Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama74

Mama74

21-07-2018 om 00:16

Zomervakantie

Wij hebben vandaag dan ook eindelijk zomervakantie. Laatste weken in de hitte is er niet veel meer gedaan op school. Ik heb 4 kinderen, 1 zit al op vo.
Ik vind die late vakantie echt niks.
Graag zou ik net als in Belgie de hele maand juli en augustus vrij hebben van de scholen. En dan in heel Nederland gelijk. Ben je direct van de problemen van de verschillende regio’s af.
En dan heb je als gezin 9 week om te kiezen wanneer je wil gaan.
Tegelijkertijd wil ik dan graag leuke en goedkope zomeractiviteiten en evt leuke kampen.
Ik heb nogal wat wensen. Maar in Belgie kan het ook. En im Bv Amerika en zuid europa zijn de vakanties ook zo lang

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2018 om 01:27

Hete zomers

Als de Nederlandse zomers steeds mediterraner worden, weet je maar nooit of de zomervakantie ook opgerekt wordt, maar voorlopig vermoed ik dat men het zo wil houden als het is. Ik meen dat die verschillende regio's zijn bedacht om de vakantiedrukte te spreiden. Als heel Nederland op de stoep staat bij de luchthavens zou dat tot meer chaos leiden. Een voordeel is, dat je eens in de zoveel jaar een iets voordeliger vakantie kunt boeken, omdat je dan nog en al in het voorseizoen of naseizoen zit.

Het maakt mij niet zoveel uit, ik hoop vooral dat de kinderen tot het eind prettig weer hebben, zodat ze lekker buiten kunnen spelen en verpozen (mag dit woord nog anno 2018? ). Wij hebben nu ook eindelijk "schoolvakantie", hoera.). Het is niet erg om bij een school te wonen, maar wat een rust daalt er over je heen tijdens de vakanties!

40er

40er

21-07-2018 om 07:38

Heerlijk

Hoe later hoe liever. Zelf moet ik nog 3 weken werken. Maar ik ga echt het liefst zo laat mogelijk.
Die spreiding vind ik juist prettig, het is hierdoor juist beter verdeeld qua drukte.

Dees

Dees

21-07-2018 om 07:38

Nee

De Amerikanen hebben inderdaad lange zomervakanties maar tussendoor hebben ze weinig extra vakanties. De zomerkampen zijn een must in de 24/7 maatschappij want waar moeten de kinderen. anders heen.

6 weken vakantie zoals hier is goed te behappen, te regelen met werk en te overzien en geeft ruimte om tussendoor nog vakanties te krijgen.

Bregje

Bregje

21-07-2018 om 08:10

prettig

Ik vind het wel prettig om 6 weken te hebben en dan over het hele jaar nog wat vakantie.Vorige week op Mallorca sprak ik een meisje uit Belgie en die had inderdaad twee maanden vakantie maar toen ik vertelde hoeveel wij hier nog een week of twee weken hadden was ze juist heel jalours, ze wilde liever wat vaker vakantie dan 1x heel lang.

Mama74

Mama74

21-07-2018 om 08:27

Vakantiespreiding

Als iedereen de hele maand juli en aug vrij is, heb je automatisch vakantiespreiding. Zelfs nog meer dan nu, want er zijn 9 weken waarin iedereen kan kiezen wanneer te gaan. In Belgie hebben ze trouwens ook gewoon herfst kerst voorjaars en paasvakantie hoor! Ook weken vrij. Ze hebben gewoon meer vakantie dan wij!

Mama74

Hoe regel je die 9 weken vakantie met je werk?

Mama74

Mama74

21-07-2018 om 09:23

Alkes

Hoe doen ze dat in Belgie? Of in Amerika?
We hebben per week 3 dagen opvang nodig. Man en ik werken beide 4 dagen. Onze kinderen gaan 2 dagen naar de bso en kunnen in de zomer terecht voor dagopvang op die dagen. Verder zou ik dus ook leuke (vrijwillige) dagactiviteiten voor kinderen willen zien. Hier op de bso kan dat al, moet je voor inschrijven. En verder lukt het me prima om voor de jongste 2 opvang te organiseren door een logeerpartij bij opa en oma. De oudste zijn 11 en 13 en vinden het heerlijk om af en toe es een dag alleen thuis te zijn.

