Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

05-04-2018 om 11:18

Zoon dreigt te stranden in 4HAVO.... en nu?

Zoon is, na vorig jaar zijn VMBO-t diploma gehaald te hebben, doorgestroomd naar 4HAVO. Maar helaas, zoals hij er nu voorstaat, gaat het ‘m niet meer worden. De ene na de andere onvoldoende van de afgelopen toetsweek stroomt nu binnen, dus ik verwacht binnenkort wel een negatief advies vanuit school.
Dus tja… wat nu? Het zal erop neer komen dat hij alsnog, te elfder ure, een MBO opleiding zal moeten uitkiezen. Maarja. Welke dan? Hij had eind vorig jaar geen flauw idee wat hij wilde, en dat was nu juist de reden waarom we zo blij waren dat hij kon doorstromen naar de HAVO. Enerzijds nog even uitstel, anderzijds je mogelijkheden verbreden. Maar goed, het lijkt er niet in te zitten, helaas.
He bah, ik baal er zo van. Met een HAVO diploma op zak had hij eventueel eerst een jaar kunnen gaan werken ofzo iets, maar nu heeft ie geen startkwalificatie en moet ie dus een MBO uitkiezen.
Weet ook niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik wil het even kwijt.Iemand ervaring met een soortgelijke situatie, toevallig?

Julia64

Hij kan nu ook een jaar gaan werken. De startkwalificatie halen hoeft niet aansluitend. Soms helpt dat jaar om beter te weten wat je echt wil.
4 HAVO overdoen is geen mogelijkheid? Weet hij dan wel wat voor HBO-opleiding hij zou willen doen? Is daar geen MBO-variant van?

Tsjor

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 11:32

Tsjor

Is dat zo? Hmm, dat wist ik niet. Ga ik es uitzoeken. Dank!
HAVO4 overdoen zou misschien nog kunnen, maar zoon zelf ziet dat totaal niet zitten - hij is nu al een jaar ouder dan zijn klasgenoten, heeft nu al weinig aansluiting en dan is hij straks helemaal een van de oudsten van de klas. Maar goed, het hangt ook van het advies van de school af.
Nee, hij heeft écht geen idee wat hij wil. Is ook nergens echt goed in of heeft specifieke interesses, helaas (althans, niet iets wat je kunt vertalen in een opleiding).

Mijn ervaring

Zoon werkte al vanaf zijn 16de in een winkel, ging na VMBO-t MBO verkoopmedewerker doen, vond die opleiding en de klasgenoten zo kinderachtig, dat hij het niet volhield. Ging daarna meer werken, tot hij via het bedrijf de mogelijkheid kreeg om een MBO-3 af te ronden. Combinatie van werken en leren. Zo haalde hij enkele jaren later alsnog zijn startkwalificatie. Het kan dus wel.
Uiteraard heb ik hem wel met enige regelmaat gewezen op de startkwalificatieplicht om hem te stimuleren een diploma te halen. Maar het hoeft zeker niet aansluitend.
Je zoon zal wel zelf iets moeten bedenken voor volgend jaar: wat gaat hij doen? Daar kan hij nu al mee beginnen. Het aspergeseizoen komt eraan. Bijvoorbeeld.

Tsjor

Voortijdige schoolverlaters

Julia64, het kan wel zijn dat je zoon te maken krijgt met iemand van een bureau voor voortijdige schoolverlaters. Dat is vooral iemand die wil praten en coachen en begeleiden. Laat het aan je zoon over wat hij daarmee wil. Het is geen juridisch iets.

Tsjor

V@@s

V@@s

05-04-2018 om 11:51

hoe oud is je zoon?

Gaan werken kan alleen als hij al 18 is voor het begin v.a. het volgende schooljaar.

bicyclette

bicyclette

05-04-2018 om 11:53

vavo

Als hij wel havo wil afmaken, maar niet met veel jonge klasgenoten, dan zou hij ook vavo kunnen overwegen. Volwassenonderwijs. Klinkt waarder dan het is hoor, het zijn vooral 16-20 jarigen die gezakt zijn voor hun eindexamen of 2 keer zijn blijven zitten. Gewoon dagonderwijs, maar dan zonder franje.

