3 kids mam
26-11-2008 om 20:12
Zittenblijven
Mijn excuses bij voorbaat. Ik blijf jullie met vragen bestoken in verband met de schoolkeuze voor onze dochter maar er zijn steeds weer nieuwe dingen die ik me afvraag.
Ik ben van mening dat ieder kind op zijn of haar eigen niveau moet kunnen werken. Zittenblijven is mijns inziens dus niet nodig. De kans is groot dat een kind in bepaalde dingen goed is en in bepaalde dingen minder goed en ik vind het belangrijk dat een school daar op in speelt door mijn kind uitdagender werk of extra begeleiding te bieden indien nodig. Ik hoor echter behoorlijk vaak van kinderen die blijven zitten. Vooral op bepaalde scholen. Mijn eerste gedachte is dus dat ik dat waarschijnlijk niet de juiste school voor mijn kind vind maar ik merk dat ik met al mijn criteria nooit een school zal vinden.
Nu vraag ik me af hoe het op andere scholen is. Is het echt gebruikelijk dat er regelmatig kinderen blijven zitten?
wil40
26-11-2008 om 21:48
"ieder kind op zijn of haar niveau"
Tja, dat zou fantastisch zijn. Dan zijn wrs de meeste leerproblemen opgelost. En ook erg veel gedragsproblemen. Maar helaas....
Steeds meer scholen laten kinderen wel doorstromen die vele jaren geleden zouden zijn blijven zitten. Ook op onze school. Met RT, apart werk, huiswerk en extra uitleg in de klas worden ze onderaan meegetrokken. En dan nog wat hoogvliegers. Die krijgen wat ander werk, verdieping en verbreding.
Maar al die extra`s nemen per week erg weinig tijd in. De leerkracht moet toch voor 90-95% de hele klas op èèn hoop kunnen gooien.Hij/ Zij heeft geen tijd voor 30 privèlessen.
Dus ieder kind les op eigen niveau in bijpassende leeftijdsgroep? Idd een utopie. En iedere school heeft voor-en nadelen. Net zoals in het echte leven. Iedere volwassene heeft toch ook geen werk op haar of zijn niveau? Je kunt er naar streven, maar of we het allemaal ook in de praktijk uitvoeren?
3 kids mam
27-11-2008 om 09:30
Ik zie dat toch anders
Ik begrijp dat je niet 30 kinderen apart les kan geven maar je kan best met 3 of 4 niveaugroepen werken. Stel dat 80% van de kinderen gewoon met de klas mee kan doen dan blijven er 6 kinderen over die zwakker of sterker zijn dan het gemiddelde. Stel dat je per vak een groepje hebt met kinderen die extra aandacht nodig hebben en eventueel op een lager niveau werken en een groepje wat al verder kan werken dan ben je al een heel eind.
Ik weet namelijk dat er regelmatig kinderen blijven zitten die helemaal niet overal zwak in zijn. Vaak zijn kinderen bijv. zwak in lezen en spelling maar bijv. goed in rekenen. Dan zou het toch belachelijk zijn zo'n kind te laten zitten (en dat gebeurd).
Ik snap dat je als leerkracht niet altijd tijd hebt kinderen apart extra begeleiding te geven maar als een kind gewoon op zijn eigen niveau (bijv rekenen in boek 4 ipv 5) kan werken dan kan hij of zij na instructie vaak gewoon zelfstandig werken. Juist als een kind op een niveau moet werken wat hij niet kan bijbenen heeft het heel veel extra begeleiding nodig lijkt mij.
En daarnaast vraag ik me meteen af of een kind, als hij echt overal heel erg zwak in is (wat wel een reden kan zijn een kind te laten zitten), wel mee komt na een jaar zitten blijven. Een klein deel misschien wel maar ik denk een deel ook niet.
EsmeePF
27-11-2008 om 09:51
Zitten blijven
Ik merk op de school waar mijn kinderen zitten wel dat het zitten blijven voornamelijk in de lagere groepen gebeurt (zeg groep 1 t/m 4) en dan meestal omdat het kind sociaal emotioneel wat achterblijft bij leeftijdsgenoten. Het werk kunnen ze op zich dan wel aan maar omdat het kind liever speelt dan werkt blijft het nog een jaartje in dezelfde groep. Na groep 4 komt het zelden voor.
