Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julie

Julie

30-11-2008 om 17:49

Zijn er ook boeken voor kinderen die al heel goed lezen?

Hoi, ik heb een vraag.
Ik schrijf een kinderboek voor een reeks voor kinderen die een laag leesniveau hebben. Dus niet te kinderachtig, maar wel AVI4. Er zijn best veel van die reeksen. Van de week sprak ik iemand die zich afvroeg of er voor haar kind, dat al erg goed kan lezen en in groep 4 al aan AVI 9 toe is, ook boeken zijn. Dus het niveau van AVI 9 en hoger, maar wel onderwerpen geschikt voor kinderen van 7 of 8. Ik kan er zo snel niet iets over vinden op internet.

Ik hoor en lees namelijk veel over kinderen die al zover vooruit zijn. Wellicht kan ik dan ook zo'n boek gaan schrijven (lijkt me erg leuk)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamasan

Mamasan

30-11-2008 om 19:04

Ook

Mijn dochter las in groep 4 ook Roald Dahl (heeft ze volgens mij bijna allemaal gelezen) en Harry Potter. Ook de Griezelbus en andere boeken van Paul van Loon. Verder oude jeugdboeken van mij, De Vijf, Dolle Tweeling, Floortje Bellefleur e.d.

Inderdaad

hoi
mijn dochter was avi-uit toen ze 5 was en naar groep 3 ging, ze zit nu met 6 jaar in groep 4. Ze kan aan de ene kant goed lezen maar tegelijkertijd is ze nog heel speels. Liefst leest ze alles over elfjes en prinsessen. Er is een schrijfster die 'de regenboogelfjes' heeft geschreven en nog 2 series van 7 boekjes. die heeft ze verslonden! verder is er erg weinig op prinsessen/elfjes maar toch hoger leesniveau. Ik heb gezocht maar niets gevonden.

Ik heb floortje bellefleur en paul van loon wel geprobeerd maar daar raakt ze niet echt enthousiast van.

Groetjes
Gruffalo

Julie

Julie

30-11-2008 om 19:23

Geweldig!

al meteen zoveel tips. Intussen kwam ik de Bolleboos-serie van Zwijssen ook al tegen en de Boekenbende. Ik ga me erin verdiepen, en zal de boektitels aan m'n vriendin doorsluizen.

groet Julie

Jessy69

Jessy69

30-11-2008 om 20:54

Nou

mijn dochter is ook avi uit (8 jaar), maar kan echt moeilijk boeken vinden. Natuurlijk mag en kan ze alles lezen, maar de boeken die emotioneel op haar nivo zijn vind ze veel te makkelijk qua leesnivo en de boeken die op haar leesnivo zijn snapt ze niet.

De elfjesserie leest ze nu idd op school. Maar ik merk steeds meer dat het lezen niet meer zo leuk voor haar is als voorheen. Ze wil zelfs niet meer voorgelezen worden

Idd

inderdaad jessy, precies wat ik bedoelde

mijn dochter heeft nooit naar die (meestal) saaie avi-boekjes omgekeken, maar is op zoek naar leuke boeken. Boeken die gaan over elfjes en prinsessen, die zijn voor een kind van 6 maar wel leuk om te lezen qua niveau.
doordat er weinig 'leuke' boeken zijn is ze telkens minder gemotiveerd om te gaan lezen... helaas.

Gruffalo

Bastet

Bastet

30-11-2008 om 21:21

Ja,hier ook

Als kind las ik de bieb leeg,en als 12 jarige kreeg ik naar de bieb een briefje mee van mijn moeder,waarop stond dat ik toestemming kreeg van haar om op de volwassenenafdeling boeken te lenen.Mijn dochter van bijna negen heeft al die A-boekjes wel gezien,en heeft zich nu op de informatieboeken gestort.Er zijn zulke leuke voor kinderen!Ze leest ook sommige B boeken.
Groetjes,Bastet

