Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dino

Dino

24-03-2009 om 21:38

Zoontje leest langzaam

Ons zoontje zit in groep 3. Hij leest langzaam, hij heeft zijn AVI 1 toets 'niet gehaald'. Maar... thuis leest hij redelijk vlot M3 en E3 boekjes. Hij worstelt zich nu door Kameleon Junior heen (hij wil het zelf, ik heb liever dat hij iets eenvoudigers leest). Dat is (uitgerekend middels een programmaatje) AVI 5 - 6.

Hij zit nu in een leesgroepje. Natuurlijk kan dat geen kwaad. Daar kan de RT-er ook kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Maar juf en wij staan voor een raadsel... In de klas las hij inderdaad altijd langzaam, hij tuurt eeuwen naar korte woordjes, kan niet goed flitsen, AVI-toets niet gehaald. Maar juf ziet ook dat hij moeilijke woorden (langzaam, enigszins spellend) kan lezen. Juf gaf het voorbeeld dat hij echt kan turen naar een woord als 'ook', 'op' of 'vaas' maar 'koelkast' vlot leest.

Hij begon dit schooljaar met een voorsprong van 3 maanden. Hij liep toen voor op de rest van de jongen klas. Nu - 7 maanden later - hikt hij tegen een achterstand aan. Hoe kan dat? Zijn er meer kinderen die redelijk lezen maar AVI toetsen en dergelijke niet kunnen? Is het nu verstandig om iets onder zijn niveau te lezen zodat het tempo omhoog gaat of iets boven zijn niveau zodat het technisch lezen omhoog gaat en we de snelheid maar even laten zitten. Zelf vind ik het belangrijkste dat hij leesplezier blijft houden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sterretje.

sterretje.

24-03-2009 om 21:49

Sprongetje

Ik zou hem thuis laten lezen wat hij leuk vindt... die avi-toetsen komen dan wel. Alles wat school er extra aan doet is ook meegenomen. Ik let hier niet op avi, maar vooral op wat mijn kind leuk vindt. Kan best zijn dat hij straks een sprongetje maakt in zijn avi's. Dochter is hier net in krap anderhalve maand gesprongen van avi 1 naar avi 5.

Jolijt

Jolijt

25-03-2009 om 07:33

Gewoon

blijven lezen wat hij leuk vindt. Het automatiseren gaat niet bij alle kinderen in hetzelfde tempo. Het is mi fijner dat hij al moeilijker woorden kan lezen, dan dat hij het (door school voorgeschreven) tempo haalt.

Vic

Vic

25-03-2009 om 09:03

Avi is een 'kunstje'

Mijn dochter kon prima lezen maar ging met haar Avi niet zo snel als ik had verwacht. Haar snelheid was goed, maar ze sloeg af en toe woorden over of bouwde een zin om tijdens het lezen. Ik heb het lezen thuis altijd los gezien van de Avi-toetsen op school. Ze las heel veel en met veel plezier en dat is belangrijker dan in een bepaald ritme precies de juiste woorden lezen.

Dino

Dino

25-03-2009 om 09:42

Pelle

Kameleonboeken leest hij soms hardop voor en soms stil. Ik weet dus wel hoe snel hij deze leest. De echt moeilijke woorden (hersenschudding, bewonderend) lukken hem alleen met hulp en deze leest hij natuurlijk erg langzaam, de tweeletterige woorden leest hij niet supervlot, maar met korte woorden in een zin heeft hij geen moeite.

Ik weet dat het langzame aspect bij hem vooral zit in de korte woordjes. Zowel juf als wij zien dat. Dat je wat langer doet over een woord als 'koelkasten' is natuurlijk niet zo gek, daar doet hij niet langer over dan een ander groep 3 kind. Maar hij verliest tijd bij woordjes als 'vaas' of 'op'. Juf (is een tijdje ziek geweest) ziet trouwens pas sinds kort dat hij moeilijke woorden wel kan lezen, toen kreeg ze ook door dat dat hij niet zomaar een matige lezer is maar dat hij beter kan lezen dan zijn AVI toetsen doen vermoeden. IT-er (weinig ervaring) gaat proberen uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

Die AVI toetsen zeggen me niet heel erg veel. Maar ik weet nu niet meer welke boekjes hij het beste kan lezen. En stel dat hij het kunsjte 'Avi toetsen' niet 123 onder de knie krijgt, is dat dan van belang? Hoe houd je dan vinger aan de pols over waar een kind zit qua leesniveau?

