Over het forum Over het forum

Over het forum

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2018 om 08:58

Trollen

Ik zie in een ander draadje dat het onderwerp "trollen" misschien een eigen plek verdient. Hopelijk wil forumbeheer in dit nieuwe draadje meedenken over hoe we met 'verdachte' verhalen om moeten gaan. Ik heb het regelmatig niet direct door, maar wordt door reacties van anderen aan het denken gezet. Helaas lijk ik deze week zélf te vlot de conclusie getrokken te hebben. Ik vind het sneu als iemand onterecht van trolgedrag wordt beschuldigd.

Niki73

Niki73

04-05-2018 om 10:12

Wat ik doe

Ik ga er in eerste instantie vrijwel altijd van uit dat iemand een serieuze vraag stelt, ook al is die knullig geformuleerd.

Als ik meteen al vermoed dat het wel eens om een troll zou kunnen gaan, antwoord ik niet of heel kort. Hakken op een troll is het voeden van een troll, dat is compleet nutteloos. Dan stop ik gewoon met reageren.

Merel

Merel

04-05-2018 om 11:19

net als Niki

Als ik het echt te vreemd vind klinken allemaal dan reageer ik niet, ik kan dan ook geen goede reactie geven, met dat gevoel in mijn achterhoofd.
Maar soms is er twijfel en dan reageer ik serieus en meelevend, of stel wat vragen. Heb nog nooit iemand beschuldigd van trol zijn omdat je dat gewoon niet met echte zekerheid kan vaststellen.

Ely

Ely

04-05-2018 om 12:11

Wat ik ook vind

Is dat soms een draadje goede, bijzondere, leuke discussies oplevert of de aanleiding nou op waarheid gebaseerd is of niet. En ik vind dit forum juist zo leuk omdat het een extra inkijkje geeft bij andere mensen en hun wereld en gedachtes

Kijk, sommige trollen vind ik ook echt stom en vervelend hoor maar die laat ik ook links liggen. En als ik me stoor aan iemand met verdenking op trollen of rellen pas ik ook de vermijdingstactiek toe. Dat kan gelukkig 😊

@Emma

@Emma

04-05-2018 om 12:51

Melden

Vorige week heb ik een melding gedaan over iemand waarvan ik vermoed dat ze onder een andere nick reageerde om een discussie in haar eigen draad uit te lokken. Daar is op geantwoord dat ze het zullen nakijken. Meer kun je ook niet doen denk ik. Als ik me erger aan iemands opmerkingen haak ik meestal af, tenzij er een zinvolle discussie ontstaat.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

04-05-2018 om 14:15

Wees voorzichtig en terughoudend

We zouden jullie in ieder geval willen vragen om voorzichtig en terughoudend te zijn met al te snel oordelen en al te veel argwaan.

Nieuwe deelnemers schrikken zich vaak een hoedje van de manier waarop ze openbaar aangepakt worden, en begrijpen niet wat hen overkomt, als ze meteen beschuldigd worden van trol-gedrag.

Dat is niet alleen sneu, maar ook heel gevaarlijk. Een forum zoals dit kan alleen goed functioneren als er een prettige, open, en gastvrije sfeer heerst, waardoor nieuwe deelnemers zich snel op hun gemak voelen. En vers bloed is altijd nodig!

Tot slot: waakzaamheid is prima natuurlijk, maar als je het niet vertrouwt, meld het dan even bij de forumredactie (via de link 'Contact forumbeheer'). Zodat we aan de slag kunnen met logfiles, IP-adressen, etc. om te zien hoe het zit.

Paranoia

Een beetje parano is niet erg.
De vraag stelt zich wel wanneer een trol een trol is.
hypothetisch (of niet): ben ik een trol omdat ik graag onderwerpen wat breder/dieper kader en daarbij de controverse en de polemiek bepaald niet schuw?

Het is ongetwijfeld altijd dansen op een slappe koord en ik zou niet graag forumbeheer zijn.
Ik zou niet graag willen beslissen welke houding aan te nemen (kijk, nu doet hij het weer!) als er weer eens klachten komen van simpele duiven, die nauwelijks weten waar de zon opkomt en waarom dat zo is.

juf Ank

juf Ank

04-05-2018 om 18:39

gewoon

niet reageren dan is het zo verdwenen naar beneden...

Pirata

Pirata

04-05-2018 om 19:22

Ja, hoe zie je dat

Hoe kun je aan een IP-adres zien dat het een trol is? En wanneer word je als trol beschouwd?
Als je onzin uitkraamt??

Mijn twee centen

is dat nieuwkomers vaak uit een andere bevolkinglaag lijken te komen dan de doorsnee ouwe hapforummers en ons een onbeholpen geforumuleerde kijkje in hun wonderrghu wahreld gunnen ,een zodanige achterdocht opwekken dat trollwatchers en masse een enkele taalnazi over hen heen walsen En vaak zijn dat zulke trieste verhalen dat ik het niet zo kies en zelfs wel zielig vind.

