Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 14:40

Politiek

Wat mij plotseling opviel deze week, is dat er zo weinig over politiek gepraat wordt op OO. Vermijden jullie dit onderwerp, zoals mensen dat ook op een verjaardag of op het werk vaak doen?

kaaskopje

Kom maar op: waar wil je het precies over hebben?

Jaina

Jaina

27-05-2016 om 16:03

Nee hoor

Ik hou wel van een goede politieke discussie. Hoewel de laatste discussie hier over vluchtelingen door forum beheer werd afgekapt omdat volgens hun al gezegd was. Dat moedigt ook niet aan om nieuwe discussies te beginnen. Maar ik ben sowieso niet zo heel goed in zelf onderwerpen verzinnen dus ik sluit me liever aan bij bestaande discussies.
En het is natuurlijk wel leuk als er verschillende meningen te horen zijn. Als iedereen het met elkaar eens is het ook saai. En als 99% van de deelnemers dezelfde mening heeft is het ook niet leuk want dan wordt er vaak erg gehakt op de persoon die een afwijkende mening heeft. En aan de andere kant zijn mensen soms weer erg gevoelig en gaan dan zeuren over de toon waarop de discussie wordt gevoerd. Dat is ook irritant want dan krijg je zo'n meta discussie over hoe je moet discussieren.
Maar goed ik doe graag mee bij een interessant onderwerp

bieb63

bieb63

27-05-2016 om 16:19

Nou kom maar op!

Ik vind een politieke discussie wel interessant.
Om te starten: wat vinden jullie wel en niet goed aan de huidige politiek. En welke partij zouden jullie graag zien in de volgende periode. En waarom natuurlijk?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik economisch niet zo goed onderlegd ben. Dus consequenties (in economisch opzicht) van linkse of rechtse politiek kan ik niet goed overzien.
Maar mijn persoonlijke gevoel is: meer oog voor de mens (in de ruime zin van het woord) en minder streven naar geld en macht.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 16:20

Ik doe het zelf ook

Ik ben op Facebook toch wat meer uitgesproken dan hier merk ik. Misschien ook omdat de toon daar harder is en ik dat niet over mijn kant kan laten gaan. Ik blijf altijd beleefd overigens

Ely

Ely

27-05-2016 om 16:30

Op Facebook hard?

Grappig ik zie op Facebook nooit harde discussies. Gaan die dan over politiek? Nou ben ik ook niet erg actief op Facebook. Ik neus wat mee over nieuwtjes, zoekgeraakte huisdieren, highlightes in levens (zonet gelezen dat een kennis na heel veel jaren proberen zwanger is, hoera!), dingen lenen, geven, in en verkopen, initiatieven enzo. Allemaal heel mellow dus

Qua politiek: be my guest, waarom vraag je erover ipv zelf een discussie erover te beginnen? Of is het een soort bespiegel op OO week?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 16:44

Ely

Misschien zei ik het niet duidelijk. De toon op Fácebook is harder dan op OO.

Ik vraag ernaar omdat het mij opviel dat het een onderwerp is wat niet vaak als onderwerp zelf aan de beurt komt. Wel zijdelings, maar nooit meer. Vandaar ook dat ik de vraag in deze rubriek plaatste met de vraag: hoe zou dat komen?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-05-2016 om 16:55

Oh ach Ely

Je had het wel over Facebook. Was er maar een bewerkknop op OO ). Heb je nog nooit harde discussies gezien op Facebook? Man man, nou ja van discussies is misschien niet eens sprake, als je wilt discussiëren dan verzandt het nog wel eens in enerzijds de meest vreselijke verwensingen en aan de andere kant daar in alle redelijkheid nog tegenin proberen gaan. Ik zoek het dus ook echt op.

tante Sidonia

tante Sidonia

27-05-2016 om 23:35

er was

Onlangs een stevige discussie over stemmen voor of tegen het verdrag met de oekraine.

Ik houd ook wel van een discussie over politiek. Ik ben politiek bewust en actief bezig.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2016 om 02:31

Bieb

Ik sta er zo'n beetje hetzelfde in als jij.

Ik heb nog nooit op Groen Links gestemd, maar het zou zomaar mijn keus kunnen worden volgend jaar. Ik ben stem al jaren op de PvdA, maar ik heb de afgelopen jaren regelmatig met open mond zitten kijken en lezen wat er nu weer door hun ministers of staatssecretarissen werd gezegd en bedacht. Nu de verkiezingen eraan komen, veroorloven ze zich weer een eigen mening en nemen nu ook al afstand van de VVD, maar of ik daardoor het vertrouwen weer krijg om ze weer vier jaar te gunnen... ik weet het niet en ik vrees een heleboel PvdA-kiezers van de vorige verkiezingen met mij.

