Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zouden jullie hier nog op terugkomen met de leerkracht?

Hallo,

Ik heb vanmiddag het 10 minuten gesprek gehad met de juf van mijn dochter (Bijna 8 jr, groep 4).

Haar rapport blinkt en glimt van alle kanten, scoort bijan overal gelijk of beter dan het vorige rapport, lees op M5 niveau echter 1 ding was verslechterd.

Haar gedrag/omgang met klasgenoten. Waar dit het vorige rapport nog 'ruim voldoende' was, is hij nu gezakt naar 'voldoende'.

De reden was als volgt. Mijn dochter is vriendjes met iedereen in de klas, er is niemand waar ze niet mee op kan schieten, er is niemand waar ze ruzie mee heeft of maakt. Echter zijn er wel een stuk of 5 kinderen waar ze meer mee heeft dan met de rest. Als iemand op maandag zit te vertellen wat hij/zij in dat weekend heeft beleefd, en dat is niet iemand uit dat groepje waar zij mee op trekt gaat ze zitten dagdromen, voor zich uit zitten staren en zitten duimen. Is het iemand uit haar groepje waar ze meer mee klikt dan luistert ze heel geintresseerd.

Ze plaagt dus niemand, ze pest niemand, ze maakt met niemand ruzie, ze helpt iedereen indien nodig, ze staat altijd als eerste klaar om iemand te kunnen helpen, alleen liggen haar intresse's bij dat groepje vrienden nét een tikje hoger dan bij de rest.

En daarom heeft ze nu een 'voldoende' en geen 'ruim voldoende' meer.

Ergens denk ik, een 'voldoende' is ook niet slecht! Daar kunnen we wel tevreden mee zijn, maar aan de andere kant.. niet iedereen kan met iedereen dikke maatjes zijn? Ze is met iedereen bevriend, alleen met dat groepje kinderen nét iets meer.. en daar wordt ze dus op afgerekend? Vind ik eigenlijk een hele flauwe reden..

Maar nu mijn dillemma. Vanmiddag was ik eigenlijk teveel verblind door alle andere lijsten en cijfers op haar rapport om het tot me door te laten dringen, maar eenmaal thuis komt dat dus wel.

Accepteer ik nu die 'voldoende' of ga ik hier over toch nog een gesprek aan? Wat zouden jullie nu doen in zo'n situatie? (of misschien dat hier leerkrachten zijn die dit ook herkennen en mij iets meer duidelijkheid hierin kunnen verschaffen?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

21-06-2011 om 21:15

Loslaten, tenzij....

je dezelfde leerkracht volgend jaar weer hebt. Niet omdat deze score zo'n probleem is maar omdat de leerkracht vooringenomen begint aan het schooljaar.
Andere leerkracht, niets doen, lekker negeren.

Inderdaad loslaten

Het is soms lastig dat loslaten. Ieder "minpuntje" van je kind op een rapport voel je persoonlijk, vooral op sociaal emotioneel vlak. Probeer het niet al te groots te zien. Als je kind ieder jaar een andere leerkracht heeft kom je ieder jaar weer opnieuw plus en minpunten tegen.
Het blijft in mijn ogen gewoon de mening van een leerkracht, psychologie van de koude grond.

Geen minuut

Zou ik me hierover druk maken.
Na vijf jaar rapporten van oudste en twee jaar van jongste heb ik me totaal losgemaakt van rapporten. Lachen en zwaaien, lachen en zwaaien.

Ik zou bij mezelf erover nadenken... het is misschien wel belangrijk dat je dochter inderdaad geen kinderen buitensluit of gemeen doet. Heb jij het idee dat hier geen kruimeltje wijsheid in zit? Vind je beleefdheid geen belangrijk opvoeddoel? Misschien is het toch wel handig als ze leert om een beetje te faken. Dankjewel zeggen als je het niet meent. Mensen groeten waar je geen zin in hebt. Ik probeer dat mijn kinderen wel te leren. Maar als jij dat niet zo belangrijk vindt of voor de leeftijd van je dochter te veel gevraagd: gewoon laten gaan en dat ook met je dochter bespreken.

Bewaar je energie voor die gelegenheden dat je dochter echt in de klem zit op school. Doen ze zich niet voor? Prijs je dan gelukkig.

Ik wil niet zeggen dat het niet vervelend is omdat het altijd erger kan. Het gaat me er meer om dat ik inmiddels zoveel rare onverklaarbare en subjectieve kolder heb gezien in rapporten dat ik het naast me neerleg. Je woordkeus laat doorschemeren dat je nog gewicht toekent aan de kwalificaties die de juf toekent. Alsof ze een morele autoriteit is en haar oordeel de waarheid vastlegt. Nou, ik dacht het niet.

Fianna

Fianna

21-06-2011 om 22:01

Nee

zeg, laat gaan. Ik vind het geneuzel van juf, maar zou er echt verder niks mee doen! Ik snap je punt trouwens wel hoor, maar ja, wat wil je bereiken...