Jessy69

Jessy69

30-11-2008 om 21:31

Pelle

ik kijk absoluut niet naar avi-nivo, maakt mij nou uit welke avi zij leest, als ze het maar leuk vindt.
Ik heb laatst in de bieb navraag gedaan naar leuke boeken voor meiden. Aantal meegenomen en idd ze vond ze wel leuk, maar binnen 4 dagen heeft ze alles uit. Ze wil graag goede, mooie boeken waar ze lang in kan lezen.
Gemiddelde leesboek heeft madam binnen 2 dagen uit.
Daarnaast hebben jullie het over boeken als Harry Potter, maar dat zijn echt boeken die jongste gewoon niet kan volgen omdat die veel te ingewikkeld inelkaar zitten.
Met oudste heb ik laatst oorlogswinger gelezen, hij vond het geweldig, maar voor jongste toch al te moeilijk om te volgen.

De boeken die jij noemde zijn idd leuke jongensboeken, alhoewel mijn oudste ze ook niet echt leuk vond (maar ja dat is dan ook geen voetballiefhebber)

Oude elfjes

Je moet de mazzel maar net hebben natuurlijk, maar ik heb als kind veel oude sprookjesboeken gelezen. Mijn oma had een sprookjestic (die ik geërfd heb) en zij had van die prachtige boeken (die ik nu ook geëerfd heb) als 'Sprookjes van de Russische wouden en steppen'. Sprookjes (behalve een aantal van Andersen) zijn goed behapbaar: niet veel karakters, simpele moraal, heldere opbouw, en ze lopen goed af. Maar die oudere boeken (Nienke van Hichtum is nog steeds in de handel) zijn door de schrijfstijl minder makkelijk te lezen. En als je echt oude boeken heb (zoals ik las, destijds), dan heb je ze zelfs nog in de oude spelling.
Naast de sprookjesboeken stonden trouwens bij mijn oma ook nog wat van die 'Winterboeken' van ik meen de Libelle. Diverse verhalen voor de jeugd. Ook allemaal vrij simpel van structuur maar niet simpel van stijl, ik ben er vele middagen mee zoet geweest.

Probeer anders eens iets te scoren in de kringloop, kan je zien of zoiets bevalt.

Groeten,

Temet

Fraz

Fraz

30-11-2008 om 22:07

En zoiets als

de olijke tweeling, brief voor de koning, de vijf serie, hopenloze heks etc. Je hebt in de bieb ook heel veel heksen, tovenaars, elfjes boeken. Ik kan even niet op veel titels komen maar ik weet dat mijn dochter (vanaf 8,5 jaar toch wel avi uit) echt heel veel te lezen heeft. Ik vind het nu moeilijker voor mijn zoontje. Hij zit in de 3e groep en leest nu zo'n beetje avi 3 maar veel van die avi boekjes zijn nog niet echt interessant of spannend.

Mari

Mari

30-11-2008 om 22:08

Ook b boeken

Mijn dochter was eind groep 3 avi uit en ging door meerdere boeken per week. Toch is het altijd wel gelukt om boeken te vinden die ze leuk vond en snapt. Het ging niet meer om het leesniveau, maar het onderwerp. Vooral de klassiekers die ik van mij jeugd kende deden het goed, maar ook de hele Pinkeltjes reeks. We zijn vrij snel ook in de B kasten gaan kijken. Er is een series "in de tijd van.." leuke verhalen over geschiedenis. Schrijvers als Arend van Dam, Bies van Ede, Tonke Dragt. Met 8-9 jaar Jan Terlouw, sommige boeken van Thea Beckman, Paul van Loon. Nogsteeds favoriet is Geronimo Stilton, hoewel ze die binnen het uur uit heeft.
Harry Potter is geen kinderboek, misschien de eerste maar daarna echt niet meer. Dochter ging ze pas begin dit jaar lezen (10 jaar), is trouwens ook een C boek. Het kleine huis series is leuk voor meisjes.
Bieb bezoeken zijn hier nooit snel gedaan, het kost even wat gezoek, maar altijd wel wat leuks gevonden. En kom je er niet uit, vraag dan in de bieb, daar zijn ze ook voor.

