Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Z0nnetje

Z0nnetje

15-09-2008 om 18:25

Zoon doet bijna niets op school

Wie herkent dit en heeft misschien een tip?!

Zoon (7 jr, gr 4) doet als het even kan niks op school, hij vind het saai en hangt liever over zijn buro dan dat hij wat doet.

Hij heeft nu alweer een paar keer huiswerk meegekregen naar huis. Thuis werkt hij na stevig aandringen wel. We 'moeten' dan wel dreigen met afschaffen WII, TV etc. als hij niet NU aan het werk gaat. Hier hebben we eigenlijk helemaal geen zin in, we willen liever zoon motiveren om wel zelf (& op school)aan het werk te gaan.

Hij heeft moeite met lezen (heeft nog geen AVI gehaald). Zijn probleem is niet de kwaliteit maar de leessnelheid. Nu in groep 4 wordt er meer verwacht van de kinderen, het tempo gaat omhoog.

Juf gaf vanmorgen ook al aan dat ze het erg lastig vind, en niet direct weet hoe hem te motiveren.

Sticker systemen werken bij hem absoluut niet, dan maar geen sticker. Aan het werk gaan is erger dan geen beloning krijgen...

Als iemand een tip heeft.. heel graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

15-09-2008 om 21:47

Wat vindt de school ervan?

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me af wat de school er van vindt? Is hij aleen heel zwak op lezen of op alle gebieden? Wat denken jullie zelf over de intelligentie van je kind? Maakt hij een slimme indruk of valt hij uit op bepaalde zaken (bv puzzelen, knexxen, een ingewikkelde treinbaan uitleggen)? Of heeft hij moeite met talige dingen, woorden onthouden, grammaticaal correct Nederlands? Of is het geisoleerd alleen dat lezen (en misschien ook spellen, je noemt het niet). Gaat het echt alleen om lezen en spellen, dan moet je aan dyslexie denken en moet hij snel getest worden, in ieder geval voor eind groep 4. Is er een complexer leerprobleem dan moet er ook getest worden, maar op meer dan alleen dyslexie.
Mijn oudste (afgelopen jaar HAVO-diploma) was een laat maar waaien typ, maar zorgde er toch wel voor dat wat nodig was, af was. Was ook niet altijd te motiveren door een (stomme) sticker, maar was wel te motiveren als hij begreep dat niet doen meer tijd vergde dan wel doen. VWO heeft hij niet gedaan, dat was echt te veel werk, maar hij heeft wel gezorgd dat hij de HAVO in 5 jaar heeft afgerond.
Jongste, die nu als een trein gaat in 2 VMBO met LWOO, had wel op een zeker moment dat hij helemaal niets meer wilde, ook niet te motiveren met een heel stickervel. Is toen gedoubleerd. Het werd door de school op sociaal-emotioneel onrijp gegooid. Welnee, die jongen is altijd sociaal prima geweest, ondanks zijn lager dan gemiddelde IQ, milde dyslexie en disharmonieus intelligentieprofiel. Toen hij door die doublure in een veel gezelliger en socialere klas kwam leefde hij weer helemaal op. Sociaal is hij goed blijven gaan en ging hij als een grote vent naar de middelbare school, waar hij het nu prima doet (VMBO in de randstad. Ik zie ouders die er nachten van wakker liggen als zoonlief daar heen moet). Qua leren had het na groep 7 afgelopen mogen zijn.

Wat ik wil vertellen met dit verhaal. Laat je niet in slaap sussen door de school, probeer te achterhalen wat er met je zoon is en zorg dat hij adequate hulp krijgt, binnen of buiten de basisschool.

Veel sterkte er mee,

MoederVan3, die zelf door schade en schande wijs is gewordem

Annet

Annet

15-09-2008 om 21:52

Is het uit te leggen aan zoon?

Mijn oudste is ook moeilijk te motiveren (hoewel wat braver in uitvoeren van noodzakelijke taken).
Wat bij haar heel veel scheelt is dat ze begrijpt waarom iets moet. Bijvoorbeeld over avi: Je moet in de loop van de basisschool nou eenmaal avi 9 halen. Je kunt twee dingen doen: je gaat er hard aan werken, dan ben je er op een gegeven moment vanaf. Je werkt niet en iedereen blijft tegen je aan zeuren totdat je toch avi 9 haalt. Desnoods laten ze je een jaar over doen. Wat lijkt je beter?
Of over tafels: tafels moet je leren. Je kunt er drie schooljaren over doen of je doet het in één keer goed. Dan hoef je alleen maar een beetje te herhalen in de jaren erna. Dat scheelt een heel moeite en gedoe.....
Uiteraard moet het wel haalbaar zijn. Als hij echt leerproblemen heeft dan werkt dit niet. Mijn tip is meer voor motivatieproblemen.

