Relaties Relaties

Relaties

Beetje teleurgesteld - sintviering

Ik woon in het buitenland en ben dit jaar met kind in Nederland op 5 dec. Mijn moeder heeft al jaren een partner en hij heeft meerdere kinderen/kleinkinderen. Als zij thuis zijn vieren ze Sinterklaas met die kinderen/kleinkinderen. Ik ken ze ook allemaal, een ervan heeft een kind een paar maandjes ouder dan die van mij. Ik had gedacht/gehoopt, dat zoon en ik ook wel bij de gezamelijke viering mochten zijn. Dat blijkt niet zo. Partner gaat naar zijn kinderen en, omdat wij e zijn, blijft mijn moeder bij ons thuis (normaliter was ze ook gegaan).

Dat vind ik nou zo raar en jammer, voel me echt een beetje afgedankt. Ze hoeven geen kadoos voor ons te kopen, wil best zelf hapjes meenemen dus wat maakt het nou uit? Natuurlijk maken we het gezellig thuis, maar had het voor zoon zo leuk gevonden om een echte sintviering mee te maken.

Het is geen groot probleem hoor maar vroeg me af of ik nou zo vreemd was om te verwachten dat we gewoon bij de viering mochten zijn?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

24-11-2008 om 21:47

Heb je

Die verwachting ook uitgesproken?

Zo nee, waarom niet?
Mensen weten pas wat jij wil als je het zegt.
En iets wat voor jou heel normaal lijkt, kan voor een ander niet normaal zijn.

MIsschien gunt de partner van jou moeder jou een gezellige sinterklaas met je moeder en jou zoon, en trekt hij zich tactvol terug door sinterklaas te vieren in zijn familie.

Jolanda

Zoiets dacht ik ook

Misschien dacht je moeder ook: "Ach, m`n lieve dochter en kleinkind zijn er nu, laat ik maar gezellig met hun alleen Sint vieren, zal ze wel leuker vinden..."
Ik weet niet hoe goed de band is met je moeder, maar ik zou gewoon zeggen:"Hè jammer, vieren we Sint niet met zijn allen, daar had ik me zo op verheugd?"
Je moeder heeft wrs geen idee dat je wat teleurgesteld bent, gewoon even overleggen hoor. Misschien is er wel een belangrijke reden waarom de Sint nu zo gaat, maar dan weet je die tenminste.

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 09:00 Topicstarter

Mijn moeder weet het, en haar partner ook. Ik geloof dat zijn kinderen er niet zo'n zin in hebben en daar verbaas ik me juist over. Ik heb de kinderen zelf niet gesproken, en weet ook niet hoe mijn moeder/partner dat gedaan hebben, maar haar partner heeft wel tegen haar gezegd "ach, als ze het liever onder hunzelf houden...". Mijn moeder snapt het ook niet maar kan er natuurlijk ook niks aan doen.

Hillary

Hillary

25-11-2008 om 13:44

Niet echt aardig

Ik vind het niet echt aardig overkomen zo. Weet niet hoe lang je moeder al een relatie heeft met deze man en hoe lang de kinderen al de deur uit zijn en hoe groot hun kinderen zijn.? Dat kan er wel iets mee te maken hebben. Mijn oma van vaderskant overleed vrij jong, opa had redelijk snel daarna een andere vrouw, eentje die jonger was dan zijn oudste dochter en met kinderen van onze (zijn kleinkinderen) hun leeftijd. Daar had iedereen wel wat moeite mee. Dus toen zij uit beeld was en er verscheen een degelijke weduwe van slechts een paar jaar jonger dan hij, werd die met open armen ontvangen. Was echt gezellig, ze hoorde er helemaal bij en mijn ouders en oom en tante kwamen ook over en weer bij haar kinderen over de vloer. Helaas ging het uit. Na een tijdje kwam er weer een andere vrouw in beeld. Inmiddels waren de meeste van opa's kleinkinderen ook de deur uit en wij (klein)kinderen van opa hadden toen weinig behoefte meer om ons nog in deze familie te verdiepen. Er is altijd afstand gehouden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet (na 20 jaar ofzo?) weet hoe haar kleinkinderen allemaal heten. Moet wel zeggen dat opa inmiddels al 7 jaar is overleden. Ik geloof dat toen ze bij elkaar kwamen er inmiddels ook geen Sinterklaas meer werd gevierd, dus dat probleem hadden wij ook niet, maar samen vieren zou er dus niet doorgekomen zijn. Maar nu heeft zij 3 (dacht ik) kinderen en een behoorlijk aantal kleinkinderen (stuk of 10), dus dat is wel heel anders dan 1 dochter met 1 kleinkind dat eenmalig hier is op 5 december. Dan zou ik het geen probleem hebben gevonden.

