medushi
09-04-2010 om 12:30
Zoon wordt steeds gekoppeld aan 1 bepaald kind
Vorig jaar in groep 6 heeft elke kind een sociogram moeten invullen, met oa. daarin met wie je het liefst wil samenwerken. Deze sociogram wordt ook in groep 7 gebruikt.
Nu is het geval dat er in onze klas 1 kind niet goed ligt in de groep ( al vanaf groep 1 niet) Echt sneu voor het kind in kwestie. Ik heb weleens te spelen gevraagd, maar het klikt gewoon echt niet. Nu is het geval dat hij onze zoon heeft opgeschreven op het sociogram, en elke keer als er iets gedaan moet worden op school ( projecten, powerpoints, etc) waarbij er samengewerkt moet worden, gaat hij naar mijn kind. De meester stimuleert dit ook nog eens om hem als 1e te laten kiezen. Mijn kind durft niet te zeggen dat hij niet met hem wil samenwerken, met als gevolg, dat mijn zoon er echt tegenop ziet als er samengewerkt moet worden.
Vinden jullie dat ik met de meester moet gaan praten? En zoja, hoe pak ik het een beetje tactisch aan zodat ik niet het kind in kwestie kwets?
Ik wil gewoon dat mijn kind met plezier naar school gaat.
Mijn kind is niet zo'n durfal, veel te makkelijk en kan moeilijk nee zeggen.
Medushi
Hillary
09-04-2010 om 13:06
Bekend probleem
Mijn dochter zit ook in groep 7 en is nogal sociaal. Ze heeft dus tot deze week altijd met het lastigste kind van de klas in een groepje gezeten en veel opdrachten moeten doen, wat erop neer kwam dat zij al het werk deed. Nu hebben ze gelukkig nieuwe groepjes en wat ik begrijp loopt het gelijk al spaak met deze jongen. Als hij weer terug moet naar mijn dochter trek ik ook aan de bel hoor. De verhalen die ik hoor zijn bar en boos, trouwens geen enkele ouder wil ook meer helpen of mee op schoolreis ofzo vanwege deze jongen. Vind het toch het probleem van de juf en niet van mijn dochter.
irianda
09-04-2010 om 13:30
Herkenning
Ook mijn dochter had zoiets aan de hand, steeds met hetzelfde kind iets doen, terwijl dochter normaal helemaal niet met haar omgaat. Ook hier een dochter die sociaal invoelend is. Andere kinderen werkten wel met verschillende kinderen samen.
Ik ben toen ook naar de docent gegaan met de vraag of dit toeval was of opzet. De leerkracht gaf toen aan dat er opzet in het spel was om ander kind sociaal gedrag te bevorderen. Ik heb toen aangegeven dat volgens mij sociaal gedrag op deze manier niet wordt bevordered en dat het voor dochter ook niet leuk was steeds met hetzelfde kind samen te werken. Hier is wel wat mee gedaan.
Ik zou in jouw geval eens praten met de docent en vragen wat hij voor ogen heeft. En of dat voor jouw kind ook wel de juiste oplossing is.
Talia
09-04-2010 om 15:11
Ja, naar school
Dit is echt iets wat je met de leerkracht moet bespreken. Jouw zoon vindt het niet prettig om telkens aan hetzelfde kind gekoppeld te worden en wil ook graag afwisseling (=met andere kinderen samenwerken). Daar heeft hij ook recht op. Het argument dat het andere kind niemand anders heeft, is helemaal niet interessant voor jouw kind, daar is hij niet verantwoordelijk voor. Los daarvan is het natuurlijk sneu voor het buitenbeentje dat hij niemand heeft, maar ook dat is een taak van de leerkracht. Hoe pakt hij het aan als een kind in de klas zo buiten de groep valt? Heeft hij nog andere ideeen, andere oplossingen? Ik neem aan dat hij meer dan 1 antwoord heeft!!
Ninnie
09-04-2010 om 23:11
Schema
Bij ons op school heeft de juf een schema, zodat elk kind ten minste één keer met elk ander kind uit de klas samenwerkt. De kinderen vinden het niet altijd leuk, want ze mogen niet automatisch meer met hun vriendje gaan werken, maar ik vind het een goed idee! Misschien een tip voor die leerkracht?