Z0nnetje

Z0nnetje

16-09-2008 om 09:40

Reactie

Zoonlief heeft idd vermoedelijk dyslexie (vader en broer hebben het zeker). Eind van dit jaar, als hij 7,5 is kan hij getest worden. Dit gaan we ook zeker doen.

Tot die tijd krijgt hij iig extra ondersteuning met lezen en zit hij naast juf met rekenen.

Hij heeft voor zover wij kunnen inschatten geen problemen met letterherkenning, het gaat om het automatiseren. Zowel van woorden maar ook bijv. bij sommetjes.

Doordat hij slecht automatiseert, bouwt hij geen woordenschat op en haalt hij dus 'nooit' zijn AVI. Het motiveert natuurlijk ook niet erg als je ziet dat iedereen door de AVI's vliegt en jij blijft hakkelen op AVI-0.

Het is een binnenvetter hij zal niet zo gauw aangeven wat er aan de hand is... als het probleem is opgelost zie je hem altijd gelijk weer opleven.

Daarnaast is het geen doorzetter, hij geeft gauw op als hij denkt iets niet te kunnen. Als je hem dan motiveert (goedschiks of kwaadschiks) en hij blijkt iets toch te kunnen, is hij meestal helemaal blij met zichzelf.

Hij heeft overigens absoluut geen moeite met puzzelen, of dingen bouwen vanaf tekening. Dit in tegenstelling tot zijn broer die bij plaatje 2 de boel al verkeerd heeft zitten...

bedankt voor jullie reacties.

Hes@

Hes@

16-09-2008 om 10:34

Faalangst?

Oei, dit herken ik. Mijn dochter is HB en dyslectisch. Op school deed ze letterlijk niets. Waarom niet? Om een heleboel redenen. Maar de belangrijkste waren toch wel dat ze er van overtuigd geraakt was dat ze niets kon en er dus niet meer aan durfde beginnen EN dat ze een juf getroffen had die hier allemaal niets mee kon. (En je moet ook wel een heel goede juf zijn om zo'n complex probleem op te lossen)

Het stond hierboven ook al: laat je niet in slaap sussen door de school. Hij moet leren om te werken anders komt zijn hele (school)carriere in gevaar. Is hij thuis wel gelukkig of vertoont hij daar ook moeilijk gedrag? Zeker als hij thuis ook laat merken dat hij ongelukkig is, heeft je zoon hulp nodig.

Wij zijn halverwege groep 4 van school veranderd, we hebben haar steeds weer uitgelegd waarom lezen voor haar moeilijker is dan voor andere kinderen én ik heb heel veel met haar geoefend met lezen en nu gaat het veel beter. Op de nieuwe school heeft de nieuwe juf haar enorm gestimuleerd om te werken. ALs stok achter de deur hadden we thuis ook een straf/belongingssysteem. Als juf aangaf dat ze niet had gewerkt dan die dag geen nintendo en geen tv (is één keer gebeurd). Als ze een week en later een maand goed gewerkt had, kreeg ze een cadeautje. Nu is ze hard aan het werk en hebben we een groot deel van de verlammende faalangst overwonnen. Maar dat ze een forse deuk heeft opgelopen van hoe de vorige school met haar omging, is nog steeds heel duidelijk.

Als je denkt dat het faalangst zou kunnen zijn, grijp dan alsjeblieft nu in. Laat het niet tot het voorjaar duren voor er iets gebeurt want dat is zonde van je kind.

Enigszins ot hes@

Hes@,

Fijn om te lezen dat je dochter weer beter in haar vel zit ten opzichte van school. Je verhaal gaf veel herkenning: hier ook een kind dat naast HB ook dyslectisch is. En een juf die er niets mee doet.

Kind doet nu niets meer en roept bij alles 'kan ik niet'. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig hoe de nieuwe school van jouw dochter dat heeft opgelost. Een straf/beloningssysteem thuis werkt hier nauwelijks meer. Je schrijf dat juf haar enorm heeft gestimuleerd om te werken. Kun je daar concrete voorbeelden van geven?
We zijn hier al aan het orienteren voor een andere school, maar we hebben nauwelijks opties. Hoe leer ik juf te helpen dit kind te helpen?

Alle tips zijn welkom.

klaartje

Z0nnetje

Z0nnetje

16-09-2008 om 12:13

Dank alweer

voor jullie reacties

Voor wat betreft school denk ik dat ze heel erg bereid zijn om hem te helpen, dat ze alleen niet weten hoe.

