Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nijntje

Nijntje

03-04-2009 om 22:45

Zijn er gemiddelde citoscores per schoolpopulatie

Onze school scoort qua Citoscore gemiddeld. Echter de populatie bestaat uit louter blanke, Nederlandstalige kindjes waarvan de ouders gemiddeld HBO+ zijn opgeleid. Er is welgeteld één gewichtenleerling en het zijn stuk voor stuk kinderen die alle kansen van de wereld krijgen.

In mijn dagelijks werk, werk ik met scholen die een geheel andere populatie binnenkrijgen. Dertig procent is kansarm: gewichtenleerling (lage opleiding ouders, anderstalige opvoeding), ouders die weinig te makken hebben en zelfs ouders in detentie). Daarvan scoren sommige scholen ook bijna gemiddeld.

Mijn inziens zouden de Citoscores van 'onze' school dus flink hoger moeten liggen. Waar kan ik referentiecijfers vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nijntje

Nijntje

03-04-2009 om 23:22

Voldoende

Voldoende, maar het is al een tijdje geleden dat er is geinspecteerd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2009 om 09:43

Nijntje

Die cijfers moeten er zijn. Ik weet alleen niet wie ze bepaalt. Ik denk eigenlijk Cito zelf. Toen onlangs de cito-scores bekend werden, kregen wij daar direct bij te horen wat het gemiddelde was van scholen met soortgelijke populatie als die van onze school. En dat was 538 (en volgens mij nog iets achter de komma).
Maar ook dat zegt nog niet alles. Er blijken nogal wat scholen kinderen uit te sluiten van de cito-toets. Kinderen van wie een zeer lage score verwacht wordt, en waarvan al duidelijk is dat ze naar bijvoorbeeld praktijkonderwijs gaan. Dus het is ook interessant om te weten hoe het schoolgemiddelde tot stand komt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2009 om 09:49

Pelle

"Gemiddeld is dus 535,5. Wiens school zit hier ruim boven?"

De groep 8 van mijn zoon scoorde dit jaar 541. Het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen was 538. En dan heeft in deze groep óók die ene leerling meegedaan die op groep 6 niveau werkt (en die op op andere school waarschijnlijk zou worden uitgesloten).
Toch blijft het lastig om hier 'de kwaliteit van het onderwijs' aan af te lezen. Al in de onderbouw was duidelijk dat er gewoon heel veel knappe koppen in deze klas zitten. Duidelijk meer dan in de klas eronder en de klas erboven.

Speurneus

Speurneus

04-04-2009 om 11:24

Als veel ouders particuliere hulp inschakelen

Als veel ouders particuliere hulp inschakelen omdat ze de school niet vertrouwen, zal er uiteindelijke een prachtige gemiddelde cito-score te zien zijn, maar dat is dan niet dankzij de school. Ik kom hierop omdat ik aan het rondbellen was voor hulp voor zoon en na een paar particuliere MT'ers gebeld te hebben bleek ik zeker niet de enige te zijn van deze school.

kaatje43

kaatje43

04-04-2009 om 15:31

Pelle, op de site van die school

is te zien dat er maar 6 kinderen in groep 8 zitten. Als dat nou net toevallig slimmerds zijn, heb je makkelijk een hoge score. Volgens mij een beetje misplaatst om zo te juichen zoals de directeur doet.

Nivea

Nivea

05-04-2009 om 01:18

Even terug naar het onderwerp...

Ik ben al een stukje verder. Onze school is een schoolscoregroep (yep, zo heet dat) niveau 1. Er is wel een rapport over A'dam te googlen waarin gemiddelden per schoolscoregroep staan. Maar..... het zijn allemaal Cito EIND scores.

Ik weet dat er ook zoiets als een Prima Cohort onderzoek staat. Dit o'zoek is gebaseerd op citotoetsen in grop 2, 4, 6 en 8. Heeft iemand gemiddelde citoscores bv van dat prima cohort onderzoek voor die groepen voor een schoolscoregroep 1?

An

An

05-04-2009 om 11:59

Hier

Hoi,

Mijn groep 8 haalde een gemiddelde van 542,6. Heel hoog ja, wel allemaal blanke kindertjes. Overigens hebben wij iedereen mee laten doen, ook de potentiele vmbo-k/ praktijkonderwijs leerlingen. Maarre dit hebben wij nergens juichend vermeld hoor. Ik zou niet durven. Vorige jaren zaten we rond de 539 als gemiddelde. Dat is wel iets boven het gemiddelde maar bepaald niet sinificant.
Hiervoor werkte ik op een school met veel kinderen uit achterstandsmilieus. De gemiddelde score lag dan meestal net boven het gemiddelde en daar was ik wat trots op. (op de kinderen dan toch he?)
Het maakt dus wel erg veel uit wat de achtergrond is van de kinderen.
Ook het aantal vind ik erg uitmaken voor het gemiddelde. 9 kinderen geven geen goed gemiddelde, daar trekt 1 zwakke score de boel erg naar beneden. Wel vind ik dat je als lelieblanke school met HBO+ ouders je onderwijs wel eens mag evalueren als je net het gemiddelde haalt. Maar dat doen ze vast wel.

Groetjes, An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.