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 11:59

Leeftijd

Zoon moet nog 17 worden (in juni), dus is nog lang geen 18.
Ja, VAVO is misschien ook nog een optie. Maar wordt daar niet heel veel zelfstandigheid verwacht? Zoon heeft ADD en zit nu op een Daltonschool, geen gelukkige combi (en één van de redenen waarom het nu ook niet lukt...)

tot en met 16 jaar

V@@s, leerplicht is tot en met 16 jaar. Dat wordt verlengd tot iemand de startkwalificatie heeft (vandaar de voortijdige-schoolverlater-ambtenaar), maar het is niet zo dat je pas vanaf je 18de mag werken.
Er zijn heel wat MBO-ers die het niet uithouden in de schoolbanken en op latere leeftijd alsnog een vakopleiding, passend bij hun werk gaan doen.
Er zijn ook wel wat alternatieven te verzinnen. Bijvoorbeeld: op enkele plekken worden oude gebouwen opgeknapt met vakmensen als vrijwilligers, die tegelijkertijd jongeren begeleiden om kennis te maken met het vak. Het kan trouwens zijn dat je dan toch ondertussen ingeschreven wordt op een MBO-opleiding vanwege het leerkarakter
Zie dit bijvoorbeeld: http://www.slotschaesberg.nl/
De Eusebiuskerk in Arnhem had/heeft ook zo'n project.
En als je niet in de buurt woont kun je ook bekijken of er een mogelijkheid is voor een gastgezin.
Even een heel ander perspectief, om daarna beter te weten wat je echt wilt.

Tsjor

bicyclette

bicyclette

05-04-2018 om 13:51

Julia

"Ja, VAVO is misschien ook nog een optie. Maar wordt daar niet heel veel zelfstandigheid verwacht?"

Volgens mijn zoon (heeft 6VWO op vavo gedaan) verschilt het niet veel van de gewone middelbare school. Ik denk overigens dat op iedere school een bovenbouwer geacht wordt behoorlijk zelfstandig te zijn. Maar wellicht bedoel je meer of het er wel gestructureerd is? Ik vermoed dat dat per vavo zal verschillen, net zoals gewone middelbare scholen op dat vlak sterk van elkaar verschillen.

Als je zoon gebaat is bij extra begeleiding, zou je Luzac kunnen overwegen. Hangt wel een prijskaartje aan. Daar kun je ook 2 jaar in 1 jaar doen. (dat kan trouwens op vavo ook)

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 15:17

Luzac

Ja, dat hebben we ook nog overwogen toen het er vorig jaar op leek dat zoon net niet het gemiddelde zou halen (6,8) om door te stromen naar de HAVO. Maar ik vind het wel belachelijk duur. En bovendien wil zoon dat zelf echt echt niet ("ik ga NIET tussen die kakkers zitten"). Tja....
Ik bedoel inderdaad; meer structuur. Is voor een ADD-er toch wel erg handig. En dat zal inderdaad van school tot school verschillen. Enfin. Heb inmiddels gegoogled dat er op 19 april a.s. een voorlichtingsavond is op de VAVO in onze woonplaats. Dus daar gaan we zeker ons licht opsteken.

Vavo

Hier eentje die op deeltijd vwo een paar deelcertificaten doet. Ze legde uit dat de 2-jaars vwo studenten hetzelfde programma krijgen als een deeltijdstudent. Het gaat er anders dan op een reguliere vo.

Uitleg:
Op een reguliere vo behandelen ze in het 5e jaar een deel van de materie ( stel boek 4 en 5). Daar gaan ook de SE’ over. In het examenjaar wordt boek 4 amper behandeld want dat wordt als bekend beschouwd. In het examenjaar is het meer boek 5 en 6. De SE,s gaan meer over materie uit die laatste twee boeken, met een beetje uit boek4.
De CE gaat over de gehele materie ; boek 4 t/m 6. Maar de opgesplitste SE maken de voorbereidingen minder zwaar.

Op een vavo wordt in het eerste jaar alles behandeld ( boek 4 t/m 6). Dat betekent een hoog tempo. De studenten die de SE in het eerste jaar niet halen omdat het hen te snel gaat, doen dit alsnog in het tweede jaar. Dat kan omdat het tweede jaar een exacte herhaling is van het eerste jaar. Alleen vraagt dit programma wel veel van de studenten. Liever wat rustiger aan en tijd hebben om het goed te begrijpen dan een hoog tempo en het niet begrijpen. Dat laatste leidt tot afhaken wanneer het voor iemand gewoon te snel gaat.

