Over het forum Over het forum

Over het forum

Cecile

Cecile

21-11-2015 om 18:29

Trollen-verwijt en andere minder aardige reacties

N.a.v. een ander draadje waarin er op een gegeven moment een discussie ging over de vraag of een topic starter een troll was, begin ik er even een apart draadje hierover. Beetje lang, excuus, maar moet mijn ergernis over dit onderwerp even kwijt.

Ik loop al heel lang op OO rond (en lees er veel) en het valt me op dat pas de laatste jaren al snel "het zal wel een trol zijn" wordt geroepen als een posting op een andere manier dan gebruikelijk is geformuleerd of als een topic starter niet snel genoeg op reacties reageert.

Volgens mij valt het aantal keren dat er echt een puber in vakantietijd iets postte of een andere trol een bericht plaatste reuze mee. Misschien wel op andere fora, maar niet hier.

Ik word er erg moe van als iemand dat weer roept. Het kan nieuwe mensen afschrikken, mensen die hier een topic starten om advies en invalshoeken te krijgen. Die zich soms kwetsbaar voelen. Dat willen we toch niet?

Sommige mensen hier op OO zijn erg argwanend. Erg jammer. Moet je zo leven?

En als je al argwanend bent, moet je dat dan steeds weer posten? Zelfs al formuleer je dat je "alleen maar twijfels hebt of TS een troll is", dus niet expliciet zegt dat een TS een troll is, kwets je sommige TS-en al. Twijfel uiten is al vervelend voor een wel-serieuze, kwetsbare, TS. Mijn voorstel is: houd je gedachten in je hoofd en val er anderen niet mee lastig. Het lijkt soms wel of mensen willen laten zien hoe "slim" ze wel niet zijn dat ze doorhebben dat het hier misschien wel om een troll gaan en dat ze het daarom in een draadje meteen gaan roepen.

Kennelijk snappen de "het is misschien een troll"-roepers gewoon niet dat sommige mensen soms wat langer erover doen om terug te komen. Kan om allerlei redenen zijn: druk, ziek, vergeten (ja, echt, het kan), tijd nodig hebben om te bedenken hoe je wilt reageren etc. Ik vind het bizar dat mensen vinden dat je "meteen" moet reageren en het raar vinden dat je na 4 dagen nog niet gereageerd hebt.

En ook bij "raar" geformuleerde berichten: je bent toch niet meteen een troll als je slecht Nederlands schrijft of zoiets?

Tot slot: ook reageren sommigen erg direct op sommige TS-en en andere posters. Ook dat kan veel onaardiger overkomen dan diegenen waarschijnlijk bedoelen en leiden tot onaangename reacties. Ik heb vaker gezien dat ook anderen erover vallen. NB Misschien schrijf ik zelf ook weleens onhandiger een bericht op, bij deze mijn excuus - doe altijd mijn best er wel over na te denken hoe ik dingen opschrijf.

Maar zullen we gewoon dat hele "troll" gedoe vanaf nu niet meer in posts benoemen? Dus als je denkt dat een TS een troll is, dan schrijf je dat niet op, maar laat je het draadje links liggen.

En zullen we gewoon proberen niet te direct/agressief op anderen te reageren? Gaat misschien nog wel eens mis, maar als de intentie er is, wordt het hier misschien weer wat vaker iets minder onaangenaam in de discussies.

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 18:39

Nee

Ik doe mijn best om geen mensen te krenken met mijn reacties, maar ga niet op eieren lopen. En als ik mijn twijfels heb over het waarheidsgehalte van een vraag houd ik meestal mijn mond, maar soms lukt dat niet.

mijk

mijk

21-11-2015 om 18:51

Andere kant

is dat het aantal mensen dat een vraag stelt en dan heel boos reageert op mensen die een antwoord geven dat niet bevalt wel behoorlijk toegenomen is. Terwijl voor mij dat andere perspectief juist de enorme kracht van OOL is. Dan zie ik mensen heel zorgvuldig reageren en dan krijg je zo'n antwoord zocht ik niet, daar vroeg ik niet naar, hoe durf je te oordelen. Niet per se een trol maar ik merk daardoor wel dat ik wat kritischer ben bij vragen van mensen die ik hier verder nog nooit gezien heb. Ik denk dan lees eerst eens een paar draadjes voor je je ei legt... Vraagstellers stellen zich kwetsbaar op, dat snap ik. Maar mensen die daar op reageren ook! (Dat maakt trollen ook zo vervelend.)

