Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zijn er eisen voor de toiletten op school?

Vanmorgen was ik bij de schoolarts ivm het broekplassen van mijn 4-jarige kleutertje (door school "erheen gestuurd"). De schoolarts gaf een aantal adviezen mee (waaronder gna gna: juf moet niet zeuren).

Eén advies was ook: zorgen dat haar voetjes goed op de grond danwel een krukje stonden bij het zitten op de wc. Toen maakte ik de opmerking dat dat op school erg lastig werd (hoge wc's, geen krukje). Waarop zij weer vertelde dat dat een vereiste was voor de kleutertjes en dat haar collega's bij de inspectie dus niet opgelet hebben.

Nu is mijn vraag: waar kan ik de eisen vinden waaraan de sanitaire voorzieningen voor kleuters op de basisschool aan moeten voldoen?

Ik gruw er namelijk ook al een tijdje van dat de kinderen met de handen aan de toiletbril moeten zitten om enigszins stabiel op de wc-pot te kunnen blijven hangen.

Groetjes, An-ka
(die wel de strijd met school wil aangaan, maar toch ook morgen een krukje bij de Action gaat halen voor op school)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vaag

Anka, er zijn regels, maar die liggen in ingewikkelde boeken vast en zijn zelfs voor een deel geheim, of althans niet gratis. Heel moeilijk zoeken.
Maar maak je niet druk. Ga naar school en zeg wat de de schoolarts gezegd heeft. De school kan met de schoolarts contact opnemen als men vragen heeft. Jij hebt gedaan wat de school wilde, namelijk de schoolarts bezocht. Uitkomst: juf moet niet zeuren en school moet die toiletten aanpassen.
Lijkt me duidelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Toiletten aanpassen?

Die toiletten aanpassen kan natuurlijk, maar men (je?) kan ook voor een paar euro een opstapje aanschaffen. Dat zou het probleem toch ook verhelpen?

Overigens: een wc-bril is - qua bacterieën - iha niet viezer dan de knop van de kraan in de wc.

Groeten,

Temet

Inderdaad

Een krukje is ook aanpassen. Anka schreef al "die wel de strijd met school wil aangaan, maar toch ook morgen een krukje bij de Action gaat halen voor op school"
Er zit wel een maar aan: op een opstapje stappen is wel een extra handeling voordat er geplast kan gaan worden. Het is aannemlijk dat juist kleuters hun voorwaardelijke reflexen op dit punt net niet lang genoeg in kunnen houden. Dus of een krukje helpt tegen natte broeken, is maar de vraag.
Groet,
Miriam Lavell

Oeps

Dat onderschrift van An-ka had ik niet gelezen. Slordig van me!

Groeten,

Temet

tonny

tonny

01-12-2009 om 21:19

Wat raar o.t.

dat er geen kleuterwc'tjes op de juiste hoogte zijn. Ik dacht altijd dat dat overal netjes geregeld was.

tonny

an-ka

an-ka

03-12-2009 om 11:15 Topicstarter

Juf beetje boos

Hoi,

Juf was een beetje boos toen ik met een heel zoet gezicht kwam vertellen dat de schoolarts het nog geen probleem vond. En nog een beetje geïrriteerder toen ik pontificaal met een kruk voor in het toilet kwam aanlopen. Ik heb haar maar niet letterlijk verteld dat de schoolarts zei dat 'juf gewoon haar werk moest doen' en dat 'van deze school wel erg veel dossiertjes toeschoven kreeg'.

Tja, school is nogal bezig met elk kind afwijkend te maken. Het barst hier van de door-SCHOOL-gediagnosticeerde zorgleerlingen (autisme - adhd - dyslectie komt in elke klas beduidend meer dan het landelijk gemiddelde voor). Ze zien altijd direct problemen als een kind iets minder (of meer) dan gemiddeld presteert.

Maarre, mocht iemand nog de exacte eisen voor toiletten op school weten, dan hoor ik dat graag. Er is ook een peuterspeelzaal in het gebouw, mogelijk dat daar de eisen nog strenger voor zijn .

Groetjes, An-ka

amk

amk

03-12-2009 om 13:28

Bouwbesluit

als het ergens in moet staan is het in het bouwbesluit.
En dat is nogal een pak papier dat niet makkelijk zoekt.

Tihama

Tihama

03-12-2009 om 22:32

Bouwbesluit

Ik heb net gezocht, maar zo te zien is er niets opgenomen over de hoogte van de toiletpot.

Om iets geregeld te krijgen zou je op zoek moeten naar wie de eigenaar/beheerder van het gebouw is. Dat kan de school zijn, maar waarschijnlijker is dat de gemeente dit is. Je kunt je niet beroepen op wetten, maar wel op redelijkheid. Ik vind het namelijk tamelijk dom op geen kindertoiletjes op een school te regelen.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.