Maylise

Maylise

25-11-2008 om 14:11

Inderdaad vreemd

Ik vind het erg ongastvrij en onbeleefd tegenover jou en behoorlijk onbeschoft tegenover je moeder inderdaad.
Als je moeder normaliter wel meegaat zijn de verhoudingen blijkbaar niet erg gespannen dus ik snap niet goed in waarom jouw aanwezigheid en die van je zoontje een probleem zouden zijn.

Hanne.

Hanne.

25-11-2008 om 15:12

Hoe goed ' kennen' ze jou?

Hoe goed kennen de kinderen van de partner van je moeder jou eigenlijk (ik neem aan dat je ze niet heel erg vaak ziet als je in het buitenland woont)

Zelf vind ik sinterklaas altijd een echt 'gezins' feest, waar ik dus geen buitenstaanders bij wil. Als de kinderen van de partner van mijn moeder in NL zouden zijn weet ik ook niet of ik ze er bij zou willen hebben. Het zijn toch vrijwel onbekenden (ik ken ze van naam en gezicht, maar daar houdt het mee op).

Ik begrijp uit de eerste posting trouwens dat jouw moeder heeft besloten niet te gaan, niet dat zij ook niet welkom is. Klopt dat, anders zou ik dat inderdaad wel heel raar vinden.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-11-2008 om 15:23

Niet zo heel vreemd

Mwoh, mijn moeders partner heeft ook volwassen kinderen met gezinnen. Die partner en nageslacht zijn pas in beeld gekomen toen ik al lang en breed uit huis was.
Die kinderen ken ik dan ook slechts zeer oppervlakkig.

Ik zou niet vinden dat ik daarbij uitgenodigd hoorde te worden. Sinterklaas is een echt gezinsfeest, en hoewel ik het best hartelijk zou vinden als ze me in zo'n situatie zouden uitnodigen, verwacht ik het op geen enkele manier. Ik weet zelfs niet of ik het wel prettig zou vinden. Bij uitstek ook een gelegenheid voor familiegrappen, plagerijtjes en inside jokes.
Als je intiemer met ze bent vind ik het wat anders.

Groet, ELlen

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 18:43 Topicstarter

Cobi

Normaliter zijn moeder en partner in Spanje rond Sint-tijd dus volgens mij zijn ze er maar 1 keer bij geweest. Maar als ik niet was gekomen dit jaar zou moeder zeker ook meegegaan zijn (tenzij ze zelf niet zou willen om een of andere reden).

Het duurt nog een weekje voor we gaan dus ik zie wel of er nog verandering in het plan komt of niet.

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 18:44 Topicstarter

Hillary

Geen idee eigenlijk hoelang ze al bij elkaar zijn. Zeker een jaar of 4, waarschijnlijk een stuk langer! Dit is echt geen nieuwe relatie dus.

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 18:47 Topicstarter

Hanne

Ik ken de kinderen niet heel goed natuurlijk. Als we in NL zijn zien we een van de kinderen meestal, degene die een zoon van een paar maanden ouder heeft. De andere (schoondochters) zag ik weinig, of er moest een etentje ofzo zijn. Ze waren alledrie wel heel hartelijk (kaartje, kadootjes) toen ik bv trouwde en een kind kreeg.

