Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zwemdiploma’s nodig maar weggegooid


SemSchilder

SemSchilder

08-06-2021 om 20:13 Topicstarter

Valeria schreef op 08-06-2021 om 18:24:

Is er voor diploma C ook een wachtlijst?

Dat wordt hier alleen aangeboden voor jongere kinderen… Ik heb ook gedacht aan inschrijven voor een cursus schoonspringen maar niks lijkt hier een optie grr. Hoe moeilijk kan het zijn om de school te overtuigen dat dochter prima een baantje kan trekken en kan watertrappelen…

Hé, zou de school een filmpje met zwemcapriolen accepteren? Dan maak je er gewoon één. Met de verplichte verrichtingen en een duik van een hoge duikplank of zo. En aangekleed.

Ik zou het niet accepteren dat de school de zwemdiploma’s wil zien. Een vraag als “Kan uw kind zwemmen in diep water?” lijkt me genoeg. Volgens mij was er een jaar geleden op dit forum ook een discussie over een school die dit wilde weten… 

Hier doen ze op de middelbare scholen continue zwemactiviteiten… Minstens een aan het begin en een aan het eind van het jaar. Als een school vreest dat leerlingen zijn die niet goed kunnen zwemmen moeten ze maar wat originelere uitjes gaan bedenken. 



Zou het kunnen dat niet school, maar het zwembad waar gezwommen wordt dit eist?

Ik heb een tijd lang activiteiten georganiseerd voor eersteklassers waaronder een survivalbaan in het zwembad. Het zwembad organiseerde dit voor veel scholen in de regio en hebben helaas een bijna verdrinking meegemaakt van een jongen die beweerde een zwemdiploma te hebben, maar het niet had. Sindsdien lieten zij de ouders een brief ondertekenen dat kind diploma had en moesten alle kinderen eerst een baantje zwemmen om te laten zien dat ze goed genoeg konden zwemmen.
Ze pikten er altijd een paar kinderen uit die niet goed konden zwemmen, zij moesten dan nog een keer en was het dan nog niet voldoende dan mochten ze niet meedoen, maar kregen ze een taak op de kant. Kinderen zonder zwemdiploma mochten sowieso niet meedoen. 

Wellicht kan school/het zwembad hier iets mee. 

Maar als er in de omgeving zoveel kinderen wonen die niet of slecht kunnen zwemmen dan ga je als school toch niet een activiteit doen waarbij je mogelijk een deel van de kinderen niet mee laat gaan ter introductie? Een introductie op de middelbare school is om kennis te maken met je nieuwe klasgenoten. Als je daar niet aan mee wil/kan/mag doen sta je al 3-0 achter als je begint. Dat zou je als school niet moeten willen voor die betreffende groep leerlingen.

Ik  vind het wat star en ik zou zelf direct frauduleus iets in elkaar flansen maar heel onredelijk vind ik het nou ook weer niet   Een paar jaar terug is er een verdrinkingsincident geweest waarbij de leerkrachten als de medewerkers van het zwembad gerechtelijk vervolgd zijn. ¨Ja maar de ouders zeiden..¨ volstaat dan echt niet.  Aan  de survivalciruits die ik zelf mee heb helpen opzetten  in het 50 meter bad kunnen wel 300 leerlingen deelnemen. Zwemvaardigheid is dan een absolute vereiste, want het is godsonmogelijk om toezicht te houden. Dat circuit moet ruim van te voren geregeld en aanbetaald worden, afzeggen vanwege een paar leerlingen gaat dus niet.

Andere optie is niet de zwembaden maar de zwemverenigingen in de buurt afbellen of er voor de vakantie  bij hen nog afzwemsessies zijn waarbij je dochter kan aansluiten. 

SemSchilder

SemSchilder

09-06-2021 om 11:18 Topicstarter

Alphalete schreef op 08-06-2021 om 20:35:

Ik zou het niet accepteren dat de school de zwemdiploma’s wil zien. Een vraag als “Kan uw kind zwemmen in diep water?” lijkt me genoeg. Volgens mij was er een jaar geleden op dit forum ook een discussie over een school die dit wilde weten…

Hier doen ze op de middelbare scholen continue zwemactiviteiten… Minstens een aan het begin en een aan het eind van het jaar. Als een school vreest dat leerlingen zijn die niet goed kunnen zwemmen moeten ze maar wat originelere uitjes gaan bedenken.