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 08:15

wachten op de verkiezingen

Ik vind zulke discussies vaak pas leuk worden als er verkiezingen op komst zijn. Voor nu dus de Brexit: voor of tegen?

in de beschaafde conversatie

is politiek een van de thema's die men behoort te mijden. Het wordt er namelijk niet gezelliger op als mensen uiteenlopende ideeen hebben. Uitstekend bij een politiek forum, maar niks aan op een familiefeestje waar het met alle uiteenlopende leeftijdsfases en bijbehorende belangstelling allang heel fijn is als alles soepeltjes loopt.
Maar kom, er is hier een verjaardag noch familiefeestje gaande, dus kom maar op met die discussie.

Ik doe niet mee.

Volgens mij zijn ambtenaren veel belangrijker voor het besturen van het land dat politici die op snelle quotes of leuke/irritante filmfragmenten worden beoordeeld en/od gevolgd. Het is zo belangrijk dat het om inhoud gaat, maar die inhoud kan ik door alle snelle en wisselende verpakkingen steeds moeilijker vinden.
En dan al die spindoctors, PR medewerkers, al die mensen die moeten zorgen 'dat het plaatje klopt'. Allemaal buitenkant, allemaal show. Wat speelt er nu écht?

Lastig, lastig.

Het handwerk

http://preview.tinyurl.com/OOpolitiek
Er is net een aantal afleveringen geweest over het presidentschap van Barack Obama. Daarin zie je goed het handwerk van de politiek, de compromissen, de gevolgen van wetten en besluiten die rusten op een nauwe meerderheid en ook weerstand kennen.
Net als indertijd 'Borgen' krijg je toch meer zicht op de mammoettanker die het is om zaken de goede kant uit te krijgen, net wat je vind wat de 'goede kant' is, een ander kan er anders over denken.
De aflevering 'The arc of history' verwijst naar de zwarte burgerrechtenbeweging. Obama wijst daarnaar terwijl hij zwarte activisten ontvangt in een tijd dat er weer auto's in de fik gaan vanwege zwarte woede over politieoptreden.
Het gaat de goede kant op, de boog van de geschiedenis buigt naar rechtvaardigheid als wij zorgen dat dat gebeurt. Maar het is geen kunstje en vereist lang en hard politiek handwerk.
Protesten prima maar vooral werkzame politieke actie.

Ely

Ely

28-05-2016 om 12:59

Ik zie soms wel

Gedoe op Facebook over maatschappelijke kwesties maar ik zie zelden daar iets wat ik het predikaat discussie zou geven. Het is meestal ongenuanceerd geroeptoeter zonder al te veel inhoud. Wat ik er soms van zie maakt me alleen maar verdrietig dat mensen dat soort dingen de ether in smijten dus eerlijk gezegd pas ik daarvoor de struisvogel techniek toe.

Jaina

Jaina

28-05-2016 om 13:46

Facebook

Op Facebook ga ik juist weer geen discussies aan. Daar zit je met naam en toenaam en leest je hele vriendenkring en familie mee. Ik deel wel eens een artikel of iets dergelijks maar echt hele controversiële discussies ga ik uit de weg. Ik vind dat er juist geen ideaal platform voor. Ik zou dan veel meer rekening houden met mijn vrienden/familie die meelezen en veel genuanceerder dan in een min of meer anonieme discussie op een forum.

Alicia

Alicia

28-05-2016 om 13:51

Facebook

Ik was erg verbaasd (om niet te zeggen geschrokken) toen ik op Facebook las hoe mijn buren over asielzoekers dachten. Ik heb er wijselijk niet op gereageerd. En voortaan als ik bij hun op een verjaardag zit, sla ik de politiek over ...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-05-2016 om 15:43

Ha herkenning Alicia

Redelijk schokkend ook dat sommige mensen, van wie ik het echt niet gedacht had, zulke erge dingen op Facebook kunnen pleuren.
Enne nee, echt veel discussie zie ik daar niet.

Maar dat zie ik doorgaans in de politiek getinte draadjes op fora ook niet. Dus ik hou mijn hart vast hier...

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2016 om 16:18

Alicia

Ja, ik heb ook zoiets met een buurman. Als buren kunnen we best een leuk praatje hebben, maar als je ziet wat hij wel eens op Facebook zegt, constateer ik wel dat we nooit vrienden zullen worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2016 om 16:34

Jaina

Tot voor kort had ik het gevoel dat ik me omwille van vriendschappen of leuk contact op de oppervlakte moest houden met mijn mening, maar ik krijg wel elke dag zo'n beetje de mening die botst met de mijne van de anderen toegestuurd. Dus afgelopen week besloot ik om toch gewoon maar te laten merken waar ik sta. Ik heb laatst gemerkt dat het beetje familie wat ik heb, redelijk op een lijn met mij zit en mijn zus bijvoorbeeld heeft het actievoeren opeens uitgevonden, dus ook daar hoef ik niet al te voorzichtig voor te doen. Dus ik voel me steeds minder geremd om gewoon te laten merken waar ik sta. Het gevoel dat ik aardig gevonden moet worden en de 'angst' voor wat men van mij vindt, wordt minder belangrijk en dat vind ik toch ook wel een prettige ontwikkeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.