Over het forum Over het forum

Over het forum

Hoofdredactie OO

Hoofdredactie OO

19-09-2013 om 12:49

Uitleg over het archief en jullie account-gegevens

Er is wat zorg bij jullie over de vindbaarheid van het Forum in Google. Jongens, het kan niet anders meer: Google moet ons kunnen vinden, anders bloedt het hier dood. Dat ten eerste. En dan is er ook geen Forum meer.

Dan: het hele Forum moest in een keer worden geïmporteerd in het nieuwe. Daardoor is het hele archief nu ineens weer zichtbaarder geworden. Het was er altijd al, alleen zie je het nu beter. We gaan dat veranderen.

Ten eerste gaan de discussies die ouder zijn dan een jaar op slot, en alles wat heel oud is, gaat verdwijnen. Gewoon weg. Dus alles van de vorige eeuw, verdwijnt in het gat van de geschiedenis.

We zijn dus bezig met een grote opruiming. Wat ook zal gebeuren: alle berichten die ouder zijn van 5 jaar, worden onzichtbaar gemaakt. Dan kan ook Google ze niet meer vinden.

Tot slot: er is niets veranderd in de inschrijvingen voor het Forum. Jullie accountgegevens zijn alleen zichtbaar voor ons (OO) en voor jezelf. Dat was altijd al zo en is nog steeds zo.

Wat nu zo gek is: ineens worden mensen bang dat die gegevens dan zichtbaar zijn voor anderen. Dat is niet zo, was nooit zo en gaat ook niet gebeuren. Ook niet als 'foutje'. We zijn in staat geweest om jullie gegevens 18 jaar (!) te beschermen. Dat blijven we doen.

Kortom: zet wel je eigen naam in het account bij je inschrijving. We willen weten met wie we te maken hebben. Gewoon, omdat dat hoort bij integere communicatie. De regel was altijd: anoniem op het Forum, maar niet voor ons.

Een keer in de zoveel tijd verwijderen we anonieme accounts.

Succes, en blijf alert, maar heb ook wat vertrouwen in ons. Het is niet voor niets dat het zo lang geduurd heeft totdat het af was. We werken hard om het goed te doen.

Justine Pardoen (hoofdredactie Ouders Online)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lucerna

Lucerna

19-09-2013 om 16:07

"Er is wat zorg..."

Dat lijkt me wat erg voorzichtig uitgedrukt Overigens valt die zorg niet zomaar uit de lucht, echt niet. Ik heb echt meegemaakt dat op een site een halve dag lang alle echte namen zichtbaar waren in plaats van de nicks. Je kunt je vast voorstellen hoe blij ik was dat ik ook daar toen gekozen had voor een schuilnaam. Ik ken de technische achterkant van deze site niet, dus ik, als argeloze gebruiker, weet niet of dat zich hier kan voordoen.

Je vraagt om vertrouwen. Dat wil ik best geven, maar ik wil ook wel graag wat vertrouwen terug. Ik ben al die jaren een vriendelijke, brave forummer geweest. Mijn e-mailadres is bekend, dus je weet met wie je te maken hebt.

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2013 om 16:11

Maar ik ben ook zichtbaar met mijn echte naam!

Ik heb gegoogled op oude onderwerpen en daar kom ik met mijn eigen naam bovendrijven.

Dus die 'bescherming' is wel degelijk weggevallen.

Margje

Lucerna

Lucerna

19-09-2013 om 16:14

Herhaalde vraag

"Tot slot: er is niets veranderd in de inschrijvingen voor het Forum. Jullie accountgegevens zijn alleen zichtbaar voor ons (OO) en voor jezelf. Dat was altijd al zo en is nog steeds zo."

Er is wel wat veranderd. Jullie vragen om een postcode en aantal kinderen. Als dat verder voor niemand zichtbaar is, waarom wordt er dan om gevraagd? En ik wil verder niet naar doen, maar ook als je het nu account noemt, blijft het een profiel.

Dirk

Dirk

19-09-2013 om 16:18

Hmmm

Lucerna, suggereer je nu dat omdat erom gevraagd wordt het dan wel ergens zichtbaar zal zijn voor de buitenwereld? Misschien moet je het vragen in plaats van te concluderen dat het wel voor de buitenwereld zichtbaar zal zijn?

De postcode is volgens mij voor toekomstige lokale functionaliteit. Het aantal kinderen dient denk ik hetzelfde doel.

