Over het forum Over het forum

Over het forum

beste OO-tip

Die leukste forummerdraad loopt niet zo storm geloof ik. Maar wat is nu jouw ultieme OO-tip hier ooit opgedaan?

Wat betreft huishouden: in al zijn eenvoud, de zachte bezem voor de gladde vloer ipv de stofzuiger telkens van stal halen.

Op opvoedingsgebied: pick your battles. Niet te evenaren, die!

En meest humorvol? Die banaan van Lidwientje; kan ik nog van in de lach schieten.


Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-05-2016 om 15:09

Dé tip:

Voor op school:
Je kind leren hoe hij de indruk wekt dat hij actief luistert, in combinatie met 1 keer per maand een "slimme" vraag stellen aan de leerkracht.

Werkt fantastisch

Christel

Christel

23-05-2016 om 15:16

Stop met strijken

dat is de voor mij de beste tip ooit op huishoudelijk gebied. Wat een tijd scheelt dat me.

Op opvoedgebied stem ik ook voor pick your battles.

Humorvol vond ik dat draadje over die spin ooit. Iemand had zich boven verstopt had tot haar man thuiskwam. Tips over telefoonboeken die speciaal werden bewaard om op een spin te gooien.

knurf

knurf

23-05-2016 om 15:19

pick your battle(s)

Die blijft zo waardevol.

Wat je allemaal met een cassave kunt doen.....

Maar in zijn algemeenheid....recepten!

De kekse van Cobi, het millionaires shortbread van lidwientje, de Pompoensoep van weet-ik-niet -meer en de rode kool met hachee van Margje. En recenter...de paprikaragout van anneJ. Er zijn heel wat recepten via OOL naar ons vaste kook repertoire verhuisd.

Volgens mij zijn mijn eigen komkommersoep en ijs met marssaus ook redelijk wijdverspreid inmiddels.

Opvoedkundig moet ik erven over nadenken. Ik denk dat het allerinteressantste altijd was om te lezen op hoeveel verschillende manieren je een probleem kon benaderen. Heel relativerend vond ik dat altijd. En het horen van mensen met iets oudere kroost dat alles ook vanzelf weer voorbij gaat. Of het nou over dwarse peuters ging, slecht eten, gedoe met slapen of puberale lamlendigheid...het is echt maar tijdelijk...dat vergat ik nog wel eens als ik er midden in zat.

Ingrid

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-05-2016 om 15:50

Absoluut

Pick your battles. Maakt alles zoveel makkelijker

Twee spreuken.

Erger je niet, maar verwonder je slechts.

Intelligentie is een cadeautje en je bepaalt zelf óf en wanneer je het uitpakt.

Christel

Christel

23-05-2016 om 16:14

En wat me ook altijd bij blijft

zijn de draadjes van Geerke, Kaatje en Mayte. Ontroerend hoe iedereen meeleefde.

Lynn

Lynn

23-05-2016 om 18:04

Pick your battles en Erger je niet, maar verwonder je slechts.

Die laatste vind ik erg mooi. Wil graag het positieve zien en dit draagt daar zeker aan bij (en ik geef deze spreuk daarom ook graag door).

Ach, heb zoveel geleerd op OO, maar inderdaad, even recapituleren wat allemaal is dan weer wat ingewikkeld.

Ik ben wel errug blij geweest met de op OO aangeboden eindcitotoetsen die, door die te oefenen, jongste naar het VWO geholpen hebben . Sowieso erg veel geleerd op Ouders en School.

marinade

marinade

23-05-2016 om 18:16

Hou het klein

Van dat advies van Annej heb ik nog steeds plezier. En om de rust te bewaren in de omgang met mijn zoon met Asperger.
En pick your battles, die ook. Voor mijn andere zoons

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-05-2016 om 18:21

Boeken

Ik kocht boeken altijd via bol.com. Door een draadje op OO kwam ik erachter dat het loont om ook bij andere aanbieders, zoals Amazon, te kijken.
Verder heb ik veel gehad aan bijdragen van Karmijn en AnneJ, op het gebied van opvoeden van pittige kinderen.

psychiater

De gouden tip kwam hier van Evanlyn, de vrijgevestigde psychiater, een verademing na al dat instellingsgeweld dat werkelijk niets opleverde dankzij een beschuldiging kindermishandeling waar de focus op bleef ondanks onze eigen hulpvraag. Dochter gaat daar hopelijk ook naar terug zodra het schooljaar afgelopen is en ze naar het MBO gaat.
En verder durf ik niemand te noemen bang dat ik iemand oversla. Het zijn er veel geweest. Eigenlijk draagt iedereen wel een stukje van een puzzel bij, je gaat er toch op verschillende manieren naar kijken. Zelfs mensen die er heel anders over denken, of in een andere gezinssituatie zitten, of in een ander land. Of die een andere communicatiestijl hebben. Of een andere politieke overtuiging.
En handig natuurlijk dat er hier ook diverse mensen zijn die veel weten van een speciaal onderwerp als (moeizame) scheiding, onderwijs, recht, borstvoeding, meertaligheid. Eigenschappen van mannen en vrouwen.