Jessy69

Jessy69

30-11-2008 om 22:09

Fraz

idd de olijke tweeling, daar kan ik wel eens naar kijken. Vroeger verslond ik de boeken van de dolle tweeling. Zal eens kijken of dat wat is voor haar.

Manus

Manus

30-11-2008 om 22:14

Leeservaringsschaal

Hij is hier al eens eerder voorbij gekomen: de leeslat van Zwijssen. Te vinden via de website van de kpc-groep:
http://www.kpcgroep.nl/kennisOnLine/artikelen/index.asp?ArticleID=335&SubjectID=70&ThemeID=0&;
Overigens was mijn zoontje ook al snel te AVI's uit en stond de bieb vol met boeken die hem konden boeien.

Manus

Jvo

Jvo

01-12-2008 om 08:49

Nee..

Nee, die zijn er niet.

Mijn oudste was met 5 (begin groep 3) AVI-uit, maar heeft zelf thuis eigenlijk altijd gewoon 'normale' boeken gelezen. Nijntje (ja, hij las met 3 al ), boeken van Annie MG Schmidt, Roald Dahl, De Kleine Kapitein, eigenlijk alles wat hij leuk vond.

De AVI-boekjes van zijn leesniveau waren niet van zijn leefniveau. Zelfs de boekjes voor 'snelle' lezertjes waren voor hem nog te zwaar qua onderwerp. Maar hij ging zo snel en goed dat hij op school nagenoeg alles heeft mogen overslaan...

Bij de jongste merken we dat nu weer. Die schiet ook als een speer door de niveauboekjes heen en werkt nu dus onder z'n niveau omdat het onderwerp van de leesboekjes steeds minder aansluit bij z'n leeftijd (AVI 8/9 met net 7 jaar). De juf houdt er wel rekening mee, met de verwerkingen (begrijpend lezen) maakt hij wat meer fouten, maar dat is geen probleem en dat legt ze hem ook zo uit. Al is dat best lastig voor een kind dat alles perfect wil doen...

Thuis leest hij gewoon wat hij leuk vindt (Dolfje Weerwolfje, Kippenvel).

Er is wel een periode met de oudste geweest dat ik leuke AVI 8/9 boekjes voor kleuters heb gemist, maar dat was omdat ik zelf teveel vasthield aan dat niveau. Kinderen die zo goed lezen kunnen alle boeken aan, en dan kies ik toch liever voor een boek met een leuk verhaal dan een die aan die AVI-regeltjes voldoet.

Jvo

Cobi (ot)

Welk blad was er nou Rooms, Libelle of Margriet? Weet jij dat nog?

En kreeg je die boeken gratis bij een abonnement? Want volgens mij was er minstens 1 boek van vlak na de oorlog bij. En het oudste kind (mijn moeder) is van 1945, dus was er nog weinig reden om vlak na de bevrijding zo'n boek speciaal voor de kinderen aan te schaffen.

Het maffe is dat in boeken uit die periode heel vaak geen jaar van uitgifte staat, dus moet je er maar een slag naar slaan (maar van dat ene boek herinner ik me allerlei opgeluchte vaderlandslievende bijdragen, vandaar mijn datering).

Groeten,

Temet

Mamasan

Mamasan

01-12-2008 om 10:11

Hmm

Ik heb eigenlijk nooit zo opgelet of mijn dochter avi-boekjes had of A/B/C boeken. Vorig jaar heb ik voor haar de Volkskrant jeugdboekenserie gekocht, met o.a. Brief voor de koning. Al die boeken waren prima te lezen en te volgen voor haar.