Lucerna

Lucerna

19-09-2013 om 16:25

Dirk

Ik, en een paar anderen met mij, hébben erom gevraagd. Maar geen antwoord gekregen.

Pardoes

Pardoes

19-09-2013 om 17:33

Bescherming

"Dus die 'bescherming' is wel degelijk weggevallen."

Grappig dat zoveel mensen zich 'beschermd' voelen als een forum niet Google-baar is. Sorry, ik vind het vreselijk naïef. Je kunt de voordeur wel weer opnieuw dichtdoen (Google), maar alle ramen en de achterdeur staan gewoon nog wijd open. Dat is altijd zo geweest, en zo zal het altijd blijven. Ik sta er achter hoor, dat het archief weer 'dicht' gaat (was immers ook in het verleden de afspraak), maar het is natuurlijk gewoon schijnveiligheid. Alles wat niet openbaar moet worden, moet je hier dus gewoon niet op een herkenbare manier opschrijven (en had je in het verleden ook niet moeten doen, maar dat moet je de redactie niet aanrekenen).

Regenlaars

Regenlaars

19-09-2013 om 18:11

dank

Ten eerste ben ik heel blij dat archief weer archief wordt, en dat ook een deel in de digitale prullenbak verdwijnt. Heel hartelijk dank vast voor alle inspanning! In de begintijd hadden we als digibeten geen idee, dus waren we gewend echte namen te gebruiken.
Daarna een nick, en wisten we ook 'wat je niet op de voorpagina van een krant wilt hebben, moet je niet schrijven'. Duidelijk. Maar een krant verdween toen na een dag bij het oud-papier. En hier was de stapel oudpapier gewoon doorzoekbaar. Vooruit, oke.
Maar nu leek het erop dat de stapel oud papier geen oud papier meer was, en precies dat vond ik schrikken. Gewoon, omdat oude draadjes van weleer toen nuttig waren, maar voor nu heel lastig als ze weer boven komen drijven. En nieuwe mensen, die al googlend hier nu komen, hebben geen idee en beantwoorden plots vragen van heel lang gelee. Daar zit ik niet op te wachten, en daar schrok ik van.
Ik vind het jammer dat een schrikreactie nu door sommigen met een verwijt wordt beantwoord (je had het kunnen weten, of naief).
We voelden ons een grote familie, dat kwam door die gesloten voordeur. Eerst netjes aanbellen, en enkeling kwam achterom. Door het forum te kunnen googlen, zijn we nu gewoon ons complete huis kwijtgeraakt. En wellicht werkt dat voor nu het beste, maar de oudgedienden zullen wel altijd nostalgische gevoelens van weemoed houden.

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2013 om 18:15

Pardoes

Ik ben het wat de laatste jaren betreft zeker met je eens, maar het gaat hier ook om de situatie van eind jaren '90. Dat was *echt* een ander tijdperk. Dat je nu met terugwerkende kracht dan maar destijds niet onder je eigen naam had moeten posten is echt heel erg achteraf praten.

Ik vind de oplossing zoals die nu wordt voorgesteld is op zichzelf OK. Maar ik vind dat het beter andersom had kunnen gebeuren. Eerst dumpen/anonimiseren/whatever, en daarna pas over gaan. Nu val ik echt tussen wal en schip met mij berichten van een vorig tijdperk.

En dat is echt geen ramp, maar als *iemand* je gericht gaat googlen hang je gewoon, dan komt dat boven. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar zelf google ik iedereen waar ik mee te maken krijgt. Als de rest van de wereld dat ook doet dan komt er van alles boven wat ik liever gewoon direct in de stortkoker had laten verdwijnen.

Margje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-09-2013 om 21:07

Archief weg?

Gaat het archief echt helemaal weg, of weg in de zin van niet-googlebaar? Als het echt wegweg gaat dan zou ik dat graag tijdig willen weten om alle voor mij belangrijke draadjes op te slaan.

Anne

Anne

20-09-2013 om 08:26

Maar Rosa

Elke keer roep je weer om je draadjes, waarom had je die al niet jaren eerder opgeslagen? Ook een forum kan onbedoeld wat kwijt raken. Dat vind ik nu naiëf. Elke keer maar denken dat het er nog wel is maar opslaan ho maar.

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2013 om 11:51

Anne

Tjongejonge, wat ben je genuanceerd. Er *is* over gesproken en er *is* altijd gerustgesteld gesproken over het archief. Het zou niet verdwijnen, het zou alleen overgaan naar een nieuwe omgeving. Dus waarom roep je nou Rosa op het matje? Ik ben het met haar eens, ik vind het zeer jammer dat ik ineens niet meer bij berichten van meer dan 5 jaar terug kan komen.

