Sinilind
28-01-2010 om 21:02
Zoon (8 jaar groep 4) heeft heel slecht handschrift
Dag
zoals de titel het zegt, Sinizoon schrijft ontzettend slecht. Voor de rest doet hij het proma op school, goede resultaten, prima inzet maar... hij is niet te lezen, zelfs soms niet door zijn ervaren juf. Hij doet al een keer per weer extra "gym" om vooral aan zijn fijne motoriek te werken (hij is niet enorm handig hoewel hij geduldig urenlang kan bouwen met de Kapla). De manier waarop hij zijn pen vast houdt blijft ook de juf verbazen, het is bijna onmogelijk om het te beschrijven..
Hoe kan ik eraan werken, heeft hier een juf tips voor me?
Zijn eigen juf zag nog niet de nood om echt in te grijpen en zei dat het wel goed zou komen, maar ik heb het bij onze dochter 10 jaar terug precies zo zien gaan en het is uiteindelijk maar met enorm veel moeite en veel te laat (pas in de brugklas) aangepakt...
Sini

Guinevere
28-01-2010 om 21:53
Ergotherapie
Ben je al met hem bij een ergotherapeut geweest? Bedoel je dat met de extra "gym"?

ijsvogeltje
28-01-2010 om 22:31
Fysio of ergo
Kinderfysiotherapeuten en ergotherapeuten kunnen een kind helpen met beter leren schrijven. Onze jongste zoon heeft een tijd fysio gehad, en heeft toen ook allerlei schrijfoefeningen gehad. Hij heeft daar zeker wel wat aan gehad. Maar... hij is nu acht en we hebben geaccepteerd dat zijn fijne motoriek gewoon niet goed is, en ook niet zal worden. Handschrift is slecht, hij kan nog steeds geen veters strikken en met mes en vork eten is ook een brug te ver.

Toke
28-01-2010 om 22:46
Herkenning
Wat een herkenning. Hier ook een 8-(bijna 9)-jarige met een belabberd handschrift. Het heeft deels te maken met desinteresse (als hij heel erg vreselijk zijn best doet, is het toch wel een stuk leesbaarder), maar als hij snel wat opschrijft is het voor mij amper te ontcijferen. Zijn motoriek is echt zijn zwakke punt (hij denkt te veel na over het bewegen, het gaat niet vanzelf).
Dus ik lees graag even mee, misschien kan ergotherapie hem toch wat verder helpen. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat het niet zijn sterke kant is en het enige waarvoor hij op school een minpuntje scoort op het rapport.

mar-ank
28-01-2010 om 23:15
Hulpmiddel
Mijn dochter had ook een heel slordig handschrift. Ze hield haar pen verkeerd vast. Met haar duim helemaal er omheen. Als ik de pen zo vasthoud kan ik niet eens schrijven, dus het was eigenlijk al best knap dat er nog iets leesbaars uit kwam.
Ik heb op internet een schrijfhulpje gevonden. Dat schuif je om de pen heen, en dan kan je duim niet meer om de pen heen. Je wordt gedwongen de pen goed vast te houden. Op school hadden ze ook iets dergelijks, maar dat was minder goed, want daarmee lukte het mijn dochter nog steeds de pen verkeerd vast te houden.
Ze heeft dit hulpje een jaar gebruikt, zowel op school als thuis. Gister kreeg ze haar rapport, en voor het eerst in haar schoolcarriére (ze zit nu in groep 7) had ze een goed voor netheid!

