Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bianca

Bianca

28-03-2019 om 13:54

Zorgen welzijn kinderen groep 6, angst voor de juf

Beste mede ouders,

Graag zouden wij, ouders van groep 6, advies willen inwinnen om het volgende;
Vanaf begin dit schooljaar werd op de informatieavond duidelijk dat ouders zich zorgen maakten omtrent de omgang van 1 juf in de groep( ma tm woensdag).
Onze zoon durfde in het begin niet naar school...toen leek het even rustig, maar nu durft hij helemaal niet meer naar dezedeze juf.
Meerdere malen op school besproken... zonder resultaat, onze zoon moest externe hulp om om te gaan met 'strenge juffen'. Dezorgen en klachten werdensteeds afgedaan met ' ze is nu eenmaal streng.'
Na inventarisatie bij andere ouders via app, ontving ik de een na de andere verontrustende klachten( kinderen met buikpijn, hoofdpijn, overgeven, hevig verzetten smorgens, huilen, aan moeder vasthouden, zich verstoppen).
Morgenvroeg gaan wij met deze ouders naar de directie.
Nu is mijn(onze) vraag,heeft iemand dit al eens zelf meegemaakt? En hoe is dit toen opgelost?
Het kan toch niet zo zijn dat een meerderheid van de klas lichamelijke klachten krijgt bij 1 juf?

Wat vinden/denken jullie?

vlinder72

vlinder72

28-03-2019 om 15:36

praten

Over het algemeen is het niet handig om in een app te gaan vragen wie ook nog problemen heeft met een docent. Jouw zoon heeft problemen met haar en dat wil je opgelost zien.

Voor je het weet verzand het in gezeur over de lerares over allerlei uiteenlopende zaken en zet de school direct zijn hakken in het zand.

Toen mijn oudste in groep 7 zat had hij ook een probleem met zijn juf. Hij wou na de kerstvakantie bijna niet meer naar school. Toen bleek dat deze juf heel erg schreeuwde in de klas en boos op hem werd als hij teveel spelfouten maakte. Ze heeft een keer aan hem gevraagd of hij dat nou expres deed. Achteraf bleek hij dyslectisch te zijn. Haar gedrag zorgde voor problemen bij hem.

Ik heb het niet in de groep gegooid. Immers mijn zoon had er last van. Wat kan ik ermee als iedereen dan over iets begint te zeuren. Het schreeuwen en boos worden als hij fouten maakt was wel iets waarmee wij naar school konden gaan. Ik heb daarop een gesprek gehad met deze juf en uitgelegd dat onze zoon er last van had en hij het boos worden heel persoonlijk neemt. Ook uitgelegd dat wij dachten aan dyslexie en boos worden in dat geval echt geen zin had. Hij deed het niet expres en zijn zelfvertrouwen was op spellingsgebied al niet zo goed.

Natuurlijk ging deze juf toen echt niet toegeven dat ze als een viswijf de klas bij elkaar schreeuwde. Dat hebben wij ook niet zo gezegd. Wij hebben het boos worden genoemd. Het was niet naar hem bedoeld zei ze en ze zou dat met hem bespreken. Dat heeft wel geholpen want daarna is hij wel weer gewoon naar school gegaan.

Ik vond het een juf van niks maar mijn zoon was daarna een stuk minder bang.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je beter naar je eigen kind kan kijken. Wat is precies zijn probleem? Streng zijn? Wat bedoel je daarmee? Waar heeft jouw kind last van en waarom? Kinderen kunnen elkaar ook heel erg opjutten. Je geeft zelf al aan dat je kind van te voren al bang was. Dat is wel wat vreemd aangezien hij haar toen nog niet als juf had. Als je weet wat precies het probleem van jouw kind is, kan je in gesprek gaan met de school of met de juf.

Pabo moeder

Pabo moeder

28-03-2019 om 15:43

wat doet de juf dan concreet?

Jeetje, dat klinkt niet goed inderdaad. Wat doet de juf dan concreet, als ze zo streng is dat kinderen niet naar school durven? Heb je voorbeelden? En gaat het werkelijk om de meerderheid van de klas die problemen heeft met deze juf? Dan is het echt een serieus probleem. (nouja, met éen of twee kinderen ook, maar dan zou het ook nog een beetje aan de kinderen kunnen liggen).