Is daar geen mouw aan te passen? De berichten zijn niet weg, ze zijn alleen unpublished. Je ziet ze dus ook nog in overzichten van zoekopdrachten (of verdwijnt dat ook?). Je kunt ze alleen niet meer lezen.

Is er geen tussenvorm te bedenken dat je wel het recht hebt om je eigen ongepubliceerde berichten te lezen? Dat je dus nog wel je eigen historie in kan? (Zonder dat we dan allemaal eerst forumbeheerder worden?)

Of tegen betaling voor mijn part? Als ik nou een bedrag betaal zodat ik een bepaalde tijd in het archief mag neuzen (en opslaan wat ik wil) en daarna niet meer. Is voor jullie nog lucratief ook. Iedereen blij.

Margje

Justine Pardoen

Justine Pardoen

20-09-2013 om 15:24

Account

@Lucerna

In de vorige account-registratie stond zelfs een veld voor adres. Aantal kinderen met leeftijd.. Dus er wordt nu juist veel minder gevraagd dan voorheen.

De accountgegevens zoals jullie die nu hebben ingevuld, zullen niet openbaar worden.

We hebben overwogen om bezoekers de kans te geven een openbaar profiel te maken, zoals op Facebook. Maar daar hebben we niet voor gekozen. Als je iets wilt uitwisselen, moet je dat dus zelf regelen.

@Margje

Over het verhuizen en opruimen: de volgorde die we nu gehanteerd hebben, had te maken met de enorme complexiteit van de hele operatie. Dat moet je maar geloven.

Het zou het gemakkelijkste voor ons zijn geweest om alles weg te gooien en opnieuw te beginnen. Ook dat was hier niet met gejuich ontvangen. We schipperen, maken beslissingen en moeten ermee leven dat we nooit iedereen blij kunnen maken. Het is niet anders...

Justine

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-09-2013 om 15:48

Justine

Het was fraaier geweest als jullie hadden aangegeven dat de draadjes weg zouden gaan. Vorige week was er nog geen sprake van, nu is het een voldongen feit.
Googlebaar is niet fijn, maar van het één op ander moment geen toegang meer hebben tot oude draadjes is wel heel zuur. Vooral omdat ook nog niet alles te zien was en ik het niet op heb kunnen slaan. Geen zorg, komt goed, we werken er aan. De oplissing van Margje vind ik een mooie, ik ben bereid te betalen om nog bij de oude draadjes te kunnen voordat de boel op slot gaat.

Kari1

Kari1

21-09-2013 om 09:00

naïef

De redactie schrijft "Wat nu zo gek is: ineens worden mensen bang dat die gegevens dan zichtbaar zijn voor anderen. Dat is niet zo, was nooit zo en gaat ook niet gebeuren. Ook niet als 'foutje'." Kijk, en ik vind dat dus NIET gek. En dat antwoord is mij nu niet veel meer waard. Ten eerste heb je foutjes niet altijd in de hand, het zijn immers foutjes, zie de posting van Lucerna. "Wij maken geen fouten" is nogal een belofte... En ten tweede blijkt niets zo makkelijk op te geven als principes. Een van de principes van OOL was de niet-googlebaarheid. Néé, dat willen we niet, dat doen we niet, dat is een van de features van dit foum. En ineens, patsboem, sorry jongens we moeten wel met onze tijd mee en blijkt alles open op het net te liggen.
Ik ben het helemaal eens met Berber in het andere draadje: "Dus je plaatst hier berichten in de veronderstelling dat ze niet te Googelen zijn en als ze dat dan plotseling wel zijn is dat "jammer maar helaas" en "had je maar niet zo naief moeten zijn"? Lekker dan." Dat was niet naïef, dat was vertrouwen in de uitgesproken principes van het forumbeheer. En ja niet googlebaar betekent niet onvindbaar, dat was heus wel duidelijk. Maar of je gewoon door de open achterdeur naar binnen kunt lopen of dat je de deuren uitrust met goede sloten zodat men normalerwijs moet aanbellen, dat scheelt toch een stuk.
Wat de principes omtrent het profiel waard zijn, die hebben mogelijk ook een beperkte houdbaarheid. Komt op een dag het bericht, sorry jongens, maar we moeten wel met onze tijd mee, we hebben de profielen opengegooid want besloten profielen is echt niet meer van deze tijd.
Alle beloften ten spijt, ik geloof ze niet. Ik ben mijn naïviteit kwijt, zeg maar.
Kari

