Over het forum Over het forum

Over het forum

Suze

Suze

15-01-2015 om 09:11

OO-forum; zinvol of tijd verdoen?

N.a.v. een ander draadje waarin iemand de opmerking maakte dat we hier op OO (behalve in prangende kwesties) toch allemaal onze tijd verdoen, open ik even een nieuw draadje.

Ik ben het daar nl. helemaal niet mee eens.

Ik zit al jaren op OO en heb hier, behalve bij adviezen bij prangende kwesties, ook veel tips en adviezen gevonden/gekregen voor praktische (bijv. huishoudelijke) zaken gevonden, en heel veel geleerd hoe mensen anders tegen bepaalde kwesties kunnen aankijken. Dat heeft mijn inzicht in hoe mensen naar iets kijken echt verruimd.

In zijn algemeenheid heb ik veel bijgeleerd over zaken waar ik geen benul van had (bijv. alles rond jeugdzorg en uitkeringen) - heel leerzaam dus.

Daarnaast heb ik het zelf financieel ruim, maar weet ik inmiddels een stuk beter hoe het leven kan zijn als je het financieel een stuk minder ruim (of zelfs heel krap) hebt.

Ik denk dat ik in zijn algemeenheid door OO veel meer begrip heb gekregen voor mensen die in een andere situatie zitten.

Ook vind ik het vaak fijn om te merken dat mensen die het moeilijk hebben met iets, door andere mensen op OO geholpen en gesteund worden. Hoewel er soms wat botte reacties (misschien niet altijd bot bedoeld, maar soms komen ze bot over) zijn, heeft het "helpende" karakter van OO toch de overhand en dat vind ik soms echt hartverwarmend en fijn om te zien.

Hoe ervaren jullie OO?


Lucerna

Lucerna

15-01-2015 om 09:19

Zinvol

Ook ik heb hier al heel veel geleerd in de loop van de jaren. Inderdaad over andere omstandigheden dan die waarin ik zelf leef, over bepaalde aandoeningen, enz. Maar het bijslijpen van je mening in discussies hier vind ik ook zinnig en waardevol. Zelfs sommige grapdraadjes heb ik als zinvol ervaren door de humor die erin zit en ook, bijvoorbeeld in die spelletjes die we een tijdlang hadden, waren een vorm van ontspannen contact als ik door omstandigheden wat erg aan huis vastzat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-01-2015 om 09:21

Hetzelfde als jij

Ik kom hier 12 jaar en ook ik heb ontzettend veel geleerd hier. Oo voegt in mijn leven echt iets toe.

amk

amk

15-01-2015 om 09:26

sluit me aan

vooral toen ik net verlaten was door mijn man heb ik hier veel steun gehad en veel advies gekregen waar ik nu nog heel veel aan heb.
Ik denk dat OO er mede voor gezorgd heeft dat wij een heel goed na-huwelijk hebben.

Ik leer elke dag weer nieuwe dingen hier en dat zijn eye openers en soms heel eenvoudige dingen.

Suze

Suze

15-01-2015 om 09:29

kinderen

Wat ik nog wil toevoegen is dat ik hier op OO vooral veel over kinderen heb geleerd (haha, wel logisch, maar dacht ik eigenlijk bij mijn eerste posting niet meteen aan). Vooral hoe je open het gesprek met je kinderen aan moet gaan.

Ik heb echt de indruk dat ik door OO veel beter met mijn (inmiddels) puberkinderen praat, dan ik zonder OO zou hebben gedaan en daardoor een nog betere band met ze heb opgebouwd. Iedereen bedankt daarvoor!

Lucerna

Lucerna

15-01-2015 om 09:30

Concreet

Eén van de belangrijkste dingen die ik hier heb geleerd: Pick your battles. Wat kan dat een rust geven

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-01-2015 om 09:53

Eens

Mijn blik is echt verbreed door wat ik hier in de loop der tijd allemaal gelezen en gedeeld heb. Ik merk ook dat ik in het dagelijks leven best vaak iets meeneem van hier.