Tirza G.

Tirza G.

21-06-2011 om 22:40

O ja die is leuk

Zo'n kind waar ze wel een klas vol van zouden willen hebben en dan tóch wat te zaniken zoeken. Rottochop. Volgend jaar andere leerkracht? Mooi! Nooit meer naar kijken, naar dat rapport.

Tirza

Ireth

Ireth

21-06-2011 om 22:45 Topicstarter

Volgend jaar idd andere leerkracht...

.. sterker nog, deze leerkracht komt na de zomervakantie niet meer terug. Had een jaar contract ter vervanging van een andere leerkracht.

Ik vind het gewoon lullig dat ze op zoiets 'afgerekend' wordt. En een voldoende is ook mooi, dat besef ik me ook wel degelijk, alleen de reden waarom steekt me dus wel. Of irriteert me meer. Kind werd door de juf de hemel ingeprezen. Ze is goudeerlijk, kan niet tegen onrecht, neemt het voor iedereen op indien nodig, helpt waar het kan, is altijd bereid om de juf te helpen, zal nooit iemand (bewust) willen kwetsen, zoekt nooit ruzie, alleen heeft ze een bepaald groepje (van de 24 kinderen) waar ze het gewoon nét iets beter mee kan vinden. En dat vind ik een kulreden om te zakken van een [ruim voldoende] naar een [voldoende].

Maar goed, volgend jaar een andere juf, deze juf is dan helemaal weg, ik denk dat ik het idd maar hierbij laat. En dat ik maar gewoon verder hartstikke trots op mijn kind blijf, zoals ik al was

Fiorucci

Fiorucci

22-06-2011 om 07:36

Haha jaarcontract....ot

Als het echt een parel was, hadden ze haar wel een ander contract aangeboden, moet je maar denken..
Bij mijn zoon op het vo is van twee leerkrachten het contract niet verlengd...precies de twee waar wij op zijn charmants gezegd heel moe van werden.....
Zie je wel, riep zoon, het ligt niet aan ons!

Zoeken

Nou dit lijkt mij zoeken naar iets om even een klein schopje te geven.
Bij ons was het precies andersom, toen oudste zijn allereerste rapport kreeg in groep 1 ( ja, ja ik weet het een heel belangrijk rapport, maar goed het was z'n allereerste) was alles, echt alles gemiddeld. Toen zeiden wij wel tegen elkaar, had je nou echt niks kunnen vinden waar hij iets boven het gemiddelde scoorde? Stond net wat leuker op het rapport. Naar beneden kon natuurlijk ook, maar dat had uiteraard niet onze voorkeur!

Gewoon laten gaan en proficiat met je prachtige dochter ( en haar rapport).

koentje

koentje

22-06-2011 om 14:23

Nou ja zeg.........

het is een feit dat slecht luisteren naar een ander getuigd van mindere kwaliteit van sociale vaardigheid. Wat is je probleem?

Kees

Kees

23-06-2011 om 11:59

Eens met koentje

zie ook niet in waar je je druk om maakt…maar ja..muggenziften is ook een bezigheid waar veel ouders zich mee bezig houden .

Kees

Niet reageren als je iets muggeziften vindt is ook een optie. Wat voor de ene ouder onbelangrijk is kan voor de ander wel onzekerheid geven.
Je reactie is erg kinderachtig en onnodig.

Kees

Kees

23-06-2011 om 17:31

Ach...

wel reageren ook… allemachtig…ruim voldoende naar voldoende…en dat geeft onzekerheid? Ik zou gelijk naar de directeur stappen om verhaal te gaan halen! Direct! Niet aarzelen! wie is hier nou onnodig bezig zeg!

Ireth

Ireth

23-06-2011 om 21:33 Topicstarter

Sociale vaardigheden...

Als ik het zo lees is Kees nog nooit in de buurt van een voldoende geweest als we het hebben over sociale vaardigheden.

Wie heeft het hier gehad over onzekerheid? Het gaat hier over onredelijkheid. Da ti het onredelijk vind om om zo'n reden een rapport'cijfer' omlaag te schroeven. En dat vind ik nog steeds. Alleen heb ik wel besloten me er geen seconde druk over te maken verder. En dat doet Kees dus schijnbaar wel Over muggeziften gesproken

Emmawee

Emmawee

24-06-2011 om 11:55

Dikke vriendjes

Je kunt niet met iedereen dikke vriendjes zijn. Klopt. Maar interesse tonen kan aardig zijn. Blijkbaar merkt de juf het op en vindt ze het nodig om dat te laten merken in de beoordeling. En blijkbaar had jij liever gehad dat de juf het gedrag van je dochter net zo positief zou beoordelen als toen ze nog ander (wenselijker?) gedrag liet zien.
Als ik het zo zou voelen, dat zou ik gewoon eens vragen aan de juf in hoeverre ze dit gedrag een probleem vindt. Misschien ziet zij toch meer dan jij nu denkt.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.