Accountgegevens

Maar je hoeft toch niet per se de waarheid te spreken als je bij je accountgegevens je aantal kinderen moet invullen. Daarmee kun je al een rookgordijn opwerpen voor iemand die jou zoekt. Als iemand mij zoekt en een Helena W vindt en daarbij ziet dat ik 2 kinderen heb, denkt ie 'o dat is niet de Helena die ik zoek, want die heeft er drie.'
Verder zijn sommige mensen die altijd onder dezelfde naam posten en heeeeeeeel veel over zichtzelf vertellen toch wel voor hun omgeving te herkennen. Ik denk dus aan Sinilind, Kaaskopje en Albana die altijd onder dat pseudoniem schrijven. En zo zijn er wel meer mensen die hun hele hebben en houwen hier op OO zetten.

Pardoes

Pardoes

21-09-2013 om 18:12

Toch naïef

"Maar of je gewoon door de open achterdeur naar binnen kunt lopen of dat je de deuren uitrust met goede sloten zodat men normalerwijs moet aanbellen, dat scheelt toch een stuk."

Door deze beeldspraak laat je zien dat je hier echt te naïef in staat. Sloten op de deur, en aanbellen? Echt niet! Alle deuren en ramen staan wijd open, en dat is altijd zo geweest. Iedereen, ja echt iedereen, kan op OOL en kan jouw topics inzien. Daar hebben mensen google gewoonweg niet voor nodig. Ja, google maakt die vindbaarheid aanzienlijk makkelijker. En ja, ik vind ook dat de redactie zich aan eerdere beloften moet houden. Maar je waant je gewoon veel te veilig/onvindbaar, dat is niet realistisch.

Kari1

Kari1

21-09-2013 om 20:27

waarheid

Helena, het is uitdrukkelijk wel de bedoeling van forumbeheer dat je de waarheid invult in je profiel. Ik kan het zo gauw niet meer vinden, maar gister las ik nog ergens in een beschrijving van het nieuwe forum: anoniem op het forum d.m.v. je nick, maar niet anomiem voor forumbeheer in je profiel. En dat alle profielen waarvan ze denken dat het niet de waarheid is zullen worden gesloten. Zoiets. Dat vind ik erg vreemd, want hoe ik echt heet is helemaal geen need-to-know, ook niet voor forumbeheer. Mijn account zal binnenkort wel gesloten worden schat ik zo...
Pardoes, ik zei al dat niet googlebaar niet hetzelfde is als onvindbaar. Wij zijn het dus wel eens, want zoals jij ook zegt "Ja, google maakt die vindbaarheid aanzienlijk makkelijker." Het scheelt namelijk best dat het hele forum nu via google aan iedere willekeurige zoekterm is gelinkt. En ook jij vindt dat de redactie zich aan eerdere beloften moet houden. Dat is niet gebeurd en die beloften over de bescherming van het profiel (waar dus verplicht je echt naam in moet!) neem ik dan ook voor wat ze waard zijn. Mensen die denken dat dat wel goed zit: naïef.

Kari

Berber

Berber

21-09-2013 om 20:48

Kari

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben inderdaad naief geweest, of te goed van vertrouwen. Als je iets belooft dan kom je dat na en je komt niet met terugwerkende kracht terug op een belofte. Dat is niet netjes. Vind ik. Naief? Misschien. Maar deze ezel stoot zich maar één keer aan die steen en dat zal dus idd wel betekenen dat mijn account binnenkort gesloten wordt. Het zij zo. De vraag is nu of ik dat nog erg moet vinden.

Hoe kan OO dat controleren?

Hoe kan OO bepalen of iemand een anoniem account heeft? Dat begrijp ik niet.