Thursday Next

Thursday Next

15-01-2015 om 10:05

zing mee in het koor.
Ik kom hier al een jaar of 10 en heb veel geleerd, over hoe het gaat in andere gezinnen, opvoedtips (pick your battles is een hele goede) en allerlei andere tips. En ook over bijvoorbeeld de problemen met ADHD en autisme.

Marea

Marea

15-01-2015 om 10:36

waardevol

Ik kom hier ook al een jaar of tien en ik heb ook veel geleerd van andere meningen. Thuis en met vrienden heb je toch vaak hetzelfde standpunt of perspectief en leef je in dezelfde sociale klasse en hier kom ik mensen tegen uit heel andere leefomstandigheden.
Vooral Miriam en Tsjor kunnen dingen heel goed uitleggen en in perspectief plaatsen.
Ik heb ook genoten van de feuilletons van enkele jaren geleden. Ook geniet ik van sommige draadjes, zoals het terugkerende draadje van de schoonmoederperikelen, maar ik denk dat we na een jaar of vijf wel zijn doorgedrongen tot Esmee en dat ze nu veel adviezen probeert toe te passen en er beter mee omgaat. Dus dat is misschien een aflopend feuilleton.
Toen ik nog in de MR van de basisschool at heb ik hier ook vaak goede adviezen gekregen.
Verder was ik diep onder de indruk van de steun aan verschillende mensen. Niet alleen via dit forum maar ook in persoonlijk buiten het forum. Ik herinner me dat iemand zonder geld veel geholpen is. Weet het niet meer precies, maar dat gebeurde gewoon.
Dus allemaal dank voor mijn heerlijke tijdverdrijf.

Oldie

Oldie

15-01-2015 om 10:43

Tijd verdoen

Ik vind het grenzen aan tijd verdoen. Maar goed, ik kom hier al 17 jaar, dus zo erg vind ik dat nou ook weer niet

Mijntje

Mijntje

15-01-2015 om 11:06

tijd verdoen 2

Ik vind het ook zeer nuttig, onderhoudend en gezellig.
Maarja, in deze tijd kan ik natuurlijk ook andere nuttige dingen doen, als huishouden of werken
Dus ik mag van mezelf niet teveel kijken.

Ely

Ely

15-01-2015 om 11:38

Moi aussi

Nou ben ik het draadje waarin werd gezegd dat we onze tijd verdoen nog niet tegengekomen maar ik vind het ook wel een beetje vaag begrip. We zijn idd geen ebola patiënten aan het redden en die doorbraak mbt hiv komt hier ook niet vandaan maar op kleine schaal gebeuren hier volgens mij geregeld prachtige dingen. Inzichten die gedeeld worden en begrip gevonden.

Inanna

Inanna

15-01-2015 om 11:53

combi

Ik kom hier nu een jaar of 14 en ik heb heel veel nuttige informatie opgedaan, ik merk regelmatig dat ik dingen weet omdat ik hier al jaren lees, geen zaken die ik nu zo op kan dreunen, maar die op het juiste moment ineens boven komen borrelen. Ik weet nu dat je groene thee niet zet met kokend water en ik voelde me heel slim toen we geen warm water meer hadden en ik tegen mijn man kon zeggen 'ik denk dat het de tweewegklep is' (dat was ook zo )
Ook op het gebied van opvoeding en hoe kinderen ontwikkelen (en dat het niet erg is als het niet strak op schema gaat) heb ik stiekem een hoop kennis opgedaan. Ook niet onbelangrijk waren de draadjes waarin ik mijn hart kon luchten, het draadje van de maand waarin mijn oudste geboren werd is heel belangrijk geweest, ik was de enige in mijn omgeving met een kind, dus het was fijn om met andere mensen te praten die ook een baby hadden.
Verder ook wel een hoop tijd verdaan hier met diverse puzzelavonturen en geklets. Het is een mooie combi van nuttig en leuk, maar niet zo nuttig.