Erica

Erica

21-07-2018 om 09:35

Compromis

Op een Belgisch forum waar ik ook wel eens mee lees, komt ieder jaar de vraag terug hoe die negen weken zomervakantie op te vangen. In Nederland komt met enige regelmaat de oproep van leraren terug om iets aan de zomervakantie te doen. Die lange zomervakantie stamt uit de tijd dat kinderen moesten helpen bij de oogst. Dat is nu niet meer nodig. Voor kinderen die moeite hebben met leren is het niet goed dat ze zo lang vrij zijn, die vallen terug in leesniveau, is het pleidooi. Ik vind die zes weken wel een mooi compromis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2018 om 09:39

Vier weken

Ik zou het prima vinden als de zomervakantie 4 weken zou duren en er verspreid door het jaar extra vrije dagen zouden zijn. Of een soort snipperdagen die je iom school kan opnemen.

In het jaar dat de school van jongste overging op het continurooster had hij twee snipperdagen. Dat was echt leuk. Kon je gewoon een keer een lang weekend weg zonder gedoe.

Docent

Docent

21-07-2018 om 12:33

Onderwijs

Toen ik in het voortgezet onderwijs werkt vond ik zeven weken vakantie heerlijk (zijn er nu zes). Nu werk ik in het HBO. De werkdruk is ongeveer net zo groot maar de instelling is de hele zomer open. Ik heb minder vakantiedagen dan in het VO. Ik vind het heerlijk om de eerste en de laatste weken van de zomervakantie van mijn kinderen even rustig door te werken, af te bouwen, wat af te ronden, klaar te zetten, voor te bereiden. Voor mij geen eindeloze zomervakanties meer, ik werk een stuk prettiger zo. Voorwaarde is natuurlijk wel dat in die rustige periode de studenten vrij zijn en de scholen waar ze stage lopen ook

Spreiding

De zomerspreiding snap ik nog een beetje. Maar die spreiding is ook doorgevoerd voor de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie (die in februari/maart waarbij het eigenlijk nog winter is). De eerste is qua data verplicht en de tweede geadviseerd. Je zult maar een kind in Amsterdam en een kind in Utrecht hebben zitten.... Geen week vrij samen. En met gescheiden ouders of een kind al op het voortgezette is dat best mogelijk. Ook leuk is dat regio zuid en regio noord nooit samen herfstvakantie hebben. Mijn Limburgse dochter en haar Friese nichtjes kunnen dan nooit samen logeren in de herfstvakantie. In de voorjaarsvakantie trouwens ook zelden, al kijkt geen school in Brabant en Limburg naar dat advies kijkt, zij plannen de voorjaarsvakantie met carnaval en het is maar zelden dat dat overeenkomt met het advies. Carnaval rules! De meivakantie is een week met verplichte data voor alle regio's maar veel scholen geven er twee waarbij de ene school er een week voorplakt en de ander er een week aanplant. Dit kan dus zelfs binnen een regio gedoe geven als kinderen uit een familie in twee verschillende plaatsen zitten. Die zomerspreiding is nog het minste gedoe.

vlinder72

vlinder72

21-07-2018 om 12:57

Annaniem

Klopt. De basisschool van mijn jongste doet maar wat met de vakanties. Ze houden nooit rekening met Middelbare scholen. Dus heeft onze jongste nu afgelopen jaren twee andere weken mei vakantie dan zijn broers en zus (die op twee andere scholen zitten). En volgend jaar heeft hij opeens een week vrij in juni.

Ik heb de directeur al een keer gevraagd waarom. Ze dit doen maar ze vond dat ze geen rekening hoeft te houden met middelbare scholen en ook niet met werkende ouders.

V@@s

V@@s

21-07-2018 om 13:14

meivakantie zou altijd 1 week gelijk moeten zijn

1 week meivakantie wordt landelijk vastgesteld, daar moeten scholen zich aan houden (vergelijkbaar met zomervakantie). De eventuele tweede week is alleen een advies, daar mag een school wel van afwijken. (net als van de data van herfst- en voorjaarsvakantie).

