Mieke
09-08-2010 om 12:38
Zoontje wordt in november 4 kan hij in augustus al school?
Mijn zoontje van 3, wordt 4 in november wil al erg graag naar school. Want ziet hoe leuk het is door broers. Zijn broers zijn allebei hoogbegaafd en het ziet er naar uit dat zoon van 3 dit ook is zucht.... Zoon van 3 luistert totaal niet en verveelt zich thuis heel erg. Ondanks alle extra dingen die ik met hem doe o.a.. computer, spelletjes waar je bij moet denken, lezen, knex, lego, knutselen veel buiten. Verder veel speelafspraakjes, familie bezoekjes, logeren etc, etc. Peuterspeelzaal weigert hij heen te gaan want is voor baby's. Mijn vraag nu is kan ik de school vragen of hij al mag beginnen in augustus. Ik vind het moeilijk omdat het dan weer lijkt of ik een streberige ouder ben. En als ik bij voorbaat al weet dat het antwoord nee is, vraag ik het liever niet
Graag ervaringen van anderen.
Bastet
17-08-2010 om 17:12
Ehm....
Ja,dat zeg ik toch,dat de meesten het zat zijn de laatste maanden?En dat geldt nog veel meer voor de slimmere kinderen.Wat denken jullie dan dat ik zeg?
Bastet
ishtar
17-08-2010 om 20:35
En de uitzondering bevestigt de regel![]()
mijn hb-kind had het prima naar zijn zin op de psz. Ook de laatste maanden. (Zijn tegenzin begon pas op de basisschool)
Bastet
18-08-2010 om 07:41
Tjongejonge
Sorry,dat is spijkers op laag water zoeken,dames..
Ik zeg niet vooral,maar de kans is groter als ze wat slimmer zijn dan gemiddeld.Logisch,want er valt geen bal meer te leren.Mijn kinderen werden meestal de hulp van de juffen,hadden ze nog wat te doen.
bastet
T&T
18-08-2010 om 10:38
Vervelen moet!
een peuter gaat zich vervelen op de psz... ja, logisch, hij is aan een nieuwe stap toe, en dat is nu heel duidelijk! laat hem maar effe vervelen, is hij straks heel gemotiveert om naar school te gaan
) Een peuter moet de psz op een gegeven moment ook goed zat zijn, anders wilde hij nooit weg! Hier was dat vooral erg duidelijk aan het einde van de kleuterschool (jaha, zo'n echte kleuterschool waar alleen maar werd gespeeld); zoon had het er helemaal mee gehad de laatste weken, die klas was voor "kleine piepkleuters" wat was hij trots met zijn nieuwe plek in de 1e klas (groep 3), en wat heeft hij zich uitgeslooft om te laten zien hoe groot hij al is
)
groetjes, Tess
Bastet
18-08-2010 om 12:11
Onzin
Ik geloof er niks van dat het goed is als een kind zich 2 of 3 dagdelen sufverveelt,weken lang.Ook zonder die verveling is er motivatie.Vervelen kan goed zijn voor kinderen als ze thuis zitten,wie weet wat er voor leuks van komt.Maar op een psz met al zijn structuren en regeltjes,is er helemaal geen kans om iets leuks te evrzinnne,dat is juist het probleem...
Bastet
Tirza G.
18-08-2010 om 18:15
O maar tess
Ze hebben zes hele weken lang de tijd om zich de krampen te vervelen tussen de PSZ en groep 1. Hebben ze dat leermoment ook weer gehad.
O, trouwens. hóe erg mijn kinderen zich ook verveelden in de vakantie: naar school wilden ze niet.
Tirza
T&T
18-08-2010 om 21:22
Vervelen in de vakantie?
Dat probleem ken ik niet, 6 weken je de krampen vervelen... misschien ben ik gewoon een geukkig mens
) Tess
Tirza G.
18-08-2010 om 23:42
Dat denk ik
of je hebt een beetje een gekleurde bril. Leertechnisch vervelen ze zich hier de krampen in de vakantie. Ze zijn er allebei van overtuigd dat hun IQ 10 punten is gezakt na die paar weken.
Tirza
T&T
19-08-2010 om 10:40
Tirza
Ik snap dat echt niet, zeker leertechnisch hoef je je toch niet te vervelen in de vakantie? (dat is niet eens weers afhankelijk
) Alles wat je uiten in de natuur ziet kun je weer opzoeken in boekjes of op internet, hou je eens wat intensiever met het weer bezig bijvoorbeeld, hoe werkt nou zo'n weersvoorspelling, en kun je dat zelf ook? wat zie je aan de wolken? en de wind, en de stand van de zon? Lezen kun je altijd en overal, over alle onderwerpen die jou maar boeien, en je hoeft je niet bezig te houden met de verplichte kost van school! veel leuker toch!
En je IQ zakt er echt niet van hoor
er zijn zoveel manieren om te leren.
groetjes, Tess
Tirza G.
19-08-2010 om 11:00
Tess
Ik denk dat je niet weet hoe mijn kinderen zijn
Ik heb er eentje van 20 en eentje van 16, beiden met een meer dan comfortabel IQ. Die waren beestjes uit de natuur en hoe werkt het weerstation op hun 7e al royaal voorbij. De lokale bieb hadden ze op hun 12e uit.
In het schoolseizoen haalden ze hun drive ook voornamelijk uit buitenschoolse activiteiten, sporten, muziek, cursusjes enzovoort. Dat ligt alllllllllemaal stil in de zomer.
Tirza
T&T
19-08-2010 om 13:11
Hmmm...
Dat kun je wel een meer dan comfortabel IQ noemen
nee, niet alle koters zijn zo slim. Die van mij zijn iets boven en iets beneden gemiddeld, en bovendien autistisch wat als "voordeel" heeft dat ze ellelang over een onderwerp kunnen doorbomen. Reik ze een onderwerp aan, en het moet meteen tot in het kleinste detail "uitgekauwd" dan ben je wel weer effe bezig. Ik weet niet wat hele slimme kinderen doen, tja, wat doen hele slimme volwassenen, die werken toch ook niet continu aan een nieuwe raketmotor, die zullen ook wel eens gewoon de was doen 
Er is zoveel in het leven, en voor mijn kinderen begint het leven pas als ze niet naar school hoeven lijkt het soms... dan kunnen ze leren wat ze zelf willen. Daarom snap ik de vakantie verveling niet zo.
groetjes, Tess.
Tirza G.
19-08-2010 om 23:54
Spierballen in je hersens
Vergelijk het met sporten, Tess. Mijn kinderen hebben spierballen in hun hersens
Sporters trainen een heel jaar door, ook als ze geen wedstrijden hebben. Gewoon, om bezig te blijven maar ook om in vorm te blijven. Sterker nog: als ze niet trainen, gaat hun lichaam er om vragen. Zo werken de hersens van mijn kinderen ook. Die moet je gewoon bezig houden. En als ze te weinig doen op een dag, kunnen ze niet slapen.
Tirza
T&T
20-08-2010 om 10:31
Aaah! daar kan ik wat mee...
Zelf ben ik sporter, ik train altijd, ook als er geen wedstrijden zijn, ook in de vakantie. Als ik niet train word ik gewoon een heel vervelend mens
)Na de vakantie (nu dus) is het gewoon heerlijk om weer "op schema" te gaan, dus trainen met ook echt een doel. Ik kan me voorstellen dat de school zo voelt voor jou kinderen.
Zo leer je nog eens wat.
groetjes, Tess