Brugklasmoeder
06-12-2011 om 16:43
Ziek geweest, nu onvoldoendes
Mijn brugklasser heeft door ziekte ruim 2 weken school gemist (van een periode van 6 weken). Ze heeft er zelf voor gekozen om de laatste proefwerkweek (direct na haar afwezigheid) mee te doen en het niet later in te halen. Inmiddels zijn de eerste cijfers binnen en het is niet goed gegaan (3'en en 4'en). De methodiek is zo dat er afzonderlijke rapporten zijn per periode van 6 weken, waarop de cijfers van de proefwerkweek zwaar meetellen. Zoals het er nu naar uitziet krijgt ze dus een rapport waar in ieder geval 2 vieren staan (de rest is nog niet bekend), terwijl het eerste rapport alleen maar 7 en hoger was. Het jaargemiddelde is nog wel (bijna) een 6, dus ik verwacht dat ze het wel weer ophaalt allemaal. Maar zo'n kerstrapport met veel onvoldoendes is natuurlijk vreselijk naar en ze trekt het zich allemaal erg aan.
Zouden jullie gaan bellen met mentor en/of teamleider om te proberen er iets aan te doen?

erwtje
06-12-2011 om 17:51
Zeker aankaarten
Hier was een vergelijkbare situatie (de week voor en in de toetsweek ziek). Ik heb dochterlief begrensd door in de toetsweek ongeveer de helft van de toetsen te laten maken. Tevens heb ik op voorhand (dus nog voor de toetsen) een mailtje gestuurd naar de bouw-coördinator en de mentor waarin ik de situatie uitlegde en gevraagd heb om soepel om te gaan met herkansingen.
Inmiddels bijna een maand verder moet ik wel zeggen dat het inhalen van de vele gemiste toetsen wel een enorme wissel trekt op het huidige kwartaal, de achterstand is nog steeds niet geheel ingelopen.
Ik zou dus zeker in overleg gaan.
(en voor de volgende keer op voorhand aangeven wat er speelt).

Brugklasmoeder
06-12-2011 om 19:01
Ik ga morgen eens kijken of ik iemand te pakken krijg, en anders er een mailtje aan wagen. De afdelingsleider had vooraf wel gezegd dat ze zich 'geen zorgen hoefde te maken', maar we hebben niet concreet besproken hoe of wat.

Leen13
06-12-2011 om 19:46
1en
Dochter hier ook ziek geweest. 3 toetsen niet gemaakt=3x een 1. Dat heeft het Kerstrapport wel gedrukt.
Ik help mijn dochter er haar schouders maar over op te halen. Alles is repressie tegenwoordig. Bovendien doet ze goed haar best en heeft verder een mooi rapport. Meer kun je niet doen. Ben benieuwd of het met terugwerkende kracht weer meetelt als ze die toetsen ingehaald heeft.

Brugklasmoeder
07-12-2011 om 11:40
Gemaild
De teamleider stond vandaag de hele dag voor de klas, dus ik heb hem een mailtje gestuurd. Ben benieuwd hoe het afloopt.

Leen13
07-12-2011 om 13:46
Sini
Dat zou dus niet in mij opkomen om een kind dat notabene ziek is te voorzien van het cijfer 1 omdat ze met reden de toets niet kon doen. Dat is niet motiverend. Dat geeft een onnodige domper.
Alsof je ze negatief aanstuurt om maar zo snel mogelijk de toets in te halen door ze een 1 te geven.
Kinderen moeten net als volwassenen wel hun targets halen en voorspelbaar en constant onder druk en wisselende omstandigheden presteren.
Ja, ik ben er weer helemaal klaar mee.
Onlangs was er opeens op maandagochtend dichte mist. De bussen bij ons op de hoek reden stapvoets, file op de radio. Tot onze aankomende verhuizing zitten we al met een toegenomen reistijd van anderhalf, 2 keer zoveel als een jaar of 8 geleden, door de bezuinigingen op het ov. Zoon ging goed maar dochter raakte in de stress en het lukte me niet om haar gerust te stellen. Ik zag haar al in paniek 2 uur in dichte mist. En anders moet ik met haar meegaan. Dat gaat dus niet lukken. Bovendien worstelen we met haar ongesteldheid die lang duurt, tot ijzergebrek lijdt en tot lichamelijke klachten. We moeten nu nadenken of ze aan de pil gaat. Houdt ik haar een dag thuis dan staat er direct 'ongeoorloofd' op haar leeromgeving (wel contact met moeder dat dan weer wel). Net 3 seconden geleden theatrale deelschoolleider die toch o zo bezorgd is want dochter zou kunnen blijven zitten en ze moet nu toch echt naar school en dat ik maar even naar de schoolarts moet.
Ik deel haar bezorgdheid en meldt dat ook, de schoolarts gaan we niet doen, leg nog maar eens uit hoe het zit en vraag dan maar hoever het is met de faalangsttraining op school waar ik niets meer van gehoord heb.
Ongeoorloofd. Repressie vind ik dat.
Dat waren toch heel andere tijden toen ik zelf op school zat. Om schooluitval te voorkomen, wat op zich zeer nuttig is wordt als regel uitgegaan van onwil en wanprestatie.
En dat leer ik mijn kinderen om daar maar je schouders over op te halen. Als je al je best doet en er verder ook alles al aan doet.

