Over het forum Over het forum

Over het forum

De blues

Nu ik weer in het nieuws lees over de klimaatverandering en de stijgende zeespiegel, krijgt de blues me weer flink te pakken.
Hoewel natuur en milieu me altijd hebben bezig gehouden, word ik er nu echt somber van. Hoe moet dit? Hoe gaan onze  kinderen later leven? 
Dan komen daar nog wat steekpartijen bij en sodom en gomorra is compleet. 
Ik krijg op zo’n momenten spijt dat ik kinderen heb gekregen. Voel me schuldig tegenover ze. 
Wat ik zo moeilijk vind, het lijkt of er zo weinig mensen mee bezig zijn. Alle auto’s voor de deur van school, mijn kind komt weer thuis met een wanstaltig prut plastic uitdeelkado wat meteen bij het plastic afval belandt, omdat je die verdomde balletje nooit in die kartonnen prut gaatjes krijgt. Waarom maak alleen ik (ja ik ben natuurlijk niet de enige maarhet zijn er weinig die er naar handelen) me zo druk, het zijn toch onze kinderen, van ons allemaal die hier last van gaan krijgen?
Hoe staan jullie hier in en hoe ga je hier mee om? Ik vind het zo lastig.
Maken jullie je geen zorgen en waarom dan? En als wel, hoe raak je dan weer wat minder bluezig?

Ik probeer te denken dat mijn moeder zich zorgen maakte om de bom toen wij geboren werden en hetzelfde dacht dus dat het misschien nog mee gaat vallen allemaal, maar pfff..

dan

dan

27-10-2021 om 09:14

Ik herken het wel een beetje, Het enige is dat je geen invloed hebt op het gedrag van andere mensen, sommige zaken leven bij hen misschien veel minder of zelfs niet, maar alleen op je eigen gedrag. 

Ik herken het wel, en maak me soms ook best zorgen over de wereld waarin we leven en waarin mijn dochter groot moet gaan worden. En over hoe weinig het mensen lijkt te boeien. Maar goed. Wij leven ons leven zoals het ons goeddunkt. En ik probeer er niet teveel aan te denken. Ik kan ook morgen verongelukken of heel plotseling doodgaan. Daar wil ik ook niet heel de tijd over nadenken.

Junio

Junio

27-10-2021 om 14:54 Topicstarter

Ja jullie hebben ook gelijk, meestal lukt het ook om het zo te zien. Maar als ik dan zo’n bericht over de stijgende zeespiegel lees, voelt het alsof we meer moeten doen. En dan kom ik tot de conclusie dat een groot deel buiten onze macht ligt en daar word ik dan ook weer neerslachtig van. 
Niet te veel over nadenken dus inderdaad..

Problemen vragen om oplossingen. Blij toe houdt menigeen zich bezig met het aandragen ervan. Historicus en journalist Bas Mesters heeft er zelfs een heel boek aan gewijd:  'Het herstel van Nederland. Twaalf oplossingen voor een land in crisis' (2021). Zie voor meer informatie de volgende mailing van debatcentrum Emma: https://updates.emma.nl/mailing/show/G6lQWUYyB1lU6bTLq7LTmOBYgfzjMM2iHzZtXNSpD50y6TamQL63pxRwDhFfTxoq

Junio

Junio

27-10-2021 om 16:14 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 27-10-2021 om 16:10:

Problemen vragen om oplossingen. Blij toe houdt menigeen zich bezig met het aandragen ervan. Historicus en journalist Bas Mesters heeft er zelfs een heel boek aan gewijd: 'Het herstel van Nederland. Twaalf oplossingen voor een land in crisis' (2021). Zie voor meer informatie de volgende mailing van debatcentrum Emma: https://updates.emma.nl/mailing/show/G6lQWUYyB1lU6bTLq7LTmOBYgfzjMM2iHzZtXNSpD50y6TamQL63pxRwDhFfTxoq

Dank!

Dat ga ik bekijken en laat het morgen 28 oktober zijn! 

Junio schreef op 27-10-2021 om 16:14:

[..]

Dank!

Dat ga ik bekijken en laat het morgen 28 oktober zijn!

Niets te danken hoor; heel graag gedaan!