Herkenning

Ook hier een zoon die begon met een leesvoorsprong in groep 3, maar niet door de avi toetsen heen kwam. Hij kon prima stillezen, maar het tempo lezen bleef achter. Ook hij las moeilijke woorden foutloos en ging spellend lezen bij korte makkelijke woorden.
Hij is er langzamerhand "ingegroeid"zullen we maar zeggen. Ineens ging het lezen heel vlot, toen hij beter begreep wat er van hem verwacht werd met de toetsen. Niet "mooi"lezen, leestoon enz. is dan niet belangrijk, maar gewoon "opdreunen". Daar zat ook het probleem. Zoon wilde mooi en foutloos lezen en ging daarom spellend en langzaam lezen.

brenda129

brenda129

25-03-2009 om 10:15

Lipflip

Hier hetzelfde verhaal. Zoon leest info boekjes op het niveau van groep 5-7 en de avi toetsen haalt hij niet. Wel goed maar te langzaam.
Heeft ook duidelijk moeite met de korte woorden, en wil het té goed en mooi doen. Woorden als verwarmingsbuis en thermostaat is geen probleem maar een woord als DAT heeft hij meer moeite mee.
Op school en thuis mag hij infoboeken lezen en om de snelheid te verbeteren volgt hij nu een lipflip programma van De Leessleutel.
De ene week lijsten met losse korte woorden en de andere week een verhaaltje ( Avi 1 met dezelfde woorden daarin verwerkt)
Op maandag nemen ze de tijd op. Dan moet hij elke dag het een keertje hardop lezen en de maandag daarop nemen ze weer de tijd op om te kijken of er vooruitgang in zit. Door de herhaling van de woorden automatiseert hij de korte woorden goed. We zijn nu een paar weken bezig en ik zie hem heel erg snel vooruitgaan.
Waarom hij de moeilijke woorden wel goed leest en moeite heeft met korte woorden vind ik wel vreemd. Mischien komt het doordat hij de korte woorden per letter spelt en de lange woorden per lettergreep doet.

Inge M

Inge M

25-03-2009 om 11:30

Spelletje van maken

Het is voor hem toch ook handiger om korte woordjes snel te kunnen lezen, dus niet alleen voor de avi-toets.
Maak gewoon lijstjes met korte woorden (zie link Pelle hierboven) en maak er thuis een spelletje van hoe snel hij dat kan lezen. Neem de tijd op, maak een leuk scorebord of soort thermometer. Of een electronische eierwekker op 1 minuut zetten en kijken hoeveel woorden hij kan lezen. Jij doet ook mee maar jij moet ze achterstevoren lezen.

Saartje

Saartje

25-03-2009 om 12:53

Ogen laten testen

Hoi Dino

Mijn zoon was ook langzaam met AVi niveau. Uiteindelijk bleek hij een leesbril nodig te hebben en heeft hij fixatie disparatie zie ookhttp://www.ouders.nl/mgez2006-fixatiedisparatie.htm.

Ik wil niet suggeren dat je zoon dat ook heeft maar het is goed om hem in ieder geval eens na te laten kijken.

groet

saar

Dino

Dino

26-03-2009 om 09:04

Saartje

Ik ben zo benieuwd welke andere zaken jullie er toe brachten om aan een visueel probleem te denken? Ik kan nergens een lijstje (ik ben dol op lijstjes) vinden van kenmerken. Wel dat het vaak wordt verward met dyslexie en dat heeft de juf zo goed als meteen uitgesloten (waarom weet ik niet, maar ik herken problemen als kleuren niet snel kunnen benoemen etc inderdaad niet, spelling gaat redelijk goed, letterherkenning is ook goed)

Wat ik herken van fixatie disparatie is vooral dat je een beter leesniveau van hem zou verwachten (want bij begin schooljaar een voorsprong, Cito's taal waren altijd A, spelling is nu een .

Dino

Dino

26-03-2009 om 10:43

Saartje

Wat ik ook herken is 'snel afgeleid'. Echter dit gaat beter nu hij voor in de klas zit. Maar geldt dit niet voor veel derdegroepers?