Op de school van mijn oudere zoon doen ze dit ook. Maar ik heb daar nog niet eens de vraag gekregen of mijn zoon wel kan zwemmen. 

SemSchilder

SemSchilder

09-06-2021 om 11:23 Topicstarter

Junio schreef op 08-06-2021 om 21:28:

Zou het kunnen dat niet school, maar het zwembad waar gezwommen wordt dit eist?

Ik heb een tijd lang activiteiten georganiseerd voor eersteklassers waaronder een survivalbaan in het zwembad. Het zwembad organiseerde dit voor veel scholen in de regio en hebben helaas een bijna verdrinking meegemaakt van een jongen die beweerde een zwemdiploma te hebben, maar het niet had. Sindsdien lieten zij de ouders een brief ondertekenen dat kind diploma had en moesten alle kinderen eerst een baantje zwemmen om te laten zien dat ze goed genoeg konden zwemmen.
Ze pikten er altijd een paar kinderen uit die niet goed konden zwemmen, zij moesten dan nog een keer en was het dan nog niet voldoende dan mochten ze niet meedoen, maar kregen ze een taak op de kant. Kinderen zonder zwemdiploma mochten sowieso niet meedoen.

Wellicht kan school/het zwembad hier iets mee.

De school geeft aan dat al met de open dag voor iedereen bekend is dat er weleens gezwommen moet worden en dat er daarom voldoende tijd is om te leren zwemmen. Echter, mijn dochter kan gewoon zwemmen, doet dat ook vaak en heeft maar liefst twee diploma’s behaald. Daarnaast was er dit jaar helemaal geen fysieke open dag, alleen een USB-stick die je kon ophalen met wat filmpjes en de zwembaden waren lang dicht door de Corona. 

De oplossing “zwem een baantje” lijkt me erg voor de hand liggen. Iemand in dit topic zei dat kinderen in het buitenland wel leren zwemmen maar geen diploma hebben. We hebben hier in de stad een sterke groei aan expats dus dit moet toch vaker spelen?

SemSchilder

SemSchilder

09-06-2021 om 11:29 Topicstarter

MamaE schreef op 08-06-2021 om 21:35:

Maar als er in de omgeving zoveel kinderen wonen die niet of slecht kunnen zwemmen dan ga je als school toch niet een activiteit doen waarbij je mogelijk een deel van de kinderen niet mee laat gaan ter introductie? Een introductie op de middelbare school is om kennis te maken met je nieuwe klasgenoten. Als je daar niet aan mee wil/kan/mag doen sta je al 3-0 achter als je begint. Dat zou je als school niet moeten willen voor die betreffende groep leerlingen.

Volgens mij speelt dit op de basisschool van dochter helemaal niet. Hier is ook geen schoolzwemmen. Het is wel bekend dat hier in de (wijde) omgeving maar twee zwembaden zijn en dat de zwemmende scholen daarom om en om in blokken van een paar maanden zwemmen. 
Ik heb een collega van werk wiens dochter alleen A had en daar B zou halen om zo kosten te besparen. Ze had gezegd dat ze al B had en kreeg eind van het jaar een afzwembriefje mee voor C. Kind had al zelf veel ervaring opgedaan maar kinderen die alleen 3-4 maanden per jaar een half uur per week zwemmen halen hun A nog niet eens. 
Volgens mij is dit ook alleen iets voor de wat oudere kinderen die goed zelfstandig kunnen omkleden. 


Ik denk wel dat de school waar mijn dochter heen gaat nog steeds ervan uit gaat dat alle kinderen hebben leren zwemmen. Maar de generaties die nu in de minder goede wijken opgroeien kiezen wellicht nu ook voor dochters toekomstige school… 

Ik denk dat ik de zwemdiploma’s ook nergens kan terugvinden, vind dat ook een soort pietendiploma voor kleine kinderen. Nooit bij stil gestaan dat je die ooit zou moeten laten zien. Gelukkig hebben we de foto’s nog


School kan toch aan de ouders vragen te tekenen voor een diploma en dan nog een baantje proefzwemmen om te bepalen wat het niveau is? Mijn kind heeft alleen A maar kan heel goed zwemmen. Zo doen ze dat hier, nooit gedoe mee gehad. 