Lieve Junio,

Vroeger werd ik ook enorm depressief als ik om me heen keek in de wereld. Nog steeds kan ik het journaal niet goed verdragen, alle ellende die mensen elkaar aandoen. En toen kwam, op een dag, een man aan de deur die me dingen liet zien in de Bijbel die ik nooit had geleerd in de kerk waar ik opgroeide. Ik nam een Bijbelstudie en begon weer zin in het leven te krijgen en vertrouwde in een goede afloop. En hoewel ik me nog steeds wel erger als ik de files auto's zie bij de supermarkt van mensen die ik ken, die op een steenworp afstand wonen of de jeugd zie die tussen de middag wat lekkers scoort en de verpakking achteloos neersmijt en dergelijk wangedrag, word ik er niet meer wanhopig van.
Heel veel mensen willen graag een betere wereld, qua milieu, regering, voedselverdeling, gezondheid, noem maar op. Maar zelfs als we alle neuzen dezelfde kant op kregen, wat niet gaat gebeuren, dan lukt het ons nog niet. Daarom geef ik je de link naar een artikel, een heel tijdschrift erover als je wilt, over een oplossing die misschien minder voor de hand ligt, omdat we in ons land inboeten in zowel vertrouwen in de Bijbel als in de wetenschap, wat ik heel jammer vind. Deze oplossing zit 'm in Gods koninkrijk. Je kunt het zien als 'out of the box' denken

Wat ik je aan kan raden, is het vragen om een Bijbelstudie. Dat kan ook via die website. Dat gaat momenteel telefonisch, of via Zoom, vanwege Corona. Of je van studeren houdt, weet ik niet, maar ik vond het verrassend te ontdekken wat de kerken altijd geleerd hebben, in tegenstelling tot wat de bijbel echt leert. En dat laatste was vele malen logischer en nuchterder. Antwoord op heel veel vragen.

Sterkte met je diepe dip, ik hoop dat je eruit komt. Echt, als je de verzekerde hoop hebt dat deze wereld uiteindelijk niet aan de mens ten onder gaat, is het veel beter te dragen wat je aan nieuws te verstouwen krijgt.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijdschriften/wachttoren-nr2-2021-mei-jun/binnenkort-een-nieuwe-wereld/

Veel liefs,
Peenvogel

maar je weet toch helemaal niet of ts gelooft in sprookjes? Zo ja dan zijn er nog veel meer escape mogelijkheden!
Gr Angela

Inzake milieu: ik wil de pret niet bederven..maar had jaren terug een leerling (in de leswagen), deze jongeman was kapitein op een baggerschip in Indonesie.
Als rij-instructeur moesten we uiteraard "milieuvriendelijk" autorijden aanleren.

Dit heerschap lachte me uit en zei: wat ik je nu vertel...ga straks alle cijfertjes maar eens bij elkaar optellen. Áls je dat al lukt.

Wat bleek: in de zee waar "zijn" schip lag, daar was 't bezaaid met die baggerschepen, allen van dezelfde maatschappij. Zijn schip was ca. 30x150 mtr groot en ze hadden destijds ook net een hydrauliekleiding lek. 3000 liter.
En waar laat je dat? Opslagruimte hadden ze niet, orders van hogerhand: overboord met dat spul. Dat is en was dus gebruikelijk, je kan dat spul niet even aan land brengen. 
Gekkenwerk, maar goed.

Afijn, de cijfertjes: hij vertelde dat elk schip daar minimaal 25 jaar ligt.
Elk schip draait 24 uur per dag, 365 dagen per jaar door.
Verbruik: ca. 90 ton ruwe stookolie per dag per schip.

Maak de rekensom maar even: 90 ton x 365 dagen x 25 jaar
En dat is dus 't verbruik per schip in de minimaal(!) 25 jaar dat ie daar ligt. Dan hebben we de lekkages e.d. nog niet meegerekend.
De grote grap was dat de grootste aandeelhouder van dat bedrijf de Nederlandse staat was...kortom: ver van mijn bed show en dan mag alles terwijl we hier zelfs de rietjes verbannen.
Wat wij hier milieutechnisch op bezuinigen dat wordt in opdracht van de NLse overheid aan de andere kant van de wereld, uit het oog uit het hart, in veelvoud weer verprutst.
Dat je er iets aan het milieu kan doen...prima dat de indruk wordt gewekt dat "alle kleine beetjes helpen", maar 't zal helaas echt niet helpen. 

De wereld is dus al een puinhoop en dat zal helaas ook écht niet veranderen...een ballonnetje meer of minder zal 't verschil helaas niet maken.

Inzake de steekpartijen en dergelijke:
Ik had die discussie heden deze middag met een goede vriend van me.
In o.a. Engeland heeft de politie geen vuurwapens bij zich...daar redden ze zich in het algemeen prima met de mond en op andere manieren. De mentaliteit van de Engelsen is dan ook wel anders..al heb je aso volk overal. Zo zijn er tal van voorbeelden.

