Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Unicorn

Unicorn

29-08-2019 om 17:42

Zorgplicht school?

Mijn vraag is het volgende :
Ons dochtertje van 4 jaar , zou maandag beginnen op school.

Voor de zomer vakantie kregen wij te horen dat het niet kan omdat ze niet zindelijk is.
Vandaag heeft school contact gehad met de revalidatie arts van mijn dochtertje en die heeft dus verteld dat het medisch is.

Nu willen ze mijn dochtertje in ene wel naar school laten komen , komt dit vanwege de zorgplicht vroeg ik mij af ?

Dat denk ik wel

Dees

Dees

29-08-2019 om 20:18

Medische

Ik denk dat het medische verhaal de rol speelt. Ze is 4 en kan geweigerd worden, maar een kind dat door medische oorzaken niet zindelijk is zal met 5 dat waarschijnlijk ook niet zijn dus heeft het geen zin haar thuis de tijd te gunnen voor een zindelijkheidstraining.

Verpleegkundige

Verpleegkundige

29-08-2019 om 22:08

Arts en geheim

Dus de school belt naar een arts en krijgt informatie over een kind? Heel vreemd. Ik mag als verpleegkundige niet eens met ouders van een net achttienjarige over zijn medische toestand praten vanwege de AVG, tenzij de zoon expliciet toestemming geeft en deze arts gaat met een school zomaar over een kind praten?

@Emma

@Emma

29-08-2019 om 22:43

Verpleegkundige

Uit ervaring weet ik dat dit soort telefoontjes van scholen, ggz, veilig thuis etc. helemaal niet zo uitzonderlijk zijn helaas
En ze zijn er nog open over ook.

Unicorn

@verpleegkundige & @emma ,

Het gaat mij niet om het telefoontje , want ik wist dat er een belafspraak stond.

Maar het gaat mij erom , dat 3dagen voor de zomervakantie begint er gezegd word dat het beleid is dat een kindje zindelijk moet zijn en wij dus contact zouden hebben de 29ste.
Zo geschiede want gisteren werd er na aanleiding van het telefoontje gezegd , dat het medisch is en dat ze haar willen laten starten op school.
Wel erbij gezegd hebbende dat wij uit moeten kijken met gym als ze dan moeten omkleden , en de kinderen haar dan gaan uitlachen dat ze nog een luier draagt.

Vroeg mij dus af , waarom die verandering in ene.
Heeft dat met zorgplicht te maken ?

Linxje

'Heeft dat met zorgplicht te maken ?'

Die vraag hebben Dees en M Lavell toch al beantwoord? Nu blijkt dat de zindelijkheid geen kwestie is van een paar maandjes uitstel, maar van een 'aandoening', valt je kind waarschijnlijk onder de zorgplicht en is school verplicht een oplosding te organiseren.

Ja dus.

Discriminatie

Als iemand om medische redenen geweigerd wordt, heet dat toch discriminatie?
Ik denk dat school niet in die hoedanigheid in het nieuws wilt komen.

Imago ipv zorgplicht.

TS, Verwacht je nu ook een bepaalde zorg vanuit school? Als je kind verschoont moet worden, verwacht je dan dat de leerkracht dit moet doen als zorgplicht de reden in dat je kind alsnog welkom is?
Zorgplicht binnen school is onderwijsgerelateerd en niet meer dan dat.

Oeps

Verschoont = verschoond

De reden in = de reden is

Als het goed is....

Verpleegkundige "Dus de school belt naar een arts en krijgt informatie over een kind? Heel vreemd. "
Als het goed is, dan is dat niet zomaar maar is daar overleg over geweest met de ouders. Dat moet ook eigenlijk haast wel, want hoe wist de school anders welke arts er gebeld moest worden?

Maar tegelijkertijd: Ja, scholen en gemeentelijk georiënteerde gezondheidsdiensten zijn heel vaak heel verschrikkelijk slordig. Niet zelden heb je te maken met mensen die menen dat ze alles kunnen maken vanuit de gedachte dat het voor het goede doel is. Als amateurs in een vluchtelingenkamp vol ouderloze kinderen.

Daar zou ik even wat van zeggen

"Wel erbij gezegd hebbende dat wij uit moeten kijken met gym als ze dan moeten omkleden "
Dat moet jij niet doen toch? Je bent er niet bij tenslotte. Dat moet de school doen/organiseren.

De school laat het kind dus toe, maar heeft de school ook aangegeven hoe ze je dochter gaan ondersteunen dan? Krijgt ze hulp bij verschonen? Hebben jullie overleg gehad welke hulp er nodig is.

