Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Relaties Relaties

Relaties

anonyma

anonyma

07-09-2010 om 09:05

Achterbakse beste vriend/compagnon

Man en ik zitten inmiddels in relatietherapie, maar er is een issue, waar wij echt helemaal niet uitkomen: Zijn companion.

Toen wij enkele weken geleden in een diepe put zaten, heeft deze door een heel achterbakse actie olie in het vuur gegoten. Ook probeerde hij man tegen mij op te hitsen, door smsjes te sturen waarin stond, dat man met mij moest afrekenen (ik heb hem na deze achterbakse actie enkele felle smsjes gestuurd, waar hij echter niet op reageerde).

Man is ook boos op hem, heeft op het moment alleen maar zakelijke contact met hem, maar sluit niet uit, dat hun vriendschap weer tot leven komt. En dat kan ik niet snappen - omdat zijn companion doet zoiets niet voor de eerste keer. Al eerder heeft hij, toen wij in een put zaten, nog extra olie op het vuur gegoten.

Ik heb hem ook gezeggt, dat ik weg ben, als deze vriendschap weer opleefd. Hij zeggt, dat ik hem niet kan verbieden om vrienden te hebben. Zal ik onder normale omstanden ook niet doen, maar wel in dit geval, omdat deze duidelijk erop uit is om ons uit elkaar te brengen.

Hij zeggt, dat ik deze vriend nooit meer hoef te zien en dat hij nooit meer prive-dingen met hem gaat bepraten. Maar ik kan voor hem geen respect meer hebben, als deze persoon zijn vriend blijft.

Deze heeft ook geen excuses aangeboden voor zijn acties terwijl man hem voor zijn doen fel hiermee confronteerd heeft. Companion zeurt alleen maar, dat HIJ door de hel gaat omdat man op dit moment geen prive-contact wil, maar staat er niet bij stil, wat hij ons hiermee aangedaan heeft. Dat stoort man ook, maar hij blijft volhouden, dat er nog een kans is voor deze vriendschap en verwacht ook, dat ik hem ruimte geef hiervoor, als het ooit zover is. Dat wil en kan ik echter niet.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

07-09-2010 om 09:24

Tja

als jij deze vriendschap zo belangrijk wilt maken dat je daar je huwelijk voor op wil geven, dan moet je dat doen. Maar realiseer je goed wat je opgeeft.
Heb je kinderen met hem?

In sommige vriendschappen hebben allerlei gevoelens voor elkaar die je niet altijd goed kan inschatten. Op een of andere manier is deze man erg belangrijk voor jouw man. Ik weet ook niet waarom, maar je man is volwassen en moet zijn eigen beslissingen kunnen nemen. Jij hoeft toch niet mee te gaan in de vriendschap?

Zelfs al is deze man erop uit jullie uit elkaar te brengen; wat zou dat? Jullie hebben toch samen een relatie en je bent toch geen puber meer die zich door een paar streken van iemand anders (jaloezie of iets?) uit elkaar laat halen?
Waarom nu al van hem willen scheiden terwijl er niet meer aan de hand is dan dat hij misschien een vriendschap aangaat die jij niet wil?
Waarom ben je zo bang? Ben je onzeker van jezelf?

Jouw uitspraak dat je geen respect meer voor hem op kan brengen als hij dit of dat doet, klinkt behoorlijk manipulatief. Waarom kun je je man geen ruimte geven voor zijn eigen beslissingen?

Marieke

Marieke

07-09-2010 om 09:27

Focus

Ik zou mij focussen op de problemen die nu actueel zijn. Jullie zitten in relatietherapie, dus er is waarschijnlijk meer aan de hand tussen jullie. Steek je energie en aandacht in de relatie en de problemen die nu op je weg liggen.
Ik zou geen energie steken in een mogelijk probleem (de mogelijkheid dat je man de vriendschap in de toekomst toch weer aanhaalt). Je hebt je punt gemaakt (je man vertelt dat deze vriendschap onaaceptabel is voor jou) en laat het daar nu bij.

Klaartje

Klaartje

07-09-2010 om 10:27

Eens met koentje

Waarom zou je je man willen verbieden vrienden te zijn met wie hij wil. Mijn man en ik zitten momenteel (ook) in een crisis. Er zijn mensen die tegen mij zeggen dat ik maar moet gaan scheiden. En er zijn ook vast mensen die dit tegen mijn man zeggen. Ik kies er voor om mijn eigen pad te lopen, probeer diegenen die vinden dat ik het anders moet doen aan te geven dat ik het fijn zou vinden als ze mij kunnen steunen in mijn beslissingen. Als ze dit niet kunnen bespreek ik dit nu niet met ze. Hoewel ik het jammer vind dat ze me nu niet kunnen steunen betekend dit niet dat ik ze zomaar uit mijn leven wil bannen, ongeacht hoe mijn man en ik hier uitkomen. Ook vind ik niet dat mijn man dit hoeft te doen. Mensen zeggen dat soort dingen toch vaak juist omdat ze het beste met je voor hebben.
Jou man lijkt ook prima zijn eigen keuzes te kunnen maken. Hij gaat met jou naar therapie en heeft zijn compagnon ook duidelijk gemaakt dat hij voor jou kiest en dat compagnon zich daar niet mee moet bemoeien. Ik adviseer je om het verder los te laten, en je man vrienden te laten zijn met wie hij wil.