Bij een authentieke troll zal het vaker of sexgerelateerde onderwerpen of fetisjen (voeten,ondergoed) gaan. En als een onbekende naam in vakantietijd drie keer dringend "help, wat moet ik doen" vraagt, dan weet je vaak wel hoe laat het is.

Simpele duiven??

Wie versta je daaronder Yvan? Alle forummers behalve jijzelf? Goh, wat een goed geformuleerde, betekenisvolle uitspraak weer. NOT. Niet alleen trollen tasten de geloofwaardigheid van een forum aan , ook een continue stroom van sneren en losse beledigingen van een individuele deelnemer kan de sfeer op een forum negatief beinvloeden.

Kan het een tandje minder?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-05-2018 om 15:07

ach, trollen...

Trollen verdwijnen vanzelf weer. Ik vind lieden die vinden dat ze vér boven de gemiddelde forummer staan en niet nalaten telkens weer omlaag te schoppen veel kwalijker. Er kan geen topic bestaan, of die lieden duiken weer op. Ik ben er inmiddels wel klaar mee en merk dat de zin om hier nog regelmatig te schrijven (en ik kom hier al 20 jaar) inmiddels flink minder is.

Maar ja, ik zal ook wel zo'n simpele duif zijn die het allemaal niet snapt...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-05-2018 om 19:04

Nou

Niet alle trollen schrijven over seksgerelateerde onderwerpen.

Esther

Esther

07-05-2018 om 20:06

Sally

"Trollen verdwijnen vanzelf weer. Ik vind lieden die vinden dat ze vér boven de gemiddelde forummer staan en niet nalaten telkens weer omlaag te schoppen veel kwalijker."
Helemaal met jou eens. Die mensen hebben het kennelijk voor hun ego nodig om andere mensen belachelijk te maken. Triest.
Ik baal er ook van. Als je niets aardigs kunt zeggen, zeg dan maar niets, denk ik dan (waarbij een kritische noot of ander zicht op de kwestie natuurlijk prima kan. Ik maak vooral bezwaar tegen het afbreken van mensen).

Er kan geen topic bestaan, of die lieden duiken weer op. Ik ben er inmiddels wel klaar mee en merk dat de zin om hier nog regelmatig te schrijven (en ik kom hier al 20 jaar) inmiddels flink minder is.

Oh, ik merkte het al (ik schrijf al jaren onder een voor jou bekendere nick). Maar ga niet weg. Jij kunt zulke goede bijdragen leveren. Zonde!

Ely

Ely

07-05-2018 om 21:13

‘Dunning-kruger-trollen’

naast de ‘verveelde-puber-trollen’ zijn er ook de dk-trollen (link met dank aan AH)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

Serieus Ely...

als ik dat effect hier niet eens vernoemd had, had jij er wellicht nog nooit van gehoord.
Het originele paper van Dunning en Kruger kan je overigens hier lezen: http://www.avaresearch.com/files/UnskilledAndUnawareOfIt.pdf. Veel leesplezier: het IS een erg interessant stuk.

Wel vreemd hoe een draad over trollen ontaardt in een rondje Yvan bashen en hoe dat blijkbaar niet beter te onderbouwen is dan met wat halfslachtige gezagsargumenten en wat schieten op een boodschapper.

Ely

Ely

08-05-2018 om 09:19

Wie basht Yvan dan?

Er wordt wel kritiek geleverd op mensen die de sfeer op het forum domineren op een negatieve manier. Als je dat opvat als kritiek op (oa) jouw opstelling hier denk ik dat je er gelijk in hebt dat je dat ter harte neemt, maar ik neem aan dat het geen nieuws voor je is, je verwijst er zelf ook al naar. Of dacht je dat alle lezers en schrijvers hier je controverse en polemiek voor 100% geweldig vinden? Had je je niet gerealiseerd dat het niet door veel anderen ingezet wordt (soms trouwens wel) omdat men liever een andere stijl kiest, met reden, niet uit onmacht?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2018 om 10:20

Yvan

Misschien is het inderdaad niet het meest goede idee om het in dit draadje apart over Yvan te hebben, maar misschien toch ook weer wel goed om dat juist wel even te doen. So listen carefully, I only say it ones! (


https://youtu.be/A4I9DMSvJxg)

Ik vind Yvan af en toe ook onnodig onaardig. Nu hoef je echt niet altijd maar aardig te zijn op een forum, er zijn er wel meer op dit forum die niet standaard aardig zijn, of een meer directe benadering waar je van kunt schrikken kiezen, maar dan nog kun je nádenken over hoe je het zegt.

