Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

20-06-2018 om 08:46

Zoon ernstig dyslectisch, hoe helpen

Mijn zoon in groep 7 is nu getest op dyslexie, uitslag: ernstigste vorm. Dat was op zich geen verrassing. Volgend schooljaar krijgt hij het hele jaar speciale hulp (methode: Pi-Spello).
Ik ben nu even de weg kwijt wat we het beste kunnen doen. Zaken auditief aanbieden zou het beste zijn, maar waarmee? School had het over "Alex" van Apple. Maar hoe verhoudt zich dat tot Daisy (?) en er was nog zoiets. Zijn de huidige tools op standaard apparatuur net zo goed? Verplicht het VO straks een bepaald hulpmiddel of mag je dat zelf bepalen?
Zijn er nog meer tips? Ik kan hem alvast aanmelden voor "passend lezen", 45.000 gesproken boeken. Misschien gaat hij lezen dan weer leuk vinden.
Heeft iemand ervaring met Pi-Spello?

Lusithania

Lusithania

20-06-2018 om 09:36

Pirata

Apple heeft ingebouwd (en werkt heel goed) Voiceover, fijn voor iphone en ipad. Met de dicteerfunctie hoef je niet eens meer zelf te typen.
Lex is een app, zie https://goedekennis.dedicon.nl/schoolboeken/gesprokenboeken/lex
Daisy zijn ingesproken boeken, dus met een menselijke stem. Bij de zorgverzekering kun je een daisyspeler aanvragen maar er is ook een goede app voor op je telefoon of ipad.

Daarnaast heb je de dyslexiesoftware maar daar schijn je toch wel voor te moeten kunnen lezen, althans de dochter van een vriendin is zo dyslectisch dat ze daar niet mee overweg kan. De computerstemmen worden steeds beter en ik vind ze nu heel behoorlijk.

Verder heb ik verder (gelukkig) geen echte ervaring met dyslexie en kan ik je daarbij ook niet helpen. Veel sterkte met deze nieuwe achtbaan.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 09:41

Oh

Oh, dat klinkt goed zeg! Zou Lex er alleen voor Apple zijn? Moeten we toch aan de Mac...

Triva

Triva

20-06-2018 om 09:43

de school van mijn jongste (zelfde vorm) bood een laptop met kurzweil aan maar ja dat moet je zelf betalen. Waarschijnlijk maken ze wel een deal waardoor het goedkoper is als je het écht helemaal zelf doet en school doet ook de begeleiding, opleiding en is er voor problemen met IT maar het is niet gratis.

Mijn zoon heeft er niet veel aan gehad maar dat kwam omdat hij door zijn dyslexie op een dusdanig (laag) niveau is geplaatst dat hij het zonder ook wel kon. De eerste twee jaren zijn op VMBO het zwaarst omdat er dan veel meer leeswerk is dan de laatste twee. De laatste twee jaren hebben we geen Kurzweil meer gebruikt dus en de laptop is nu voor gewoon eigen thuisgebruik.

Ga in ieder geval goed uitzoeken welke VO het wordt, verdiep je er in en vraag ouders te spreken die daar zitten met een kind met dyslexie. Bij voorkeur met kinderen nu in de brugklas (vanwege de recente ervaring) en met oudere kinderen (voortgang).

Lente

Lente

20-06-2018 om 09:44

Zie link hierboven

Daar zie je dat Lex ook beschikbaar is voor Android

Lusithania

Lusithania

20-06-2018 om 09:48

Lex

Is een app voor apple en android.

Apple heeft een zeer goede toegankelijkheid en spraak (voiceover) en zoomen zijn standaard ingebouwd. Android maakt een inhaalslag maar kan er niet aan tippen. Apple (macbook en iMac) hebben dat ook standaard ingebouwd. Voor windowscomputers is dat niet zo, hoewel microsoft een klein beginnetje heeft gemaakt met toegankelijkheid.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 09:59

Okee

Maar kan je zelf kiezen welke ondersteuning je neemt of schrijft het VO dat voor?
Er vallen al wat scholen af, hij krijgt waarschijnlijk TL advies. Of hij moet met dank aan de hulp/ondersteuning opeens geweldige scores gaan halen in groep 8...

Mari39

Mari39

20-06-2018 om 11:45

Hier

Gebruikt de vo school claroread met boeklezer. Dat werkt ook goed en is een stuk goedkoper dan bijv kurzweil.
Ik weet niet in hoeverre je de keuze van de school daarin moet volgen. Het auditief ondersteunen heeft onze zoon wel enorm geholpen.