Daarnaast staat een vavo bekend om de versnipperde uren. Zo heeft kind hier maandagmorgen één uurtje les.
Verder een paar avonden en één dag. Er is weinig sprake van contact met klasgenoten door al die verschillende deelcertificaten.
Een deeltijdstudent lukt het nog wel om het hoge tempo bij te benen. Maar het slagingspercentage op de vavo bedraagt 60%; dat is lager dan het landelijk gemiddelde. Het is niet duidelijk of dit komt door de versnipperde lesuren, weinig binding met klasgenoten of het hoge tempo ( Boek 4,5 en 6 in één jaar).

Julia, heeft je zoon wel eens een beroepskeuze test gedaan?

Stel: Als die specifieke interesses gamen betreft, zou hij evt mbo ICT opleiding kunnen overwegen.

Het zou zo jammer zijn als ook de havo op de vavo niet wilt lukken vanwege het andere systeem en het hoge tempo. Aspecten waar we op de website niets over lazen. Je kan op de open dag vragen of zij anders te werk gaan dan op een reguliere vo, en hoe.

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 18:12

Flanagan

Dank voor je uitgebreide uitleg! Dat soort dingen zijn zeker belangrijk om uit te zoeken, ik neem het mee voor op de open dag.
En een beroepskeuzetest... ja, vorig jaar, toen we er nog vanuit gingen dat hij naar het MBO zou gaan, heeft hij bij het studie- en loopbaancentrum van het ROC zoiets gehad. Maar dat stelde weinig voor; hij moest van te voren online een beroepentest en een vragenlijst over talenten en competities invullen, dat werd besproken en daar kwam logistiek medewerker uit (waar zoon niet echt warm voor loopt). Voegde nauwelijks iets toe aan wat je zelf al online kunt vinden qua testjes.
Specifieke interesses heeft hij nauwelijks. Ja, voetbal, gamen, films kijken. Maar gewoon als hobby; technisch is ie absoluut niet dus ICT zie ik hem ook niet echt doen.
Heb jij (of iemand anders) misschien een idee waar je wél een gedegen studie- of beroepskeuzetest zou kunnen laten afnemen? Mag best wat kosten wat mij betreft...

bicyclette

bicyclette

05-04-2018 om 18:26

hier anders

Op de vavo waar mijn zoon naar toe ging, was het wat anders georganiseerd. Sowieso alleen maar dagonderwijs, dus minder versnippering dan wanneer er ook avonden bij zitten. En altijd blokuren, dus nooit voor slechts 1 uurtje naar school. Die versnippering is natuurlijk alleen een issue bij deeltijdleerlingen. Ga je voor het volledige pakket, dan heb je gewoon een vol rooster.

Volgens mijn zoon herhaal je in het examenjaar inderdaad alles (mits behorend bij de examenstof). Als je in het voor-examen-jaar zit, heb je echt wel een ander programma. Blijkbaar zit er ook in dat opzicht wel verschil tussen de vavo's, dus goed om na te vragen.

"Het is niet duidelijk of dit komt door de versnipperde lesuren, weinig binding met klasgenoten of het hoge tempo ( Boek 4,5 en 6 in één jaar)."
Die versnipperde lesuren en weinig binding met klasgenoten spelen toch vooral bij deeltijdleerlingen. En zelfs dan hoeft dat geen issue te zijn. Min zoon deed 4 vakken. Hij had een behoorlijk compact rooster en veel leuke contacten op school.
Deeltijdonderwijs is an sich natuurlijk wel wat 'risicovol'. School is niet meer je volledige daginvulling. Lastiger dus om gemotiveerd en gedisciplineerd te blijven, zeker als je er bijvoorbeeld een drukke baan naast hebt. Daarnaast zitten op vavo ook de nodige 'drop-outs': 2 x blijven zitten in de bovenbouw van hun oude school, dus ze moesten weg. Of ze zijn gezakt of op een andere manier zijn gestrand. De leerlingenpopulatie is niet vergelijkbaar met die van een reguliere school.

tussenjaar?

Misschien is een tussenjaar/uitwisselingsjaar een idee.
Op zich zal de inschrijving voor de meeste bestemmingen gesloten zijn maar ik weet dat bij de uitwisselingsorganisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe, dat er altijd een paar landen (Italië, Tsjechië, Paraguay, Servië, Indonesië) zijn waar je je nog voor in kan schrijven.