De Nederlander is reeds verworden tot een ras ergoist, eigenlijk regelrecht klotevolk.
En waar ligt 'm dat aan..wel, ik denk in de eerste instantie aan de politiek en andere hooggeplaatste figuren die het "goede" voorbeeld geven.
Neem een Prins Pils met dochterlief die een verjaardagfeestje hield. Teveel mensen, maar ach..een dag later even excuses maken en dat je een inschattingsfout hebt gemaakt en 't is weer klaar. Of neem Hugo Bloemschoen: als minister 2 x je legitimatie (of soortgelijk) vergeten..neem Grapperhaus, Rutte etc. 
Schijt aan de hele wereld, lullen er wat in om en komen ermee weg.
Dát is het voorbeeld wat NL al jaren heeft.

Wat zag je na dat Amalia feestje: mensen gebruikten dat argument dus ook (was te verwachten), sja..als 't koningshuis 't kan dan is het blijkbaar geoorloofd...even excuses maken kan ik ook. En zo gaat het al jaren achter elkaar.

Neem sociale controle, armoede (er zijn veel mensen mét geld, maar ook méér dan genoeg mensen dan je verwacht die 't allesbehalve ruim hebben. Al zullen veel mensen de schone schijn ophouden), beide ouders die werken en niet weten wat de koters uitvreten, een zwaar overbevolkt land, drugs op elke hoek van de straat (mijn vrouw, agente, treft wel koters van 10 of 11 jaar die coke staan de dealen op 't schoolplein) etc.

Neem daarnaast ook 't strafbeleid in NL, onderbezetting van zowat alles, pakkans zéér nihil
NL is én wordt verkwanseld.
(er zijn nog wat factoren die ik hier niet zal benoemen maar welke ook wel degelijk effect hebben op de algemene leefbaarheid)

Ach, ik kan er wel uren over ouwehoeren. Eindconclusie: je verandert er geen moer aan.
De verloedering van NL is al 20+ jaren aan de gang en het tij keren is (praktisch) onmogelijk.

Je mag hopen dat 't gezonde verstand in de toekomst nog een beetje blijft hangen en dat men er nog wat gebruik van gaat maken...maar het komt hier in NL echt niet meer goed. Althans, ik zie 't écht niet meer gebeuren.

Die enorme schepen die meuk voor ons vanuit Azië naar hier vervoeren stoten op jaarbasis meer CO2 uit dan alle auto's wereldwijd bij elkaar. Op de fiets ipv de auto naar de supermarkt gaat op wereldschaal echt geen zoden aan de dijk zetten. Zo realistisch ben ik ook wel. Je kunt wel denken aan verkeersveiligheid, je eigen conditie etc.
Als je aan het milieu wil denken is het vooral belangrijk om minder/niet te vliegen, minder/geen vlees en minder spullen te kopen. Iets minder aan alleen ons eigen belang denken en iets meer aan het gemeenschappelijke belang. Helaas zijn er mensen die nog steeds denken dat klimaatverandering en milieuproblematiek niet bestaat of dat het toch al te laat is en het tij niet meer te keren is.
Bijbelstudie alleen gaat niet bijdragen aan een betere wereld. Ja, het kan een mooi en inspiratievol boek zijn, maar uiteindelijk moeten we het toch zelf doen. Hier en nu, niet straks in het hiernamaals/Gods koninkrijk. Dat is vast een mooi vooruitzicht, maar je laat hier ook iets achter.

Dat is het juist, dat koninkrijk is een regering vanuit de hemel. Maar deze regeert over de mensenmaatschappin op aarde. Dat is een werkelijke hoop voor de toekomst. Zoals je zelf al ziet, wij mensen kunnen het niet oplossen. Maar God wel. 
Je kent het Onze vader vast wel. Daarin bidt je om de komst van dat koninkrijk. Daniel 2:44 zegt dat het al de huidige regeringen zal vernietigen. Psalm 37 voegt toe dat er geen slechte mensen meer zullen zijn. Het hele thema van de Bijbel is dat Koninkrijk. Niet na de dood, maar binnenkort over de hele aarde.

Het koninkrijk Gods is geen koninkrijk zoals wij dat kennen. En ook geen regering zoals wij dat kennen. De Bijbel kondigt de komst aan van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar alles perfect en vredig zal zijn. Niemand weet zeker of dat er daadwerkelijk ooit zal komen, we mogen er wel op hopen en voor bidden. Maar dat neemt niet weg dat we hier en nu de verantwoordelijkheid hebben om op een fatsoenlijke manier met deze aarde en elkaar om te gaan ondanks alle minder mooie kanten van het leven en onszelf.
Enkel bidden en hopen gaat ons niet helpen om crises op te lossen. We hebben niet voor niks gezond verstand en allerlei andere talenten gekregen, doe er wat mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.