Tineke

Tineke

21-09-2013 om 22:55

stuif es uit

Van alles bij elkaar opgeteld is er voor mij nu maar een conclusie mogelijk:
Dit is het einde, dat doet de deur dicht
Er zijn geen woorden voor
Ja dat is tralalalalala
Ja dat is tralalalalala

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-09-2013 om 09:17

Verschrikkelijk chagrijnig

Het gebeurt me niet vaak en al helemaal niet virtueel, maar ik ben nu toch wel zo verschrikkelijk chagrijnig. Tussen alle memorabele, hilarische of juist aangrijpende draadjes die ik mij nog goed herinner van het oude forum zijn er een paar die voor mij persoonlijk zeer waardevol zijn. Een van die draadjes is de draad over Duitse literatuur waarin mijn zoon ter wereld kwam. Ik heb die draad teruggevonden en zie dat alle reacties van mij ontzettend dierbare ex-forummers verwijderd zijn. Ik kan die draad nu dus nooit meer helemaal zoals hij was opslaan en bewaren. Dat vind ik meer dan jammer, het voelt als een verlies. Zo ook bepaalde dingen die ik over de babytijd van mijn dochter heb geschreven en die nu onvindbaar zijn want meer dan vijf jaar oud.
Ik begrijp wel waarom de reacties van ex-forummers niet langer leesbaar zijn. Of ik denk daar wel een redenatie voor te kunnen verzinnen. Wat ik niet begrijp is dat we niet gewoon een maand of twee voor de Grote Stap Voorwaarts gewaarschuwd zijn over de ingrijpende wijzigingen die het archief zou ondergaan. Dan had ik een heleboel dingen nog even op een stickje kunnen gooien. Ik baal hier zo van.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-09-2013 om 09:30

En dan nog iets

Naar ik mag hopen is er wel een soort ultieme backup van het 'oude' archief gemaakt, want ik wacht werkelijk al jaren op het uitkomen van het ultieme kerstcadeau: De Gebundelde Cobi. Niemand kon mij zo hard laten lachen. Is dat nu allemaal voor altijd weg? Nogmaals, had ik het maar geweten.

Berber

Berber

22-09-2013 om 09:49

Mea

Ik ben geen ex-forummer maar toen ik onlangs in het archief ging spitten op mijn nick kon ik wel sommige van mijn startpostings lezen maar niet mijn reacties. Ik heb het nog even nagevraagd bij een andere forumer maar ook zij zag mijn reacties niet. Er werd wel op gereageerd maar mijn postings waren onzichtbaar. Vreemd. Heb jij daar ook een redenatie voor?

Berber

Berber

22-09-2013 om 10:01

Overigens

vind ik dat prima hoor. Hoe meer van wat ik hier ooit gepost heb er weg is, hoe beter. En ik ben ook geen Cobi dus ik hoef geen gebundelde Berber. Maar vreemd is het wel.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-09-2013 om 10:05

Berber

Dat klopt! Ik zag alleen anderen op jou reageren in de oude draadjes die ik net heb doorgelezen. Ik dacht dat jouw account misschien ook verwijderd was (en daarmee al je reacties). En ik zou de gebundelde Berber ook lezen, hoor!

Berber

Berber

22-09-2013 om 10:31

Mea!

O hellup, in welk parallel OO-universum bevind ik me dan nu?!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-09-2013 om 14:15

Berichten opslaan?

Er wordt hierboven een paar maal gesproken over het opslaan van berichten. Mijn zwanger zijn-bevallen draadje staat denk ik ook op de nominatie om op slot te gaan. Dit draadje zou ik dus graag willen opslaan. Iemand handige tips hoe dit te doen?

Jesse_1

Jesse_1

22-09-2013 om 20:45

Ik denk Ginny

Ik weet niet of je eenzelfde soort pc hebt als ik, met dezelfde instellingen, maar als ik hier op de webpagina kies voor 'afdrukken' dan kan ik er daarna voor kiezen om de pagina niet af te drukken, maar om als pdf op te slaan.
Bij lange draadjes kan het wel een uitgebreid epistel worden vanwege de witte regels, maar dan heb je het op zich wel leesbaar.

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2013 om 21:18

Gewoon kopieren

Je kunt ook gewoon met je muis een bericht of een trits berichten in een draad selecteren, kopieren en in een Word document weer plakken. Dat ziet er precies zo uit als op het forum. En dan kan je altijd nog eens bedenken of je het nog verder wilt selecteren of wat dan ook.

In een .pdf opslaan kan ook wel, maar dan kun je er daarna minder mee doen (editten is veel lastiger in een .pdf). Printen is helemaal vergelijkbaar met alsof je het op een papiertje had geschreven, dat zou ik zeker niet (alleen) doen. Het voordeel van digitaal is juist dat je zo makkelijk kunt zoeken. Dus sla het zeker ook als document op, Word oid is beter dan .pdf imho.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2013 om 21:18

De verzamelde cobi

En de Verzamelde Cobi zou ik graag als sinterklaascadeau willen reserveren.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.