Als ik je een tip mag geven, zorg dat school je zoon de citos ook auditief laat doen. Ik weet niet of dat met reguliere citos ook kan maar de eindcito in ieder geval wel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-06-2018 om 13:38

Inderdaad alvast goed kijken

wat de vo-scholen in de omgeving als ondersteuning gebruiken voor dyslecten. Hier bleek dat op alle scholen ClaroRead en gelukkig werkt ook de basisschool daarmee. Het is erg zinnig dat je kind nog op de basisschool leert omgaan met het ondersteuningsprogramma waarmee hij op het vo ook werkt. Dat scheelt een boel als het kind op het vo begint. Het kost best even tijd voordat kind er goed mee werkt en zicht heeft op wat het programma allemaal kan en doet.

Wij hebben halverwege groep 6 zelf een laptop aangeschaft (in overleg met school) voor dochter en school heeft voor ons ClaroRead er op gezet in de versie die wij wilden (met scanfunctie zodat we dat wat niet digitaal mee naar huis komt op de laptop kunnen krijgen en het geschikt is voor het programma). School zorgt ook voor de boeken. Dat is traag op gang gekomen en de eerste periode deed dochter op school weinig met de laptop, maar ondertussen gebeurt dat steeds meer en de plannen voor groep acht liggen al klaar.

Dochter hier hoort ook bij de 4% zwaarste dyslecten en heeft er wel profijt van dat ze met de laptop werkt. Ook heeft ze ondertussen via school een leesapp gekregen op een oude iPhone van ons. Daarmee kan ze boeken luisterend lezen (oortjes in en luisteren en tegelijkertijd meelezen in het papieren boek).
Dochter heeft verder na de diagnose zo’n anderhalf jaar uitgebreid dyslexiebegeleiding gehad vanuit het vergoede traject. Omdat school buiten het ClaroRead verder niet actief ondersteunt, hebben we dat voortgezet op eigen kosten. Het mag wel nog steeds tijdens schooltijd.

Aagje

Triva

Triva

20-06-2018 om 13:53

oja

Alle kleinkinderen van mijn vader hebben wel iets met lezen en spellen (5 van de 6 officieel dyslexie en de zesde leest erg traag) maar ze zijn ook allemaal verschillend in wat ze nodig hebben. Eentje studeert geschiedenis aan de universiteit

Kom er dus achter waar zijn grootste problemen liggen, bij mijn zoon was het vooral spelling en blijkbaar is dat niet zo nodig om te slagen voor je diploma op vmbo-basis Lezen gaat wel moeizaam maar met een beetje voorlezen en hulp van mij bij het huiswerk was dit dus (op zijn te lage niveau) prima haalbaar. Als je weet waar de problemen precies liggen kun je ook beter voorsorteren op hulp. Kurzweil helpt ook bij spelling etc. Het is niet alleen voorlezen.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 14:05

Spelling ja

Het grootste probleem op school is spelling (E E E al jaren).. Maar in het onderzoek scoorde hij op bepaalde leesonderdelen ook percentiel 2 ofzo (heb het even niet bij de hand). Komt nog bij dat hij niks op papier krijgt, wat je niet zou verwachten als je hem hoort praten. En heeft nu toch AVI E7 gehaald. Heel veel oefening baart wel kunst dus.
Het (enigszins verborgen) leesprobleem heeft ongetwijfeld al jarenlang zijn weerslag gehad op alle scores, ook bij bepaalde rekensommen. Scoort daar nu C (IV) waar hij bij de kleuters op alles A had.
Ook hier erfelijkheid, mijn man heeft het ook. Met veel straf de MAVO gehaald en werkt nu op HBO niveau.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 14:07

Goed alle adviezen te lezen overigens.

Ik ga me dan maar in september al vervoegen bij mogelijke scholen. Dit schooljaar is het niet zo zinnig meer denk ik.

Keuze VO is heel belangrijk. Wij kozen voor een school met relatief veel dyslecten.
De docenten waren ‘gewend’ aan de behoeftes van dyslecten; foto van het bord maken omdat schrijven te snel gaat of een lijst met woorden die een docent vreemde taal toepast bij taalfouten.
Wanneer er meerdere dyslecten in een klas zitten, houdt een docent hier automatische meer rekening mee.
Een zorgcoördinator en een dyslexiecoach kunnen lln ondersteunen. Hier kregen de dylecten luisterbandjes mee om te oefenen voor een SE luistertoets.