Suze

Suze

15-01-2015 om 12:07

Ely

In het draadje "Ouders houden speelafspraakjes af" las ik dat.

Misschien trouwens niet zo letterlijk bedoeld, maar ik vond het wel een leuke aanleiding om dit draadje te starten.

Forumredactie OO

Forumredactie OO

15-01-2015 om 12:19

Genieten!

We zijn ook maar mensen, en ik kan jullie vertellen dat op zo'n donkere, druilerige dag als dit, waarop we onze dagelijkse klussen doen, veel mail, admininistratie, alweer uitkijken naar een weekend enzo, jullie met deze draad ineens het zonnetje zijn dat ons werk glans geeft! Daar doen we het voor, dank!

Dit was onze droom toen we begonnen: internetmogelijkheden onderzoeken en inzetten om de wereld een beetje beter te maken. Voor ouders in het bijzonder, omdat niets je leven zo wezenlijk verandert als de verantwoordelijkheid voor kinderen en we daar geen van allen op voorbereid zijn.

Ik hoop dat we nog vele jaren mogen doorgaan; dat jullie nog vele jaren zullen blijven. Om te beginnen dit nieuwe 2015.

Justine Pardoen (hoofdredactie Ouders Online)

bloemetje

bloemetje

15-01-2015 om 12:43

heel nuttig!

Ik heb hier de afgelopen 10 (?) jaar ontzettend veel geleerd. Vooral geleerd dat mijn opvattingen ook maar gewoon een mening zijn. Discussies zoals hier (met allerlei verschillende perspectieven) voer ik in de fysieke wereld maar zelden. Ik heb door hier veel te lezen veel meer begrip en respect gekregen voor 'anders denken' - en ben zelf op veel onderwerpen ook anders gaan denken.
Ik had vroeger snel mijn mening klaar over medicijngebruik bij ADHD, onderpresterende slimmeriken, niet werkende moeders, uithuisplaatsingen etc. etc. Wist ik veel.
Ja, ik heb hier echt veel geleerd. Ben daardoor zeker ook een beter moeder geworden.

Astrid

Astrid

15-01-2015 om 12:43

Ook

Ik kom hier nu zo'n jaar of 9 geloof ik.
Het leukste vind ik het "bestuderen van mensen" en er over nadenken en fantaseren hoe verschillend mensen zijn (of niet) op een forum of in het dagelijks leven, dat een vorm van anonimiteit ervoor kan zorgen dat mensen pittiger overkomen, alleswetend, te zelfverzekerd, ronduit bot, of zacht, onzeker en alles er tussenin. Hoe feiten en fabels nog steeds voor onwaar of juist waar gezien kunnen worden, wat mensen weten of niet weten, hoe ongelofelijk diep een discussie kan gaan zodat ik eigenlijk niet meer kan volgen waar het eigenlijk om gaat, hoe mensen bij de ene poster vol begrip reageren en de ander bijna afbranden, aannames, (ver)oordelen, grote ondersteuning en hulp, plezier, creeeren, samenwerken en het delen van verdriet én informatie door ervaring of kennis.
Nuttig? Jazeker.
Tijdverdrijf? Dat ook.
Tijd verdoen? Absoluut.
Tijd verdoen kan verschrikkelijk nuttig zijn.

Lusithania

Lusithania

15-01-2015 om 13:22

Nuttig?

Ik kan mij alleen maar vinden in dat wat al genoemd.

En waarom moet alles nuttig zijn (in de zin dat je resultaat ziet zoals het werk of het huishouden)?

Of kijken naar hangtelevisie nuttig is of een boek lezen ))
Dan heeft oo inderdaad nut door het opdoen van verschillende meningen of oplossingen.