Groet Mijk

Verhuiswagen

Verhuiswagen

21-11-2015 om 19:48

Amen

Ik ben dan wel geen trol genoemd maar de onaangename reacties die ik hier heb mogen ervaren hebben er voor gezorgd dat ik me niks beter ging voelen. Ook bracht t me niks goeds. Enkel zo'n verdriet en afwijzing en dat terwijl je je verdriet en afwijzing deelt. T heeft er bij mij voor gezorgd dat ik er niks meer over schrijf en niet naar de ontmoeting kom. Hoe leuk dat de vorige keer ook was. Ik ben er nog steeds van aan t bijkomen.
Ben heel blij met dit stukje.

Injel

Injel

21-11-2015 om 19:50

nou

'Ook dat kan veel onaardiger overkomen dan diegenen waarschijnlijk bedoelen en leiden tot onaangename reacties'

Bij mij komen de berichten ook wel eens harder over dan ik ze bedoel. Dan is het jammer dat ik het bericht later niet kan aanpassen, om de boel wat de nuanceren. In het echte leven gebeurt dat me ook, maar dan kun je meteen aan iemands gezicht zien dat een bericht verkeerd valt. En dan kun je dus direct uitleggen dat je het niet zo onomwonden of bot bedoeld.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er dan ineens heel anders over denk. Dus wat dat betreft zal het me echt nog wel veel vaker voorkomen dat ik botter overkom dan ik wil of bedoel.

Ik probeer wel rekening te houden met sommige gevoeligheden, maar ik ben geen heilige. Soms flap ik er gewoon iets uit, ook op een forum.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2015 om 22:15

Cecile

"N.a.v. een ander draadje waarin er op een gegeven moment een discussie ging over de vraag of een topic starter een troll was, begin ik er even een apart draadje hierover. Beetje lang, excuus, maar moet mijn ergernis over dit onderwerp even kwijt."

Zo, welk draadje was dat dan?

"Ik loop al heel lang op OO rond (en lees er veel) en het valt me op dat pas de laatste jaren al snel "het zal wel een trol zijn" wordt geroepen als een posting op een andere manier dan gebruikelijk is geformuleerd of als een topic starter niet snel genoeg op reacties reageert."

Da's het probleem, he. Soms is het terecht soms niet. Je moet een beetje digital streetwise zijn.

"Volgens mij valt het aantal keren dat er echt een puber in vakantietijd iets postte of een andere trol een bericht plaatste reuze mee. Misschien wel op andere fora, maar niet hier."

Was het maar alleen in vakantietijd. We hebben hier maanden lang iemand gehad (tijdje niet gezien) die steeds weer in een zeer herkenbare stijl seksueel getinte postjes plaatste die duidelijk verzonnen waren. Dat jij dat niet ziet - je bent niet de enige trouwens - er waren er meer die ze maar serieus bleven nemen, geeft alleen maar aan dat je misschien te goed van vertrouwen bent.

Ik loop vast veel langer mee dan jij op het 'net', en ik herken ze vrij duidelijk. Ik heb ook al heel wat forums en nieuwsgroepen aan die types kapot zien gaan. Als ik er eentje herken zal ik dat over het algemeen wel laten merken.

Overigens, het alwetende forumbeheer heeft in haar wijsheid bekend gemaakt dat mensen niet van trollerij beschuldigd mogen worden. Het zou toch een echt probleem kunnen zijn? Ja, en Sinterklaas komt uit Spanje

Trol

Ik ben het er wel mee eens dat je trollen toch niet kunt spotten en dat je er toch niet echt achter komt, dus dan heeft het ook geen zin om dat aan de orde te stellen.
Ik reageer gewoon niet, of wat neutraal, en al helemaal niet op allerlei sexueel getinte zaken. Kan best legitiem zijn, maar door dat je daar niet zeker van bent vind ik het toch niet prettig. zou niet uit moeten maken, maar dat doet het bij mij wel. Dan reageer ik liever niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2015 om 22:42

Ik denk dan maar...

Er is vast wel iemand anders die hier ook nog iets aan heeft. Een beetje troll valt namelijk meestal redelijk snel door de mand. Dus ik reageer hooguit wat neutraal, en wacht dan af.

Beetje te pas en onpas: Troll!!! roepen maakt het er hier inderdaad niet gezelliger op.

Ely

Ely

21-11-2015 om 23:14

Soms ontstaat er gewoon een boeiende discussie, trol of geen trol. Ik vind de berichtjes die lichtelijk out-of-order zijn, waarvan je denkt: zou t echt? Vaak juist wel grappig. Juist omdat het weer ff een frisse wind doet waaien. Sommige berichten van trollen zijn stom of naar maar vaak (zoals die recente) denk ik: joh, waarom roep je nou trol?