Ik vind wel dat je - geen verwijt verder - eerder met dit soort klachten moet aankloppen bij school. Dit duurt al meer dan een half jaar en dan is er toch al veel (emotionele) schade aangericht als je pech hebt. Je moet als ouder echt opkomen voor je eigen kind hoor! Misschien is er ook nog een kans dat de juf zelf niet doorheeft dat de halve klas bang voor haar is? Hopelijk is het wel een duidelijk signaal dat er iets mis is als je met meerdere ouders naar de directie gaat.
Een vertrouwenspersoon zou je in dit geval ook kunnen hebben geraadpleegd, voor het geval dat je dat nog niet gedaan had.

Maar zoiets heb ik niet eerder meegemaakt. Wel een impopulaire leerkracht (kinderen waren er niet bang voor, maar zowel de leerkracht als de kinderen waren niet enthousiast, met een slechte sfeer in de klas). En bij een van mijn kinderen een leerkracht met een apart gevoel voor humor, wat niet door iedereen begrepen werd. Het eerste geval werd niet echt opgelost, het tweede... ik weet niet meer hoe dat gegaan is. Wij hadden zelf geen probleem met die meester maar ik weet dat sommige ouders regelmatig gesprekken hadden op school.

Pennestreek

Pennestreek

28-03-2019 om 16:41

Lastig

Hier hebben we te laat ingegrepen, ooit. Jongste vertelde wel eens dat de juf van groep 8 haar voor straf in de hoek had gezet, of op de gang, of dat ze strafwerk moest maken, of als 'slecht voorbeeld' op een kruk voor de klas werd gezet, een uur lang. Wij hebben dat eigenlijk altijd met een flinke korrel zout genomen. Jongste heeft een levendige fantasie, en is zeker niet de gemakkelijkste, bovendien een beetje een gangmaker als het gaat om kattenkwaad en een kletsmajoor. Dus wij begrepen wel dat de juf daar af en toe paal en perk aan wilde stellen. Maar het was een zeer gewaardeerde juf die al jaren op deze school werkte en jongste had haar in groep 6 ook al gehad en was toen helemaal gek op/met deze juf. Op de avond van de musical pas hoorden wij van andere ouders dat de juf er echt dit soort middeleeuwse praktijken op nahield, en dat er meer kinderen last van hadden, maar dat voor de hele klas duidelijk was dat de juf wel echt de pik had op jongste. Wat een wroeging hadden wij toen! We hebben nog een gesprek met de directie gehad, maar ja, de schoolcarrière was toch al voorbij, jongste had een keurig advies, voor ons gevoel zelfs een beetje hoog, het was bijna vakantie en de directrice (bleek later) was op dat moment al ziek en onder behandeling. Dus daar is nooit wat mee gebeurd. En de bewuste juf is er nog steeds. Ik ken nu eigenlijk niemand meer op de basisschool, dus weet niet hoe het nu gaat. Maar een draadje als dit roept wel weer hele nare herinneringen op.

Dus, als je echt signalen hebt van andere ouders, en die ouders willen er ook wat aan doen, dan denk ik dat het goed is als je een gesprek met de directie aangaat. Ik neem aan dat jullie allemaal apart al wel eens in gesprek geweest zijn met de juf. En dat dat niks heeft opgeleverd.

Evenzo

Evenzo

28-03-2019 om 17:43

2 sporen

Wij hebben dit gehad omdat het een rommel was in groep 5. Juf die geen orde kon houden. Kinderen hingen in de gordijnen. Kind werd er gek van en ging andere kinderen tot de orde roepen. Dat maakte haar niet populair. Door de chaos gingen prestaties achteruit. Kind kwam niet meer mee. En wilde daarom niet meer naar school. We hebben toen zelf gesprek met juf gevoerd. Zelf regie gepakt op bijles en met kind aan slag dat het niet altijd maakbaar is. Dat je ook zelf aan bak moet en niet thuis kan blijven. En gesprek met directie. Daarop is er coaching ed gekomen in de klas voor juf. Heeft niet veel geholpen. Twee jaar later is ze gestopt. Kind heeft wel tikje opgelopen in spelling basis qua achterstand (bijles was voor rekenen). Maar doet het goed in de brugklas. Het is klote maar het is niet altijd orgniseerbaar en een groepshetze tegen juf is heftig. Het is wel een mens.....

moeilijk

Hier hebben we eigenlijk veel te laat doorgehad hoezeer de juf negatief was over- en deed tegen onze zoon. En dàn moet je het nog maar aan kunnen tonen...