Half a twin

Half a twin

21-07-2018 om 13:19

Vakantie regiogrens

Wij wonen op de grens van midden en noord. Bij de overgang naar VO ga je hier al gauw over de grens. Na 2 jaar ongelijke vakanties heb ik tegen jongste gezegd dat hij zelf mocht weten naar welke school hij wilde mits het regio noord werd.
Die verschillende vakanties met herfst en voorjaar was moeilijk. De ern proefwerkweek en de ander herfstvakantie was geen goeie combinatie.

Erica

Erica

21-07-2018 om 14:48

Afstemmen

In deze regio worden de vakanties zo veel mogelijk afgestemd tussen de scholen en tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Omdat de regelingen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs verschillen, lukt dat soms niet helemaal, maar dan is er hooguit een week verschil.

Middelbare scholieren hebben volgens mij vaak toch al bijna acht weken zomervakantie omdat ze de laatste twee weken alleen nog boeken in moeten leveren en rapport ophalen en zo.

bieb63

bieb63

21-07-2018 om 14:55

Nou

Ik vind en vond 6 weken lang zat eerlijk gezegd. Daarbij zijn verder de rest van de vakanties lekker verspreid over het hele jaar. Meer dan zat lijkt mij.
En verder zijn er zat kinder- en jongerenkampen te vinden in NL.

Verder is het voor veel leerlingen (zeker degenen met achterstanden of moeite) een periode van 2 maanden veel te lang om uit het leerproces te zijn. Dat ze het in sommige andere landen anders doen (nog even los van klimaat en hete zomers) is een keus, maar niet per definitie de beste keus. Net als het een keus was (in NL) om de vroegere Paasvakantie te verplaatsen naar de Meivakantie. Dit om de spreiding (school vs vakantie) gelijkmatiger te hebben én omdat het in april/mei normaliter lekkerder weer is.

Tango

Tango

21-07-2018 om 20:07

Lang

Ik zou 9 weken echt veel te lang vinden. Over het algemeen vindt zoon hier de zomervakantie van 6 weken al te lang. Nu hij op het VO zit zijn dat er inmiddels ook 7. Het gaat tot nu toe goed omdat een aantal van zijn vrienden nog thuis zijn en volgende week gaan we zelf weg. Maar de voorgaande jaren verzuchtte hij al vaak dat 4 weken ook wel genoeg was.
Verder werk ik zelf ook en kan ik 3 weken vrij krijgen, maar langer ook niet. Dus dan zijn er wel heel veel weken over waarin in de kinderen zichzelf moeten vermaken. Voor oudste van 17 geen probleem meer, maar zoon wil echt wel af en toe iets samen doen en ik wil ook niet dat hij alleen maar aan het gamen is.
6 weken vind ik maximaal. 4 zou ook goed zijn met dan wat extra weken door het jaar heen. 2 weken herfstvakantie en 3 weken meivakantie of zo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-07-2018 om 20:51

In België

Hebben de mensen die werken volgens mij doorgaans ook veel meer vakantiedagen dan wij. Dan kun je wellicht ook makkelijker de vakanties van je kinderen opvangen.

Een kennis van ons heeft 55 vakantiedagen op jaarbasis, bij een eerdere baan 65. Dat is iets heel anders dan mijn 4 weken.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-07-2018 om 20:54

Vergelijken met USA

zou ik ook voorzichtig mee zijn.

Pubers werken dan al vanaf vrij jong om te sparen voor hun studie en docenten worden lang niet altijd doorbetaald in de zomer en nemen dan een extra baan. Of twee. To make ends meet.

Aagje

Marit

Marit

29-07-2018 om 21:46

6 weken zat

Ik vind 6 weken ook zat, en de kinderen vinden dat ook meer dan prima. 9 weken vinden we met zijn allen echt veel te lang. Juist fijn dat er tussendoor nog wat vrij is. En vergelijken zou ik inderdaad niet zomaar doen. Mijn schoonzusje komt uit de VS, en hoewel ik het dan niet perse voor de kinderen weet, weet ik van haar wel dat de gemiddelde werknemer, zeker als startende werknemer vrij weinig vakantie heeft (veel minder dan wij op jaarbasis). Mijn schoonzusje werkte voor een bedrijf dat ook met europeanen samenwerkte en had daardoor de mazzel dat die normen golden, ik geloof dat ze daarom 5 weken op jaarbasis had (en daarmee meer dan de gemiddelde amerikaan). Dat is dus wel echt wat anders dan die 9 weken in de zomer.