Maylise

Maylise

01-12-2008 om 11:28

Boeken

Ik heb nooit gelet op AVI niveau bij boekjes. Voor kinderen van die leeftijd is er genoeg leuks te krijgen. Boeken van Enid Blyton bijvoorbeeld (en dat zijn er heeeeeeeel veel) vooral de vijf, dolle tweeling, zeven dectives, pitty kunnen prima op die leeftijd.

Olijke tweeling, floortje bellefleur, drieling, kameleon, Arendsoog en al dat soort boekjes zijn ook prima te behapstukken voor kinderen van die leeftijd.

Mijn dochter die op die leeftijd ook al vlot las maar inderdaad moeite had met boeken over hele moeilijke onderwerpen las graag de kleine huis boeken van Laura Ingalls-Wilder (dat waren en zijn haar favourite boeken), boeken van Astrid Lindgren zoals kinderen van bolderburen en pippi langkous. Verder vond ze ook Nils Holgerson mooi en inderdaad sommige sprookjes. De meeste sprookjes vond ze overigens helemaal niet leuk, veel te gruwelijk.

Boeken als Afke's tiental en de hobbit die mijn oudere dochters op die leeftijd al lazen kon zij niet zoveel mee. Het moest voor haar niet te spannend en te ingewikkeld zijn.

Toch heb ik nooit moeite gehad een boek voor haar te vinden. Er is echt genoeg te krijgen in de bibliotheek.

Wel lastig

Ik vind het ook moeilijk om leuke boeken voor mijn zoontje te vinden. Hij is net 6 en AVI uit. De meeste boeken vanaf AVI 5 sluiten niet echt aan bij wat hij leuk vindt. Avi 4 vindt hijzelf niet fijn lezen. Wij letten al heel lang niet op het AVI-niveau, maar er ism aar bitter weinig wat hij wel leuk vindt. Hij leest nu vooral voorleesboeken. Op dit moment leest hij "Het zakmes" en dat is al spannend genoeg.

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2008 om 14:01

Temet (ot)

Margriet kwam er bij ons vroeger thuis niet in en zal dus ongetwijfeld Rooms zijn geweest

Tirza

Mamasan

Mamasan

01-12-2008 om 14:59

Wat pelle zegt is wel waar

Ik moet soms mijn dochter ook overhalen om aan een bepaald boek te beginnen. Dan vindt ze de omslag 'eng' (Harry Potter, Griezelbus), of 'stom' (Pietje Bell) of de tekst op de achterflap saai.

Maylise

Maylise

01-12-2008 om 15:38

Nieuwsgierigheid opwekken

Mijn zoontje van 9 kan boeken ook afkeuren om de kaft. Wat ik dan meestal doe is hem het eerste hoofdstuk voorlezen. Meestal vind hij het daarna leuk genoeg om zelf verder te gaan. Soms ook echt niet maar dan heeft hij het boek in elk geval een kans gegeven. Ik lees hem sowieso nog vaak voor en dan kies ik express wat minder toegankelijke boeken die hij uit zichzelf niet vlug zou pakken.

Tirza

Dat zou dan heel best kunnen kloppen, want mijn familie is wel RK. Dus dan zal mijn oma een Margriet-abonnement hebben gehad en daar die boeken bij hebben gekregen, neem ik aan. Ik kan het haar helaas niet meer vragen.

Ik was in de war omdat wij vroeger thuis wel de Libelle hadden. Maar ja, jaren 70, toen luisterde dat niet zo nauw (wel nog steeds de KRO gids toen trouwens)

Groeten,

Temet

Jessy69

Jessy69

01-12-2008 om 15:56

Lies

Van welke schrijver is Het Zakmes? Hier kennen ze wel de film, maar het boek lezen is dan natuurlijk ook wel erg leuk.

maan.

maan.

01-12-2008 om 16:43

Geronimo

Oudste was begin groep vier ook al avi-uit is heel snel in de bieb overgegaan op B-boeken en die bleken gewoon veel leuker en leesbaarder dan de A-boeken zo ervaarde ook kind twee halverwege groep vier avi-uit.