Tonny

Tonny

21-11-2015 om 23:27

anders dan anders

sommige vragen komen wat 'anders dan anders' binnen, en als TS een 'onbekende' is, dan reageert de incrowd hier weleens wat kort door de bocht. Dat is al geruime tijd zo maar dat neemt niet weg dat we tegen nieuwkomers of mensen die door een andere nick niet bekend voorkomen wat wellevender kunnen reageren.

Echte trollen zijn erg vervelend, net als spammers, maar daar merken we -dankzij forumbeheer- niet zo heel veel van.

Ik weet best dat andere fora een andere stijl kennen, wie dat meer aanspreekt: ga je gang, internet is redelijk eindeloos en grenzeloos.

Dat er mensen bestaan anno 2015 die niet dagelijks op internet te vinden zijn, is voor sommigen ondenkbaar maar daarom niet minder waar. Beetje geduld dus.

Ik heb ook kennissen die hun mailbox maar eens per zoveel dagen bekijken, bijvoorbeeld doordat deze niet gekoppeld is aan hun telefoon of gewoonweg omdat ze niet 24/7 online zijn. Ze bestaan

Lidl

Lidl

21-11-2015 om 23:36

idd

Dan roept er eentje: ben ik nou de enige die denkt dat....???(Nee, je bent niet de enige slimme in het gezelschap)
En daarna nog een paar spuit elfjes die roepen "dat ze dat ook al dachten"(en dus ook slim en opmerkzaam zijn) en voor je het weet heb je weer 10 nutteloze reacties doorgelezen.
Ik vind sommige discussies ook verfrissend en vernieuwend, beter dan dat oude gehakketak en met het mes op de keel iemand overtuigen van je geweldige gelijk zonder in te zien dat er echt mensen zijn die anders denken dan je zelf doet.
Dus wat mij betreft hoeft dat ook niet steeds benoemd te worden en laat iemand een draadje gewoon links liggen.
Voordeel van een toetsenbord t.o.v een mond is dat je een deleteknop hebt waarmee je sneren kunt deleten eer je op verzenden klikt. Mooie oefening.

Met Ely eens

Het maakt me echt niet uit of een TO een trol is of niet, vaak ontstaat er toch wel een leuke of interessante discussie en hebben wij weer wat te kletsen hier. Ook TO's die nooit meer terug reageren deren mij om dezelfde reden niet.

Wat me wel erg irritant lijkt, maar hier volgens mij zelden of nooit voorkomt, is als een 'onbekende' gaat zitten trollen om te trollen in een bestaande, serieuze draad.

skik

Ely

Ely

22-11-2015 om 09:18

Wat ik trouwens ook vind

Is dat benoemen van ongeschreven leefregels naar nieuwelingen (dus vermeende trollen). Dan bedoel ik niet de basis omgangsvormen maar van die dingen als hoe vaak en vooral ook hoe je reageert op de reacties die je krijgt op je post. Tuurlijk ben ik ook vaak juist bij de wat minder standaard vragen ook benieuwd wat een TO zal vinden van de reacties maar soms zit er zo'n toontje in... niet erg aanmoedigend om terug te reageren
Groepsdynamica technisch trouwens wel heel interessant haha: 'zo doen wij dat hier met elkaar en wees blij dat ik het je nu uitleg want dan kun jij er ook bij horen' zoiets. Ik betrap mezelf er trouwens ook weleens op dat ik OOL ervaar als 'wij en ons' als ik een post lees, het werkt blijkbaar echt zo. Vind ik ook wel weer boeiend.

tonny

tonny

22-11-2015 om 12:02

schoolplein

'Ik betrap mezelf er trouwens ook weleens op dat ik OOL ervaar als 'wij en ons' als ik een post lees, het werkt blijkbaar echt zo.'

OOL wordt weleens vergeleken met een schoolplein. Het ene schoolplein is het andere niet, deels zullen de gespreksonderwerpen overeen komen, maar er zijn ook unieke gebeurtenissen die ouders 'van andere schoolpleinen' niet meekrijgen.

Mijn schoolpleintijd is al heel lang geleden, als ik oppas-oma zou zijn, zou ik alweer anderhalf jaar op het schoolplein staan met mede-oma's en horen wat daar irl speelt.

Ik ervaar OOL als een boeiend schoolplein, mooi om allerlei verhalen, vragen en ervaringen te delen. Kom erbij zou ik zeggen.

ja ja

Ah, lekker, een draadje ergernissen over het forum. Mag ik ook even?