Ik word (weet ik ook uit recente ervaring ) ook wel eens betrapt op dat (men vindt dat) ik hier in faal. Niets menselijks is mij vreemd, dus já ik plaag iemand wel eens, ik lok weleens reacties uit, of ik reageer echt uit boosheid op een bepaalde manier, maar nooit expres om iemand, of een groep te kwetsen om het plezier in dat kwetsen zelf. En dat laatste proef ik af en toe wel in de reacties van Yvan. Bewust kwetsen omdat zijn pet daar die dag naar staat. En dan vraag ik me af: waaróm? Yvan draagt ontzettend leuke, interessante kennis aan ons op o.a. huishoudelijk vlak. Zijn kennis vind ik van grote waarde op dit forum. Dubbel leuk dat juist een man ons zoveel kan leren over huishoudelijke vaardigheden met een ambachtelijk tintje (of is dit een foute opmerking? ). Dus waarom kan dát wel en niet als het om andere kennis gaat, zoals over hoe onze landen en bijbehorende mentaliteit in elkaar steken, politiek, maatschappij e.d.? Vooroordelen over volksaard, politiek e.d. betreffen altijd over het grote geheel, je slaat de plank mis als je een persoon, of meer personen, daar direct van beschuldigt of verantwoordelijk voor maakt, zonder die persoon of personen beter te kennen. Als alleen het gegeven "Hollanders" al genoeg is om los te gaan, lijkt me dat voer voor psychologen. Maar goed, hoewel ik het evenwicht weleens mis in de manier van reageren van Yvan, ben ik inmiddels aan hem gewend. Je weet wie je voor je hebt, want hij doet het vanuit één naam, waardoor het niet alleen negatief is of alleen positief. Het is één pakket.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-05-2018 om 15:32

Ely

"naast de ‘verveelde-puber-trollen’ zijn er ook de dk-trollen (link met dank aan AH)"

Het feit dat Yvan er prat op gaat (of zelfs maar denkt) dat hij DK hier geïntroduceerd heeft is natuurlijk een juweeltje van een voorbeeld van DK maar dat zal hem ook wel ontgaan.

Zeg nou zelf, wie past deze schoen het beste?

"In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn"

Om het historisch geschil te beslechten kunnen we google bevragen:

https://www.google.gr/search?client=ms-android-motorola&ei=ZKXxWvGhG8KrsgHXgaWICg&q=dunning+kruger+site%3Aouders.nl&oq=dunning+kruger+site%3Aouders.nl&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.3...2722.6264..6652...0....194.1781.0j11......0....1.........35i39.BbtW63ui5a0%3D

Drie reacties die KD noemen, allemaal van mij, en interessant genoeg allemaal over het onderwerp vaccinatie.

Ely

Ely

08-05-2018 om 23:42

Ik was al benieuwd of er nog een after match zou komen nav mijn ‘link met dank aan AH’.

Et voilà, daar issie dan, de Google Search link was ik dan weer niet opgekomen. In mijn Delftse tijd zeiden we dan: een prachtig gevalletje QED

Ik pak de popcorn vast, jij biertje? Yvan, jij bier of wijn?

liever wijn, dank u, Ely.

"Ik was al benieuwd of er nog een after match zou komen nav mijn ‘link met dank aan AH’. "

U trolde dus maar wat? Beetje provoceren, hopend op (nog) wat (meer) hommeles? Moet kunnen, vind ik. Er zijn er die zeggen dat dat de "MeToo-motor" is.

Het Dunning-Kruger effect heeft alvast dit gemeen met psychopatie, narcisme, borderline persoonlijkheid en nog wel wat dingen: dat je er elkaar ongegeneerd mee om de oren kan slaan.
Voor het overige erken ik, dat AH inderdaad als eerste het wikipedia-lemma hier introduceerde.
Ik beken verder dat ik graag, zo af en toe, mensen eens om de oren sla. Ik vind dat dat vaak ook nodig is, verwaande kloothommel die ik ben.

Iets op tegen?
In elk geval neem ik mee wat ik hier lees en ik zal dat uiteraard in overweging nemen.
Eerlijk gezegd: van u verwacht ik dat minder, maar ik kan me vergissen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

09-05-2018 om 18:20

@Pirata (IP-adres)

Je vroeg: Hoe kun je aan een IP-adres zien dat het een trol is?

Antwoord: dat kun je niet zien. Maar wat wij wel kunnen zien, aan de hand van het IP-adres, is of een gebruiker met zichzelf aan het discussiëren is.

Interessant, forumbeheer.

Maar natuurlijk is dat onzin. U weet dat, ik weet dat, iedereen weet dat.
En u hebt ongetwijfeld een uitgebreide set regels om uit maken wie nu trolt en wie niet?
Enige behoefte om die ook openbaar te maken? Het is uw kans om wereldfaam te verwerven. Facebook gaat dat niet doen.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

09-05-2018 om 21:22

@Yvan (wereldfaam)

Wij werken niet met regels of algoritmen, maar met ons gezond verstand. Daar valt geen wereldfaam mee te verwerven maar het werkt wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.