvertrouwen heeft, te veel om bevestiging vraagt (doe ik het wel goed meester?) en door zijn onzekerheid niet aardig is naar andere kinderen. Zijn advies was om contact op te nemen met bijvoorbeeld Kanjertraining.
Mijn man is het daar niet mee eens en geeft de school de schuld van zijn gedrag. Mijn mening is dat het geen kwaad kan hem te helpen, maar dat stuit op de nodige onenigheden.

Heeft iemand een soortgelijke situatie en kan misschien advies geven?
Yvonne-K

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alleen school?

Geeft je zoon bij meerdere gelegenheden blijk van weinig zelfvertrouwen? Ook bij het omgaan met andere kinderen/volwassenen, bij een club of vereniging, bij familie en vrienden?
Als het alleen op school is zou ik ook denken dat het aan school ligt.En hoe erg is het? Heb je het idee dat je zoon werkelijk gebukt gaat onder een gebrek aan zelfvertrouwen? Of is hij net als ieder mens wel eens onzeker?
Een speciale cursus of aanpak kan het ook verergeren. Je zoon krijgt bevestigd dat er iets aan zijn gedrag niet "deugd" en dat hij er hulp voor krijgt. Misschien is hij er zich totaal niet van bewust en heeft het helemaal geen invloed op hem. En zijn soms wat onaardige reacties tegen andere kinderen kan de leerkracht toch zelf met hem over praten? Of jullie thuis? Misschien met wat tips hoe hij dingen anders kan oplossen. Hij is pas 10. Er is nog zoveel om te leren. Niet ieder mens is èèn brok zelfvertrouwen. Nou zijn dat ook niet altijd de leukste mensen toch?
Misschien onderschat ik het hele probleem, maar nou word ik sowieso soms wat moe bij de psychologische aanpak van scholen/leerkrachten. Het kan dat je zoon steeds bevestiging vraagt bij zijn werk, misschien moet de leerkracht daar eens anders mee omspringen. Sommige leerkrachten zijn zelf misschien niet zo duidelijk en weet je zoon niet goed wat er van hem verwacht wordt?

Zelfvertrouwen

Ik merk buiten school alleen af en toe een beetje onzekerheid op. Maar volgens mij is dat vrij normaal.

Bijv. bij het voetbaltrainen als hij het veld op komt om aansluiting te vinden bij de anderen. En dat geld ook voor andere situaties.

Ik weet dat hij veel bevestiging nodig heeft en graag zo gestructureerd mogelijk zijn dag doorbrengt. Maar of dat onzekerheid is....? Ik vind het moeilijk te beoordelen en je bent genijgd nu op alles te letten.

Bedankt voor je reactie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.