Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Scheiding rubriek Over het forum


Ja, bijzonder, geen syllabe wijdt Trouw aan het initiatief van ouders.nl om het forum door te laten gaan.
Er zijn dan effectief twee fora.

Wel meer, want ouders.nl heeft niet als enige een forum opgericht.

"Na alle vele suggesties, feedback en het melden van bugs, gaan we weer verder met Viafora verbeteren. We kunnen simpelweg niet aan alle verzoeken voldoen maar toevoegingen die jullie gebruikerservaring verbeteren, vinden we belangrijk.

Op de planning de aankomende weken staan de volgende wijzigingen/toevoegingen. We zullen ze stuk voor stuk uitrollen, maar houd er rekening mee dat het ook voor ons zomervakantie is wink.gif

  • Het kunnen negeren van rubrieken
  • Gebruikers blokkeren / negeren
  • Ingelogde gebruikers krijgen kleiner tekstblok bovenaan op de overzichtspagina
  • Profielfoto's bij aliassen
  • Meerdere opties kunnen aanvinken bij peiling/poll
  • Inzichtelijk maken welke berichten door anderen zijn geliked. Je kunt niet zien door wie, maar je kunt wel direct naar het bericht gaan.
  • Onbeperkt loopen wordt mogelijk maar alleen als je jouw eigen profiel ook op openbaar hebt staan.
  • Mogelijkheid om topics te verwijderen uit de lijst met topics waar je op hebt gereageerd.
  • Profielen worden ook niet inzichtelijk voor gebruikers zonder account
  • Eerste zin beginnen met een hoofdletter
  • Aantal forum topics op voorpagina (favoriet/gereageerd/eigen topics) instelbaar
  • Bij een lange OP, de OP uitklapbaar maken
  • De mogelijkheid om smilies uit te zetten in jouw overzicht, instelbaar per profiel
  • Automatisch sluiten van topics als er 6 maanden geen activiteit in is geweest.

Wat we ook nog gaan toevoegen maar wat later op de planning staat:

  • Een maand abonnement waardoor je advertentievrij kunt forummen"


Even aandacht geven aan bovenstaande mogelijkheden, die ook op ons forum worden ingevoerd.


En nog een verzoek: is het mogelijk ouders.nl en viafora te scheiden? Het leidt tot gedoe. En veel Vivamensen zijn in jullie woorden toch een beetje anders/assertiever/kritischer/gevatter/mondiger dan de meeste mensen op ouders.nl, dus het voelt toch een beetje alsof je een afspraak hebt voor een interview op de lokale radio met de lieve juf van groep 3 en opeens op de nationale televisie met Rutger Castricum van doen krijgt. 
Op verzoek van Vivamensen die niet op ouders.nl wilden posten zijn slechts de ouderrubrieken gekoppeld, maar telt de wens van mensen van ouders.nl die niet op viafora willen posten dan niet? Het raakt precies de kern van ouders.nl. Vanuit ouders.nl bezien zou het logischer zijn om de andere rubrieken te koppelen, áls je al iets wilt koppelen.

Nee niet scheiden, we moeten wellicht een beetje aan elkaar wennen, maar we kunnen juist ook veel hebben aan meningen die wat directer zijn. In het voorbeeld van het draadje van oma, kan ze er veel aan hebben dat iemand zo vierkant achter de moeder gaat staan. Dat kan helpen om de moeder beter te begrijpen zonder met de moeder direct te hoeven communiceren.

We hadden hier echt heel dringend nieuwe aanwas nodig.

Of optioneel, dat je kunt aangeven of iets ook op viafora geplaatst kan worden. 

Ik weet niet of het goede marketing is om twee kruisingen van VIVA en ouders.nl te krijgen.
Maar Forumbeheer is enorm aan het meedenken met iedereen, dus ze weten er vast wel iets op te verzinnen zodat het moois dat hier op ouders.nl is opgebouwd, blijft bestaan en ook oudgedienden hier zich thuis blijven voelen.

YolandaOudersnl

YolandaOudersnl

19-07-2021 om 20:09 Topicstarter

Het is inderdaad niet mogelijk om alleen te posten op Ouders.nl in de rubrieken die gaan over kinderen, omdat die gedeeld zijn met Viafora. Dit zal de eerste weken wat onwennig zijn, vooral omdat men het af en toe nog heeft over Viva. Dat maakt het verwarrend. Dit zal met de tijd minder worden als er geen sprake meer is van oud-Viva leden. Dan zijn zij gewoon forummers op Viafora en zal het niet meer gaan over wie waar vandaan komt.