Hoogbegaafd en dyslectisch is een optie.. oudere broer (9 jr) is HB & dyslectisch. Dat is iig wat wij zelf mee willen laten nemen in de testen. Faalangst kan meespelen, of op zijn minst een vertekend zelfbeeld (ik zal het wel niet kunnen, ik probeer het maar niet).

Dit trekje is overigens op verschillende manieren bij alle 3 de zoons aanwezig (er is nog een broertje van 5, die op een andere manier ook niks wil doen...).

Ben idd ook benieuwd hoe jullie juf er voor heeft gezorgd dat je kind aan het werk ging

Bij oudste hebben we de 'niet willen werken werkhouding' ook meegemaakt, die heeft inmiddels een klas overgeslagen. Bij hem zat het probleem overduidelijk in de verveling (saaie stof, hij kende alles al). Zijn dyslectie kwam pas aan het ligt op begrijpend lezen, door het jaar overslaan liep hij daar 'op vast'.

Zoonlief van 7 geeft niet aan dat het makkelijk is, hij vind het moeilijk en snapt de opdrachten niet (zegt hij). Aan de andere kant, als hij de juiste motivatie heeft (bijv. geen WII) dan is hij zo klaar en heeft hij alles goed... mmm... als ik het zo schrijf moet me dit toch aan het denken zetten

Toch maar een gesprekje op school aanvragen...

Iemand nog andere tips... herkenning is erg fijn merk ik

bertje1

bertje1

16-09-2008 om 12:45

Samen lezen?

mijn zoon vond die avi boekjes tm 4 vreselijk stom. We hebben goed gezocht en gevonden: spannende boekjes. Wat wij deden is: samen lezen: ik een stukje hij een stukje. En daarna nog een ander 'spannender' voorleesboek. Soms moet je ze gewoon dwingen, belonen helpt niet altijd.
succes

Z0nnetje

Z0nnetje

16-09-2008 om 13:23

Lezen..

Heb gisteravond nog een gesprek gehad met zoon, hij vind idd de boeken echt te stom (zijn ze ook). Ook de 'leuke' boeken (Vos & Haas etc) vindt hij niet veel aan.

Gisteren heb ik hem gezegd dat hij ook best stripboeken mag lezen, nou... dat had hij nog niet bedacht

Hij was gelijk gaan lezen, ben benieuwd hoelang hij dit leuk vindt.

Merla

Merla

16-09-2008 om 13:55

Donald duck voor beginnende lezertjes

Mijn 7-jarige groep 4 zoon is ook een matige lezer. Hij zit nog steeds tegen AVI-2 aan te hikken, haalt het nog net niet vanwege snelheid. Hij is wel een perfecte lezer, alles wat hij hardop leest leest hij in één keer helemaal goed. Vandaar dus dat de snelheid nogal te wensen overlaat. Maar een boekje pakt hij nooit uit zichzelf en samen lezen gaat ook altijd onder heftig protest. Hij heeft hij een bloedhekel aan boekjes lezen. Donald Duckjes 'lezen' vindt hij dan nog tot daaraantoe. Maar voor het echte lezen van DD heeft hij nog geen geduld. Is ook vaak nog net iets te moeilijk.
Een paar weken terug zag ik de nieuwe DD voor beginnende lezers liggen en heb die meegenomen. En dat was een succes! Hij komt denk ik deze week voor de 3e keer uit.
Het is overzichtelijk, leuk, niet moeilijk en hij leest. En ook nog zonder dat ik hem daartoe moet aanzetten.
Misschien ook voor jou een tip om die nieuwste DD voor beginnende lezertjes te gaan kopen. Kost geloof ik nog geen 2 euro en komt elke 2 weken uit. Abo kan ook, maar dan zit je er gelijk een hele tijd aanvast (2 jaar geloof ik).

Merla

Merla

16-09-2008 om 13:59

Dd junior heet het

http://www.donaldduckjunior.nl/

Hes@

Hes@

16-09-2008 om 14:24

Klaartje/zonnetje

Klaartje,
Je vraagt wat de nieuwe juf concreet heeft gedaan. Heel eerlijk gezegd denk ik dat de hoofdzaak is dat ze gewoon een hele goede juf is die kan omgaan met dit soort kinderen. Verder zijn er natuurlijk wel wat dingen te vertellen maar die zet ik liever niet hier op het forum omdat het dan wel heel herkenbaar wordt allemaal. Mail me anders even: [email protected]

