Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon ongelukkig in de brugklas

Mijn zoon zit in de brugklas havo/vwo en heeft het niet naar zijn zin. Hij vindt zijn klasgenoten niet leuk. Het zijn allemaal jongens die al wat verder zijn in hun ontwikkeling en praten over meiden en pranks. Hem boeit dat nog niet zo. Daarnaast is hij sociaal nog niet zo heel handig.
Ik weet niet zo goed wat te doen. Hij gaat echt met buikpijn naar school. Ik praat met hem en wijs hem erop dat hij echt een leuke jongen is (veel vrienden bij zijn sportclub). Daarnaast probeer ik ook wat sociale vaardigheden bij te brengen die m.i. belangrijk zijn.
Maar vanochtend ging hij bijna huilend naar school. En dan breekt mijn moederhart. Ik had hem zo graag een andere start gegund. Mentor is op de hoogte maar kan niet veel doen dan het op school in de gaten houden en af en toe met hem praten (en dan zegt mijn zoon dat het goed gaat). Andere klas is pas einde brugklas aan de orde.
Wat is wijsheid? Hoe help ik hem door die brugklas heem (en dan niet qua vakken natuurlijk)?

Jasmijn

Jasmijn

18-12-2017 om 08:56

sterkte

he Juulia, wat rot. Ik heb ook zo'n gevoelige zoon, inmiddels 19 jaar, maar dit zou zo zijn verhaal hebben kunnen zijn. Lastig hé ! En dan soms ineens hebben ze toch wel een leuke klasgenoot gevonden.
Misschien kan hij wel aanhaken bij wat meisjes? Die kunnen soms juist heel leuk zijn met de jongens die wat minder stoer doen. (moeten er natuurlijk net wat leuke meisjes zijn, ze zijn vaak wel wat empatischer)
Of wat hij kan proberen is iets doen op school, in de vorm van meehelpen in de schoolkantine, met toneel o.i.d? Vaak krijg je dan een beetje een sociaal netwerkje daar, waar je op kan terugvallen, dat kunnen dan ook de wat rustiger jongens uit de tweede zijn bijvoorbeeld.

Sterkte in ieder geval, het is zo rot dat je zo weinig voor hem kunt doen, hij moet het zelf proberen op te lossen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2017 om 09:57

Andere school

Is een andere school een optie?
Soms kan een andere omgeving een reuzeverschil maken!

POPPIE

POPPIE

18-12-2017 om 11:43

MIJN ZOON

Kwam helemaal tot rust op school toen hij in een hele klas vol meiden kwam. De zorgkant he! Kon hij gewoon uitkomen voor zijn homosexualiteit werd door iedereen gewaardeerd. Heerlijk voor hem...

Dat kan niet hoor

"Andere klas is pas einde brugklas aan de orde.
Wat is wijsheid? Hoe help ik hem door die brugklas heem (en dan niet qua vakken natuurlijk)?"
Wijsheid is toch nog een keer met de mentor gaan praten.
Het is natuurlijk zo dat scholen zo hun regels hebben en dat heen en weer verhuis van klas naar klas niet prettig is. Er zijn dus regels. En regels zijn regels.
Maar ondertussen zijn scholen in het uitvoeren van hun beleid net zo verantwoordelijk voor het welzijn van hun leerlingen als werkgevers dat zijn.
Volwassen mannen hoeven om die reden niet met buikpijn naar hun werk. Zij kunnen zich ziek melden en een beroep doen op een reïntegratie traject met een aangepaste werkplek.
Kinderen hebben daar ook recht op.
Feitelijk is dat de kern van passend onderwijs.
Het ligt voor de hand dat de school hier een uitzondering maakt en dus voor hem wel een klasverhuizing regelt. Maar daar moet je wel op staan. Het moet de school wel duidelijk zijn dat het ernstig is met die buikpijn.
Ga nog eens naar de mentor, leg nog eens uit hoe ernstig het is met zoon. Maak de vergelijking met werknemers. Vraag of de mentor bekend is met een traject binnen de school of het samenwerkingsverband dat hiermee vergelijkbaar is. Speelt de schoolarts mogelijk een rol. Kan die de school helpen om wel een alternatief, aangepaste schoolplek voor kind te vinden?
Breng het op zo'n manier dat het logisch wordt zonder te beschuldigen of te eisen.
Bedenk tegelijkertijd dat deze mentor helemaal alleen staat en deze vraag waarschijnlijk voor het eerst tegenkomt. Het is een leerproces.
Zorg dat je zoon er niet de dupe van wordt.
Vriendelijk doch dringend doorduwen dus

Tango

Tango

18-12-2017 om 14:58

Schooljaar is nog lang

Ik zou echt opnieuw, samen met je zoon, in gesprek gaan met de mentor. En dan duidelijk maken hoe ernstig het is. Dat je zoon met heel veel tegenzin en buikpijn naar school gaat. Zoals ik het lees voelt hij zich echt ongelukkig. Mentor houdt het in de gaten schrijf je, maar wat doet hij dan? Bespreekt hij het in de klas, kijkt hij naar jongens die evt. wel bij je zoon passen en probeert hij contact tussen hen tot stand te brengen? Dat lees ik niet.
Ik zou inderdaad ook aansturen naar een andere klas. Na de kerstvakantie zou mooi zijn, maar wel kort dag. Ik zou dus snel actie ondernemen.
Wat ik me nog afvroeg is wat je bedoelde dat de jongens het hebben over pranks. Zoon hier is 13 (ook brugklas) en doet thuis niet anders dan pranks uithalen, een soort van grappen. Hij zegt dan iets dat eigenlijk niet waar is en achteraf roept hij dat het een prank is. Eigenlijk heel kinderlijk gedrag vind ik. Maar hij is sociaal emotioneel ook nog heel jong. Vandaar dat ik me afvroeg wat je er precies mee bedoelt dat jouw zoon er nog niet mee bezig is.

Hoe gaat het nu?

Erg vervelend dat uw zoon met buikpijn naar school gaat! en dat is zeker niet de bedoeling natuurlijk.
Is er inmiddels al iets veranderd?
Wij hadden ook zoiets dergelijks op school betreft een jongetje wat zich buiten de groep voelde ook pranks/grapjes etc.
We moeten beseffen dat het hier om pubers gaat,en die vinden het vaak wat stoer en zijn vaak wat lomp/onhandig.
Deze jongens(zich van geen kwaad bewust) zijn via via hier op aangesproken nmw, en het is nu opgelost zover ik weet.
Maar om nu meteen van school/klas te wisselen vind ik wel erg ver gaan zo snel.

SanneV

SanneV

11-01-2018 om 11:49

Oude klasgenootjes

Heeft hij geen oude klasgenootjes (van de basisschool) in andere klassen op dezelfde school zitten? Daar zou hij dan in de pauzes of na school mee op kunnen trekken. Of sowieso kinderen uit een andere klas met wie hij om kan gaan. Ik hoor hier van de kinderen dat dat allemaal door elkaar loopt zeg maar, en dat men elkaar gewoon opzoekt in de pauzes. Worden bij jullie ook na elk schooljaar de klassen omgegooid?

Ik ga er vanuit dat hij niet wordt gepest? Want dan wordt het nog een ander verhaal natuurlijk.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.