Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Relaties Relaties

Relaties

evenniet

evenniet

13-01-2010 om 10:37

Advies gevraagd (lang)

Ik heb een vriendin die ik ken vanaf ons studeren.
Lang met elkaar opgetrokken allebei getrouwd, kinderen gekregen.Het contact werd sinds ze getrouwd was steeds minder kwam niet op afspraken opdagen,of zei ze steeds af etc.Het contact is op een gegeven moment verwaterd.
Ongeveer 1,5 jaar geleden heeft ze weer contact opgenomen en heeft ze een heel verhaal verteld over haar man. Van hem mocht ze geen contact hebben met de buitenwereld, hij las haar mails,keek in haar telefoon met wie ze contact had gehad etc. Als ze er tegenin ging werd hij erg boos,hij had last van wisselende stemmingen . Hij is in therapie gweest heeft medicijnen gehad maar die slikte hij niet. Dingen die zij nieuw in het huis had gekocht smeet hij kapot. Hij heeft haar een keer geslagen en toen is met de kinderen gevlucht.En zo kan ik nog wel even doorgaan.Hij heeft de buurvrouw zelfs met de dood bedreigd
Haar keus was toen ik wil voor mijn huwelijk vechtte,beiden waren al diverse malen in therapie geweest, voor de kinderen en ik ga ervoor.
Het contact na die 1,5 jaar was summier veelal via de mail en het ging moeizaam maar goed het ging etc er klonk volgens mij een postiever geluid uit dan het uiteindelijk is.
Tot twee weken terug ik een mail van haar kreeg dat ze in elkaar geslagen was door hem (ze is naar de eerste hulp gegaan kwam bloed uit haar oor) . Ze is met de kinderen gevlucht naar haar ouders.Ze heeft aangifte gedaan.
Nu zit ze in een diep dal zoo ontzettend verdrietig ,gekwets etc.
Haar man bestookt haar via de mail met allelei mails hij beloofd beterschap (voor de zoveelste keer) gouden bergen etc ook heeft een soort van afscheidsmail geeschreven en heeft ze een mes gevonden.
Ze heeft het zoo moeilijk.
Ik ben zoo ontzettend geschrokken van alles wat ze toen vertelde en nu weer in elkaar geslagen geworden.
Mijn eerste reactie was weg weg bij die man.Ik ben wel eens bang dat hij haar echt wat aandoet.
Ik realiseer mij dat zij een soort haat liefde verhouding met hem heeft, ik denk als ik diep in haar hart kijk dat ze weer terug wil alleen omdat ze wil dat haar gezin gelukkig is en dat is voor haar bij elkaar zijn.
Wat kan ik doen ? Ik wil mijn mening niet opdringen dat kan ik niet het is haar beslissing en ik besef dat dat ontzettend moeilijk is voor haar.
Wat kan ik tegen haar zeggen zonder dat ze het gevoel krijgt dat ze dingen moet ?
Gelukkig mailt ze nu regelmatig en blijf ik een beetje op de hoogte hoe het gaat.
Ik vind dit zo moeilijk en verdrietig.
Vast bedankt voor jullie advies.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
minemaartje

minemaartje

13-01-2010 om 11:31

Verslaafd aan haar man

Blijft heel moeilijk, je vriendin kan pas beslissingen nemen als zij los van haar man is. Zie het als een verslaving niet zonder hem kunnen. Hoop dat zij spoedig inziet dat dit niet een ideale gezinssituatie is en dat je de kinderen er echt niet gelukkiger meemaakt door bij elkaar te blijven. Ook hoop ik dat de man ze los kan laten en in goede harmonie met ze om kan blijven gaan. Sterkte

Praten en voorbereiden

Wellicht is het goed met haar en haar ouders te gaan praten nu zij bij haar ouders is. Zorgen bespreken. Je uitkomst (weg bij die man) kun je neerleggen, maar ze zal zelf het moment moeten kiezen. Ondertussen toch wat dingen bespreken en voorbereiden:

- het risico dat ze de aangifte in zal trekken en de vraag wat jullie (ouders, vriendin) daartegen kunnen doen (met haar erbij bespreken). Ook de vraag welke bescherming ze nodig heeft als de aangifte blijft staan.

- het emailkontakt, wil ze het lezen, waarom dan? Wat gebeurt er als 'voorlopig' iemand anders namens haar antwoordt, zodat zij de emails zelf niet hoeft te lezen?

- kan de politie een huisverbod geven? Het is altijd prettiger als degene die slaat het huis verlaat en niet omgekeerd. Dat kun je -als zij het goed vindt- aan de politie vragen.