Uiteindelijk was er een gesprek met juf en directeur waarin de juf opeens uit haar rol viel en een heel foute uitspraak deed over ons kind. Toen kon de directeur er ook niet meer omheen en is onze zoon binnen een week in een andere klas geplaatst (maar dat moet ook maar kunnen natuurlijk)

Toen waren we al wel op het punt dat we hadden besloten om zoon thuis te houden of zelf in de klas erbij te gaan zitten. Beide zag school niet zitten, vandaar dat gesprek,

Achteraf baal ik ervan dat ik niet veel eerder aan de bel heb getrokken. We zijn jaren verder, maar er is wel schade aangericht

Heb vertrouwen

Ik werk al 22 jaar in het basisonderwijs en heb op verschillende scholen gewerkt met diverse populaties. Geloof mij, 99,9% van de leerkrachten heeft het beste met alle kinderen voor en bezwijkt onder de druk van ouders over hun handelen in de klas.

Ook ik heb wel eens te maken gehad met ouders die mij te streng, middeleeuws of ouderwets vonden, of die aangaven dat hun kind fysieke klachten had door mijn optreden in de groep (buikpijn, ziek, huilbuien). Vaak schuilt er iets anders achter, zijn hun voelsprieten te sterk afgesteld, trekken ze zich te veel aan van wat er tegen een ander gezegd wordt, ligt het werktempo of het niveau van de lesstof te hoog, zijn er spanningen thuis (jaja, wij weten soms meer dan...) enzovoort.

Ik kom toch even op voor onze beroepsgroep en kan aangeven dat ik als zowel meester als papa best een pittige job heb. Het opnemen tegen de leerkracht is altijd makkelijk, verhalen komen vaak met een kleur thuis en kom het maar eens doen met 33 verschillende kinderen en verschillende wensen en behoeften.

Natuurlijk is het uit den boze als een kind een hele dag strafwerk moet schrijven of met z'n ezelsoren op in de hoek moet gaan staan. Wij leerkrachten bedoelen het goed en vinden het vervelend als ouders zonder ons gesproken te hebben naar de directie gaan. Uiteraard mag dat, maar fijn is anders. Tip: Bevraag de leerkracht in een open gesprek op wat het kind anders zou moeten doen. Vraag naar gedrag dat hij/zij constateert en hoe hij/zij daar op handelt en hoe het gewenste gedrag er dan volgens hem/haar uit ziet. Probeer daar een middenweg in te scoren, dat lost veel meer op!

Excuus voor het pleidooi, maar de fout ligt echt niet altijd bij de strenge, middeleeuwse juf en is door coaching van de juf echt niet zomaar opgelost. Mij heeft het in mijn beginjaren flink onzeker gemaakt. Kinderen voelen haarfijn aan dat ouders niet achter de leerkracht staan (of er thuis negatief over gesproken wordt) en daarmee is de leerkracht en uiteindelijk het kind niet geholpen. In gesprek blijven, zonder verwijten maken is voor ouders en leerkracht (en uiteindelijk voor het kind - en daar draait het om) het beste en levert me elke dag nog nieuwe inzichten op, ook na ruim 20 jaar!

Successsss!

leuk leerkrachtgr78

Maar je gaat wel een beetje voorbij aan het feit dat er ook echt wel eens minder geschikte types voor een klas staan. En dat er daar zelfs bij zijn die het helemaal zo goed niet bedoelen.

Ik zou dat niet zeggen zonder onze eigen ervaring, waarbij zoon feitelijk werd gepest door de leerkracht (we hebben het hier over groep 4/5, kind was 6)

Nee de fout ligt niet altijd bij de leerkracht, maar in ieder geval nóóit bij het kind.

@Jippox

Dat is natuurlijk verschrikkelijk om te horen! Wat een nare ervaring.