We hebben thuis ook hard gewerkt. In de zomervakantie hebben we bijvoorbeel elke dag samen gelezen. Dank zij dat harde werk leest ze nu behoorlijk. Ze kan een bladzijde uit Harry Potter aan. De eerste paar keer dat we HP gingen lezen moesten we eerst door een driftbui van een halfuur heen zo eng vond ze het. Maar we hebben volgehouden en nu is ze apetrots. Mijn theorie is dat je faalangst bij dit soort kinderen eigenlijk net andersom moet aanpakken dan bij andere kinderen. Dus geen kleine stapjes en gemakkelijk beginnen want daar worden ze alleen maar onzekerder van. Juist als je met iets goed moeilijks aankomt is er eer aan te behalen (en als het onverhoopt niet lukt dan ligt dat er niet aan dat jij dom bent maar aan dat het boek zo moeilijk is)

Zonnetje,
Je bent dus eigenlijk al lang een deskundige op dit gebied! Je oudste heeft een vergelijkbaar profiel maar je zoekt nu concrete handvaten voor de middelste die natuurlijk weer net even anders is. Klopt dat? Ik vroeg me af of hij weet dat hij waarschijnlijk HB is en wat dat betekent? En hetzelfde voor dyslectie? Bij onze dochter hebben we gemerkt dat uitleg helpt om te weten waarom alles moeilijk en anders is dan bij anderen. Zou jij mij misschien ook willen mailen? Ik wil heel graag ervaringen met je uitwisselen want ook hier is de race nog lang niet gelopen en ik wil graag van je leren.

Mijn dochter gaat overigens per 1 oktober naar de Leonardoschool en daar heb ik heel hoge verwachtingen van. Dan zal er eindelijk, eindelijk, eindelijk voldoende uitdaging in het lesaanbod zitten.

bladgroen

bladgroen

16-09-2008 om 16:01

Zo herkenbaar!

Onze zoon levert vaak lege papiertjes in als ze een opdracht hebben moeten maken, hoewel het niet eens altijd onwil is. Bij hem is het een combinatie van dyslexie en aandachtsproblemen, en zijn eigen gedachten gaan zo veel sneller dan dat hij ze op kan schrijven dat het te frustrerend is. Onze zoon is ook behoorlijk slim, maar het komt er niet uit (zie draadje boven).
Ik lees mee en hoop op nog meer tips.
bladgroen

Lollita

Lollita

17-09-2008 om 15:43

Ook herkenbaar!

Mijn jongste is net 6 en zit in groep 3. En na 4 weken school wil hij niet meer.... Ik moet hem bijna huilend de klas inbrengen. En op de vraag wat er is: ik vind het saai!! Volgende week heb ik een gesprek op school. Bij het maken van de afspraak gaf de juf ook aan dat ze vindt dat er "iets" is. Woordjes lezen gaat helemaal niet.

Mijn vriendin zegt dat hij vast meer/hoogbegaafd is. En nu dan? In ieder geval wel fijn om dit draadje te lezen! Misschien is hij dat niet maar er is wel iets aan de hand. Thuis is hij ook niet meer te genieten en dat terwijl hij in de zomervakantie aftelde om naar school te gaan.............

Hopelijk kunnen we elkaar tips geven hier!

Lollita

Misschien een tip

Hi,

Mijn oudste (nu 15) is in groep 4 getest voor dyslexie omdat hij ook problemen had met lezen. Bleek dat hij inderdaad wat zij noemden een lichte vorm van dyslexie heeft. Omdat hij ook bleef hangen in de lage avi's werden de boeken ook stom. Immers ze waren voor 'kleine kinderen'. Ik ben toen in de kinderboekhandel in Utrecht terecht gekomen waar ze lage avi's voor 'oudere' kinderen hadden. Veel meer gericht op zijn interesse. Dat was een uitkomst voor ons. Met een dikke stapel boeken onder mijn arm ben ik naar huis gegaan. En we kregen mijn zoon aan het lezen. Hij leest tegenwoordig alles wat los en vast zit maar daar is heel wat energie ingestoken. (verplicht aantal bladzijden lezen en dan in 5 regels opschrijven wat je had gelezen. Dat hebben we een schooljaar volgehouden).
De jongste heeft geen dyslexie maar houdt gewoon niet van lezen. Wij hebben ook hier de regel ingevoerd dat hij elke dag zeker 15 bladzijden moet lezen. Hij is hierdoor in 1 schooljaar 3 avi's omhoog gegaan. Hij leest nu in Avi 7 (zit in groep 6). Hij zit nog te laag, maar we geven de moed niet op.
Misschien dat je ook eens moet kijken naar boeken voor zijn leeftijd in een lage avi.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.