Mijn moeder beslist inderdaad zelf dat zij dan ook niet gaat.

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 18:49 Topicstarter

Ellen

Tja, misschien heb je daar wel gelijk in. Als het andersom zou zijn zou ik er geen probleem mee hebben maar niet iedereen is hetzelfde natuurlijk.

Ik dacht eigenlijk dat sinterklaas bij hun meer een kinderfeest was (dacht nl niet dat er surprises etc gedaan werden voor volwassenen maar ik kan het verkeerd hebben). Vandaar dat ik me afvroeg waarom er niet 1 kleintje bij kon.

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 18:52 Topicstarter

Nou ja

Ik weet in ieder geval dat het niet zo heel vreemd is dat ik me over zoiets een beetje verbaas en me een beetje afgedankt voel.

Bedankt voor de reacties. Wij gaan er met z'n 3en maar een leuk - klein - feestje van maken. Zoon zal er sowieso toch niets van begrijpen.

Nou

ik heb alleen de 1e posting gelezen maar ik vind het niet leuk, tuurlijk horen jullie er ook bij, dat is een package deal hoor. En een paar kadootjes zijn zo gekocht.

Gewoon het gezellig gaan maken met je moeder !

je bent ook welkom hier, we zijn toch practisch zussen

Poppy

Poppy

25-11-2008 om 20:27 Topicstarter

Manda

Das waar, ik heb altijd al een zus gewild
Bedankt voor je lieve aanbod, geniet maar lekker van je laatste sinterklaas met z'n drietjes, volgend jaar heb je er een schreeuwlelijk bij!

dynastie

dynastie

26-11-2008 om 09:56

Hoezo package deal?

Die snap ik even niet. Als vader een relatie krijgt, is het toch niet zo dat de kinderen daarom ook een band (moeten) hebben? Het was heel hartelijk geweest als Petal wel was uitgenodigd, maar ik vind het ook niet onbegrijpelijk dat je zoiets wil vieren met je eigen gezin. Dat de nieuwe vriendin daarbij hoort is logisch, dat is toch een verlengstuk van pa geworden in normale gevallen (om het maar even oneerbiedig te zeggen), maar naar mijn idee horen daar niet automatisch de kinderen van haar ook bij.

Bij mij wel

package deal, hij is toch met haar nou daar hoort haar dochter ook bij. Een ieder die vraagt of hij/zij hier met aanhang en kinderen sinterklaas wil komen vieren is welkom, hoeft niet eens familie te zijn als het maar zich zo gedraagt.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-11-2008 om 13:09

Geen package deal

Bij gescheiden mensen met kinderen die een relatie aangaan, krijgen de kinderen ook met elkaar te maken. Die hebben daar niet voor gekozen.

Als het om 10-jarigen gaat, snapt (hoop ik) iedereen dat die kinderen niet direct vriendjes hoeven te zijn omdat hun ouders toevallig verliefd op elkaar zijn.

Waarom zouden volwassen kinderen van ouders dan wel innige banden met de kinderen van de partner aan moeten knopen?

Dat de partner van mams haar dochter moet accepteren, dat is logisch. HIJ heeft een package deal gesloten: een moeder met kinderen.

ZIJN kinderen hebben geen package deal gesloten. ZIJ krijgen er door paps keuze ineens stiefbroers en -zussen bij. Ik vind niet dat die kinderen iets verplicht zijn.

Nogmaals: het zou best hartelijk zijn ja. Maar die kinderen hebben geen package deal en zijn dus niets verplicht aan de kinderen van de partner.

Groet, Ellen

dynastie

dynastie

26-11-2008 om 13:22

Manda

"package deal, hij is toch met haar nou daar hoort haar dochter ook bij."

Voor hem hoort haar dochter erbij ja, maar niet voor zijn kinderen.