Leen13
07-12-2011 om 13:52
Zieke leerkrachten
En zelf zijn ze natuurlijk geoorloofd ziek. Weken, maanden jaren, overspannen, aan het revalideren, lijdend aan hartgebreken die om de week opspelen, ooggebreken, zorgverlof geeft niet wat. En dat is dan wel normaal maar betekent dat mijn kinderen achterlopen in de vakken die die leerkrachten geven omdat je dat maar deels kunt compenseren.
En dat wil ik allemaal begrijpen, per slot hoort het erbij, maar als je zelf dat goede voorbeeld niet geeft haal ik er ook maar mijn schouders over op.

M Lavell
07-12-2011 om 14:13
Er is wel een dingetje
Je schrijft:"Ze heeft er zelf voor gekozen om de laatste proefwerkweek (direct na haar afwezigheid) mee te doen en het niet later in te halen."
Waarom heeft ze dat gedaan? Bovendien: meestal is er gelegenheid om van een of twee proefwerken uit de proefwerkweek een herkansing te doen. Is die mogelijkheid er en zo ja, waarom heeft ze dat dan niet gedaan?
Slechte cijfers na ziekte 1:1 doorrekenen is niet zelden het gevolg van conclusies over het uitblijven van contact. Iets als 'als de leerling zelf niet vraagt om dispensaties of herkansingen, dan zal het de leerling niet interesseren. En dan interesseert het ons ook niet'
Groet,
Miriam Lavell

Leen13
07-12-2011 om 16:26
Dingetje
Dat stoort me dus. Er is oudercontact. Zodra ze weer beter is regelt dochter nieuwe data voor toetsen. Helaas reageren die leerkrachten niet op haar email dus moet ze ze gaan zoeken of wachten tot ze weer les van ze krijgt, wat ik dus allemaal met haar doorspreek en voorbespreek en in haar agenda laat zetten want dat gaat ook niet vanzelf.
Dus je zet je in, maar wordt toch weggezet als een ongeinteresseerde hork.
Repressie. Misschien een groot woord maar het ergert me mateloos.

Leen13
07-12-2011 om 23:22
Sini
Ik begrijp de leerkrachten wel denk ik. Eerlijk gezegd boeit het me helemaal niet of en wanneer er iemand ziek is, dat is het leven zelf. Maar andersom verwacht ik dat ook en dat is een stuk lastiger. En dat is gewoon de algehele teneur en niet de schuld van individuele leerkrachten. Dat zijn gewoon overheidscampagnes waar de goeden maar onder de kwaden moeten leiden en waar je in het beleid eerst om je oren gegooid wordt met onwil en ongeinteresseerde ouders en helemaal op het eind soms in kleine letters dat een kind ook nog ziek kan zijn of een vierkantje in een rond gaatje op school probeert te worden en dat dat zeer doet en energie kost.

Leen13
07-12-2011 om 23:26
En dat sommige leerkrachten niet handig omgaan met moderne middelen, per slot is het niet hun dagtaak, het komt er allemaal bij en ze krijgen ook geen middelen van school zoals een eigen laptop in de klas - zou onbestaanbaar zijn als ik op mijn werk geen eigen laptop had - en er zijn een hoop dikke vijftigers tussen, kan ik ook nog begrijpen maar ik moet moeite doen om mijn schouders erover op te halen. Dus dat deel ik dan maar weer met dochter.

Sporty
10-12-2011 om 10:27
Herkenbaar
Zoon heeft volgende week 5 repetities. Dat is al veel. Hij heeft een vriendje die een week ziek is geweest en nog een en ander in moet halen en die heeft er dan 8 (!) volgende week. Een kind moet toch zonder stress een weekje ziek kunnen zijn?

Brugklasmoeder
19-12-2011 om 12:43
Helaas
Ik ben wel terug gebeld door de teamleider maar hij kon er op korte termijn niet zoveel aan veranderen. Hij zou een mailtje sturen naar de betreffende docenten en als dochter dan eventueel iets mag overdoen, telt dat cijfer mee voor het eindrapport. Hij had zelf ook nog met dochter gesproken en verteld dat dit soort dingen er nu eenmaal een beetje bij hoort en dat het heus niet dramatisch is. Op haar kerstrapport staan dus helaas een 4,8 en een 5,9 (valt nog mee met wat we oorspronkelijk dachten). Verder cijfers tussen de 6,4 en 9, maar over de gehele linie minder dan op het eerste tussenrapport.

Kobalt
19-12-2011 om 14:12
Jammer
Het is jammer, maar het klinkt alsof het allemaal toch wel goed komt uiteindelijk, toch?
Het is goed dat je het hebt verteld aan de teamleider, want dan kunnen ze bij rapportbesprekingen en het niveau bepalen voor volgend jaar, er rekening mee houden, dat er een reden is voor deze cijfers.