Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
an

an

08-12-2008 om 16:29

Zoon 4 gaat sinds de zomer naar school maar moet al zoveel kunnen!

Zoontje 4 na de vakantie naar basischool gegaan,maar hij moet al zoveel kennen,meen ik!

Ons zoontje zit sinds na de vakantie op de basisschool,nu hadden mijn man en ik 2 weken geleden een rapportbespreking(of hoen je het noemt),maar groep 1 moest bijv. een dak maken met een paard en een zwarte piet met verf,ons zoontje ging zeggen dat hij dat niet kon(ook onzeker een beetje)en de juf vetelde ons dat ze daarbij moest helpen(sorry,maar ik geloof dat ik zelf nog moeite zou hebben om een paard te verven)verder speelde hij veel alleen,als er dan bijv. een groepje in het keukentje aan het spelen was bij hem en ze vroegen ons zoontje iets dan zei hij wel wat terug,maar speelde snel weer alleen verder,ook was hij snel afgeleid,maar ik ga ervan uit dat dat in de kleuterklas veel gebeurd!
Ze krijgen in Januari zelfs een toets en mijn man verteld ook nog dat hij dat onzin vond bij de juffen,want als ze een keer geen zin hebben is hij al niet goed gemaakt!
Verder doet hij het goed hoor op school,alleen met de taakjes vraagt hij nog hulp,om te vragen hoe het moet,maar ik vind dat nog geen schande eerlijkgezegd!
Ik kijk er alleen van op wat ze tegenwoordig al in de kleuterklas(groep 1)moeten kennen,maar dat kun je uiteraard ook niet meer vergelijken toen we zelf op school zaten want toen was het meer alleen spelen meen ik op de kleuterschool,maar alles weet ik niet meer natuurlijk!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

08-12-2008 om 21:43

Tips

Over een paar jaar zul je waarschijnlijk met weemoed terugdenken aan de kleuterperiode... Een paar tips:
- opmerkingen van leerkrachten zijn (meestal) geen kritiek op je kind. Ze vertellen je over hoe je kind is in de groep en wat ze opvalt. Het valt ze blijkbaar op dat je kind om hulp vraagt bij werkjes hij doet dat blijkbaar vaker dan anderen. Maar dat betekent niet dat het niet mag, dat het erg is of dat je je zorgen moet maken. Het valt op, that's it.
- wij stellen inmiddels standaard een vraag: goh, wat doen jullie om hem hiermee te helpen?
- maak je niet druk om toetsen. We hebben het hier niet over proefwerken. Toetsen zijn er om de ontwikkeling van je kind te meten. Handig om vroeg te signaleren dat een kind wellicht problemen heeft op bepaalde vlakken. Kinderen hebben vaak helemaal niet in de gaten dat ze een toets doen, het gaat allemaal heel speels en leuk.

Wij doen

Wij doen die toets met kleuters één op één.
Informeer naar hoe jouw school het doet. Veel kleuterleerkrachten houden niet van toetsen bij kleuters, is mijn ervaring. Als het dan toch moet, dan zo "kindvriendelijk" mogelijk.

Pelle

Nee dat klopt niet Pelle.
Nu ik er wat rustiger voor ga zitten en er even goed aan terug denk heb ik die toets toen een paar keer met een kind één op één gedaan maar dat waren kinderen die die toets eerder gemist hadden en een kind dat hem extra kreeg.
Het waren toen ook maar 2 van de 3 toetsen.
Sorry.

Vroegah

vroeger werd er van ons als kleuter ook al veel verwacht hoor. Ik moest als 4-jarige mezelf helemaal kunnen omkleden voor de speellessen, en we hadden ook regelmatig van die 'toetsbladen' - die de juf gewoon zo noemde. Heel toevallig kwam ik pasgeleden een van die vellen bij mijn moeder tegen.

Rembrand

Rembrand

12-12-2008 om 09:08

Dirksmama.

Die toetsbladen kan ik me ook nog wel voor de geest halen !
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.