Moet hij natuurlijk wel zin in hebben - een uitdaging in zien. Maar is soms een prima manier om jezelf tegen te komen en er achter te komen wat je wel wil. (ik weet niet of er nog beurzen beschikbaar zijn overigens)

Julia64,

Sorry, geen tip voor een gedegen beroepentest.
Misschien weet een andere forrumer een goed adres..

Als hij van voetballen houdt; een mbo sportopleiding?

@bicyclette, mijn dochter doet 3 vakken uit een NG-profiel.
Het lesuur op maandagmorgen betreft inderdaad een blokuur, van 10:00 tot 12:00
Woensdag van 15:30 tot 19:30, donderdag van 15:30 tot 17:30 en vrijdag een dag rooster.
12 uur totaal. Op het vavo gaan ze er van uit dat een student thuis dan ook 12 uur aan het huiswerk besteedt.
De studenten met een voltijdstudie moeten echt aanpoten.

@Julia, misschien kan de informatie over werkdruk op een vavo je zoon aanzetten een tandje harder te fietsen.
Als hij na het vmbo-t de ruimte heeft gekregen om op te stromen, heeft hij best wat in zijn mars. Sommigen hebben baat bij een huiswerkbegeleiding van bv studiekring.

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 20:14

Ipacarai

Dat is - jammergenoeg - ook al niks voor hem. Ik word er soms ook wel moe van hoor, dat ie zo passief is. Hij zit zichzelf soms enorm in de weg denk ik, en ADD helpt niet mee (zonder dat altijd maar als excuus te willen aandragen).
Maarja, hij is bijna 17, meer dan goede randvoorwaarden scheppen kunnen we niet meer.

Julia64

Julia64

05-04-2018 om 20:18

Flanagan

Wederom dank voor het meedenken!
Ik ben er van overtuigd dat hij het niveau gewoon heeft. En het is ook niet zo dat ie niks doet. Afgelopen periode heeft ie echt wel gewerkt en geleerd, voor oefentoetsen haalt ie voldoendes, als ik hem overhoor weet ie best veel, en toch gaat het steeds weer mis. Hoe het komt? Geen idee.
School doet helaas niet meer dan dit constateren en verder alles bij ons neerleggen. Na bijna 5 jaar heb ik niet meer de illusie dat dat nog gaat veranderen.
Voor wiskunde heeft ie al bijles (individueel), maar ik heb ook al zitten denken aan iets als Studiekring ja. Echt gedegen huiswerkbegeleiding.

Odile

Odile

07-04-2018 om 01:33

Studiekring

"ik heb ook al zitten denken aan iets als Studiekring ja. Echt gedegen huiswerkbegeleiding."

Ik meld even dat bij ons op school ook huiswerkbegeleiding via Fudiekring aangeboden werd.

Heb er van diverse kanten negatieve ervaringen over gehoord.

Dus als je echt gedegen huiswerkbegeleiding zoekt, weet ik niet of zij geschikt zijn. Beste navragen in je omgeving. Zal per vestiging/plaats kunnen verschillen.

Julia64

Julia64

07-04-2018 om 17:33

Odile

Dank! Goed om te weten. Ik ga eens navraag doen in de buurtapp...

Julia64

Julia64

09-07-2018 om 20:08

Update - tóch nog over!

Dag allemaal,
ik wil dit topic toch nog even nieuw leven inblazen om te melden dat zoon boven verwachting tóch over is naar 5 HAVO, hoera!
In april hebben we gedegen huiswerkbegeleiding gezocht om te kijken of een eindsprint nog zou lukken. Het is echt tot het aller-, allerlaatst spannend gebleven (want van zijn 2 herkansingen had hij er toch weer een verknald), maar over de hele linie ging het wel beter, en op basis van wat hij de laatste periode heeft laten zien, hebben de docenten er vertrouwen in dat het gaat lukken (met veel mitsen en maren, maar zolang zoon op deze school zit horen we niet anders eigenlijk).
Echt bizar, dit is nu al het zoveelste jaar dat het zo gaat. Slecht voor mijn bloeddruk dit soort dingen... maar we zijn erg blij! En nogmaals dank voor alle input die ik kreeg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.