Iemand start een draadje in de hoop steun te vinden. Er komen reacties: steunende, begripvolle, maar ook reacties waar juist een heel ander gezichtspunt uit blijkt (wat mij heel zinvol lijkt trouwens).
Prompt komt er dan een zeer verontwaardigde reactie van de TO: "nou zeg, en ik mag blijkbaar niet eens vinden dat …. en laat ook verder maar"

Dat vind ik nou irritant.

Plus het te pas en to onpas roepen "ik ben weg hier" en dat dan niet doen.

Maar verder vind ik het best gezellig

mijk

mijk

22-11-2015 om 12:23

dat

Inderdaad Jippox. Vind het op het schoolplein ook irritant.
Mijk

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 12:29

Oh ja Jippox

Heel ergerlijk ook altijd die verwijzingen naar vroeger, toen wij allemaal nog niet zo irritant, grof, en onrespectvol waren. Als ik naar mijzelf kijk word ik alleen maar milder met de jaren. Als je dan bedenkt dat het gros van de moeders hier 40+ is, zouden we eigenlijk supertolerant en meedenkend moeten zijn. Dus als je dan allemaal dezelfde reacties krijgt die je tegenvallen, zullen die wel een kern van waarheid bevatten.

mirreke

mirreke

22-11-2015 om 12:54

Eens Cecile

Het valt mij ook op dat er van een warm welkom lang niet altijd sprake is. En een reactie als van Verhuiswagen vind ik echt schrijnend. Zoiets kan toch niet de bedoeling zijn?

Hoe goed van vertrouwen ik wel of niet ben, maak ik zelf wel uit, ik ben liever te goed van vertrouwen (wat is daar mis mee trouwens) dan dat ik zwartgallig en negatief iedereen die ik wantrouw of in wie ik mij niet kan verplaatsen maar onderuit schoffel of de les lees.

En ja, soms voel ik me ook wel eens schuldig na een te-kort-door-de-bocht reactie...

Kortom, ja, een beetje meer tolerantie zou fijn zijn.

Elisabeth

Elisabeth

23-11-2015 om 09:50

troll

Ik ben best wel nieuw hier en ik wist eerlijk waar niet dat dit forum bestond en ook tegen mij werd een keer gezegd dat ik een troll was. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik werd uitgescholden voor een of andere heks ofzo...heel suf, maar ik ben eigenlijk niet zo van de computers en opeens heb ik dit ontdekt en werd ik dus troll genoemd. Ik dacht alleen maar; het zal wel. Geen ideeeee! Maar als je hier al wat langer op zit en je leest van die aparte berichten en er wordt verder niet op gereageerd dan kan ik me voorstellen dat je denkt hmmm zal misschien wel onzin zijn. En als je dus serieus diegene wil helpen met een advies of een tip en er wordt vervolgens niks mee gedaan dmv een reactie erop, dan is dat best vreemd vind ik.
Ik vind wel dat er best vaak gehakt wordt als iemand wat minder goed kan verwoorden of een echt andere mening heeft. Dan denk ik wel eens, hé, je mag toch een andere mening hebben of het anders verwoorden. Wat dat betreft ben ik beter in echte gesprekken zodat je elkaar kan zien en ook lichaamstaal kan lezen en de intonatie van bepaalde woorden kan horen en misschien interpreteer je dan bepaalde zaken heel anders.

Paddington

Paddington

23-11-2015 om 10:46

Forum

Ik lees en schrijf ook al een poosje mee, een jaar of 10-12.

Persoonlijk houd ik er best wel van om een goede discussie te voeren, maar waar ik mij de laatste tijd aan stoor is dat mensen persoonlijke aanvallen doen, i.p.v. over de inhoud discussiëren.

Het benoemen dat iemand een troll zou zijn, vind ik ook zoiets. Als je het idee hebt dat het een onzin post is, dan lijkt het mij dat je gewoon niet reageert.

Ik vind het juist zo prettig dat je hier op het forum snel tot de inhoud kan komen, dat de anonimiteit er juist voor zorgt dat je gewoon kan zeggen wat je vind.

Link rechtsboven in: contact forumbeheer

Dat lijkt me de aangewezen weg als je een trol vermoedt. Even het forumbeheer waarschuwen dat ze een bepaalde draad in de smiezen moeten houden. In de draad mensen met een uhm afwijkende schrijfstijl gaan beschuldigen vind ik behoorlijk.