Ook nu Viva besluit om toch door te gaan, zal Viafora blijven bestaan. Daardoor zal een deel van de Viva-leden besluiten om hoofdzakelijk op Viva te forummen maar we lezen ook al van velen dat ze definitief zijn overgestapt naar Viafora. Wij zien het nog steeds als een voordeel dat de rubrieken gedeeld zijn zodat het forum van Ouders.nl kan groeien. Het ledenaantal steeg onvoldoende de laatste jaren en nieuwe leden waren al een tijd nodig. We waren al bezig met een plan om nieuwe leden te werven dus dan zou het forum van ouders.nl ook drukker geworden zijn. En hoe meer leden, hoe meer meningen. En die botsen soms.

Net zoals in het echte leven, kun je ervoor kiezen de discussie met iemand aan te gaan of diegene links te laten liggen. En als de sfeer grimmig wordt in topics, rapporteer de berichten dan vooral. Zo zijn we er snel bij. Dat is voor ons echt de makkelijkste manier om de discussie weer de juiste kant op te krijgen. Daar hebben we jullie dus voor nodig.

Wat betreft de ontwikkelingen, zijn de volgende functies nu beschikbaar:
- Je kunt rubrieken negeren. Geen topics, maar wel een specifieke rubriek
- Je kunt gebruikers blokkeren zodat je geen berichten meer van hen ziet op het forum
- Je kunt zien welke berichten van jou zijn geliked
- Je kunt smileys uitzetten in je profiel zodat je die nergens meer ziet
- Je kunt alle berichten van gebruikers terug lezen, behalve als je jouw account op afgeschermd hebt staan
- Gebruikers die niet zijn ingelogd kunnen geen profielen bekijken

Om dit bericht af te sluiten, wil ik benadrukken dat ik écht snap dat het kan aanvoelen als een wervelwind maar dat ik hoop dat ook jullie de meerwaarde zien van alle nieuwe leden en geopende topics. En mocht je berichten lezen die de discussies niet ten goede komen: gewoon rapporteren. Wij willen een forum waar iedereen zich welkom voelt.

Ik moet ook zeggen dat ik er erg aan moet wennen hoor. Eerst al aan het nieuwe format van Ouders nl., nog steeds eigenlijk. En nu ook nog die mengeling met het Viafora. Teveel veranderingen achter elkaar denk ik. Ook zie ik soms echt niet of een bericht nou van Ouders nl. is of van Viafora, sowieso vind ik het lastig om te zien in welke categorie een bericht staat, omdat ik ze nu meestal open bij Jouw Forum, actieve topics of nieuwe topics. Van mij had dat niet zo gehoeven, ik vond de categorieen altijd prima, maar nu moet ik ervoor naar beneden scrollen en merk ik dat ik dat vaak niet doe. 
Dat kopje Jouw Forum is er ook opeens weer bijgekomen en maakt het nog weer ingewikkelder. 
Maar goed, het zal misschien allemaal wel wennen. Ik vind de speciale smileys van het Viva forum erg grappig en zit me steeds maar af te vragen hoe je die moet plaatsen. Heeft iemand daar een antwoord op? Of kan dat alleen vanuit het Viafora?

blokkeren van rubrieken is heerlijk!
Gr Angela

Angela1967 schreef op 19-07-2021 om 23:04:

blokkeren van rubrieken is heerlijk!
Gr Angela

Hoe doe je dat Angela?

Ga naar account
Ga naar Profiel bewerken
Ga naar Negeerlijst
En dan kun je per rubriek uitzetten
Gr Angela

tip: als je een gebruiker wilt blokkeren moet je twee keer klikken, oftewel: nog een keertje naar beneden scrollen en expliciet op knop drukken. Eerste keer had ik het niet door en dacht ik dat het gelukt was. 
Gr Angela

Ik vind ze gruwelijk, maar in het tekstvakje waar ik dit typ, staat een knop met een smiley erop. Als je daarop klikt, krijg je de smileys te zien. (Als je op je mobiel forumt, in ieder geval.)

Het zou zorgvuldig zijn als zichtbaar was dat je op de gedeelde pijler van viafora en ouders.nl zit en het zou ook gedoe schelen. Kan dat nog aangepast worden?

Ik ben benieuwd waarom de keuze is gemaakt de ouderrubrieken te delen en niet de andere rubrieken. Kan dat nog toegelicht worden, of zit dat er niet in?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.