Ik ben van de harmonie: Blijf in gesprek en probeer het in onderling overleg op te lossen (voor je meteen hoog van de toren blaast (en het kind of de juf omver blaast). Ontdek voor welk gedrag van het kind de leerkracht een 'allergie' heeft en hoe jullie daar samen aan kunnen werken. Zet de leerkracht vast een spiegel voor en dan kun je er als team aan gaan bouwen. Geduld, het vergt een nieuwe setting en aanpasvermogen.Op de basisschool van mijn kinderen hoor ik ook vaker van die verhalen, zo zonde dat het zo moet gaan.

Ik weet het zeker: Het gaat jullie lukken!

nou

gelukkig zit zoon inmiddels in het voorlaatste jaar VO. Natuurlijk hebben wij geprobeerd het met de leerkracht samen op te lossen, en te zien waar het mis ging tussen kind en leerkracht. Maar helaas stond deze leerkracht daar niet voor open.
Ik weet dat deze leerkracht inmiddels zelf een kind heeft gekregen. Ik hoop van harte dat dat haar helpt om anders naar kinderen te kijken...

Soms

Heb je als leerling te maken met een leerkracht die een leerling liever ziet gaan dan komen en zelfs buiten het boekje gaan. Als je als ouder dit aankaart maar bot vangt en uiteindelijk ook bij de directeur in gesprek gaat, kan het gebeuren dat de directeur, en later ook de directie,haar personeel beschermt.
Dan kan je maar één ding doen: zoeken naar andere school.

Ik hoop dat TS morgen niet als enige haar nek boven maaiveld uit steekt. Al de mensen, die via een app gereageerd hebben, kunnen morgen weg blijven omdat ze vinden dat ze toch al via de app gereageerd hebben. Dat kan je door de school gezien worden als een stoker die geen vertrouwen heeft in de school. Dat kan voor een school reden zijn tot verwijdering wegens verstoorde onrust binnen de school.

De vraag is dan: ‘Ga je naar binnen als je als enige namens een groep ouders in gesprek gaat? ‘

anoniem

anoniem

29-03-2019 om 11:31

Herkenbaar

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar jouw verhaal (en titel) was erg herkenbaar.
Zoon had in groep 6 een leerkracht op do/vr en die werd ook nogal boos en ging nogal te keer in de klas. Soms ook onterecht volgens zoon (naar hem en anderen) en hij voelde zich ook aangesproken als de hele klas er van langs kreeg, terwijl hij zich van geen kwaad bewust was.

Op woensdag altijd gedoe om hem in bed te krijgen (want wilde niet naar school op donderdag) en op een gegeven moment ging hij zelfs op woensdagnacht weer in zijn bed plassen.

Dat was voor mij het moment (misschien al te laat) om zelf naar de leerkracht te stappen. Zo aardig als ze was tijdens 10 minuten gesprekken, zo liet ze zich helemaal gaan toen ik aangaf dat zoon toch wel erg veel moeite had met haar zeer strenge aanpak in de klas. Toen had ik het gevoel dat ik toch ook wel een glimp kreeg te zien van hetgeen mijn zoon al die tijd al aan het zeggen was.

Nav mijn gesprek hebben de leerkracht en zoon in de pauze al zittend op een bankje met elkaar gesproken en het een en ander uitgesproken. Dat haar boosheid op de klas, niet altijd ook voor hem persoonlijk was bijvoorbeeld en dat zij als mens soms zelfs ook de verkeerde aanpak koos. Dit maakte het voor zoon uiteindelijk dragelijk genoeg om de laatste maanden zonder tegenstribbelen naar school te gaan.

Mel

Mel

29-03-2019 om 15:27

Hier ook

Onlangs ging ik mee naar het zwembad als hulp mama. En ik was me rot geschrokken hoe de juf omgaat met de kinderen. Nu moet ik wel zeggen de klas van me dochter is zeker niet de makkelijkste en er zitten ook 3 jongens die de sfeer ook verpesten. Maar de omgang van de juf naar de klas vond ik niet fijn. Kinderen kregen ook rot opmerkingen van de juf. Heb het het ook later met mijn dochter over gehad en zij heeft ook gezegd dat ze veel schreeuwd in de klas. Gelukkig heeft mijn dochter er geen last van. Maar kan me wel voorstellen dat kinderen behoorlijk zenuwachtig worden van deze juf.