Hortensia

Hortensia

15-01-2015 om 13:57

bij het meubilair

Ik ben inmiddels al 17 jaar hier, ik weet dat ik hier kwam schrijven toen ik zwanger was van de tweede. Veel geschreven, soms ook wel teveel maar ik zal nooit vergeten hoe ik door mijn echtscheiding ben heengeholpen en hoeveel praktische hulp ik kreeg toen ik die hard nodig heb. Ook zal ik nooit de schuivende dozen naar andere OOers vergeten

Marjoleine64

Marjoleine64

15-01-2015 om 14:53

Nuttig tijdverdrijf

ik sluit me aan bij de anderen. Ik lees al zo'n 17 jaar mee denk ik, en schrijf ook af en toe. Soms hele periodes niet als ik het te druk heb met belangrijkere zaken, maar ik kom toch weer terug. Ik heb al veel nuttige inzichten hier opgedaan over omgaan met kinderen/pubers/lastige echtgenoten etc, en over autisme/adhd en aanverwante zaken.

tonny

tonny

15-01-2015 om 17:24

nog een meubelstuk

Nuttig, soms aangrijpend, soms informatief, soms verrassend, verbazend, irritant, hilarisch, slaapverwekkend, ontroerend - noem maar op, al deze etiketjes passen nu en dan.

De update waarbij de oranje/gele pagina's (en nog wat zaken zoals het archief) voorgoed verdwenen, het vertrek van een aantal bijzondere meeschrijvers, dat zijn zaken die OO veranderden. Zo is het leven. Alles wat leeft, is in ontwikkeling en verandert. OO is springlevend en blijft iets speciaals, anders dan andere fora.

Zinnig tijdverdrijf

Elke keer als ik de vloer poets moet ik denken aan het draadje van OO waarin de tip werd gegeven om een tegelvloer met soda te poetsen. Daarvoor gebruikte ik met grote tegenzin chemische allesreinigers, met nare luchtjes.
OO dringt dus diep in in de poriën van het dagelijkse leven. Ik vind het bijzonder, dat allerlei hele grote en hele kleine alledaagse vragen door elkaar binnenkomen. Dat maakt OO een unieke plaats. Dat je vervolgens vanuit heel verschillende zienswijzen op een draadje kunt reageren maakt het spannend. En dat mensen de vrijheid hebben om uit allerlei verschillende bespiegelingen datgene te kiezen waar ze zelf verder mee kunnen, zonder dat er enige verplichting of verantwoording aan vast zit, maakt het zeer waardevol en uniek.
Als ik hier zit zijn er altijd dingen die ik beter had kunnen doen in die tijd (werk, was, boodschappen) en toch neem ik graag de tijd om te lezen en te schrijven, om na te denken, me te verbazen, soms te ergeren, soms anderen te ergeren, maar ondertussen weer veel kennis en wijsheid op te bouwen en respect te krijgen voor de vele verschillende wijzen waarop ouders ouder willen zijn, voor hun inzet voor kinderen en relaties en voor de vele complexe vraagstukken waar mensen soms mee te maken krijgen.
Het blijft voorlopig tamelijk hoog op mijn prioriteitenlijstje staan.

Tsjor

mijk

mijk

17-01-2015 om 14:40

ik bedoel maar.

Ik bedacht gisteren dat ik iets anders voor de badkamervloer wilde en zie daar! Dank Tsjor.

Ik heb mijn empathie hier erg geoefend en toen we in de conflict met school raakte kon ik dankzij de ervaringen van anderen veel beter de zaken en de emoties scheiden en zijn we er heel goed uitgekomen.

Mijk

Lynna

Lynna

18-01-2015 om 08:51

Zinvol!