Passend onderwijs

Als ouders kun je school en arts toestemming geven om te bevestigen dat het een medische aandoening is, maar ook kan de arts handelingsadvies geven hoe er mee om gegaan moet worden.

Denk in oplossingen. Het omkleden kan ook in een andere ruimte. Gymzalen hebben vaak ook een hok voor de trainer om om te kleden dus daar kan het ook. Zelfde geldt voor het toilet. Het lerarentoilet met een opstapje en een luieremmer is misschien geschikter qua ruimte. Leer je kind wel zo snel mogelijk dat ze dat zelfstandig kan en ook hoe ze zelf haar incontinentiemateriaal kan verwisselen. Dus zoek ook daar naar geschikte materialen als ze dat nog niet heeft.

Hou wel in de gaten hoe school met haar om gaat. Ik weet niet of het alleen incontinentie is of dat er meer speelt. Vinden ze het te lastig dan zullen ze wellicht het pad gaan bewandelen dat ze zich handelingsverlegen verklaren om haar over te kunnen plaatsen naar een mytylschool of andere vorm van speciaal onderwijs. Ik zou dus aanraden om regelmatig op school te bespreken hoe het gaat, over haar medische status etc. en daar ook een echt gesprek over te voeren (dus niet snel aan de deur bij het ophalen) zodat jullie en school elkaar niet verrassen.

Overleg met school

De regels 'als het medisch is dan wordt het kind wel toegelaten' is vrij algemeen gangbaar.

Ga wel in overleg met school hoe ze het gaan aanpakken met het verschonen van je kind. Jij weet wat je kind nodig heeft. Moet je kind geholpen worden met verschonen? Welke medewerker gaat dat helpen doen? En wie gaat die persoon halen als die niet in de klas is? Of kan je kind al zelfstandig verschonen? Waar kunnen de luiers en doekjes neergelegd worden zodat je kind daar zelfstandig bij kan, en het liefst ook nog een beetje discreet? Waar kunnen de vieze luiers gedeponeerd worden?

De school moet het organiseren, maar jij moet aangeven wat jouw kind al zelf kan en waar het hulp bij nodig heeft.

Lente

Lente

30-08-2019 om 10:13

De opmerking over de gym snap ik wel

Hoewel het hier overkomt als een mededeling in plaats van een gesprek: hoe lossen we die situatie op?

Als ouder kun je op zoek naar luierbroekjes die er zo min mogelijk als luier uitzien. En daar overheen een broekje zodat de luier niet opvalt. Dat gaat school niet regelen.
En verder vooral samen nadenken (school en ouders) en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.

specht

specht

30-08-2019 om 10:35

open over zijn

Als je dochtertje niet zindelijk zal worden, kun je er ook voor kiezen om er vanaf het begin open over te zijn. Hier heeft een kennis van mij voor gekozen.
Op een gegeven moment gaan andere kinderen het toch merken, en juist kleuters kunnen ook heel sociaal naar elkaar zijn. Het ligt er maar net aan hoe een juf het brengt.
Voordeel is dat je dochtertje gewoon bij iedereen kan spelen, zonder dat je er eerst stilletjes met ouder over moet praten. Je dochter heeft dan iets wat ze geheim moet houden. Lijkt mij voor een kleuter erg vervelend als ze zich in een apart hok om moet kleden.
Dochter van kennis is nu 10 en wordt volledig met luier geaccepteerd.
Verwacht je dat je dochter binnenkort wel zindelijk is dan kun je er natuurlijk wel voor kiezen om het een beetje stil te houden.

Dees

Dees

30-08-2019 om 11:03

Geen problemen toch

Heel simpel tijdens gymdagen zorg je dat dochter een rok of jurk aan krijgt en je leert haar thuis een gymbroekje onder de rok eerst aan te doen en dan pas de rok of jurk uit te trekken en met terug omkleden andersom natuurlijk.

Dus het omkleden is het niet het probleem, je moet zorgen dat je dochter die ondertussen waarschijnlijk haar eigen luierbroekje verschoont niet door de school hoeft te lopen met haar luier maar dat ze weet dat ze op een bepaalde toilet haar luierbroek moet verschonen dat daar doekjes en schone luiers liggen incl een pedaalemmer.

mijk

mijk

30-08-2019 om 15:52

een school die nu al

aangeeft dat er gepest kan worden doet me wel de wenkbrauwen op trekken. Een school met een echt pestbeleid ( wat natuurlijk vooral een 'hoe gaan we hier fijn met elkaar om' beleid is) heeft in mijn ervaring ook van kleuters wat hogere verwachtingen...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.