Marit

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2018 om 01:02

Vier weken tekort

Ik zou vier weken echt te kort vinden. De eerste week is een week van omschakelen. En als je dan na drie weken alweer naar school moet, voel je dat in de laatste week weer. Twee weken waarin je je echt vrij van alles voelt, dat lijkt me echt niet fijn. Ik stel het een beetje zwart/wit voor misschien, maar voor mij zou het wel een beetje zo werken. 6 weken is prima.

Om verveling tegen het eind tegen te gaan, is het veel praktischer om niet meteen op vakantie te gaan, maar tot en met week 5, dus week 3, 4, 5 of week 4, 5. Dan is er nog een week om lekker met vriend(inn)en te spelen of eropuit te trekken en schoolspullen te kopen.

Kikki

Kikki

30-07-2018 om 11:51

in België

In België is het vaak heel veel plannen met kampjes om de 9 weken te overbruggen. Toen mijn kinderen kleiner waren, moesten ze 7 weken kampjes doen en 2 weken met ons op vakantie. Ik heb iets van een 25 vakantiedagen per jaar (waaronder een aantal dagen extra gekregen omdat ik per 5 jaar een extra dag krijg). Die kampjes zijn een flinke hap uit je budget maar meeste mensen hebben geen keuze. Dit jaar zijn mijn ondertussen 14 en 16 jarige tieners slechts 1 week op kamp geweest, dan wel naar het buitenland en ook behoorlijk kostelijk.

Madge

Madge

05-08-2018 om 16:49

Schema

Start Einde
1ste trimester 12 januari 30 maart
2de trimester 3 mei 4 augustus
3de trimester 6 september 1 december

Dit is een schema van een vakantie van kinderen van vrienden van mij uit zimbabwe.
Veel vakantie, veel sporturen, maar daar staat wel tegenover dat de kinderen vanaf 3 jaar oud intern gaan; kostschool). Als je het geluk hebt dat je in de stad van de school woont kun je ze vaker zien.
Mijn vrienden wonen 3 uur verderop en hebben een kleine kamer weten te huren om af en roe weekenden met de kinderen door te kunnen brengen. Niet elk kind trekt een kostschool natuurlijk.

Belgje

Belgje

07-08-2018 om 14:31

Ook België wil kortere zomervakantie

De 9 weken hier is veel te lang volgens de deskundigen en ook voor de meeste ouders. Ik weet niet waar Aagje die extreme cijfers vandaan heeft, maar ik heb 24 verlofdagen en sinds een paar jaar nog 2 extra. Het is altijd schipperen, zeker als alleenstaande ouder. Ik ken ouders die nooit samen op vakantie gaan in de zomer, maar hun verlof apart opnemen om zoveel mogelijk bij de kinderen te zijn. Soms kun je onbetaald verlof opnemen. Heel wat kinderen gaan weken lang naar kampen en zelfs noodgedwongen mee naar kantoor! Vanaf oktober/november begint het gepuzzel al. Wanneer op vakantie, wanneer naar opa en oma, wanneer naar welk kamp, op welke dag moet ik waar aanschuiven om een plaatsje voor dat kamp te bemachtigen, het valt allemaal echt niet mee. Daarom wordt nu gekeken of de vakantie niet twee weken korter kan worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-08-2018 om 21:34

Belgje

Ha, ik vond het ook extreem hoor; die 24 dagen waar jij het over hebt klinken me veel realistischer in de oren.
Maar onze Belgische kennis vertelde dat hij zoveel dagen heeft en er bij een vorige baan nog meer had. Was overheid (geloof van federaal naar provinciaal) dus ik kreeg het gevoel dat het tamelijk standaard was. Die indruk wekte hij ook. Maar dat is blijkbaar dus niet zo standaard. Dan zit ik er naast.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.