Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mira

mira

30-08-2012 om 09:56

Zoon 2 dagen vo en alweer gedoe

Onze zoon van 12 is net 3 dagen gestart op een scholengemeenschap. Hij heeft een lastige tijd gehad op de basisschool. Hiju werd niet echt voortdurend gepest maar wel dwarsgezeten door 2 jongens. Bijv. bij samenwerking flauwe opmerkingen maken, zijn inbreng afkraken en dergelijke. Op de basisschool werkte hiju met 2 jongens aan plusopdrachten op de gang. Dit ging goed. Tot A. erbij kwam. De sfeer veranderde, A. zat hem dwars en trok 1 vriendje hierin mee. School heeft ze weer uit elkaar gehaald en zoon had het weer naar z'n zin. Het is altijd wat blijven sudderen.

A. ging naar een sportklas-atheneum. Zoon twijfelde tusen sportklas, tweetalig VWO of gymnasium .Wij wilden absoluut niet dat ze bij elkaar in de klas kwamen. Leek ons een foute start voor hem. UIteindelijk koos hij voor gymnasium. Past ook goed bij hem. Samen met de andere 'plusjongen' uit de basisschool. Zij kunnen goed met elkaar overweg.

Nu is de introductie geweest van alle bruggers. En A. zat bij hem in de groep. Onze zoon vertelde dat hij het echt vervelend vind zoals hij doet. Bijv. Als zoon erbij komt staan ;"wat stinkt het hier". Hij voelt zich opgelaten. Hij negeert het en gaat hem wat uit de weg. Ik maak mij zorgen, ben ook zo pissig op A.

Na al het gedonder op de basisschool moet het eens klaar zijn!
Nu mijn dilemma:
Ik wil het liefst met de ouders van A. praten. Onze zoon wil dat absoluut niet. Ik snap z'n angst.
Maar wat nu? Als ik ga praten ben ik bang dat onze zoon niets meer vertelt (is al erg gesloten).

Ik vraag mij af of ouders het weten en hoop natuurlijk dat zij er wat mee kunnen.
A. zelf aanspreken voel ik ook voor maar ik besef dat dit niet kan. Ik ondermijn de positie van zoon.

Het is een lieve, zachte jongen. Had vroeger driftbuien waar A. volgens zoon op uit is. Zoon beheerst zich inmiddels goed.

Voortgezet onderwijs is een nieuwe start en ik ben bang dat het weer verknalt door 1 leerling. Ik word er ook nog eens woest van. Voel mij machteloos.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even afwachten?

Vervelend dat je zoon bij de introductie wel weer bij die jongen in de groep zat, maar ze zitten niet bij elkaar in de klas schrijf je. Dan zou ik het denk ik even afwachten. Grote kans dat je zoon vanaf nu weinig meer met hem te maken heeft en het probleem zich zo vanzelf oplost.

Jolijt

Jolijt

30-08-2012 om 12:04

Meteen naar school

Onze ervaring is dat de VO scholen hier veel meer aan doen dan het BO.
Onze zoon werd niet gepest, maar was op het VO ineens het doelwit van een jongen die hij kende van de basisschool die stoer wilde doen met zijn groep nieuwe vrienden.
Laten struikelen, tas trappen, jas verstoppen/vernielen. Zoon wilde het ook eerst zelf regelen, maar klasgenoot heeft het direct aan de mentor gezegd. Die belde ons op nog voor wij het van zoon gehoord hadden.

Dat maakte ook dat we de tweede keer eerder aan de bel trokken. Er was een ongeluk geweest op gym door een miscommunicatie. Een kind moest naar het ziekenhuis. Zoon werd door klas schuldig bevonden.. maar niet door de gewonde en niet door de leerkracht. Onderweg naar huis is hij bedreigd. Hij kwam helemaal overstuur aan; het ongeluk zat hem hoog en dit kon er niet meer bij.
Zelfde middag nog naar de mentor gegaan voor overleg. Er bleek een vergevorderd plan te zijn voor een wraakactie vanuit andere klassen, die het gebeuren dus allemaal uit tweede hand hadden.
Mentor heeft zoon de volgende dag 10 minuten later laten komen en zodat hij geen risico zou lopen iemand tegen te komen die mogelijk niet bereikt was. Toen zoon samen met 'het slachtoffer' door de mentor werd binnen gelaten was het voor de raddraaiers al snel duidelijk dat dit heel fout had kunnen aflopen.

Onze middelbare spreekt trouwens ook kinderen aan op pestgedrag van en naar school en bv bij de sportvereniging. Daar kan de basisschool nog wat van leren...

anna van noniemen

anna van noniemen

30-08-2012 om 20:51

Pestgedrag op de middelbare

zo, dat wordt stevig aangepakt! In ieder geval op de school van mijn oudste...Vorig schooljaar, toen hij nog in de zorgklas zat, waren ze al een keer bij de praktijkvakken samengevoegd met een andere klas. Door die jongens zijn ze enorm vernederd, mongool genoemd en weet ik veel wat al niet meer. De jongens van de zorgklas, incl, mijn zoon, zijn meteen naar hun eigen mentor gestapt en hebben alles verteld. Daarop is de bal gaan rollen en de heren om wie het ging zijn meteen op het matje geroepen. De keer daarop hebben ze onze jongens niet eens meer durven aankijken, zo ernstig zijn ze toegesproken.... Was dat overal maar zo!

dc

dc

30-08-2012 om 21:09

School

Ik zou het op school aankaarten, niet bij de ouders. Op school kunnen ze het dan in de gaten houden en ingrijpen waar nodig.

Inderdaad mentor

Direct aankaarten bij de mentor van je zoon. Dat hoeft niet bij elk wissewasje, maar dit is een probleem met een verleden, dat kan de nieuwe school maar beter weten.

mira

mira

01-09-2012 om 11:09

Toch school?

We hebben het even laten bezinken.
Zoon is een binnenvetter en vertelt weinig. Donderdag had hij 2x in het vorbijgaan een vervelende opmerking gehad.

Jullie vinden dus dat we school in moeten schakelen? Ik ben er wat huiverig voor. OP de basisschool stonden we bekend als kritische ouder en ik vond dat niet altijd prettig. Ik ben nu bang dat we direkt weer de naam krijgen dat we direct aan de bel trekken. Ik vind het ook lastig omdat de jongen niet bij hem in de klas zit waardoor het probleem is met name voordoet in de 'vrije momenten'.
Aan de andere kant ben ik bang dat A. kinderen om zich heen verzamelt en dat het uit de hand loopt. Begin oktober hebben we een gesprek met de mentor. Vinden jullie dat het een maand wachten kan?
Jullie laten de ouders allemaal liggen. Vinden jullie niet dat zij op de hoogte moeten zijn?

Ik voel me hier zo onzeker over/ wil het niet 'fout'doen. Raar, want normaal gesproken ben ik heel doortastend. Wat een gedoe.

Coco

Coco

01-09-2012 om 13:15

Toch school

"Jullie laten de ouders allemaal liggen. Vinden jullie niet dat zij op de hoogte moeten zijn?"
De ouders van de pester moeten wel op de hoogte worden gesteld, maar niet door jou. Jij bent daar veel te emotioneel bij betrokken en dat maakt het misschien alleen maar erger. Zo'n mentor heeft vaker met dat bijltje gehakt en waarschijnlijk trainingen gehad en die weet veel beter wat hij/zij moet zeggen en wat niet.
Dus inderdaad: leg het bij de school neer. Ze zitten wel niet bij elkaar in de klas, maar het pesten gebeurt toch voornamelijk op school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.