Elizabeth

Elizabeth

29-03-2019 om 19:39

Vreselijk

Het lijkt me vreselijk als je kind een leerkracht heeft die zo gemeen en/of boos is zoals in dit topic wordt beschreven. Voor een kind in de basisschoolleeftijd betekent dat veel onveiligheid. In het voortgezet onderwijs heb je elk uur een andere docent. Op de basisschool moet je het de hele dag en soms de hele week met dezelfde leerkracht doen.

Bianca

Bianca

29-03-2019 om 20:38

Hartelijk dank voor jullie reacties

Hallo allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties! Ik heb heeel vaak met de juf gesproken, daarna met ib'r en uiteindelijk met directie. Na een lange weg....heb ik, nadat school aangaf ' onze zoon is de enige die er last van heeft' , bij andere ouders geinformeerd.

Bianca

Bianca

29-03-2019 om 20:44

Ik twijfel ook niet aan de goede bedoelingen, ik maak mij zorgen over de angst die meerdere kinderen hebben en of die angst hun functioneren belemmert, zowel hun didactisch niveau alsmede hun sociaal emotionele ontwikkeling.
Op rekengebied ligt de klas 1 jaar achter...onze zoon zit nu op eind 6 niveau.

Bianca,

Jullie hadden vanochtend een gesprek met de directie. Voelde je je gehoord? Het lijkt van niet want in je laatste post begin je over een klassikale achterstand op rekengebied.

Als je kind op het rekengebied achter loopt, waardoor hij in de klas evt. ook minder
lekker in zijn vel is gaan zitten, kan je die onzekerheid ook buiten school om aanpakken dmv bijles. Misschien snapt hij de uitleg van een andere leerkracht wel.

Bianca

Bianca

30-03-2019 om 12:10

Flanagan,

Als hij moeite had met rekenen zou dit inderdaad kunnen, echter ligt hij juist ver voor met rekenen( begin groep 7 niveau, hij zit nu in groep 6).
Gisterochtend gesprek gehad, met de juf had men gesproken, er werd beloofd dat zij er hard aan zou werken. Het gesprek met de andere ouders werd geweigerd. Zij moesten individueel hun zorgen uiten. Dit is door enkele ouders ook gebeurd.
En voelde ik mij gehoord... voor een deel. Ik was blij met de oplossing dat onze zoon tijdelijk in een andere klas mag meedraaien vanaf volgende week, alleen wanneer de duoleerkracht er is, zal hij bij zijn eigen groep zijn. Met deze leerkracht is het contact goed, evenals met andere leerkrachten waar hij wel eens in werd geplaatst wanneer de groepsleerkracht ziek was. Altijd zonder problemen verlopen.
Ik heb goede hoop dat hij zich beter voelt in de andere groep waar hij wordt geplaatst.
Met de kinderen van zijn klas heeft hij overigens een leuke band... er is geen sprake van pesten....of niet mee kunnen komen.

De juf gaf aan niet te weten waar deze angst vandaan komt...ook niet bij de andere kinderen. Misschien ligt daar wel de oplossing... gesprek met de kinderen' , wat doe of zeg ik dat jullie bang maakt?

Maar tot nu toe was het stukje zelfreflectie ver te zoeken... ook bij de andere ouders werd de optie ' misschien doe of zeg ik iets wat bij kinderen hard binnenkomt' weggewoven. ' nee er is niets.'
Hopen dat de juf toch iets meer gaat openstaan voor feedback en dat dit een positief effect op de kinderen zal hebben.
Ik
Bedankt voor al jullie reacties! Ik laat jullie weten hoe het volgende week is gegaan in de andere groep. Wordt vervolgd....

Jojo

Door je zoon op bepaalde dagen in de andere klas te laten meedraaien, lijkt dit toch een signaal naar de rest van de klas dat het ook aan je zoon ligt. Dat hij niet echt bij de klas hoort. Let op dat zijn klasgenoten door dit jojo-effect hem niet gaan uitsluiten.

Ik vind het een lapmiddel. Maar als jullie zo het schooljaar kunnen uitzingen en je zoon na de zomer in groep 7 met fijne leerkrachten weer voltijds in de klas zit, dan is dit de beste oplossing.