Hij draait de b en de d om. Maar wederom; dat doen wel meer derdegroepers toch?

Juf schrijft in het rapport dat hij 3 x een kort woordje goed leest en de vierde keer verkeerd. Dat lijkt wel een signaal dat er bij hoort?

Jacoline29

Jacoline29

26-03-2009 om 11:34

Doen er meer

b en d omdraaien.
Zoon zit ook in groep 3,draait het ook om.Gaat verder goed met hem wat ik begrepen heb.avi niveau weet ik niet bij hem.

Martien

Martien

26-03-2009 om 12:12

Had oudste ook

In 1st lj (gr3) kon ze een beetje lezen toen ze startte. Ze behaalde begin 2de lj AVI1 niet. Wel bleek bij een test op einde 1st lj dat ze zwak scoorde tov klasgenootjes op aantal woorden 'half 1st lj' matig op woordjes 'einde 1st lj' (zoals koing, speelzaal ,...) en sterk op woordjes 'half 2de lj' woorden die de anderen allemaal fout lazen maar wel AVI2 of meer scoorden, dit waren woorden als 'helemaal' 'hagelbui'. Eind 3de lj (gr5) scoorde ze AVI5 en in september (waren van school gewisselt door verhuis) AVI9. Ze heeft altijd gelezen waar ze zin in had (dus met AVI0 las ze oa Jeronimo Stilton de Fantasia's, Roald Dahl 'fantastische meneer Vos' of boekjes of de ruimte etz...
AVI en snellezen is inderdaad een truukje die niet iedereen snel onder de knie heeft. Hetzelfde gold voor automatiseren van tafels en zelf kleine rekensommetjes (rekende ze altijd iut ipv ze snel van buiten te weten) BTW scoort op LV's toetsen zowel voor taal als voor rekenen een A.
Vermoedelijk is ze erfelijk een beetje belast door mama met dyslectie.
Ze was altijd (en is) een slak in werktempo, maar levert goed werk af en leerkrachten zijn altijd onder de indruk van haar algemene kennis.
BTW dat slakkerige heeft haar neefje ook en ook die doet het zeer goed op school, alleen heeft die geen 'problemen' met het lezen gehad.
detail ze zat vaak in een hoger groepje voor AVI dan ze had behaald, de anderen vonden haar tempo verschrikkelijk (las dan nog eens zeer monotoon), maar zij verbeterde de anderen altijd toen ze fouten lazen (zij maakte gewoon geen fouten, maar las extreem langzaam).
Geen paniek dus, als hij ook moeilijke woorden kan lezen, zal het vanzelf wel goed komen.
Groetjes
Martien

Dino

Dino

27-03-2009 om 10:55

Gestart met ralfi lezen

Mijn zoontje is gestart met RALFI lezen. School noemt het zo niet, maar dat is wel duidelijk als ik de procedure bekijk. Ik had zelf hierover al eens iets gelezen en het lijkt me echt bij zijn probleem passen. Het komt in het kort neer op het herhalen van een moeilijke tekst die dan steeds vlotter gaat.
Maar... RALFI lezen gaat uit van een tekst die veel moeilijker is dan het eigenlijke niveau van het kind. Minimaal AVI 7 en liever helemaal geen AVI boeken. Moet ik dat nu zeggen? Staat ook zo bemoeierig? Het is nu een veel te makkelijke tekst die hij binnen 1,5 minuut heeft gelezen.

Dino

Dino

27-03-2009 om 18:30

Pelle

Ja, Pelle. AVI 7. Google maar eens op RALFI. Ze lezen de tekst verschillende keren op verschillende manieren. Alle info die ik heb gelezen noemt een flink moeilijker tekst.

Saartje

Saartje

02-04-2009 om 22:36

Niet stereo zien

Hoi Dino

Sorry voor late reactie.
Bij ons was de reden om hem te laten testen dat hij erg moe was en bleef bedplassen. Ik zag in de lijstjes ook duidelijke kenmerken zoals onhandigheid en niet stereo kunnen zien.Voor lijstje zie deze link: http://www.ouders.nl/mgez2006-fixatiedisparatie.htm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.