Vogel

Vogel

23-05-2016 om 19:18

Speeldernis

Heel lang geleden was er een wedstrijd waarbij je de leukste speelplek kon noemen. Zo kwamen wij in de Speeldernis, een fantastische natuurspeeltuin in Rotterdam.

Dat is het meest praktische wat als eerste in me opkomt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-05-2016 om 19:19

Mooi AnneJ

Zoals je dit allemaal even samenvat.

Theekopje

Theekopje

23-05-2016 om 19:25

Rode knop

Ik heb ooit een droger weten te reanimeren met de befaamde rode knop van Rinus. Dat was een heel direct geldbesparende tip

Angela67

Angela67

23-05-2016 om 19:27

Karmijn en haar vier tips:

"positief blijven, kalm blijven, georganiseerd blijven, door blijven gaan"

Regelmatig kopieer ik een stuk tekst van (voorheen) Karmijn en mail dat aan mezelf. Af en toe doorlezen en het blijft weer een tijdje hangen. Soms is de ene tip nuttiger, een tijdlang heb ik wat aan de andere van de vier.
De draadjes waarin zij en de andere betrokkenen dan postten/posten leren me veel. Vooral geduld . . .

Sowieso las ik al snel in het begin (15 jr geleden) dat je opvoeding en keuzes daarin misschien maar beter niet te veel met vrienden kunt bespreken, omdat er niet 1 "waarheid" is. En als mensen je zo dichtbij staan of je wordt direct/regelmatig geconfronteerd met andermans opvoedingskeuzes, dan kan een discussie ontsporen als iemand in het gezelschap vindt dat hij/zij de waarheid in pacht heeft of zich persoonlijk aangevallen voelt. Die tip heeft mij ook veel geholpen (namelijk: heel omzichtig of niet bespreken).

Plus de goudmijn aan meningen en inzichten die hier langskomen, zoals Ingrid zegt. Goud waard - als mijn kinderen eens wisten wat ik allemaal verkeerd zou hebben gedaan als OO hen er niet voor had behoed .

gr Angela

ps ik weet dankzij OO ook dat de gemiddelde tijd dat mensen hun handdoek gebruiken, korter is dan die van ons

Pien

Pien

23-05-2016 om 19:32

Pick your battles

De tip 'pick your battles' wordt hier regelmatig genoemd als beste. Maar wat wordt daar precies mee bedoeld? In welke situaties bijvoorbeeld? Wellicht vind ik hem dan ook heel handig

Angela67

Angela67

23-05-2016 om 19:41

pick your battles

Voor mij is deze interpretatie nuttig: als ik me erger aan iets wat een van de kinderen doet, hoe belangrijk vind ik het dan?

Wil ik het écht niet, dan moet ik energie overhouden om dat gedrag/die actie om te gaan buigen.

Maar als ik op alle slakken zou gaan leggen mislukt de hele opvoeding (om het even cru te zeggen).

Manlief en ik hebben dus (sindsdien) ook wel vaak van dat soort gesprekjes - wat moeten we met iets, wil je écht niet dat ze xxxx doen of vinden we echt dat iets wel moet dan moeten we samen consequent zijn en andere dingen laten.

gr Angela

Lynn

Lynn

23-05-2016 om 19:50

De kleur van waarheid

De prachtige tekst van de kleur van waarheid die Paddington in een draadje heeft gezet. Komt erop neer: er is niet één waarheid. Prachtig!!

Omdat ik die tekst aan niemand wil onthouden, hierbij nogmaals:

De kleur van waarheid

Een Oosterse, wijze leermeester ging eens met zeven leerlingen een ochtendwandeling maken, terwijl de dauw nog over het land lag. Na enige tijd brak de zon door en de dauwdruppels schitterden dat het een lieve lust was!

Bij een grote dauwdruppel liet de oude meester halt houden. Hij schaarde zijn leerlingen zodanig rondom de druppel dat de zon erop bleef schijnen en vroeg hen welke kleur de druppel had.

"Rood," zei de eerste.

"Oranje," zei de tweede.

"Geel," zei de derde.

"Groen," zei de vierde.

"Blauw," zei de vijfde.

"Paars," zei de zesde.

"Violet," zei de zevende.