Wilma
29-01-2010 om 15:55
Hier wel ergo gehad
En oa voor het schrijven. Mijn zoon kreeg toen oa een brief met lijntjes en een huisje aan 't begin. De begane grond zijn voor de letters die geen lus naar boven of beneden hebben, de kelder is waar de lussen of strepen naar beneden heen gaan (vooral tot op de grónd van de kelder, dus niet een minilusje) en de zolder is voor de lussen of strepen die naar boven gaan. Sommige kinderen werken beeldend zeg maar (met een hele uitleg erbij werd me dat toen verteld) en inderdaad, bij m'n zoon heb ik een heel enkele keer nog gezegd "denk je nog aan die kelder en zolder?" en zijn handschrift is echt een stuk verbeterd! En prijzen met z'n leesbare handschrift, ook al is 't geen schoonschrift en gaat 't dat vast niet worden.
Groetjes,
Wilma

suus36
29-01-2010 om 15:58
Kennis
Hoi,
Mijn zoon schreef ook belabberd. Ik heb mij laten vertellen dat het 9 van de 10 keer niets met motoriek te maken heeft, maar puur met kennis. Ik heb een tijd naast mijn zoontje gezeten en op de pengreep gelet en zijn houding (let op blad schuin etc.). Daarna hebben we heel veel letters geoefend, want het ene kind snapt gelijk hoe je bijv. de "b" schrijft, maar de ander moet dat 10 keer oefenen. Na veel geploeter schrijft hij als een zonnetje. Er wordt vaak te snel vanuit gegaan dat een kind wel weet dat je eerst naar boven, dan naar beneden etc. moet gaan. Moet jij maar eens chinese tekens gaan schrijven. Lukt echt niet hoor.
Groetjes,
Suus

An
30-01-2010 om 11:12
Toch fysio
Hoi,
Ik zou toch een intake doen bij een kinderfysio/ergotherapeut. Als het dan niet de fijne motoriek is heb je dat uitgesloten. Zeker op deze leeftijd.Des te ouder ze zijn des te moeilijker het wordt. Ik heb al menig keer een handschrift (en de motoriek) snel vooruit zien gaan bij kinderfysio.
Succes! An

mirreke
30-01-2010 om 14:24
Sini, tip!!! bij ons ook
www.stichtingschriftontwikkeling.nl
Via hen kan je kind zelf oefenen. JE stuurt scans in van zijn handschrift en ze verbeteren het met op maat gemaakte oefeningen.
Lees de site er eens op na, of mail met ze. Ik heb eerst een uitgebreide mailwisseling gehad, en ben vervolgens (gratis!) met ze in zee gegaan.
Mijn zoon heeft een slechte fijne motoriek ivm. pdd-nos.

Bastet
31-01-2010 om 18:28
Ja,maar......
Als mijn kinderen echt zwaar hun best doen,kunnen ze best mooi schrijven.Maar het kost hen veel moeite,ze gaan zich inspannen,en dat kan weer zorgen voor schouderklachten,nekklachten en zelfs hoofdpijn.Dus waak ervoor dat je niet teveel gefocused bent op het resultaat!De manier waarop ze schrijven is ook belangrijk,om klachten te voorkomen.
Bastet

mirreke
31-01-2010 om 21:22
Nogmaals, stichting schriftontwikkeling
Deze site/persoon/stichting heeft een goede visie op handschrift. Je kind leert mooi leesbaar schrijven met een visie erachter, goede houding, zonder inspanning. Lees in ieder geval eens op de site.

sterre
01-02-2010 om 10:07
Kinderoefentherapie cesar
Kinder-Cesartherapie is ook nog een goede mogelijkheid. Zij kijken heel nauwkeurig waarom het handschrift slecht is, of er een motorische achterstand is (in vergelijking met leeftijdsgenoten, je weet dus waar je aan toe bent), maar ook hoe het schrijven uitgevoerd wordt. Dus of er niet ergens teveel spanning gemaakt wordt (in b.v schouders/handen).
Niet verstandig om dit op eigen houtje te gaan verbeteren, je weet niet waar je op moet letten en verkeerd aanleren maakt het probleem nog groter. Op de leeftijd van 6 tot 8 geeft Cesartherapie de beste resultaten. Is een kind nog ouder dan is het schrijven zo geautomatiseerd dat verbetering veel moeilijker haalbaar is. Verder kost het niks en is er geen verwijzing nodig, het zit voor kinderen in het basispakket. Vaak weet de IB-er van de school wel waar je terecht kunt. Veel succes.