Maar lezen ook blijven trainen; wij kozen voor de korte artikelen van ‘ nieuwsbegrip’ omdat die niet te lang maar ook actueel waren.

Verder: De dyslect die vaak hele lappen tekst moest schrijven, bleef taalvaardig beter dan de dyslect die minder lappen tekst hoefde te schrijven. Betere volzinnen en beter handschrift.

Mari39

Mari39

20-06-2018 om 15:54

Claroread boeken

Kun je ook zelf bestellen en dan rekening indienen bij school. Website dedicon. Kosten 4,50 per boek, dus dat is wel voor te schieten. En dan heb je het in eigen hand. Hoef je niet op school te wachten.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 16:08

Oh, wat goed, dat Claroread

De basisschool wilde al dat ik zelf de basisschoolmethode digitaal ging aanschaffen trouwens. Dat vond ik nogal merkwaardig, want school heeft die methode toch al aangeschaft? Waarom moet ik als ouder dan de lesboeken nog een keer betalen?
Dat gingen ze wel nazoeken trouwens.
Dat je met Claroread ook zelf kunt scannen naar PDF en dan kunt voorlezen is ook wel handig trouwens.

Lusithania

Lusithania

20-06-2018 om 16:26

Pirata

Dochter gaf ook de voorkeur aan claroread i.p.v. kurzweil.

Mari39

Mari39

20-06-2018 om 17:30

Maar

De boeken van claroread hoef je toch niet te betalen? LesBoeken op het vo zijn gratis. OOk als deze digitaal zijn. Op basisonderwijs ook neem ik aan?

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 18:14

Misschien een toeslag?

Misschien zit er een toeslag op digitale boeken?
Geen idee, het zou m.i. voor de uitgever niet uit moeten maken of het digitaal is of op papier. Digitaal lijkt me zelfs goedkoper?

Tango

Tango

20-06-2018 om 23:08

Ik zie hier nog eens wat

Zoon hier is ook dyslectisch maar ik zie nu echt weer programma's langskomen waar ik nooit van heb gehoord. Zoon zit op het VO en werkt daar bij Nederlands en Engels met Kurzweil, met name voor begrijpend lezen. Verder heeft hij eigenlijk geen aanpassingen. Hij heeft een ipad, maar ik heb geen idee waar die Voiceover zit en van Lex heb ik ook nooit gehoord. Ik denk soms dat iets meer ondersteuning bijv. met huiswerk maken wel handig zou zijn. Nu lees ik heel veel voor, maar ik ben er ook niet altijd.
Wie kan hier meer over vertellen?
Op de basisschool had zoon geen ondersteunende programma's. Hij werkte wel met een laptop voor spelling, maar gewoon in Word. Begrijpend lezen toetsen werden een periode als begrijpend luisteren afgenomen en dat gaf flink verbetering in de scores (van D naar .

Mari39

Mari39

21-06-2018 om 07:29

Digitale boeken

Kosten bij dedicon4,50 per boek. Maar aangezien lesboeken gratis moeten zijn geldt dit ook voor digitale boeken.
Omdat zoon ook erg slecht schrijft heeft hij niet alleen de tekstboeken digitaal maar ook de werkboeken. Daar kan.hij aantekeningen en antwoorden in kwijt.

Tango, ik weet niets van die gratis programmas als voiceover, ik denk dat je dat ff moet googlen.
De claroread is een usb stick en leest teksten voor.

Lusithania

Lusithania

21-06-2018 om 07:49

Tango

Voor voice-over:
Instellingen / toegankelijkheid / voice-over aan of uit zetten.
Daarna 3x homebutton of met Siri voice-over aan of uit zetten.

Er is ook een voorleesfunctie op de iPad, bij het niet gebruiken van vo.
Zie: https://www.iculture.nl/tips/scherm-voorlezen-iphone/

In safari zit ook een gemakkelijk lezen optie, nog niet bij alle websites. In de adresbalk helemaal links staan dan tekentjes ( streepjes?) en als je daar op tikt krijg je een andere opmaak, nog een keer tikken en het wordt weer normaal. Het forum heeft het nog niet.

Lexima

Google eens op lexima. Zij hebben heel veel deskundigheid als het gaat om voorleesapparatuur. Ze hebben ouder-kind middagen om dingen uit te proberen. Je kan daar een goed advies krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.