"Een ieder die vraagt of hij/zij hier met aanhang en kinderen sinterklaas wil komen vieren is welkom, hoeft niet eens familie te zijn als het maar zich zo gedraagt."

Als hij/zij zich zo gedraagt of als jij diegene als familie beschouwt? Dat laatste kan ik me wel voorstellen, maar tegelijkertijd beschouw ik zelf niet de aanhang van nieuwe partners van familie als mijn familie, enkel en alleen omdat ze aanhang zijn. Daar is voor mij meer voor nodig.

Ze horen er wel bij

pa heeft een nieuwe vriendin al een jaar of 4, die vriendin heeft een dochter met een zoontje, zij komt regelmatig langs en wordt dan uitgenodigd voor verjaardagen en kraamvisite, blijkbaar allemaal hartstikke gezellig. Maar opeens bij sinterklaas mag zij en zoontje niet komen wat dat moet intiem met alleen 'de' familie zijn.

Ik vind dat zielig. Ik hou mede niet van feesten en dingen organiseren omdat je altijd van die egocentrische zeikerds er bij hebt die iets moeten zeggen en vinden, jaloers zijn, kadootjes en geld tellen, organisatie overnemen en boycotten, gevoelens oprakelen die niets met de ander te maken hebben.

Pa en nieuwe vriendin nodigen alle kinderen uit, alle kinderen dus. Zo zou ik het doen, iedereen die hier iets heeft met de familie is hier welkom, kan mij niet schelen of het aanhang van aanhang is.

Poppy

Poppy

26-11-2008 om 13:59 Topicstarter

Ach

Voor mij is het ook niet zo'n duidelijke package-deal hoor. Ik vind het alleen jammer omdat ik dacht dat er best aardig contact was. Het is dus niet alsof wij elkaar nog nooit gezien hebben. Er hoefden ook geen kados extra ofzo, dus kwa moeite/kosten etc viel het mee.

Nogmaals, ik weet niet hoe dit besproken is met de kinderen, wellicht dat mijn moeder toch niet zo duidelijk is geweest. Eigenlijk vind ik het nog het raarst voor mijn moeder. Vanwege mij wordt zij ook buitengesloten zeg maar, want ze kan het natuurlijk niet maken om ons alleen thuis te laten.

Ik vind het allemaal wel best eigenlijk, was benieuwd over hoe anderen hierover denken.

Hetty,*

Hetty,*

26-11-2008 om 21:01

Petal

Ik zie dat je het nu al een paar keer hebt over de kosten en moeite, maar daar gaat het helemaal niet om denk ik. Het gaat er om dat je iets viert met je eigen broers en zussen + ouders en inmiddels (klein)kinderen. Daar hoor je gewoon simpelweg niet bij. Je moeder hoort er als partner van hun vader wel bij, net zoals hun eigen partners er ook bij horen. Je bent gewoon geen zus en ook geen halfzus en geen familie.
Sinterklaasavond is in mijn ogen ook wel echt een familiefeest.
Persoonlijk had ik het beter gevonden als je moeder + partner hun kinderen zouden uitnodigen voor een Sinterklaasfeest bij hen thuis, probleem opgelost.
Groetjes Hetty,*

Precies manda!

Ik vier altijd Sinterklaas met een vriendin en haar man en kinderen. De ene keer bij ons, de andere keer daar. Gezellig, want dochter en ik zijn met ons tweetjes. Vorig jaar overleed plotseling vlak voor Sinterklaas de vader van de man van vriendin. Ja, dan laat ik moeder (dus de oma van de kinderen van vriendin) toch niet in haar eentje thuis zitten, hoewel ik het lieve mens nauwelijks ken? Kalender ingepakt, chocoladeletter en een lekker lotionnetje, snel gedichtje erbij en een extra pizza besteld. Moeder/Oma heeft een geweldige avond gehad en mede daardoor wij allemaal. Iedereen die liever niet alleen is mag lekker meedoen hier.