Ze stonden verbaasd over de verschillen en omdat ze allemaal zeker waren van de kleur die de druppel had, ontstond er bijna ruzie. Toen liet de oude meester hen enige keren van plaats wisselen. En heel langzaam drong het tot hen door dat, ondanks de verschillen in hun waarneming, ze toch allemaal de waarheid hadden gesproken.

Nadat zo enige tijd verstreken was, liet de oude meester hen weer hun oorspronkelijke plek innemen. Maar omdat intussen de zon gedraaid was, kaatsten er weer heel andere kleuren terug vanaf de grote dauwdruppel. En de meester sprak:

"Hoe u de waarheid ziet, hangt af van de plaats en de tijd die u in het leven inneemt, zoals u daarnet een deel van het licht hebt gezien en dat voor de waarheid aanzag...

Laat uw medemensen in volle vrijheid hun eigen weg bewandelen, hun eigen plaats innemen en hun eigen deel van het licht waarnemen. U heeft allemaal waarheden nodig, want alle tezamen vormen zij het werkelijke spectrum als geheel; de volle waarheid...

Tot u zelf een van de groten bent geworden en de zeven kleuren als één kunt waarnemen, zal ieder afhankelijk van zijn situatie een ander standpunt innemen en de waarheid op een andere manier zien...

Wees daarom niet alleen tolerant, want dat is slechts het dulden van andermans mening, maar wees zelfs blij dat er andere meningen zijn. Zolang u zelf nog niet het volle licht kunt zien, heeft u uw medemens als medeleerling nodig om de volle waarheid te leren kennen."

Oh ja, vesper...

De boeken! Natuurlijk!

En ik moet opeens ook weer denken aan de wandelende tak eieren die ik ooit via OOL gescoord heb. Wat een lol hebben we daar mee gehad, zowel thuis als op t forum.....

Ingrid

Juline

Juline

23-05-2016 om 19:56

Pick your battles!

Was ook de eerste die bij mij opkwam. Ik had een tijd geleden zoveel strijd met mijn dwarse peuterpuber. Hier heb ik toen geleerd dat ik niet overal een strijd over hoefde aan te gaan, maar kon bedenken wat voor mij belangrijk was. En dat scheelde ook in de negatieve cirkel waar dochter en ik soms in belandden.

Astrid

Astrid

23-05-2016 om 20:07

Lynn/pick your battles

Lynn dat vond ik idd ook een heel mooi verhaal!

Pick your battles. Gelukkig hoef ik dat niet meer, maar zo'n 25 jaar geleden zei een bevriende kinderpsycholoog eens tegen me: 3 keer per dag een bekeuring (correctie) is genoeg. De rest van de tijd leid je af. Goed advies dat blijkt ook hier op het forum.

Helena

Helena

23-05-2016 om 22:43

Eens met AnneJ

Het fijnste hier vind ik dat je leest dat er andere invalshoeken zijn. In het dagelijkse leven beweeg je toch voornamelijk in je eigen kring van gelijkgestemden en ga je uit van je eigen waarheid. Je weet dat er meerdere gezichtspunten zijn, maar bent meestal te lui om de andere te onderzoeken.

mijk

mijk

23-05-2016 om 23:01

heel praktisch

Een onderbroek over een afzakmaillot vond ik echt gouden tip en ik heb in ouders en school geleerd om heel strategisch te communiceren. Niet al mijn emotie in de strijd te gooien maar telkens bedenken: Wat wil ik bereiken. Ook een vorm van pick your battles!

Iets met..

Ik heb een tijdje gezocht maar kan de posting niet meer vinden. Hopelijk weet iemand welke tekst ik bedoel. Een aantal maanden geleden. Het ging ongeveer over - het slechte beest en het goede beeste in jezelf voeden -. Sorry, uitermate vaag, ik kan het niet meer navertellen maar ik begreep het en heb er veel aan.

Ik ben erg blij met dit forum.

Stip

Stip

23-05-2016 om 23:13

ik ben niet

Paddington hoor! (kleur van de waarheid)

Het inzicht dat er een leven samen kan zijn na ontrouw. Dat Anoniempje2 mij ooit gaf. Ik heb geleerd telkens weer terug te gaan naar het moment. Dit is van levensbelang geweest voor mij. Daar ben ik haar onwijs dankbaar voor.
Toevallig had ik een rotweekend en heb ik dit weer gebruikt; hoe gaat het vandaag? Niet gister, 3 jaar geleden, morgen of over 5 jaar - maar hoe is het nu? Wat zijn de feiten vandaag? Laat de emotie passend zijn voor vandaag.

De paprikaragout van Anne J. Ook al deelt niet iedereen uit ons gezin die mening

mirreke

mirreke

24-05-2016 om 08:19

Het hele forum maar speciaal...