Chantal

Chantal

31-03-2019 om 08:56

Flanagan

Daar heb ik ook al over nagedacht. ' gelukkig' ligt hij voor en als dit zo naar de kinderen wordt gecommuniceerd....verwacht ik geen problemen. Afgelopen vrijdag kwam onze zoon uit school met een klasgenootje ' mama, weet je wie nog meer allemaal bang is voor de juf?' En hij noemde alle namen op. De kinderen hadden ' de kwestie' met elkaar besproken. ' Het klasgenootje zei ' juf X ' moet weg.
Het leeft dus bij meerdere kinderen.

Ik vind het ook een lapmiddel en niet de beste oplossing voor het probleem...maar school blijft de juf steunen( iets wat ze ergens ook siert), maar daar zijn de kinderen niet mee geholpen. Ik hoop voor de kinderen dat de juf dit met de kinderen bespreekt...en de juf haar kwetsbare kant laat zien... zo zien de kinderen dat we allemaal onze gebreken en angsten hebben en dat wanneer er over gesproken mag worden, je kunt komen tot erkenning, begrip en een oplossing.

Bianca

Bianca

01-04-2019 om 11:01

Groep 7

Hallo allen,

Onze zoon had geen enkele moeite met naar school gaan vanmorgen...en stapte zo bij groep 7 naar binnen.

Wel kreeg ik vanmorgen van een andere moeder het bericht dat haar zoon niet naar school durfde vanmorgen. Hij is nu ziek thuis...
Ik heb de schoolmaatschappelijk werkster benaderd om mee te denken voor een oplossing.

Kar

Bianca, (in belang van je zoon) neem even gas terug. Je bent een goedbedoelde ouder maar die moeder kan ook contact opnemen met de maatschappelijk werkster.

Kijk maar naar de afleveringen van de luizenmoeder; degene die de kar trekt, en de beste stuurlui die op de kant staan..

vlinder72

vlinder72

01-04-2019 om 11:43

Bianca

Heb je er al over nagedacht dat in dit geval de kinderen zich zelf zitten gek te maken met enge verhalen over deze juf.

Wat is er nou concreet aan de hand? Met welk probleem zit jouw zoon? je bent nog niet met een voorbeeld gekomen wat er nou zo erg zou zijn dat de halve klas bang voor haar is. Je geeft zelf al aan dat de lerares met je zoon is gaan praten en dat voor hem het probleem nu opgelost is. Of in elk geval weer acceptabel. Dat was bij mijn zoon ook zo maar bij hem ging het heel concreet over een schreeuwende en steeds heel boos wordende juf. Nadat zij met hem gesproken had, was het voor hem ok.

Wellicht voor jouw zoon ook.

Waarom ga jij nou naar de schoolmaatschappelijk werker? Waarom gaat die ouder niet zelf naar de school toe? Moet jij dit probleem nu voor alle ouders oplossen? En wat nou als er niks aan de hand is en de kinderen zichzelf bang hebben zitten maken?

Huh

Bianca, ik volg je niet. Je schrijft dat de klas achter loopt, behalve je zoon dan want die zit al op e6. Bovendien als jouw probleem een juf is die 2 dagen voor de klas staat dan is een achterlopende klas niet alleen haar schuld en verantwoordelijkheid. En natuurlijk moet de school hun juf steunen, maar ook ondersteunen als iets niet werkt. Vervanging trek je niet uit de putjes en net als jij niet zomaar weggestuurd wordt van je werk, geldt dat ook voor de juf. Wel kunnen ze haar begeleiden, training geven, ontlasten etc. Maar dat is iets tussen directie, juf en eventueel de duojuf en niet aan jou als klant van de school. Het enige wat jouw belang is, is jouw kind. Voor je kind is nu een werkbare oplossing gevonden. Laat dat even gaan. Kijk met pasen eens of de oplossing werkt. Want lag het probleem echt bij juf of was het de combinatie van kind en juf die geen klik hebben en het gebrek aan uitdaging in het algemeen. Hij mag immers niet voor niets met 7 meedraaien nu.