Forumbeheer is uitstekend in staat trollen eruit te filteren. Vraag dat mijn zoon maar.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-12-2015 om 22:19

Kenfan

"Forumbeheer is uitstekend in staat trollen eruit te filteren."

Nee, hoor daar is forumbeheer niet bijzonder goed in, net zomin als spamfilteren. Niet heel verbazend in zo'n onschuldig uithoekje van het grote boze internet.

"Vraag dat mijn zoon maar."

Je hebt trollen in alle soorten en maten.

Machteld

Machteld

03-02-2016 om 15:11

als je niet tot de incrowd behoort

Wordt er wel anders op postings gereageerd. Ik heb soms het gevoel dat men een soort consensus met elkaar heeft en dat je als nieuweling (ik bedoel niet alleen mezelf) niet altijd even vriendelijk bejegent wordt.
Ineens ontstaat er dan een soort aanval op degene die iets geplaatst heeft. In de trant van: ja wat wil je nou eigenlijk je doet alsof je om hulp vraagt maar.....of soortgelijk. Nieuwe mensen moeten wellicht ook even de tijd krijgen zich te laten kennen, en de ruimte om op hun manier een vraag te stellen. Of verwijzingen voor nieuwkomers in de trant van lees de postings maar over bureau jgz dan weet je hoe er hier bedacht wordt. Huh? Hier?

Verder vind ik ool van hoog niveau qua reacties en er wordt flink meegeleefd en gedacht. Maar he, misschien hebben nieuwkomers een verfrissende kijk op jullie al jarenlange terugkerende thema's???

Verhuiswagen

Verhuiswagen

03-02-2016 om 22:49

Herken t ook

Ik behoor al 16 jaar tot de incrowd hier maar met deze Nick wordt ik niet herkend en merk ik ook duidelijk dat er anders gereageerd wordt. Vorig jaar heb ik heel veel geschreven en de reacties hebben me enorm veel zeer gedaan. Ze waren enorm kwetsend. En dat terwijl ik op de meeting een heel andere reactie kreeg op mijn verhaal. Blame the victim noemen ze dat. En dat doe je t makkelijkste bij een onbekend persoon......

Toch maar niet

TIjdns het reageren denk ik geregeld;' Toch maar niet.'
Ik merk dat goedbedoelde adviezen soms zo negatief ontvangen worden terwijl het doel van de reactie niets meer is dan even met een andere bril kijken als het lijkt dat iemand vast gaat lopen.
Dan verschijnen er snel reacties zoals 'beter lezen!' Terwijl je het wel degelijk goed gelezen hebt. Je reactie komt de ander gewoon even niet goed uit en laat dat merken.
Maar het maakt wel dat je ipv versturen, je tekst verwijdert.

Er is gesignaleerd dat er minder interessante draadjes gaande zijn dan vroeger. Dat verbaast mij eigenlijk niet zo.
Niemand vind het fijn een reactie te ontvangen dat je beter moet lezen of oordeelt, terwijl je reageert op de info die je wordt aangerijkt.

Hortensia

Hortensia

01-06-2016 om 09:50

Flanagan

Het is wel zo dat veel goedbedoelde reacties vaak zijn gebaseerd op aannames. En dat is ook wel begrijpelijk, het is nou eenmaal menselijk om dingen in te gaan vullen. Maar in de praktijk kan het verhaal toch net even anders zijn, ook al lees jij het zo.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik daar ook nog wel eens in trap...

Hortensia,

Maar het gaat mij on de toon van de reacties die je terug krijgt.

Hortensia

Hortensia

01-06-2016 om 10:10

Flanagan

Ja, dat begrijp ik maar ik begrijp ook de irritatie als je als TS hiermee te maken krijgt. Je post een netelige kwestie en krijgt er een boel reacties op terug die goed bedoeld zijn, maar toch verkeerd aankomen omdat ze er net naast zitten.

Ik wijt dit ook aan de zwakte van geschreven tekst. Je mist dan toch net een bepaalde toon die bij een "echt" gesprek heel belangrijk is. Ook al maak je gebruik van smilies. Iets kan dan onbedoeld botter overkomen dan het is.

Maar nogmaals, ik begrijp je reactie. En ook, het weghalen van een lap tekst met de gedachte "nee, toch maar niet".

Maar bij mij is dat ook omdat ik wat vaker denk "heeft het wel toegevoegde waarde?" (zou wijsheid dan toch met de jaren komen? )

Oorzaak

Ha, is dat de verklaring op de vraag van Bieb63 in een parallellopend draadje over het gebrek aan boeiende onderwerpen..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.