Die verdrinkingsincidenten van afgelopen jaren waren trouwens tijdens schoolzwemmen op de basisschool met kinderen die pas net in Nederland woonden en van wie bekend was dat ze niet konden zwemmen en ook niemand beweerd had dat dat wel zo was. Evengoed verschrikkelijk dat het gebeurd is, maar de situatie is wel degelijk heel anders in dit geval. 
Ik bedoelde vooral dat wanneer je als school weet dat er ook leerlingen komen die niet kunnen zwemmen dat het dan handiger is om een introductie activiteit te doen waar iedereen aan mee kan doen.
Een zwemdiploma is trouwens absoluut niet vergelijkbaar met een pietendiploma. Je betaalt behoorlijk wat geld voor lessen van een instructeur die daarvoor opgeleid is. En je krijgt het ook niet zomaar, er zijn eisen waar je aan moet voldoen en je moet laten zien dat je dat allemaal beheerst. Het is niet zoiets als een pietengymles waar iedereen na deelname aan het einde van de les een zelfbedacht diploma krijgt. 
Ik heb mijn eigen zwemdiploma's nog steeds allemaal ergens in een map zitten. Als mijn dochter t.z.t. haar diploma's haalt dan zorg ik zelf dat ik die bewaar. Die verantwoordelijkheid ga ik niet bij een kind van zes neerleggen.

AnneJ schreef op 08-06-2021 om 20:14:

Hé, zou de school een filmpje met zwemcapriolen accepteren? Dan maak je er gewoon één. Met de verplichte verrichtingen en een duik van een hoge duikplank of zo. En aangekleed.

datum van het gemaakte filmpje staat altijd erbij.

Het maakt niet zo heel veel uit of het terecht is dat scholen moeilijk gaan doen naar aanleiding van verdrinkingsgevallen van basisschoolkinderen uit een AZC. De vraag is hier: hoe zorgen we dat school dit kind toelaat tot deze activiteit.

Ik zou die vraag ook voorleggen aan de school "we blijven zoeken, maar wat nou als ze het echt niet vinden kan? Kan ze niet even een rondje proefzwemmen?"

Waar je ook nog naar zou kunnen informeren is of een zwembad in de buurt test of een kind kan afzwemmen. Als duidelijk is dat je kind kan afzwemmen voor c, heeft het dus niveau b. Als er zwembaren zijn in de buurt die dat aanbieden, en je kan van tevoren met de school afspreken dat een dergelijke verklaring van het zwembad ook goed is als ze het diploma niet meer vinden kan, dan is dat ook nog een optie. Dan hoef je je niet aan te melden voor lessen (die vol zitten), alleen zo'n los testlesje af te spreken. Wij hebben zoiets gedaan met zoon toen die van de ene naar de andere zwemschool overstapte, toen werd in het nieuwe bad zijn niveau bepaald.
Maar ik zou gaan voor knip/plak/kopieerwerk en een "toch nog gevonden meester!". Dat gaat sneller.

Er is natuurlijk ook verschil tussen een kind dat ooit op z'n vijfde AB heeft gehaald en daarna nooit meer heeft gezwommen, of een kind dat alleen A heeft gehaald, maar daarna het zwemmen actief heeft onderhouden.

Ff extreem, maar jullie begrijpen de bedoeling.

SemSchilder schreef op 09-06-2021 om 11:29:

[..]


Ik heb een collega van werk wiens dochter alleen A had en daar B zou halen om zo kosten te besparen. Ze had gezegd dat ze al B had en kreeg eind van het jaar een afzwembriefje mee voor C. Kind had al zelf veel ervaring opgedaan maar kinderen die alleen 3-4 maanden per jaar een half uur per week zwemmen halen hun A nog niet eens.


Een zwemdiploma is geen officieel document. Er zijn zelfs van ABC al verschillende aanbieders.
Die dochter van je collega heeft B overgeslagen omdat niemand kan en mag controleren welke diploma’s zij heeft gehaald. 
Daarom zou ik ook niet akkoord gaan als de school kopieën wil van zo’n papier dat je dochter niet geheel onterecht vergelijkt met een pietendiploma. Volgens mij mag het ook niet vanwege de privacy. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.