Haal geen dingen door elkaar of er bij die je verhaal vertroebelen. Het is op een forum niet zo erg dat je verkeerd begrepen wordt, maar op school wel. Want waarom moet jij voor andere ouders de maatschappelijk werker regelen. Hun kind, hun probleem en zij moeten op zoek naar hun oplossing. Anders komen dadelijk alle signalen dat de juf haar werk niet aan kan, van jou of jouw kind. En dan denk ik dat de directie het probleem niet ziet van hun personeelslid maar een lastige moeder heeft die anderen meesleept.

Bianca

Bianca

01-04-2019 om 14:15

Hartelijk dank voor jullie reacties

Hartelijk dank voor jullie feedback. De ouders hebben zich reeds gemeld.

De luizenmoeder heb ik gisteren ook gezien. Normaliter ben ik juist altijd afwachtend...en heeft dit ook mijn voorkeur. Ik ben geen ouder die ' voor iedere scheet' van zich laat horen,juist het tegenovergestelde. De ouders wilden graag een gesprek met de schoolmaatschappelijk werkster( diversen wilden klacht indienen bij hetbestuur). Mijn streven is juist om te komen tot een oplossing, wellicht dat de schoolmaatschappelijk werkster hier in alle redelijkheid kan bemiddelen.

Tuurlijk kan ik nu denken, voor mijn kind is het opgelost en nu laat ik het verder los.

Concreet gedrag: opmerkingen ' dan ben je nog niet zo dom als je eruit ziet,' ' het ligt niet aan mij, het ligt aan jou' , boos worden als je een fout maakt of een woord verkeerd uitspreekt, kinderen naar de kleuters sturen wanneer ze niet kunnen vouwen, niet mogen wiebelen op een stoel, snel en veel straf uitdelen( op de rode stip zetten of in de gang).

Bianca

Bianca

01-04-2019 om 14:26

Hartelijk dank voor jullie feedback!
Ik ga jullie advies opvolgen en neem wat gas terug. Jullie hebben gelijk, ik probeer mijnu te beperken tot mijn zoon.

Hartelijk dank voor jullie reacties!!!

Fransien

Fransien

01-04-2019 om 14:37

Stapje voor stapje

Als ik jou zo hoor heeft de juf positieve feedback nog niet helemaal onder de knie.
Voor jouw kind is er nu een werkbare situatie, dus dat zingen jullie wel uit tot komend schooljaar. Voor andere kinderen moeten hun ouders voor een werkbare situatie zorgen, je kunt ze hooguit raad geven.
De directie heeft nu een boze moeder gehad en ze houden naar jou toe de juf de hand boven het hoofd. Dat hoeft niet te betekenen dat de juf binnen de school niet alsnog op haar gedrag aangesproken gaat worden. Zeker als er vorig jaar ook al signalen waren en als er straks nog meer ouders op de stoep van de directie staan, gaat er echt nog wel een hartig woordje met haar gewisseld worden. Bovendien zal de ib-er en/of de directie wel vaker gaan observeren in de klas, gewoon om te zien hoe alles functioneert.

Niet goed functionerende juffen en meesters bestaan, maar het is een zaak van de lange adem om die functionerend of weg te krijgen. Scholen zijn zuinig op hun personeel (gelukkig) en zullen eerst kijken of het iets is tussen 1 kind en de juf of dat er sprake is van een patroon. Dan ben je in ieder geval 2 jaar kwijt. Daarna wordt er coaching ingezet, je moet immers iemand de gelegenheid geven om te veranderen en daar hulp bij geven. Afhankelijk van dat traject (minimaal een jaar) wordt er opnieuw geobserveerd en pas dan worden er definitieve stappen ondernomen.
Meestal is het aanspreken en observeren van een juf al genoeg om een gedragswijziging te bewerkstelligen, maar je zult het wel horen op het schoolplein.

Bianca

Bianca

03-04-2019 om 15:24

Dankjewel Fransien voor jouw feedback!

Met onze zoon...nu 3 dagen in groep 7 geweest, gaat het beter. Ik herken mijn zoon weer terug!
Nadat de druk van ons was afgevallen was, kwam er ruimte voor bezinning... Ik heb veel aan de feedback gehad op dit forum. Wanneer men wat verderaf staat maakt dit advies objectiever en dat had ik nu even nodig, waarvoor mijn dank!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.