- Een veilige plek voorereiden, als het kan o.a. door alvast een rekening te openen op eigen naam met een ander adres.Zo mogelijk in elk geval de kinderbijslag (en eventueel kinderopvangtoeslag) hierop laten komen. Dat kan ze zelf reglen.

- inschrijven bij de woningbouw voor het geval dat.... kan ze ook zelf regelen.

- bespreken wat haar eigen capaciteiten zijn (ook in verband met mogelijk werk later en een eigen inkomen moeten verdienen) en wat ze kan doen om dat op te bouwen;

- bespreken hoe je kontakt houdt, mocht zij onverhoopt toch weer terug gaan. Ook bespreken wat voor alarmsignalen zij kan geven, wie daarop reageert en hoe die reactie zal zijn.

Voor haar is het belangrijk dat ze weet dat mensen betrokken zijn bij haar en zich zorgen maken. Eigenlijk is dat ook voor hem belangrijk. Maar een directe confrontatie brengt grote risico's met zich mee, vooral voor haar.

Tsjor

Balletmama76

Balletmama76

13-01-2010 om 16:40

De bekende hel...

...is aantrekkelijker dan de onbekende.
Wat ik hiermee bedoel is dat zij, zelfst al is hij een gewelddadige man, wat zij bij hem heeft, weet zij. Want ook in dat soort relaties heb je bepaalte ritualen met elkaar. Daarom hoor je mishandelte vrouwen zo vaak zeggen: "We hadden ook leuke momenten."
Wat op haar te wachten staat, als zij van hem weg gaat, weet zij nog niet. Dat is de onbekende hel, de onzekere toekomst.
Veel vrouwen zijn hiervoor zo bang, dat ze op gegeven moment terug gaan en de bekende hel boven de onbekende verkiezen.
De hersensspoeling, die een mishandelte vrouw door zo'n man krijgt, is niet te onderschatten. Het gevoel van eigenwaarde loopt met elke mishandeling schade op, en vaak suggeriert de dader ook, dat de vrouw niks kan zonder hem en zonder hem onderuit gaat. Naar een tijdje geloof je dat ook.

Dus de moelijke klus voor vrienden/familie en bekenden is, het slachtoffer te laten zien, dat het leven zonder de gewelddadige partner (naarmate de eerste grote schok over het stuklopen van de relatie voorbij is) leuker is dan met hem. Door leuke activiteiten, door het geven van een luisternd oor.

Het risico, dat zij terug gaat is groter als zij zich eenzam voelt. Want de dader voelt dat aan en biedt juist op dat moment houvast, beloofdes ("Ik ga het nooit meer doen, wij beginnen van tevoren").

Hoe minder eenzame momenten zij zeker op het begin heeft, hoe minder macht zal hij over haar kunnen uitoefenen, hoe beter kan zij bijkomen, en zien dat een leven zonder hem kansen biedt, die zij met hem niet zal hebben.

Vrouwen die terug gaan bij een gewelddadige partner, hebben meestal geen eigen metwerk van vrienden en niemand, die hun opvangt. Ze hebben niemand om mee te praten en dan is de stap terug een heel stuk verlokkender.

Marianne

Marianne

14-01-2010 om 09:48

Voorbeeld

Kinderen leren van wat hun ouders hun voordoen. Wat voor voorbeeld geeft ze nu aan haar kinderen? Wat wil ze dat haar kinderen later doen als hun toekomstige partner hun niet respecteert of zelfs slaat? Dat is de centrale vraag die ze zichzelf moet stellen. Vraag het haar eens.
Verder: wees er voor haar. Luisteren is belangrijker dan wat terugzeggen. Laat haar weten dat je er altijd voor haar zult zijn, in goede tijden en slechte tijden, ook midden in de nacht.
M

sabje

sabje

15-01-2010 om 08:01

Dank jullie wel

ik probeer via de mail contact met haar te houden dat ze weet dat ik achter haar sta.,
Ze woont nogal ver weg dus zomaar even langs gaan gaat niet.Ze woont weer in het huis bij haar ouders was het geen optie verder.
Ze is naar een rechtswinkel geweest en heeft info ingewonnen.Ik ben benieuwd ik realiseer mij inderdaad dat het een verslaving is en ik hoop dat ze de kracht heeft om hier van los te komen.
Ik heb haar zelf het voorbeeld gegeven van mijn jeugd geen mishandeling maar wel heel veel ruzies en niet uit elkaar willen gaan voor de kinderen.Ik riep vroeger op een gegeven moment ga alsjeblieft uit elkaar.
We hopen voor haar op een goede afloop

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.