De beste tips ooit: pick your battles en laat losss.... Die hebben mij veel gebracht, ik leef veel relaxter

Maar feitelijk het hele forum. En dat al zo'n kleine twintig jaar, wauw!

Om 1 iemand uit te lichten wier bijdragen mij altijd weer nieuwe inzichten geven of ondersteunen bij het opvoeden van een kind met autisme: AnneJ. Echt hulde, ik heb zo ontzettend veel van haar geleerd wat ook echt wérkt. AnneJ, je zou een gids met praktische opvoedingstips moeten schrijven, echt!

Maar ook vele anderen. Teveel om op te noemen. Van vroeger aan tot nu. Met ontroering staat mij het draadje van Geerke bij, over haar kleine zoon Enzo. Triest en mooi, maar wel OOL op zijn best. En de draadjes van Kaatje Heksenvet.

Ik heb er gewoon veel geleerd, veel nieuwe inzichten, veel relativering, nog steeds, en veel tips gehad over van alles. Inderdaad Rinus! En de recepten! Echt een fijn forum!

oude nick

oude nick

24-05-2016 om 09:15

het is al weer lang geleden

Ik kwam toen ik ziek werd in een afschuwelijk arbeidsconflict terecht waarbij ik heel lelijk in een hoek werd klemgezet door de werkgever en arbo-arts. Dit ging heel ver, inclusief loon stopzetten om me onder druk te zetten. Dankzij jullie heb ik mijn laatste werkende hersencel nog koel kunnen houden en dankzij jullie professionele tips lukte het me de zaak te winnen en mijn achterstallig salaris terug te krijgen.

En een aantal jaar eerder nog hebben jullie me zoor een moeizame scheiding heen geholpen.

Het is alweer lang geleden maar ik durf zonder al te dramatisch overdrijven te zeggen dat ik zonder jullie er slechter uitgekomen zou zijn.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

24-05-2016 om 09:33

Zo veel

Ik heb hier zo veel geleerd. Het is niet te bevatten,

Veel praktische kleine dingen. Opruimen, huishouden, kinderfeestjes, boeken, vakantiebestemmingen.
Veel over hoe de wereld werkt. Ik was 15 jaar geleden veel naiever. Over scholen (lavell), de overheid, internetveiligheid, consultatiebureau's. Ik heb heel veel geleerd over omgaan met mijn zorgenkind(eren). Heksevet, annej, en nog veel meer nicks, die ik ook weer vergeet door alle wissels. (Ik onthoud de verhalen, niet de namen ) Die steun is echt niet te beschrijven.
Ik heb ook geleerd om mijn gedachten onder woorden te brengen. Om met andere ogen naar mijn verhaal te kijken. Ik weet zeker dat ik door dit forum dapperder, sterker ben geworden en betere keuzes heb gemaakt voor mijzelf, mijn man, mijn kinderen.

Ik hou van dit forum

Waar te beginnen

Bij de miskramen dan maar. Kan me ons draadje nog goed herinneren, met zazie, kareltje en nog meer namen die ik helaas kwijt ben. "Zwanger worden na miskraam", ook een dierbaar draadje. Allemaal niet zozeer met tips, maar wel met medeleven en veel luisterende oren. De borstvoedingstips, zelf later ook actief aan meegedaan toen ik allround borstvoedster was.

En verder, random: de opvoedtips, de krentenbollen van margje, de millionnaire's shortbread van lidwientje. Stracotto de Heer. De "heu" van Tinus, kon je op wachten als er een vraag gesteld werd die bij de huisarts thuishoorde. Praktische tips uit de rubriek gezondheid. Adviezen bij astma, autisme. Tips bij gedoe met de basisschool.
Oké, het is echt te veel om op te noemen. Maar het meest blijven me toch de bijzondere draden bij van Mayte, Kaatje Heksevet en Geerke. Zulke gebeurtenissen, zo ingrijpend en ontwrichtend in het leven van degene wie het betreft, en toch gedeeld met zovelen, dat was heel bijzonder.

Mijntje

Mijntje

24-05-2016 om 12:28

Anneque

Ja Anneque, dat draadje brengt veel herinneringen terug! Het was echt een hele steun (ik was zazie Volgens mij zijn er nu niet veel meer van deze draadjes, deze vrouwen weten niet wat ze missen
Door mijn vragen hier weet ik van het audiologisch centrum, kon ik mijn zorgen delen over mijn jongste en kan ik intussen anderen ook de wegen wijzen. Het is zo fijn niet zelf voortdurend het wiel uit te vinden!
Ik weet hier dat 'iedereen' cito's oefent en dat dit nut heeft.
Ontspannend, leerzaam, mensenkennis, zelfkennis, een heel bijzonder forum..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.