Ik hang hier al zo'n 18 jaar rond en leer en vermaak me hier nog steeds. En hoewel ik de 'bijzondere meeschrijvers' ook mis, ik nog voorzichtiger ben met mijn nicks vanwege de vindbaarheid op Google, toch ben ik blij dat hier zoveel nieuwe aanwas is gekomen. Geeft weer een heel nieuwe sfeer want het werd wel erg ons kent ons.

Astrid

Astrid

18-01-2015 om 11:59

Lynna

Er zit nog wel wat van die oude schrijfsters, nieuwe nick, kleine aanpassingen en het lijkt bijna nieuwe aanwas.

Zinvol

Ik lees hier al vanaf begin jaren negentig en ook bij de geboorte van mijn kinderen, het begin van opvang en school, heb ik hier nogal eens gelezen. Maar, vooral de vraagbaken en de deskundigen. Die er overigens nog steeds zijn en nog steeds veel nuttige informatie uit te halen valt.
Maar voor mij zelf was het handiger geweest als ik iets eerder door had gekregen dat ouders een kritische informatieve groep an sich zijn. En eerder lezen had mij mogelijk wat valkuilen gescheeld in de hulpverlening.
Ook in real life voel ik me toch eerder onderdeel van 'ouders' hoe verschillend ook, juist door het forum. En zoek ik aansluiting bij ouders om mij heen.
Meer nog dan bij hulpverleners.
Hoeveel respect ik daar toch ook vaak voor heb.

Jeltje

Jeltje

18-01-2015 om 22:34

life-saving bijna!

ruim 7 jaar geleden tikte ik 'jeuk en zwanger' in in Google. Het was oktober, drie uur 's nachts, ik liep naakt door het huis omdat de kou mijn huid wat verdoofde. Ik kwam op OOL terecht, bij een bijdrage over zwangerschapscholestase. Las dat het gevaarlijk kon zijn. Volgende dag het ziekenhuis gebeld en die middag werd ik opgenomen en niet lang daarna werd mijn dochter gehaald.
Kortom, ik ben fan

(Natuurlijk ook vanwege het feit dat ik op OOL heb geleerd dat het beddengoed en de knuffels niet gewassen hoefden te worden bij luizen, er heus kinderen zijn die nog minder onder de douche gaan dan de mijne, bijna niemand verjaardagsfeestjes leuk vindt, ik de juiste ' tekst' kreeg om te zorgen dat mijn kind gewoon naar groep 3 ging, en ik gerustgesteld was dat ruim 2 jaar doen over je a-diploma helemaal prima is.)

Puck

Puck

27-01-2015 om 12:05

ook bij het antieke meubilair

Ik zie het ook nog steeds niet als tijd verdoen. Wat heeft OO mij de laatste 15 jaar opgeleverd: antwoorden op vragen/kwesties waar ik tegenaan liep, een veel bredere visie op de samenleving, steun in moeilijke tijden en leuke IRL-contacten.
Allemaal waardevolle dingen wat mij betreft

tante Sidonia

tante Sidonia

28-01-2015 om 11:16

Ik loop

Ook al zo'n 15 jaar mee, onder allerlei nicks. In de loop der jaren ook heel veel nuttige tips en veel vermaak meegenomen!
OOL...bedankt!!

Suze

Suze

08-02-2015 om 13:36

verslaafd?

Haha, ben blij dat er veel mensen OO als nuttig ervaren. Ik dus ook, maar soms denk ik ook "ben ik nou verslaafd?"

Nou ja, er zijn ergere verslavingen te bedenken .

Klaartje

Klaartje

08-02-2015 om 20:26

Ooit is er een draadje geweest

waarin iemand vroeg of we niets beters te doen hadden dan op OO lezen/schrijven. Ik heb toen gezegd, wel wat beters, maar niets leukers. Ik ben hier nu zo'n 11 jaar en ik heb (zeker in de moeilijke periode) veel steun gehad. Nu lees ik nog geregeld mee, maar meeschrijven doe ik eigenlijk bijna nooit meer. Heb dan ook al volwassen kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.