Poppy

Poppy

27-11-2008 om 20:25 Topicstarter

Cobi

Voor zover ik weet is het echt alleen een feest voor de kinderen, maar ik kan het verkeerd hebben. Heb mijn moeder in ieder geval niet gehoord over surprises etc.

Poppy

Poppy

27-11-2008 om 20:27 Topicstarter

Bij mijn moeder

zou idd een oplossing geweest zijn maar 10 volwassenen en 4 kinderen past gewoon niet.

Trouwens ik geloof dat mijn moeder helemaal niet zo happig is op het hele sinterklaasgebeuren, dus volgens mij vind zij het niet erg om met ons thuis te blijven.

Eens met cobi

En ik vind het niet alleen onhartelijk, maar eigenlijk ook gewoon nog eens onbeschoft! Als ze geen problemen hebben met je moeder (en dat blijkt niet uit je verhaal) waarom zouden ze er dan problemen mee hebben dat jij er die ene avond bij bent? Je hoort toch bij je moeder, zeg maar. Ik zou er niet over peinzen om in eenzelfde situatie de kinderen van mijn moeders vriend niet uit te nodigen.
Een jaar of 10 geleden waren mijn ouders net uit elkaar, vlak voor kerst, en eigenlijk voor mijn moeder geheel onverwacht. Ik zou de kerstdagen bij vriend en schoonouders doorbrengen, was al ruim van te voren afgesproken. Toen hebben mijn schoonouders uit zichzelf mijn moeder opgebeld om haar ook uit te nodigen. Terwijl ze elkaar toen nog nooit ontmoet hadden. Is misschien niet te vergelijken, maar zo zou ik het ook gedaan hebben.

Katrien

Katrien

28-11-2008 om 10:34

Onbeschoft

Aangezien ik de beslissing van die kinderen wel begrijp en waarschijnlijk hetzelfde zou doen, vind ik het dus niet onbeschoft. Maar goed, ik vind ook niet dat ik "bij mijn moeder hoor", bijvoorbeeld.

Ik vind trouwens het voorbeeld van Esmee toch echt iets heel anders.

Katrien

Is het erg

dat ik onderhand de indruk krijg dat jouw moeder hier zelf op heeft aangestuurd, omdat ze het wel lekker vindt niet naar dat Sinterklaasfeest te hoeven?

Poppy

Poppy

28-11-2008 om 13:35 Topicstarter

Genista

Ik weet het niet. Mijn moeder wist dat ik het heel erg leuk zou vinden om het samen te vieren, maar hoeveel moeite zij heeft gedaan om te regelen weet ik niet. Maar van wat moeder's vriend zei (als ze het nou liever onder hun houden...) denk ik dat het wel besproken is.

Ik blijf het een beetje vreemd vinden maar ik zit er niet mee. Als het andersom was geweest had ik het anders gedaan, maar iedereen zit anders in elkaar.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-11-2008 om 14:26

Onder ons zijn

Mensen hebben soms zo hun beweegredenen die ze niet met iedereen willen delen, maar die heel begrijpelijk zijn als je ze zou weten.

Ik ken verschillende van zulke situaties uit eigen ervaring of van dichtbij meegemaakt. Door omstandigheden (scheidingen, lange reizen, grote gezinnen) komt het soms letterlijk járenlang niet in het eigen gezinsverband compleet bij elkaar zijn.
Doet die gelegenheid zich voor het eerst in jaren eens voor, dan zal men niet zo happig zijn anderen erbij uit te nodigen.
Of iemand heeft op die speciale avond een speciale aankondiging te doen, of men wil onder elkaar zijn om iets bijzonders te bespreken.

Ik weet niet of dat in de situatie van Petal aan de hand is, maar het verbaast me dat mensen zo snel roepen dat een ander onbeschoft of koud of onhartelijk is, zonder de redenen van anderen te kennen.

Groet, Ellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.