Mijn zoon (groep 3) loopt met lezen erg voor op de rest van zijn klas maar wordt daarin goed begeleid. Krijgt extra stof aangeboden, moeilijkere boekjes en ook de dingen die mij aangeraden worden om aandacht aan te besteden zijn anders als de punten die de andere ouders aangereikt krijgen. Met andere dingen doet hij met de klas mee, omdat die wel aansluiten op zijn niveau.
Hoewel van de week bleek dat deze school als "zwakke school" aangemerkt wordt, op basis van de citotoets in groep 8, ben ik er zeer tevreden over. Overigens is dat in mijn ogen erg overdreven, want ondanks dat de meeste kinderen inderdaad vmbo advies kregen zijn er ook een aantal naar havo en vwo gegaan. Is dus maar net waar je naar kijkt en ik geloof niet dat mijn zoon qua niveau omlaag gehaald wordt door kinderen die minder goed of snel zijn. Maar daar ging jouw vraag niet over.
Jvo
27-11-2008 om 10:06
Hier niet
Bij ons op school is blijven zitten behoorlijk uitzonderlijk. Ik denk dat elke klas misschien 1 of 2 kinderen heeft die ooit een keer zijn blijven zitten.
Het is trouwens een Montessorischool, dus alle kinderen werken op hun eigen niveau. Of dat nou onder gemiddeld is of juist ver daar boven, dat maakt niet uit. Er zijn eigenlijk ook geen kinderen die een klas overslaan...
Dus ja, het kan zeker!
Jvo
Pippin
27-11-2008 om 10:07
3 kids mam
Je hebt gelijk hoor! Het zou zo moeten zijn dat kinderen werk op hun niveau aangeboden krijgen. Het zou zo moeten zijn dat de leerkrachten het organisatievermogen hebben om dit op een handige manier te doen. Er zijn ook leerkrachten die dit kunnen, maar het is helaas geen regel.
Bij ons op school bijvoorbeeld is het grootste probleem dat de leerkrachten over het algemeen al wat ouder zijn, zeer ervaren en zeer eigenwijs. Een schoolbreed gedragen beleid blijft steken bij het dichtgaan van de deur van de klas en ieder doet wat hem of haar het beste lijkt. Mooie woorden genoeg in de schoolgids hoor! Maar het gaat toch om de professionaliteit en de inzet van de individuele leerkracht.
Pippin
Pippin
27-11-2008 om 10:08
Oja, over zittenblijven
En omdat het werk op niveau aanbieden problematisch blijkt, blijven er toch elke keer weer kinderen zitten. met name in groep 4 en 5.
Pippin
kaatje43
27-11-2008 om 18:34
3 kids mam
Ik ben het helemaal met je eens. Bij ons op school blijft een kind alleen bij uitzondering zitten. Als het op meerdere onderdelen achterloopt. (Kan trouwens ook sociaal-emotioneel zijn) Wij hebben kinderen bijv. in groep 6 die bij de taalinstructie van 5 zitten. Anderen zitten weer bijv. bij de rekeninstructie van 7 en volgen de taalinstructie wel van groep 6.
Chantelle
27-11-2008 om 23:39
Juliza
Weet je dat nu al... het schooljaar is net begonnen. Misschien valt het kwartje ineens. Dat zie ik bij veel kinderen bij mijn zoontje in de klas. Dan moet het lezen eerst uit hun tenen komen en twee weken later gaat het plotseling ineens heel wat vlotter.
Joep
29-11-2008 om 11:32
Montessori ook
Beste JVO,
Ik loop al langer mee op dit forum en weet daardoor over welke montessorischool je het hebt. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat kinderen daar bleven zitten, en ook dat er een klas werd overgeslagen. Overigens zijn er ook heel wat kinderen van die school gehaald (en ja, meer dan er van andere scholen daarheen zijn gekomen), -wegens achterstanden- en naar een reguliere school gedaan, waar ze allemaal nu gaan als een speer. Ja het is een leuke en gezellige school, maar dat zijn toch ernstige dingen. Niemand staat erom te springen om zijn kind van school te halen.
Wat betreft 3 kids mam: elke school besteedt tegenwoordig wel aandacht aan niveauverschil. Ook op een reguliere school lezen kinderen op hun eigen avi-niveau, krijgen ze meer aandacht als het moeilijk gaat en extra werk als het goed gaat. Maar daar zit wel een grens aan. Ik vind dat niet erg, bij de dingen die ze makkelijk vinden kunnen ze dan even lekker relaxen..je kan niet altijd op je tenen.