Erg leuke boeken Paul van Loon en Geronimo Stilton; hoef je echt geen negen jaar voor te zijn. Verder hierboven veel leuke boeken voorbij zien komen die ook hier veel gelezen zijn/worden.

Jongste is voornamelijk weg van stripboeken die zijn ook altijd erg leuk (maar lezen wel heel snel weg). Luckyluke en Donaldduck.

Vroeguhhh

Ja, ik blijf toch met dat gefixeer op die AVI's zitten. En op A's en B's. Kinderen kunnen toch gewoon alles uitproberen? Er is zo ontzettend veel. Ik denk niet dat er vraag is naar aparte boeken voor kinderen die wel goed kunnen lezen maar nog jong zijn kwa ontwikkeling. Dan lees je een makkelijker boek dat bij je past of een moeilijker boek waarvan je niet alles begrijpt. Ook aansluitend op Pelle's kaftverhaal... volgens mij is er geen probleem dat om een oplossing vraagt.

Hier een zoontje dat redelijk goed kan lezen aan het begin van groep 3, en hij leest van alles. Soms heeft hij een zetje nodig, soms vindt hij iets moeilijk maar toch leuk, soms geniet hij ervan dat iets simpel gehouden is. Ik doe expres niet aan avi thuis, voor het leesplezier lijkt me allesvreten beter.

Gruffalo....boek over elfen...(ot)

hoi gruffalo,
Ik heb hier een boek wat erg leuke verhalen heeft over elfen.
Het heet; verhalen uit elfenland. Er zijn boeken met deze titel dus je moet wel even op de schrijver letten; dat is;Philip Hawthorn en de uitgeverij is Cantecleer.
dit is een erg leuk boek met misschien soms wat moeilijke woorden maar wel leuke verhalen.
wie weet kun je die eens lenen?

Groetjes lilian

Mari

Mari

01-12-2008 om 21:49

Pelle

"Harry Potter 1 is zeker geen C boek. B of A"
Ehh, dacht het wel hoor. Absoluut geen A boek. Deel 1 is een B boek en de rest C. Dit volgens de catalogus van de bibliotheken van de regio Utrecht.

Jessy69

Het zakmes is geschreven door Sjoerd Kuyper.

Tijdschriften en "wetenschap"

Ik heb ook zo'n kind dat al heel snel (M4) avi uit was. Hij heeft in groep 4 Harry Potter gelezen, en meer van die dingen die hier al voorbij kwamen zoals Tonke Dragt, Paul van Loon en Sjoerd Kuyper. Maar het liefst leest hij informatieve boeken. National Geagraphic Junior is zijn lievelings. Verder kijkt hij in de bieb niet naar fictie, maar rent hij gelijk naar de informatieve hoek. Wat heel leuk is is de serie Waanzinnig om te weten. Maar hij heeft ook alle Flater-strips al gelezen...
Wat maakt het uit wat ze precies lezen (binnen bepaalde grenzen natuurlijk), zolang ze maar lol hebben en houden in het lezen.
Avi is leuk voor juffen en voor CITO-LVS. Verder betekent het niks.
groeten
Suus

Julie

Julie

02-12-2008 om 14:56

Wauw!

Ik had niet in de gaten dat "mijn" draadje zo lang was geworden! Ik wist ook niet dat er zoveel gemengde gedachten waren over de AVIboeken. Heel interessant.
groetjes Julie

Julie

Julie

02-12-2008 om 18:47

Pelle, nee.

Nee, maar bedankt! Van de boeken die ik tot nu toe geschreven heb werd achteraf bekeken voor welke leeftijd ze geschikt zijn. Dit wordt het eerste boek waarbij ik rekening moet houden met allerlei beperkingen. Aan mij de uitdaging om er iets echt leuks van te maken, begrijp ik steeds meer! Dat vind ik trouwens leuk, hoe meer beperkingen, hoe meer er een beroep wordt gedaan op mijn creativiteit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.