Mirage

Mirage

07-09-2010 om 20:20

Moeder

Je bent zijn moeder niet....
Natuurlijk mag hij vrienden zijn met wie hij wil. Mannen zijn daar sowieso heel anders in dan vrouwen volgens mij. Bovendien moet hij er nog mee samenwerken. Dus zo gek is het niet dat hij wel weer vriendschappelijk met hem om wil kunnen gaan. En wat hij tegen die tijd met hem bepraat is zijn zaak. Een beetje vertrouwen in je man mag toch wel?
Wel zou ik je eigen grenzen aangeven. Dus niet bij jou thuis enzo. Maar zo te lezen accepteert je man dat prima.

anonyma

anonyma

07-09-2010 om 20:52

Ouderwets?

Misschien ben ik dan wel ouderwets, maar ik zal een vriendin, die mij zoiets flikkt, nogal op een heel gemene en achterbakse manier en niet maar een keer, maar 2 keer, meteen dumpen.

Ik ben gewoon van het "Als je mijn vrouw/man omlaag haalt en uitscheldt, kwets je automatisch ook mij."

Daarbij komt nog, dat deze companion nogal aandachtsgeil is - gezinstijd voor ons zag hij nog nooit echt zitten, kwam elke dag langs, bleef de hele middag en toen wij dan een keertje tijd voor ons wilden, bleef hij maar bellen/smsen en zielig doen. Zelfst toen wij met onzer gezin in het pretpark waren. Nooit geen privacy dus.

Man kan helaas niet nee zeggen en heeft hieraan altijd maar toegegeven. En ja, ik ben dus bang, dat dit weer gebeurt als hun weer vrienden worden en hij weer geen tijd meer heeft voor mij en kinderen - omdat zijn companion dan weer alle tijd gaat opeisen. En weer zielig gaat doen als hij vindt niet genoeg aandacht te krijgen.

anonyma

anonyma

07-09-2010 om 21:02

Probleem

"En wat hij tegen die tijd met hem bepraat is zijn zaak. Een beetje vertrouwen in je man mag toch wel?"

Probleem is dat deze companion prive-info dus al 2 keer gebruikt heeft, om tegen mij uit te halen.

Zodra hij wist, dat wij in een crisis zaten, ging hij deze info gebruiken om nog meer olie in het vuur te gooien.

Door bv mij - zonder dat man hiervan wist - van de bedrifshyves af te gooien. Hij heeft het man ook niet verteld, wij hebben het door toeval uitgevonden. En inplaats van dan excuses aan te bieden, nog erg kwetsende smsjes achteraan te sturen. Aan man - de confrontatie met mij durft ie uiteraard niet aan!

Maar hij kent ons goed genoeg om te weten, dat wij door zulke acties alleen maar meer ruzie krijgen. Dat was dus ook duidelijk zijn bedoeling.

Elftal

Elftal

07-09-2010 om 21:09

Doet mij denken...

Aan jaloezie....vindt die vriend/partner jouw man leuk?

anonyma

anonyma

07-09-2010 om 22:09

Elftal...

...het zou idd kunnen. Gezien hij ook een keertje een foto van zijn stijfe ... aan man gestuurd heeft, klinkt het niet zo gek ook. Toen zag ik het als grapje (niet als geslaagd grapje dan).
Hij heeft dan wel een vriendin, maar goed, dat zeggt natuurlijk niks, he?

onder een andere naam

onder een andere naam

08-09-2010 om 12:05

Splitsen

Vriend heeft geprobeerd tussen jouw man en jou te komen.Dat heet splitsen of splitten in de psychologie. En jouw man laat dat gebeuren. Dat is verontrustend, geeft geen vertrouwen. Ik heb niet zo 1-2-3 een link of een boek oid. Ik heb zoiets meegemaakt met familie en wij hebben dat obv een therapeut uit gewerkt, mijn vriend en ik. Misschien dat jouw man, net als mijn vriend, teveel obstakels ziet om er iets mee te doen en dan het liefste alles bij het oude laat. Maar dat kan niet meer. Zomaar de banden verbreken kan ook niet. Het kan je het idee geven dat hij de 'werkrelatie' met compagnon belangrijker vindt dan die met jou. Dat is pittig. Wij zijn daarom niet voor niets een paar sessies naar een therapeut gegaan.
Ik vind overigens dat je groot gelijk hebt maar het is niet zo simpel op te lossen voor hem, denk ik. Haal er daarom een neutrale derde bij. Vraag in je omgeving naar iemand die kundig is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.